Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef: Je wil het gewoon niet zien, als ik morgen bij mijn dokter kom krijgt hij gewoon al die info, net zoals ik info post op mijn fb tijdlijn.
Als ik morgen een telefoontje krijg van een callcenter, dan kunnen ze de hoogste boom in, net zoals fb status updates zou posten wanneer ik ergens naartoe ga..
Zou je reactie niet enigszins anders zijn als je morgen telefoon krijgt dat je in contact geweest bent met iemand die covid + getest heeft ... Ik denk dat je dan toch eventjes moet bekomen ...
En wat is het probleem dat uw huisarts dan al op de hoogte is ?
iceke schreef: Dat is echt niet het grootste probleem, het probleem stelt zich vooral in wat ze met die data achteraf gaan doen.
Tja, met die redenering kan je alles kelderen. We leven in een maatschappij waar privacy geen absoluut recht meer is of we dat nu willen of niet. Dat houdt inderdaad een gevaar in maar als het ons goed uitkomt dan is het weer wel niet zo een probleem meer dat gegevens over ons gedeeld worden.

Je bent gewoon tegen de maatregelen Iceke en daarmee is alles gezegd. Dan is alles wat hieraan gerelateerd is uit den boze natuurlijk ...

iceke schreef: gewoon een seizoensgriep ...?
Da's dan wel eentje van ernstiger aard die blijkbaar ook langer duurt. Het virus circuleert nog steeds dus het zal een winter- lente- en zomergriep zijn. Ik zou dan spreken eerder over een "jaargriep". Veroorzaakt door ééntje met HIV- sequenties in zijn genetische code.
Restons serieux ...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ordon schreef:De groep mensen getroffen door SARS-CoV-2, doch niet overleden, die langdurige revalidatie nodig hebben groeit iedere dag.
Het menselijk aspect noch de (maatschappelijke) kostprijs van deze revalidatie lijken heden amper aan bod te komen...

Onze "experten", zoals de GEES, blijven stoïcijns stil.
Wat nog rest van onze politici blijft eveneens stoïcijns stil.
Is er een plan van aanpak?
Dit is inderdaad iets waar m'n veel te veel over zwijgt. De lange termijn gevolgen hiervan kunnen vrij serieus zijn voor velen. Dat verkoopt natuurlijk niet zoveel kranten als doden cijfers.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De lange termijn gevolgen voor besmet geraakte volwassen én kinderen, zonder initiële ernstige symptomen, is ook nog afwachten geblazen...
Het voorheen algemeen aanvaarde voorzorgsprincipe lijkt de duimen te moeten leggen.

Zo zou men zich bijvoorbeeld ook kunnen afvragen of het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) controleert op de aanwezigheid van SARS-CoV-2 in voedingswinkels...
Enig plan van aanpak in deze?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef:
Zou je reactie niet enigszins anders zijn als je morgen telefoon krijgt dat je in contact geweest bent met iemand die covid + getest heeft ... Ik denk dat je dan toch eventjes moet bekomen ...
En wat is het probleem dat uw huisarts dan al op de hoogte is ?
Ik zou niet weten waarom ? Ik ben al met minstens een stuk of 7 gevallen in contact geweest.
Je bent gewoon tegen de maatregelen Iceke en daarmee is alles gezegd. Dan is alles wat hieraan gerelateerd is uit den boze natuurlijk ...
Ik ben helemaal niet tegen de maatregelen, ik ben tegen de absurde maatregelen, en die ken je ondertussen al.

koenraaddeconinck schreef: Da's dan wel eentje van ernstiger aard die blijkbaar ook langer duurt. Het virus circuleert nog steeds dus het zal een winter- lente- en zomergriep zijn. Ik zou dan spreken eerder over een "jaargriep". Veroorzaakt door ééntje met HIV- sequenties in zijn genetische code.
Restons serieux ...
We shall see, zoals het er nu naar uitziet niet echt dus, mooi drie maandjes en daarna gedaan (op een paar gevallen na dan, maar laat ons serieus blijven, 300 gevallen per dag is peanuts)
ordon schreef: Zo zou men zich bijvoorbeeld ook kunnen afvragen of het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) controleert op de aanwezigheid van SARS-CoV-2 in voedingswinkels...
Ik denk dat jij bacteriën en virussen op 1 hoop aan't smijten bent...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
ordon schreef: Zo zou men zich bijvoorbeeld ook kunnen afvragen of het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) controleert op de aanwezigheid van SARS-CoV-2 in voedingswinkels...
Ik denk dat jij bacteriën en virussen op 1 hoop aan't smijten bent...
Wat bedoel je daar nu mee?
Of ligt er, volgens jou, geen virus aan de basis van hondsdolheid?
En neemt het FAVV, volgens jou, nooit (draconische) maatregelen inzake virussen op het Belgisch grondgebied?

FAVV legt uit waarom kater Lee spuitje moet krijgen: “Voorgestelde alternatieven zijn genegeerd, België moet rabiësvrij blijven”.
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) dagvaardt de Stabroekse studente Selena Ali deze voormiddag voor de rechtbank. Als zij haar uit Peru meegenomen kitten Lee niet onmiddellijk overhandigt aan het FAVV, eist de overheidsdienst een dwangsom van 5.000 euro per uur. Op maandag, daags voor de politie-interventie, verspreidde het FAVV al een scherp persbericht waarin wordt uitgelegd waarom de kater geëuthanaseerd moet worden. “Zoals Covid-19, is hondsdolheid een dodelijk virus voor mens en dier. Alle voorzorgen zijn nodig!”
Ik ben wel benieuwd welke de beschikking zal zijn van de Rechtbank van eerste aanleg in kort geding [sic].
De burgerlijke rechtbank is van oordeel dat de zaak nog niet gepleit kan worden. De advocaten van Selena Ali, het Vlaams Gewest en Gaia krijgen eerst de kans om schriftelijk te concluderen. De zaak zal dan gepleit worden op 29 mei.
Bron.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Een virus is een parasiet, die heeft een lichaam nodig om te overleven, een bacterie is juist het omgekeerde.
Ik vraag me dus af wat volksgezondheid gaat moeten controleren in voedingswinkels ?
Bij bacteriën controleer je het voedsel, bij virussen het lichaam.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ge zijt allicht nog niet helemaal wakker. :lol:
Hopelijk is het slechts dat. :wink:
Een parasiet is een organisme of een virus dat zich ten koste van een ander organisme waarmee hij samenleeft (de gastheer) in stand houdt en vermenigvuldigt. De schade aan de gastheer is niet zo groot dat deze aan de relatie ten onder gaat. Als dat wel het geval is dan wordt gesproken van een parasitoïde.
Bron.
Bekende virussen die een voedselinfectie veroorzaken zijn het norovirus, hepatitis A virus en hepatitis E virus.
Bron.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Een virus heeft inderdaad een levende cel nodig voor zijn dna productie, een bacterie (eencellige) vermenigvuldigt zichzelf, dus ik begrijp wel waar iceke op doelt.

Ondertussen toevallig volgende tegengekomen:
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/priv ... ~aab4bf56/
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 29134.html

De politiekers zijn weer bezig ze, onze privacy afnemen en toch iets (de app) in gang steken terwijl het al vaak genoeg aangetoond werd dat dit niet werkt met de nodige draagkracht (+vergeet de privacy aspecten niet). Het is om te janken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

NuKeM schreef:Een virus heeft inderdaad een levende cel nodig voor zijn dna productie, een bacterie (eencellige) vermenigvuldigt zichzelf, dus ik begrijp wel waar iceke op doelt.

Ondertussen toevallig volgende tegengekomen:

De politiekers zijn weer bezig ze, onze privacy afnemen en toch iets (de app) in gang steken terwijl het al vaak genoeg aangetoond werd dat dit niet werkt met de nodige draagkracht (+vergeet de privacy aspecten niet). Het is om te janken.
Het is belgie
Wat is rapper? Maskers, de belgische app of een internationaal vaccin?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Los van jullie "losse interpretatie" virus/bacterie: het FAVV dient te waken dat de voedselketen veilig is.
Welke controles voert het FAVV uit inzake SARS-CoV-2?
Zijn ze (al) bevoegd?
Andere (voedings)zaken kunnen met sluiting (door FAVV) te maken krijgen indien er kans is op besmetting!
Dat kleine doekje waarmee men de winkelkarretjes "ontsmet" is ruimschoots onvoldoende om kans op besmetting te voorkomen.

PS Het SARS-CoV-2 is een RNA virus (positief enkelstrengig RNA-virus), geen DNA.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:Ge zijt allicht nog niet helemaal wakker. :lol:
Hopelijk is het slechts dat. :wink:
Een parasiet is een organisme of een virus dat zich ten koste van een ander organisme waarmee hij samenleeft (de gastheer) in stand houdt en vermenigvuldigt. De schade aan de gastheer is niet zo groot dat deze aan de relatie ten onder gaat. Als dat wel het geval is dan wordt gesproken van een parasitoïde.
Bron.
Bekende virussen die een voedselinfectie veroorzaken zijn het norovirus, hepatitis A virus en hepatitis E virus.
Bron.
Ik ben al heel goed wakker hoor, jij leest gewoon wat je wil lezen...
Je 2 de bron die je qoute die gaat er helemaal over, alleen qoute je alleen wat jij wil lezen :angel:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Zelfs na het lezen van die tweede bron heb je nog niet door dat je verkeerd zit.
iceke schreef:Bij bacteriën controleer je het voedsel, bij virussen het lichaam.
Ook ziekteverwekkende virussen worden in het voedsel/voedselketen opgespoord... of zou toch moeten.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Bij mijn weten zitten we nog niet met corona koeien of corona wortelen.. moest dat wel zo zijn dan zijn de geldende maatregelen van kracht, verhitten(vlees) of goed wassen(groenten)

Maar eerlijk ? je moet het niet gaan zoeken waar het niet is, dat gebeurd in deze tijd al meer dan genoeg.

Ik stel voor om alles wat we nu weten eens mooi op te lijsten en daar de maatregelen tov te zetten
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Straks ga je nog vertellen dat er helemaal geen SARS-CoV-2 besmettingen gebeuren in de voedselketen (waaronder winkels).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

O, jawel, maar dat heeft weinig met dat voedsel te maken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

En het FAVV beperkt zich enkel tot voedsel?
Natuurlijk niet.
Hopelijk zijn de glazen, bestek etc. veilig als binnenkort restaurants, tavernes, cafés etc mogen open gaan.
Misschien nog wat verse aardbeien of een vers slaatje van 't huis binnenspelen?
Zijn de huidige voorzieningen om pampers te vervangen nog aangepast aan de omstandigheden?
Idem andere sanitaire voorzieningen?
Dat is toch de bevoegdheid van het FAVV? Niet?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Idd, maar ondertussen zijn ze er al uit dat contact besmetting verwaarloosbaar is.
De Corona zieke die helemaal aan de andere kant van de zaal zit gaat je ziek maken, niet je bestek of je menukaart of je aardbei.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

In de huidige omstandigheden bedoel je.
Laat de besmette persoon bijvoorbeeld na zijn toilet bezoek rustig buitengaan, stevig de deurklink vastpakken, deur dicht doen waarop de volgende naar binnenwandelt... om lekker te gaan eten.
Wat men voorheen onder contactbesmetting verstond, zal dan een andere invulling krijgen.
Zullen er andere richtlijnen komen vanuit het FAVV?
Wat zij voorheen als propere toiletten beschouwden zal dat nu mogelijks niet meer zijn.
Wat zij voorheen als afdoend beschouwden om glazen te wassen is dat allicht niet meer.
Verluchting, idem.
Voorgaand is geen limitatieve lijst hé.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:We shall see, zoals het er nu naar uitziet niet echt dus, mooi drie maandjes en daarna gedaan (op een paar gevallen na dan, maar laat ons serieus blijven, 300 gevallen per dag is peanuts)
Na 3 maanden "over and out" op enkele uitzonderingen na. I have a dream ... En zonder vaccin dat nu met een ongelooflijke snelheid ontwikkeld wordt ...

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik u tegen september - oktober gelijk kan geven maar ik twijfel.

Ik geef u wel gelijk in het feit dat de logica en/of duidelijkheid bij sommige maatregelen totaal zoek is:

- eerst geldt op school de 1.5 m afstandsregel en nu mag dat weer verminderd worden omdat er anders logistieke capaciteitsproblemen dreigen.

- binnen 2 maanden op kamp zal totaal geen afstandsregel meer gelden ... Het is toch geweten dat men die spelende en ravottende kinderen onmogelijk dergelijke maatregel kan doen naleven. Wel handen op tijd wassen, bij ziekte met compatibele symptomen onmiddellijk maatregelen treffen etc. is natuurlijk wel mogelijk maar afstand houden, zie ik totaal niet zitten.

- wat die bubbels betreft: ofwel verstaan mensen het niet, ofwel wordt er creatief mee omgesprongen. De regel is dat je altijd met dezelfde - momenteel max. 4 mensen contact hebt en die vier anderen altijd met u en niemand anders. Althans, zou interpreteer ik het. Ik heb de ochtend na de "bubbel beslissing" van onze regering een Leuvense Prof. op de radio gehoord en die kon het zelf niet uit leggen. Hoe meer ze haar best deed, hoe onduidelijker het werd en bij enkele vragen van de interviewer, ging de dame helemaal de mist in.

Rest dan nog niet alleen de beslissing ervan maar ook de Nederlandse versie van onze Eerste Minister. Men zou het haar beter in het Frans laten uitleggen met Nederlandstalige onderschriften. Dan zou het tenminste nog enig verstaanbaarheidsgehalte hebben.

En daarbij nog opnieuw het beginnend gehakketak over de posten in het de regering vanaf september. Want dat is natuurlijk prioritair: het zich verzekeren van de eigen macht met de daarbij horende spijziging van de bankrekening(en) en andere financiële waarden.

Maar tout court, desalniettemin blijven virologen en epidemiologen echt een 2° pandemie voorspellen bijna tijdens de wintermaanden met terug restricties richting lockdown als het moet (dixit Van Ranst gisteren in het nieuws).

Maar al die wetenschappers moeten natuurlijk zaken verkocht krijgen aan onze politici - en aan hen wil ik hiervoor mijn oprechte deelneming betuigen - die dan de formele beslissingen moeten nemen, over dingen die ze zelf maar half verstaan en waarbij ze onder druk gezet worden door al diegenen die hun (her)verkiezing gesubsidieerd hebben.

Heeft dit land al niet decennia zijn failliet bewezen ? Ik denk dat een onderneming in deze situatie al lang de boeken neergelegd had bij de Rechtbank van Koophandel. Alleen, onze politici blijven uit eigenbelang verder doen onder het motto: "alles komt goed'". Het orkest van "de Titanic" bleef ook spelen terwijl het schip met man en muis aan het zinken was ...

Zouden we bv. niet beter af zijn - ook gezien de grootte van on Belziekske - met de nadruk op ziek met een fusie met Nederland en Luxemburg bv. en daar een nieuwe staat van maken? Het zal ook wel weer zijn nadelen hebben maar ik zie ook er ook vele voordelen van in.
Momenteel beginnen zelfs al gouverneurs en burgemeesters te klagen over de regering terwijl ze op kleinere schaal natuurlijk, even laakbaar zijn.

Nogmaals, arm België ... En tja, hoe kan men verwachten dat het in tijden van crisis gesmeerd zou lopen als het in gewone omstandigheden al niet meer lukt om dit land deftig te besturen ...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Waarom denk jij dat die deurklink gevaarlijker is dan die toiletruimte zelf ?
Met bacteriën geef ik je volkomen gelijk, met virussen al een pak minder.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Feitelijk weet men al redelijk wat over het verloop van de besmetting met SARS-CoV-2 indien eten, vertier, etc gebeuren onder weinig aangepaste omstandigheden. En zelfs nadien met "wat aanpassingen".

Hoe de Diamond Princess één grote ziekenboeg werd. (Paywall)

't Ja, allicht gaat de geschiedenis zich herhalen...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

NuKeM schreef:Ondertussen toevallig volgende tegengekomen:

Doe maar hoor, bovenop al de rest die ons nu al controleert of het mogelijk maakt om dit te doen.
Ik vind het wel erg hoor, beetje per beetje nemen ze onze individualiteit af en de meesten zijn er nog mee akkoord ook, want ze hebben zogezegd niets te verbergen.
Akkoord we hebben niets te verbergen, maar dat maakt niet dat ik mijn persoon zomaar te grabbel wil gooien voor alleman.
Je kan/kon een zware boete krijgen als je op het strand gaat zitten. Gaan winkelen waar de overheid het wil. Niet meer dan met vier in contact zijn. Gaan zwaaien aan het raam naar familieleden of vrienden die niet in een 'bubbel' zitten. Politiekers die zich voortdurend verschuilen achter medici.
Vinden jullie dit echt nog normaal?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:Vinden jullie dit echt nog normaal?
Nee.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:Feitelijk weet men al redelijk wat over het verloop van de besmetting met SARS-CoV-2 indien eten, vertier, etc gebeuren onder weinig aangepaste omstandigheden. En zelfs nadien met "wat aanpassingen".

Hoe de Diamond Princess één grote ziekenboeg werd. (Paywall)

't Ja, allicht gaat de geschiedenis zich herhalen...
Ik weet niet wat er in dat artikel staat, maar dat kan jij ons waarschijnlijk vertellen.
En ja de geschiedenis gaat zich herhalen...in het volgende griepseizoen, dat begint in december, januari.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ik laat professor Kentaro Iwata aan 't woord (19 feb 2020). :wink:

[youtube]z7QUKFF2wS0[/youtube]
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:Politiekers die zich voortdurend verschuilen achter medici. Vinden jullie dit echt nog normaal?
Neen maar ik zweer op mijn hoofd dat die medici binnen enkele maanden of later door die politici zullen uitgenodigd worden om samen "een bubbel" te vormen. Ik hoop dat ze - de virologen en epidemiologen dus - hier niet zullen op ingaan.

Verder: zie mijn post eerder vandaag ivm. het zieke België? M.i. is dit zelfs terminaal.

En finaal: waarom geen expertengroep met medici en economen die bindende adviezen geeft aan de regering. OK dan zullen de politici zich hier weer achter verstoppen als het verkeerd gaat maar kunnen ze geen pluimen op hun hoed steken als het allemaal goed of beter gaat en dat laatste kan echt niet moeilijk zijn als je ziet wat er nu gebeurt.

En voor hun falen hebben onze politici altijd excuses of een "kop van jut" klaar zitten. So, what's the problem?

En wat die privacy betreft, nogmaals dit is geen absoluut recht meer. Dit is iets waarmee je akkoord of niet akkoord kunt gaan maar dit is nu éénmaal een feit geworden.

En laat ons op dit vlak ook eerlijk zijn: mijn moeder - 80 jaar zijnde - haar portemonnee is vorig jaar gestolen tijdens een bezoek aan de markt. Nog het minste van die 50 euro die ze bij had maar paspoort vernieuwen, bankkaart kwijt, etc. Dankzij een camera heeft men die kerels kunnen vatten. Dus we moeten ook durven de positieve aspecten benoemen.

Laat ons eerlijk zijn: als morgen - en ik wens het uiteraard niemand toe - iemand onze wagen aanrijdt en vluchtmisdrijf pleegt maar men die criminelen kan vatten met beeldopnames van camera's. Dan zal die privacy weer veel minder een probleem zijn zeker ... ?

Ik wens het ook niemand toe, maar als we morgen een minder fraaie diagnose krijgen en moeten opgevolgd worden door een medisch multidisciplinair team zonder 1000 keren ons verhaal te moeten doen, dan zal onze privacy ook minder onze zorg zijn zeker ?

Privacy is een mes dat langs 2 kanten snijdt zoals alles. Is het niet de bluts met de buil nemen. Ook hier moeten we eerlijk blijven.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

@koenraaddeconinck
Het gebeurt niet elke dag dat er iemand mijn wagen aanrijdt. Het gebeurt niet elke dag dat mijn geldbeugel gestolen wordt.
Betekent dat dan dat ik de overige 364 dagen van een jaar mijn complete privacy te grabbel moet gooien en erop betrouwen dat er niks verkeerd mee gedaan word? Ik wil de bluts bij de bijl niet nemen hierin!

Straks vind iedereen wat nu aan de hand is, dit de normaalste en zelfs een logische zaak.
Veel verschil met het communistische ter ziele gegane USSR gaat er dan echt niet meer zijn, wat zelfs nu al het geval is met die machtsgeile vrijwilligers (burgers) die zich opstellen aan het begin van winkelstraten en markten en je bevelen toesnauwen, buren die jaloers zijn op je barbeque met meer dan vier personen, politie die daarna zomaar komen binnenvallen in je privacy. Komaan...
Laatst gewijzigd door timmermc 26 mei 2020, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

...eerst geldt op school de 1.5 m afstandsregel en nu mag dat weer verminderd worden omdat er anders logistieke capaciteitsproblemen dreigen.

Omdat misschien iedereen (van WHO tot het Koch instituut en RIVM) de anderhalve meter hanteren. Dat is zo in winkels, dat is zo in bedrijven, dat is de restaurants die weer open zullen gaan, dat is quasi overal zo. Ik weet niet wie bedacht heeft dat het in scholen 4 vierkante meter moest zijn, maar dit is waanzin. Er bestaan geen klaslokalen waar een "doorsnee klas" die afstand kan houden.

Denemarken - hét voorbeeld van hoe het werkbaar is - hanteert bijvoorbeeld 2 meter, veel realistischer.

En laat dit een test zijn, want zoals iedereen al zegt is corona in september niet plots verdwenen. Dan zal het bij de heropening van het schooljaar net zo moeten gaan. Of blijven onze scholen "dan" ook dicht.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

phil48 schreef: Omdat misschien iedereen (van WHO tot het Koch instituut en RIVM) de anderhalve meter hanteren.
....
Ik weet niet wie bedacht heeft dat het in scholen 4 vierkante meter moest zijn, maar dit is waanzin.
als ik een cirkel van 1.5m straal rondom mij trek, dan zou ik op 7m² komen... Dus je hebt gelijk: 4m² is te weinig.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

iceke schreef: Ik weet niet wat er in dat artikel staat, maar dat kan jij ons waarschijnlijk vertellen.
En ja de geschiedenis gaat zich herhalen...in het volgende griepseizoen, dat begint in december, januari.

Ik kan het ook niet lezen, maar ff 'diamond princess' in google typen, naar nieuws gaan en laat u gaan, info genoeg te vinden

https://lighthouse.mq.edu.au/article/ma ... d-Princess
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Daar heb je geen boot voor nodig om dat te bewijzen, kijk gewoon hoe het eraan toegaat in een restaurant.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/zo ... ~a6d07808/

@ profke

Als dat 7 m2 moet zijn, dan moeten we weer in totale lockdown, want dat ga je nergens kunnen respecteren, ook niet bij de bakker of elders.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:@koenraaddeconinck
Het gebeurt niet elke dag dat er iemand mijn wagen aanrijdt. Het gebeurt niet elke dag dat mijn geldbeugel gestolen wordt.
Het gebeurt niet elke dag bij jou ... Maar het gebeurt wel elke dag - zelfs meermaals per dag - bij iemand ...

Toen we aangifte gingen doen van die diefstal bij mijn moeder bij de politie was ze al de zesde die dag en die agent zei letterlijk dat de dag nog zeker niet om was.

Vluchtmisdrijven worden schering en inslag.
Rond de eindejaarsperiode het verhaal van iemand gehoord in de garage. Auto 4 jaar oud en 45.000 km. Volledige omnium de week voordien opgezegd voor een beperkte omnium (enkel brand, glasschade, ...). Gaan shoppen in Brussel met de trein en 's avonds in de staat iets gaan eten met vrienden. Laatste trein terug genomen en rond middernacht moest hij vaststellen dat zijn - geparkeerd aan de achterkant van het station in een zijstraat - aan de bestuurderszijde ingedeukt was met als resultaat: vervanging buitenspiegel, voordeur en achterdeur en uitblutsen en herspuiten voorste vleugel.
Aangifte bij de politie met melding dat vluchtmisdrijf na schade dagelijkse kost was. Uiteindelijke kost van heel de herstelling bedroeg om en bij de 5.000 euro. Stel dat ze die kerels kunnen vatten hadden middels gebruik van een camera ...

En het is niet omdat het niet bij mij gebeurt dat ik niet verdomd blij ben dat misdadigers gevat worden. Maw. stelt zich de vraag: "waar begint en eindigt dat recht op privacy"? Nogmaals, in deze complexe samenleving is en kan dat geen absoluut recht meer zijn. Evenzeer nogmaals, het is een mes dat langs 2 kanten snijdt.

En natuurlijk ... misbruiken zullen er altijd zijn. Dit is helaas inherent geworden aan onze hedendaagse samenleving ...
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer

Gisteren de juf van de oudste, 3de leerjaar, hier aan de deur.
Ze spreken op dit moment (op hun school), van max een halve dag per week voor de overige 3 leerjaren.
Enkel doordat de afstand bewaard moet blijven en ze de ruimte gewoon niet hebben.
De jongste, 1ste leerjaar mag wel 2 volle dagen gaan.
Toen kwam het verhaal van de 20 leerlingen per klas.
Dus 20*4+8= 88 m² dat ze nodig hebben, welke school heeft zo grote klaslokalen?
Er is genoeg in het buitenland aangetoont dat kinderen onder de 12 een zeer kleine rol in het verhaal hebben.

En dan het volgende senario.
De speeltuintjes gaan woensdag terug open.
Dus hier op onze verkaveling zitten misschien 50-60 kinderen op dezelfde school.
Maar ze zijn uitsplitst in 2 bubbels per klas.
Maar hier spelen ze wel met elkaar op de 2 pleintjes.

Ik ga mijn kinderen niet meer in een glazen kooi steken, die hebben genoeg afgezien de voorbije 10 weken.
En de ouders die toch te veel schrik hebben, zo kennen we er ook, gaan die kinderen dan niet meer naar school tot de zomer van volgend jaar als er misschien een vaccin is?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: De speeltuintjes gaan woensdag terug open.
Dus hier op onze verkaveling zitten misschien 50-60 kinderen op dezelfde school.
Maar ze zijn uitsplitst in 2 bubbels per klas.
Maar hier spelen ze wel met elkaar op de 2 pleintjes.
Wat bewijst dat het hier niet écht om de kinderen gaat hé.

Kleuters mogen wél naar de speeltuin, waar ze inderdaad met "andere" bubbels in aanraking komen, ze mogen ook naar de opvang (waar ze ook met twintig samen zitten), maar ALS (dat moet nog beslist worden) ze naar de kleuterklas gaan, gelden ineens véél strengere regels. Tja.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Laatste dag van het weekendeffect, 198 nieuwe gevallen.

De trend over 7 dagen is nog steeds dalend (-4%), maar dat is significant minder dan gisteren (-12%). Ze begint dus weer af te buigen in de verkeerde richting.

Indien er de komende dagen - zoals gebruikelijk in de tweede helft van een week - meer gevallen gerapporteerd worden, is de trend weer stijgend tegen het weekend, tenzij men de trend dan anders gaat definieren om ze dalend te kunnen houden.

Vandaag zijn er ook weer meer ziekenhuisopnames gerapporteerd dan gisteren, en er zijn ook weer meer mensen opgenomen dan er het ziekenhuis hebben mogen verlaten. Ook deze trends zijn momenteel nog dalend maar riskeren binnenkort weer stijgend te worden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat is omdat iedereen er van uit gaat dat die voorzorgsmaatregelen het virus gaan stoppen en wanneer die voorzorgsmaatregelen niet meer genomen worden het virus terug welig gaat tieren.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Ook deze trends zijn momenteel nog dalend maar riskeren binnenkort weer stijgend te worden.

Het risico stijgt naarmate je meer versoepelt, dat is logisch.

Wat stel je dan voor, dat het weer verstrengt, richting lockdown?

Op een bepaald moment moet je toch stilaan naar een kleine normalisering gaan (met de nodige voorzorgsmaatregelen als social distancing, handen wassen...) - anders ga niemand meer mee hebben in "de regels".

In combinatie met opsporen van wie besmet raakt. Dat blijft essentieel.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer

Vooral een van de maatregelen word grotendeels niet opgevolgt.
Het aan te raden om een mondmasker ook op te zetten in winkels.
Sommige winkels zelf verplichten het, andere weer niet.
Misschien die regel eens een tijdje verplichten voor iedereen zodat het de onduidelijkheid wegneemt.
Want velen begrijpen gewoon niet hoe dat het werkt ...
Dat in combinatie met de 1,5m zou toch een goed resultaat op de cijfers moeten geven.
Daarnaast, de regels die nu al versoepeld zijn, bedrijven en winkels, geven toch ook geen negatieve impact op de cijfers.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...Veel verschil met het communistische ter ziele gegane USSR...

Die hadden slechts een massale vorm van contact tracing, maar geen feedback! Nee, het model is China's app: die weten in realtime te zeggen waar iedereen zit :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”