iceke schreef:We shall see, zoals het er nu naar uitziet niet echt dus, mooi drie maandjes en daarna gedaan (op een paar gevallen na dan, maar laat ons serieus blijven, 300 gevallen per dag is peanuts)
Na 3 maanden "over and out" op enkele uitzonderingen na. I have a dream ... En zonder vaccin dat nu met een ongelooflijke snelheid ontwikkeld wordt ...
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik u tegen september - oktober gelijk kan geven maar ik twijfel.
Ik geef u wel gelijk in het feit dat de logica en/of duidelijkheid bij sommige maatregelen totaal zoek is:
- eerst geldt op school de 1.5 m afstandsregel en nu mag dat weer verminderd worden omdat er anders logistieke capaciteitsproblemen dreigen.
- binnen 2 maanden op kamp zal totaal geen afstandsregel meer gelden ... Het is toch geweten dat men die spelende en ravottende kinderen onmogelijk dergelijke maatregel kan doen naleven. Wel handen op tijd wassen, bij ziekte met compatibele symptomen onmiddellijk maatregelen treffen etc. is natuurlijk wel mogelijk maar afstand houden, zie ik totaal niet zitten.
- wat die bubbels betreft: ofwel verstaan mensen het niet, ofwel wordt er creatief mee omgesprongen. De regel is dat je altijd met dezelfde - momenteel max. 4 mensen contact hebt en die vier anderen altijd met u en niemand anders. Althans, zou interpreteer ik het. Ik heb de ochtend na de "bubbel beslissing" van onze regering een Leuvense Prof. op de radio gehoord en die kon het zelf niet uit leggen. Hoe meer ze haar best deed, hoe onduidelijker het werd en bij enkele vragen van de interviewer, ging de dame helemaal de mist in.
Rest dan nog niet alleen de beslissing ervan maar ook de Nederlandse versie van onze Eerste Minister. Men zou het haar beter in het Frans laten uitleggen met Nederlandstalige onderschriften. Dan zou het tenminste nog enig verstaanbaarheidsgehalte hebben.
En daarbij nog opnieuw het beginnend gehakketak over de posten in het de regering vanaf september. Want dat is natuurlijk prioritair: het zich verzekeren van de eigen macht met de daarbij horende spijziging van de bankrekening(en) en andere financiële waarden.
Maar tout court, desalniettemin blijven virologen en epidemiologen echt een 2° pandemie voorspellen bijna tijdens de wintermaanden met terug restricties richting lockdown als het moet (dixit Van Ranst gisteren in het nieuws).
Maar al die wetenschappers moeten natuurlijk zaken verkocht krijgen aan onze politici - en aan hen wil ik hiervoor mijn oprechte deelneming betuigen - die dan de formele beslissingen moeten nemen, over dingen die ze zelf maar half verstaan en waarbij ze onder druk gezet worden door al diegenen die hun (her)verkiezing gesubsidieerd hebben.
Heeft dit land al niet decennia zijn failliet bewezen ? Ik denk dat een onderneming in deze situatie al lang de boeken neergelegd had bij de Rechtbank van Koophandel. Alleen, onze politici blijven uit eigenbelang verder doen onder het motto: "alles komt goed'". Het orkest van "de Titanic" bleef ook spelen terwijl het schip met man en muis aan het zinken was ...
Zouden we bv. niet beter af zijn - ook gezien de grootte van on Belziekske - met de nadruk op ziek met een fusie met Nederland en Luxemburg bv. en daar een nieuwe staat van maken? Het zal ook wel weer zijn nadelen hebben maar ik zie ook er ook vele voordelen van in.
Momenteel beginnen zelfs al gouverneurs en burgemeesters te klagen over de regering terwijl ze op kleinere schaal natuurlijk, even laakbaar zijn.
Nogmaals, arm België ... En tja, hoe kan men verwachten dat het in tijden van crisis gesmeerd zou lopen als het in gewone omstandigheden al niet meer lukt om dit land deftig te besturen ...