devilkin schreef:heist_175 schreef:
- verbod op sproeien van tuinen, enkel druppelleidingen zijn nog toegestaan (onze serre van 15m² vol tomaten heeft maar 4m³ water op een volledig seizoen nodig - het dak zelf krijgt 12m³ neerslag per jaar).
Misschien een beetje OT: welk systeem/merk gebruik je? Ben al even aan het rondkijken, maar ik ben geen fan van harde leidingen (wat de systemen die je in de doorsnee Aveve/Horta kan vinden zijn). We hebben een aantal m2 groenten staan, en ik wil dit asap vervangen door een druppelleiding.
Gardena Micro Drip.
Alle leidingen hebben we in 13mm uitgevoerd, gaatje erin boren,
dripper erin en klaar.
Ik heb een "sturing" voor de tomaten+komkommers+paprika's en eentje voor de aardbeien in bakken. Telkens meteen
FlexControl. Klinkt allemaal fancy en duur, maar is het niet.
Flex: €40 (FlexControl maken ze niet meer, was toen €34)
50m 13mm leiding: €46
25 druppelaars: €9 (tomaten: 2, komkommers: 3, paprika: 1, aarbeien: 1)
De serre "spoelen" doen we in de winter (december, januari, februari) met een
Gardena Fox, met zo'n 2 "dekken" we heel de serre. Dan draaien we er zo een paar kuub water door, maar op die moment is er altijd water genoeg.
Overigens, dit systeemgebruiken we al sinds de lente van 2016, het gaat nu de vijfde zomer dienst bewijzen (is al volop dienst aan het bewijzen
).
cadsite schreef:heist_175 schreef:- drinkwater prijzen progressief maken: eerste 20L per persoon per dag aan een basistarief, nadien bijna exponentieel omhoog
Ik volg je in je hele betoog, maar hier heb ik toch serieuze problemen mee.
Gemakkelijk om te zeggen dat je maar regenwater moet capteren en gebruiken, maar heb je er al eens bij stil gestaan dat er heel wat mensen in kleine tuinloze woningen of appartementen wonen? Die straf je dus zonder alternatief.
De gegoede burger vloekt eens, steekt een regenwaterput van 10.000 liter en heeft er verder geen last van.
Je kan sociale correcties overwegen, om de burgers met een beperkt tegemoet te komen.
Maar er zijn er die graag nutsvoorzieningen doorrekenen aan het platteland, wegens verder uit elkaar wonend. Wel, laten we dat dan dootrekken naar watervoorziening ook, maar dan zal de stad er bekaaid (lees: droog) vanaf komen.
De stad Antwerpen en in mindere mate Leuven en Gent en in nog beperktere maten de andere steden, plegen een hold-up op de Vlaamse begroting, door miljarden (ik schrijf het goed: miljarden) per jaar uit die Vlaamse begroting naar hun inwoners te sluizen. In plaats van een privé stadsleger in te richten, zou de stad Antwerpen er ook aan waterbeheer mee kunnen doen: collectief waterbeheer: stadswadi's ed.
Bedenk wat het alternatief is: (bijna) gratis water (€4 voor 1 kuub - tot aan uw watermeter geleverd) noopt mensen tot spilzucht. Een correcte tarifering zou mensen aanzetten tot zuinigheid. In het ideale geval een slimme waterheffing: in droge periodes duurder water en omgekeerd.