Aliexpress: verzendkosten en meerdere prijzen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hallo iedereen,

Ik erger me de laatste tijd ontzettend aan AliExpress...
Sorteren op prijs is zo goed als onmogelijk, ze bieden zo veel opties aan dat je zelden het goedkoopste item wil, nog het duurste.
Ook merk ik dat er steeds meer verzendkosten aangerekend worden.

Nog iemand die dezelfde frustraties deelt?
Zou dit een tijdelijk iets zijn door Corona?
Handige tips en tricks om beter te kunnen filteren bijvoorbeeld?
(prijs + verzendkost, niks met meerdere prijzen, ...)

Thanks,
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Is volgens mij altijd al geweest. Wat heel vervelend is is dat één advertentie vaak 6 verschillende producten/varianten bevat, maar dus wel de prijs van het goedkoopste laat zien. Als je bv een scherm van een iPhone 8 zoekt, krijg je een advertentie over schermen voor de 5, de 5S, de 6, de 6S, tem de 8 maar als je op prijs sorteert zie je wel de prijs van de 5. Die je dus helemaal niet moest hebben, en aan die sortering heb je dus niets.

Ook heb ik al een paar keer gemerkt dat de verzendkosten soms sneller stijgen naarmate je meerdere artikelen bestelt.
Als je er 1 bestelt is de verzendkost 1 eur, als je er 2 bestelt is de verzendkost 3 eur. En aangezien je toch geen volumekorting krijgt bestel je er dan twee keer 1 he...
Het is een vreselijke webshop om op te zoeken, maar 't is wel goedkoop natuurlijk.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

De app aliprice gebruiken
pluim
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Merk ook dat bij AliExpress de laatste tijd vaker verzending wordt aangerekend.
Zo valt het soms moeilijk te vergelijken. Vanonder op een productpagina vind je vaak hetzelfde product, maar soms iets goedkoper.
Aantal keer besteld, beoordeeld, prijs én verzending zijn mijn criteria om de juiste verkoper te kiezen.

De verzendkost kan ook iets te maken hebben met Wish dat zo populair geworden is, waar verzending bijbetalen vaak de norm is (of zelf een beetje 'hun ding' was). Als het daar werkt...
Met verschil dat je bij AE meestal gewoon ontvangt wat je besteld had. Bij Wish vinden ze het doodleuk om de helft van je bestelling te annuleren, om dan te ontdekken dat het product nog beschikbaar is, maar 3 à 4 keer meer kost. :lol:
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Ja, 't valt op... Uiteindelijk moet dat gesponsor eens stoppen natuurlijk.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Ondertussen al een hele poos geleden dat ik nog eens bij aliexpress wat heb besteld.
Enige wat ik nog weet is dat ik er mijn bedrade muizen koop aan ong max 8 tal € per stuk. Ook een muismatteke aan 3€ en het is een zeer goeie ook.

Ik weet ook dat ik nooit boven de 22€ ga, soms bestel ik in verschillende keren om er op die manier niet boven te gaan. Boven de 22€ kunnen ze bij de douane vervelend doen en u meer doen betalen maar dat weet iedereen hier wel.

De verzendprijs herinner ik me niet meteen maar duur is het niet tenzij je dat van 20€ en meer zou nemen maar dat doe ik nooit. Verzendkost is meende ik tussen de 1 a 3€ ofzo, wie ligt daar nu wakker van, das spotgoedkoop.
En de producten thuis krijgen dat hangt van moment tot moment af: soms hebk het al na 14 dagen, soms moet ik er 21 of zelfs dikke 30-40 dagen ong op wachten.
Wel zeggen dat ik altijd mijn gerief toegestuurd heb gekregen, ik ben tot nu toe nog niet opgelicht geweest.
Tttsss
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb een item gekocht met track en trace inclusief verzending kwam uit op 1,76 euro.

Doe dat maar eens hier. Soms is het idd enorm veel zoeken want ik merk ook op dat ze soms van singapore ook sturen.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Sommige zeggen dat alle producten van China inferieur zijn en verkiezen om hier in de winkel te kopen. Bedenk dat ook hier veel van China geïmporteerd wordt. Chinese kwaliteit is zeker niet altijd slecht.

Dit gezegd koop ik regelmatig op Ali. Neem nu (pakweg) welke led lampen kwalitatief zijn... en andere brol. Probeer als de tijd toelaat op internet of youtube te zoeken van mensen die eenzelfde zoektocht hebben ondergaan. Dan sta je iets zekerder in je schoenen. Heeft bij mij toch al goed gewerkt! Stel nu je weet wat je wil... sorteer (dat doe ik toch) op aantal bestellingen. En vergelijk de eerste rij (meestal allemaal dezelfde producten maar andere shops). Soms ook, ali / gearbest / dx... ( nog geen ervaring met wish).

Vergeet buiten verzendingskosten ook niet coupons, en (in mindere mate) garantie te vergelijken. Ook gaat mijn voorkeur (zeker voor duurdere producten) naar shipping vanaf de Europese warehouses (Spanje, Frankrijk, België, ...).

Anders blijft het Russische roulette. Hoewel ik daar persoonlijk nog geen last heb van gehad.

Onze Roborock is 2 week geleden bestelt en al aangekomen (donderdag) . Kwam van Frankrijk.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

honda4life schreef:Hallo iedereen,

Ik erger me de laatste tijd ontzettend aan AliExpress...
Sorteren op prijs is zo goed als onmogelijk, ze bieden zo veel opties aan dat je zelden het goedkoopste item wil, nog het duurste.
Ook merk ik dat er steeds meer verzendkosten aangerekend worden.

Nog iemand die dezelfde frustraties deelt?
Zou dit een tijdelijk iets zijn door Corona?
Handige tips en tricks om beter te kunnen filteren bijvoorbeeld?
(prijs + verzendkost, niks met meerdere prijzen, ...)

Thanks,
Volgens mij komen de gestegen verzendkosten omdat de koeriers "hier in Europa" niet kunnen volgen.
Geen enkel van mijn pakketjes is al geleverd geweest, nochtans zijn mijn pakjes allemaal al na 12 dagen geland in Belgie.
Zit dus al bijna 2 maand in een hangar bij bpost... :evil:

langere levertermijnen = meer disputes = hogere kosten.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Nexus1980 schreef:Sommige zeggen dat alle producten van China inferieur zijn en verkiezen om hier in de winkel te kopen. Bedenk dat ook hier veel van China geïmporteerd wordt. Chinese kwaliteit is zeker niet altijd slecht.
Er is toch een verschil, gemaakt in china en te koop op aliexpress of in pakweg den Action: weinig tot geen kwaliteitscontrole
gemaakt in china en van een gerenommeerd merk: kwaliteitscontrole én kwaliteitscontinuiteit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Er zitten op AliExpress toch ook enkele Chinese merken die volgens eigen ervaringen zeer degelijk zijn.

Wat ik ook sinds kort zie is dat op de productpagina gratis verzending vermeld wordt maar éénmaal in de winkelmand blijken daar toch verzendkosten bij te komen. Zo wordt prijzen vergelijken helemaal moeilijk. Ik vrees dat het niet zomaar een foutje is maar een slinkse manier om je te misleiden.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

De gamingmuizen die ik bij ali koop en die mij perfect in de hand liggen vind ik hier niet + hier betaal ik ook meer.
Wel zeggen dat je wat geluk moet hebben : de ene muis kan bv 6 maand mee gaan, een andere kan bv 2 jaar meegaan. De levensduur als je die veel gebruikt zoals mij zal geen 5 jaren zijn.
Hoeft voor mij ook niet, bij mij moet een muis me perfect in de hand liggen, aan de zijkant toch 1 knop (of 2) en de laser moet het aankunnen, aangezien ik game als ik snel naar links trek dan moet de muis dat aankunnen. (Er zijn er die dat niet goed doen).

Mocht je kunnen bestellen zonder risico te lopen ivm douane dan zou ik er nog stuff bestellen.

Ik heb dat 1 keer gedaan en geluk gehad: een android mediaplayer van 65€, ik moet zeggen dat dat wel dikke rommel was maar dat was toen ook mijn fout, ik had beter moeten weten. Te weinig ram, processor traag enz... heeft nooit goed gewerkt en was zeer snel kapot ook, 4K ging ook nie terwijl dat dat erop zat.

Dan maar hier in Belgie die nvidia shield pro 2019 gekocht, duur maar retegoed dat bakske. Ik raad het iedereen aan, beste mediaplayer die er bestaat.
Tttsss
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

gewone laptopmuis BT (tecknet). 8 € incl. shipping. laatste die binnenkwam werkte niet dacht ik..(moet 1 batterij iets hoger steken...dan werkt het... :-( )
voor de rest, topmuisje.
7,62 US$ betaald oct. 2019
nu al 10,77 US$

Net voor lockdown een plooistoel (heel licht)...40 € of zo....binnen 2 weken thuis.
Geen douane of niets. Vroeger lette ik telkens op 22 EUR regel, nu niet meer...hout vasthouden....

Als het gewoon via china post verstuurd wordt, never problemen. Nooit DHL/Post NL/UPS of zo kiezen.
1 maand terug gopro akku's besteld (4 akku's + toffe lader + cases voor 23 €)....stond bij bestelling geen postnl, nu wel.... :-(
voer tracking code ook via my bpost app in....

Bestellen uit USA, altijd prijs...dus niet doen.
Vermoedelijk vanaf 2021 ook vanuit UK?
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

nog nooit verzendingen betaald
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

vanaf volgend jaar geldt die vrijstelling van 22euro niet meer en heb je altijd prijs. (btw+kosten)
Aliexpress zal er wel iets op vinden ;) maar de verzendingskosten zullen sowiezo duurder worden dan nu het geval is, dus profiteer er nog effe van :bdaysmile:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik vind het ook ergerlijk, maar dat is eigen aan het model van AliExpress. Dit is gewoon een marktplaats voor andere verkopers. Elke verkoper hanteert wel/niet verzendkosten en heeft ook verschillende prijzen. Zoek 1 kabeltje, en je krijgt 10 hits met 10 verschillende prijzen en 10 verschillende verzendkosten.

Ik zie dit fenomeen overigens ook steeds vaker op Amazon. Niet dat ik daar zo vaak ga kijken, dus misschien had ik pech.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Blij dat ik niet de enige ben ;-)
Het is nu zo... ik denk dat we ook wel begrijpen dat het voor die prijzen verzenden sowieso niet kan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Zolang de overheid blijft sponsoren toch wel?

Ik weet niet hoe ze dat hier trouwens gaan klaarspelen om overal btw te innen en kosten aan te rekenen. Gaan ze toch wel moeten in investeren. :)
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Gray schreef:Volgens mij komen de gestegen verzendkosten omdat de koeriers "hier in Europa" niet kunnen volgen.
Geen enkel van mijn pakketjes is al geleverd geweest, nochtans zijn mijn pakjes allemaal al na 12 dagen geland in Belgie.
Zit dus al bijna 2 maand in een hangar bij bpost... :evil:
Is niet enkel zo bij Ali.
Ik zit ook al bijna 3 weken te wachten op een klein pakje uit Duitsland dat via DHL verzonden is en door bpost wordt geleverd.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Slafes schreef:Zolang de overheid blijft sponsoren toch wel?
Het is een overeenkomst onder landen qua posterijen, de overheid sponsort niets.
BPost draait op voor de kosten verbonden aan die regelgeving.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Die gaan er toch niet aan meedoen als ze er niet beter van worden…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator

Joe de Mannen schreef:Die gaan er toch niet aan meedoen als ze er niet beter van worden…
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190203_04150185
Met het ‘Wereldpostunieverdrag’ doelt Remen op regels die werden vastgelegd door de Universal Postal Union (UPU), een transnationale organisatie opgericht in 1874, die in 1948 in de schoot van de Verenigde Naties werd ondergebracht. In 1969 voerde de UPU richtlijnen in over de tarieven van internationaal postverkeer. Ze legden onder meer vast hoeveel nationale postbedrijven mochten aanrekenen om post en pakjes uit het buitenland tot bij hun eindbestemming te brengen.
Daarbij werd toen rekening gehouden met het ontwikkelingsniveau van de verschillende landen. Zo konden ontwikkelingslanden lagere tarieven genieten om hen de kans te geven om ook mee te spelen op de wereldmarkt. China, toen nog lang niet de economische grootmacht die het vandaag is, viel in die categorie.
Natuurlijk kan de vraag worden gesteld of een grootmacht als China nog kortingstarieven moet krijgen.
Maar de tarieven van de UPU zijn niet de enige richtlijnen. Mogelijk zijn er ook commerciële multilaterale of bilaterale akkoorden, al dan niet gebaseerd op de regels van de UPU.

Ook is het mogelijk dat buitenlandse e-commercebedrijven rechtstreekse commerciële contracten bij Bpost afsluiten. Daarbij volgen ze, in het geval van China, niet de klassieke weg via China Post, maar werken ze rechtstreeks via Bpost en zijn partners. ‘Dan gelden de afspraken onder de partijen.’ Bpost wil bevestigen noch ontkennen of Alibaba zo’n commerciële overeenkomst heeft afgesloten.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Laatste tijd is het inderdaad niet zo fijn om te winkelen daarop

Momenteel 9 bestellingen kleinigheden en reserve onderdelen.

1 dispute zoals het noemen en tot hiertoe 2x oplossing "wacht 10 dagen" pakje ligt al 34 dagen bij vliegtuigmaatschappij en al andere zelfde shipping methode waren erdoor op 2-5 dagen :p

Wat een gedoe dus denk dat ik ga wachten of alternatieven zoeken
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Ik heb het jongste half jaar ook wat meer wachttijden en leveringsproblemen gemerkt. Maar telkens werd het uiteindelijk goed opgelost en verloor ik er niets aan. En het merendeel was van voor de coronacrisis, dus daar had het niets mee te maken.

Een reeks producten in november besteld en omdat ze maar niet aankwamen allemaal integraal terugbetaald gekregen. De meeste daarvan zijn in de jongste weken toch nog aangekomen. :banana:

Dan was er één product dat beschadigd was. De verkoper argumenteerde nog dat het gecheckt was bij verzending maar het soort schade kon alleen maar veroorzaakt zijn door een productieprobleem, niet door verzending.
Aliexpress kwam tussen en terugbetaald.

Dus als je tijd hebt is Aliexpress non altijd een goede keuze, hoewel het zoekwerk inderdaad steeds moeilijker wordt. Verzendingskosten waren vroeger bijna altijd gratis. Dat is nu steeds minder het geval en voor goedkope gadgets betekent dat bovendien soms een verdubbeling van de prijs. En dikwijls gaan de verzendkosten lineair omhoog als je meerdere stuks aankoopt, want toch ook niet logisch is.

Ik merk ook dat ze meer vanuit Europese pakhuizen gewerkt wordt. Kortere leveringstijden en geen douanerisico's meer. Hopelijk komt er met de cargo hub in Luik ook een Belgisch pakhuis.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Gestegen verzendkosten kunnen komen doordat luchtvracht veel duurder is geworden. En dat is duurder geworden doordat er bijna geen passagiersvliegtuigen meer vliegen die deze post kunnen vervoeren.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
Het is een overeenkomst onder landen qua posterijen, de overheid sponsort niets.
Naar mijn weten subsidieert de Chinese overheid postverzendingen wel degelijk... Toch de uitleg die ik al meermaals gelezen heb en hier ook al heeft gestaan.

China Post is als ik me niet vergis een overheidsbedrijf en als je daar zeer lage verzendkosten aanrekent dan is dat wel degelijk een sponsoring. In België is het omgekeerd. Bedrijven meer laten betalen op drukkere momenten.
heist_175
Moderator
Moderator

Slafes schreef:
heist_175 schreef:
Naar mijn weten subsidieert de Chinese overheid postverzendingen wel degelijk... Toch de uitleg die ik al meermaals gelezen heb en hier ook al heeft gestaan.
De Chinese overheid sponsort zowat alles, dus wie is er nog verbaasd dat de Chinese posterijen ook gesubsidieerd worden.
China Post is als ik me niet vergis een overheidsbedrijf en als je daar zeer lage verzendkosten aanrekent dan is dat wel degelijk een sponsoring. In België is het omgekeerd. Bedrijven meer laten betalen op drukkere momenten.
Vergis u niet, ook in Europa, US en BE wordt er heel wat lekkers van de overheid naar bedrijven overgeheveld.
We doen het niet zo grof als in China, maar geloof maar niet dat we heiliger zijn dan de paus qua overheidsbemoeienus.
- landbouwsubsidies
- Nedersaksen bezit 20% van VW
- de Waalse overheid bezit 100% van FN Herstal
- in hoeveel Franse bedrijven zit de Franse overheid, idem NL overheid
- vandaag zien we bailouts van voornamelijk vliegtuigmaatschappijen: Lufthansa, AirFrance/KLM, ...

Geloof dus maar niet dat we in "het Westen" een level playing field hebben, iedereen heeft er wel over voor de camera, maar is vooral bezig zijn eigen particulier belang veilig te stellen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Niet alleen bij zou zijn de verzendkosten verhoogd, ik merk op dat andere Chinese webshops die vroeger een gratis verzending hadden nu ook al snel 2€50 als min aanrekenen.
Zoals iemand aanhaalde zullen ze nu de werkelijke kost moeten betalen waar ze vroeger misschien een goedkoper tarief hadden voor onbenutte cargo op vluchten.
heist_175
Moderator
Moderator

bruma schreef: Zoals iemand aanhaalde zullen ze nu de werkelijke kost moeten betalen waar ze vroeger misschien een goedkoper tarief hadden voor onbenutte cargo op vluchten.
De werkelijke kost is gewoon gestegen, er is veel minder verkeer.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Onder de titel "zeg maar dag tegen spotgoedkope onlinespullen uit China", een mooie samenvatting van wat er zoal verandert binnenkort:

Samenvatting:
* Capaciteit luchtvracht van China neemt sterk af omwille van afname passagiersvluchten door COVID-19 wat zeker nog een tijd zal aanhouden, de resterende maatschappijen vragen nu uiteraard meer geld
* Vanaf 1 januari 2021 geen vrijstelling BTW meer voor een zending onder 22 EUR
* De UPU, die blijkbaar minder in de zak van China zit dan de WHO, heeft onder druk van de VS beslist dat nationale postbedrijven de komende jaren stelselmatig meer zullen mogen aanrekenen aan China Post voor de lokale aflevering. bpost heeft daarvoor al een voldoende gefrankeerd bedankkaartje gestuurd naar president Trump.
* China Post heeft geen alternatief naast bpost, alle andere spelers (UPS, DPD, ...) zijn nog duurder.

Conclusie: "het zakenmodel van de Chinese onlinespelers zonder Europese hub loopt ten einde." Alibaba probeert dit op te lossen door een hub in Luik te bouwen, maar de vraag is nog maar of men daar evenveel zal stockeren als in de Chinese warenhuizen.
heist_175
Moderator
Moderator

1: marktwerking
2: geen reden om BTW vrijstelling te houden (überhaupt te hebben)
3: als je Trump en China in 1 zin leest, zit er altijd gefoefel in (geopolitiek, ego, leugens), China Post zou gewoon een correct tarief moeten betalen aan BPost. Voor zover ik weet had ChinaPost een apart tarief onderhandeld met BPost.
4: marktwerking, zie "3"

1+2+3+4 = Action, IKEA, Casa, Blokker/MegaWorld danken de verschillende lobbygroepen voor het resultaat waardoor zij uitstekende verkoopscijfers kunnen maken

De modale burger zal bepaalde producten niet meer kunnen krijgen, omdat Action/Blokker/Amazon die niet inkopen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Klopt volledig, op zich zou ik Aliexpress niet missen, maar sommige kleine dingen kan je toch echt nergens anders vinden. Vooral in/voor bepaalde hobby's... Nu ja, ik wil gerust op prullen van enkele euro de btw bijbetalen maar niet op een omslachtige manier en geen tientallen euro inschrijving en invoer.

In alle geval, nu al voor één van mijn hobby's serieus aan het uitkijken om gewoon een hele resem groot in te kopen zodat ik enkele jaren verder kan zonder hier kilometers te moeten rijden om dan 10x meer te betalen voor min of meer hetzelfde.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 3: als je Trump en China in 1 zin leest, zit er altijd gefoefel in (geopolitiek, ego, leugens), China Post zou gewoon een correct tarief moeten betalen aan BPost. Voor zover ik weet had ChinaPost een apart tarief onderhandeld met BPost.
Dit specifiek punt is als enige uitgebreider behandeld in het artikel, maar het waarom erachter is ook hier op het forum al aan bod gekomen. China heeft bij de UPU nog steeds de status als derde-wereldland, en China is niet van zin om dat te laten veranderen want als de parameters doorgegeven moeten worden die bepalen welk status China krijgt, fabriceert China er wel enkele waardoor ze hun status kunnen houden.

Het spreekt voor zich dat het voor de UPU, die zich neutraal moet houden, diplomatiek erg gevoelig zou liggen als ze iets zouden opmerken over het waarheidsgehalte van die cijfers. Dus moeten ze op een lidstaat rekenen om dat te doen, en er is maar 1 land met invloed dat durft in te gaan tegen China. Nu, in casu vecht de VS die cijfers ook niet aan wegens zinloos, wel wordt het gunstregime voor derde-wereldlanden dus deels en stelselmatig beëindigd. Iets waar de échte derde-wereldlanden natuurlijk ook de gevolgen van gaan dragen. Maar zoals het gezegde gaat: 1 rotte Chinese appel in de mand, maakt al het gave fruit ten schand.

Een "apart" tarief met bpost is mij overigens niet bekend, het artikel vermeldt dat bpost alles van China Post hier (voorlopig nog) bijna gratis aflevert, wat ook mijn begrip is. Ik zou ook niet inzien waarom China even een "beter" tarief voor bpost gaat bedingen dan voor andere landen, zeker als bpost hun goedkope zendingen toch niet mag weigeren.
heist_175 schreef:1+2+3+4 = Action, IKEA, Casa, Blokker/MegaWorld danken de verschillende lobbygroepen voor het resultaat waardoor zij uitstekende verkoopscijfers kunnen maken
Volgens het artikel eerder Zalando, Amazon en Bol.com.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Ik verwacht niet dat er overdreven veel zal veranderen. Goedkope prullen iets duurder, maar nog steeds goedkoper dan bij andere dozenschuivers. Voor de rest meer grijze import. Ik zie dit nu ook soms op Amazon.de. Producten worden verstuurd naar Amazon voor fulfillment, maar de btw mag de overheid naar fluiten. Het zou me toch ten zeerste verwonderen dat ze btw afdragen want de prijs is te laag.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Producten worden verstuurd naar Amazon voor fulfillment, maar de btw mag de overheid naar fluiten. Het zou me toch ten zeerste verwonderen dat ze btw afdragen want de prijs is te laag.
Ze moeten toch geen BTW afdragen als ze het verzenden naar Amazon voor stockage in een bonded warehouse? Ze moeten pas BTW afdragen als het door Amazon verkocht wordt.

En wat gebeurt er dan met die BTW die Amazon effectief aanrekent op FBA bestellingen. Steken ze het in eigen zak? :-D

AFAIK enige manier waarop je als particulier via Amazon voorlopig nog zonder BTW kan bestellen is via een niet-EU site (in de praktijk vooral de .com dus) voor een bedrag minder dan 22 EUR. En dat is perfect legaal.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Daar gaat het toch net over. Ze moeten die belastingen en invoerrechten pas betalen als het product in land van bestemming is en niet als het ergens in transit is.

Natuurlijk rekent Amazon btw aan, maar zij doen toch niet de btw boekhouding en aangifte van andere bedrijven. Dat is de taak van de verkoper.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef: Natuurlijk rekent Amazon btw aan, maar zij doen toch niet de btw boekhouding en aangifte van andere bedrijven. Dat is de taak van de verkoper.
Ja, maar de bewering dat er BTW aangerekend wordt die vervolgens niet doorgestuurd wordt naar de overheid, ik weet niet of het de moeite waard is om te riskeren. Ze moeten uiteraard een Europees BTW nummer hebben wat in de praktijk vaak van Duitsland is, ook niet meteen een land waar je fraude moet gaan plegen met zo'n zaken IMHO. Amazon houdt alles bij dus bij de minste twijfel moeten ze via Amazon maar eens gaan opvragen hoeveel BTW zo'n bedrijf gegenereerd heeft.

Waar je wellicht gelijk in hebt is dat ze uiteindelijk niet veel anders kunnen doen dan het ondernemingsnummer intrekken, goed wetende dat ze dan wel weer onder een andere naam een nieuwe gaan aanvragen. Voor andere soorten van vervolging/opsporing zal China wellicht eens goed lachen in het gezicht van Duitsland.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

honda4life schreef:Ik erger me de laatste tijd ontzettend aan AliExpress...
Met de Corona crisis zou je denken dat mensen eindelijk het nut gaan inzien van kopen in Europa... niet dus.

We kopen nog steeds liever in China als het één cent goedkoper is... en dan klagen we dat er hier geen mondmaskers zijn :bang:

Maar ik geef toe dat het niet zo eenvoudig is... Europees kopen is vaak hetzelfde product met mega-winst voor de importeur.

Tijd voor een "developed/produced" in Europe label ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Mega winst ? Alsof de concurrentie hier ook niet bikkelhard is...
Een container volladen met 1€ kabeltjes + inklaren + invoertax + BTW = geen winst hé
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Je gaat me toch niet vertellen dat het geimporteerde kabeltje daardoor plots 10 euro kost :bang:

Trouwens als ik dat hier krijg zonder in te klaren, invoertax en BTW dan mag je zeker zijn dat iemand met een container daar ook wel een of andere constructie voor heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”