heist_175 schreef:De vraag die je je moet stellen is:
Gaan de * opeens bekommerd zijn om de situatie van de holebi's en de transgenders en de Joden etc. en de klimaatsverandering?
Vul "*" in
- Trump
- BoJo
- NVA, VB
- ...
Misschien kan je in één ruk
- zeggen welke linkse vaandeldragers het geweld en de plunderingen goedkeuren?
- hoeveel % van de betogers criminele feiten pleegt (brandstichting, plundering, ...)
Dat gaat net zo op voor Anderlecht overigens. Wie vergoelijkte het geweld?
Ik neem het niet op voor BoJo, de N-VA, VB, Trump of welke rechtse roeptoeters dan ook. Ik ben overigens niet rechts per se, wel anti-technocratie. In de praktijk is momenteel rechts dan een betere bondgenoot dan links, toch zeker op sociale thema's, maar dat maakt mij niet pro-rechts. Men moet eens ophouden met die idee dat je rechtse politici moet kunnen verdedigen om linkse ideologie te mogen bekritiseren.
Wat ik bedoelde met mijn oproep tot contextuele interpretatie van het gedrag van de groezelige onderklassen (en nee, ik zeg niet dat alle zwarten of alle moslimsallochtonen daar toe behoren... noteer dat links over het algemeen zelfs allergisch is voor minderheden die weigeren het voorwerp van linkse bevoogding te zijn) die links zo graag knuffelt, is dat deze groepen niet zijn wat links zichzelf probeert wijs te maken dat ze zijn. Namelijk bondgenoten in een globale, transhistorische strijd voor een rechtvaardigere wereld. Want van zodra je in heel concrete termen de vraag gaat stellen of deze groepen binnen een rechtvaardig georganiseerde nieuwe samenleving zich zouden gedragen zoals links hoopt dat ze zich zouden gedragen, besef je dat dergelijke hoop volstrekt ridicuul is. Zwarte Amerikanen moeten niks hebben van den Bernie met zijn democratisch socialisme en zijn gratis hoger onderwijs, net zoals Europa's moslimallochtonen niks moeten hebben van autochtoon links met hun gebavardeer over transfobie of extinction rebellion, hun veganisme, bekommernis om dierenwelzijn of hun bakfietsen. Ja, je zal er altijd wel een paar vinden, maar over het algemeen zijn de culturele prioriteiten van links volledig vreemd aan de groepen waarvoor links pretendeert het op te nemen. En hoewel autochtoon links niet per se pro-Joods is, moeten ze van hun kant toch ook niets hebben van een bepaald soort moslimallochtone riedel over de Joden dit en Israël vermoordt Palestijnse kinderen dat. De relatie is dus puur opportunistisch, links praat functioneel goed wat het antisociale element binnen deze groepen wil doen. In Anderlecht wilde men gewoon rellen tegen de politie van een samenleving waarvan men het gezag niet als legitiem erkent. De looters in de V.S. willen gewoon looten en vernielen.
Dat links het collectief stochastisch terrorisme van de groezelige grootstedelijke onderklassen niet zou goedpraten, is iets dat je alleen kan beweren als je kwaadwillig naïef bent over hoe "goedpraten" in de praktijk plaats vindt. Men gaat niet beweren dat de rellen positief goed zijn, a la "steel die TV maar" of "die flik verdiende het". Nee nee, men gaat de fundamentele kritiek op de rellen proberen af te wimpelen met eindeloos tut-tutten, met het opgestoken vingertje, met afgezaagde boutades die in elke situatie bruikbaar zijn ("islamofobie sinds 9/11", "discriminatie op de arbeidsmarkt",...), kortom met proceduralistische metakritieken op "de toon" waarmee rechts het probleem aankaart (i.e. "tone policing"). Vandaar ook de cruciale rol van al die linkse gremia met hun gepolitiseerde pseudo-expertise. Rechts roept op om terug te keren naar een lager niveau van maatschappelijke complexiteit en de bijhorende repressieve aanpak, links roept op tot meer straathoekwerkers, meer jeugdhuizen, meer zichtbare minderheden op TV, kortom meer gepamper en meer inorganische sociale arrangementen. De vermeende gulden middenweg waar de politiek dan voor kiest, is om weer een of ander gremia dat zelf niet neutraal is een actieplan te laten uitwerken, en ondertussen heeft men kunnen vermijden moeilijke knopen door te hakken tot de volgende rellen uitbreken met de bijhorende orgie van nihilistisch geweld. Dat is wat goedpraten in de praktijk is: proceduralisme en institutionele inertie misbruiken om te vermijden te moeten kiezen voor een populistisch, repressief paradigma. Want een populistisch, repressief paradigma legitimeert populisme, en populisme is op zijn beurt inherent anti-technocratisch en dus potentieel anti-kapitalistisch. Anti-populisme is de grootste gemene deler van alle "democratische" partijen plus de maoïstische PvdA, vandaar ook dat zelfs de N-VA geen breekpunt gaat maken van een serieus repressieve aanpak. Wel die kiezers electoraal uitmelken met een rondje geprofileer op het thema, maar in de praktijk gewoon het overlaten aan de linkse gremia. Met als gevolg dat het volgende brandje opnieuw op net dezelfde manier zal escaleren.
heist_175 schreef:En wie is er al die jaren aan de macht geweest om Justitie zo uit te kleden dat onze gevangenissen overvol zitten én tegelijk criminelen vrijgelaten worden?
Het is niet aan mij om historisch beleid te verdedigen, want ik identificeer me niet met die politieke formaties.
heist_175 schreef:Los van enkele zotten (in de US en in Brazilië) volgt zowat de rest van wereldbevolking nu plots wel medische en wetenschappelijke adviezen, maar rond sociale thema's en rond straffen doen we dat niet. We nemen liever als maatschappij wraak op criminelen (net zoals brandstichting etc criminele feiten zijn) door hen zo lang mogelijk en zo mensonwaardig mogelijk op te sluiten dan dat we hen willen herintegreren in de maatschappij.
Wel, dat is omdat de inzichten van de sociale wetenschappelijke wetenschappen van een heel ander epistemisch gehalte zijn dan die van de medische wetenschap. Virologie en epidemiologie zijn heel wat "harder" dan criminologie. Die laatste is gewoon een verzameling meningen, voorkeuren, intuïties en politiek activisme vermomd als wetenschap.