Corona: Reis- / vlieg- annulaties, refunds en vouchers
-
- Pro Member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 12 keer
Hallo
Welke ervaringen hebben jullie met annulaties van vliegticket, of bij uitbreiding, reizen?
Ik had een losse vliegreis geboekt in april. Heen en terug is met verschillende maatschappijen. Boeking via een online broker (eDreams)
De ene (Aegean) heeft alle vluchten geschrapt in april en biedt nu een voucher aan die één jaar geldig zou zijn.
De andere spreekt op zijn website ook over 1jarige vouchers (maar biedt geen overzicht van wat er geannuleerd is, doet het dag per dag)
Volgens wat ik las op website van FOD economie zou ik een refund moeten krijgen als de vlucht geannuleerd is. Maar krijg je buitenlandse maatschappijen zover. Of hebben die per hun eigen overheid het recht om enkel vouchers te geven. Ze zullen nu wel allemaal liefst het geld vasthouden en vouchers geven die maar voor de helft (globaal genomen) worden gebruikt.
Had ook een nonrefundable parkeerplaats geboekt en betaald (luchthaven Düsseldorf) van een 100 euro. Benieuwd of ik daar iets van terugzie
Ervaringen?
Welke ervaringen hebben jullie met annulaties van vliegticket, of bij uitbreiding, reizen?
Ik had een losse vliegreis geboekt in april. Heen en terug is met verschillende maatschappijen. Boeking via een online broker (eDreams)
De ene (Aegean) heeft alle vluchten geschrapt in april en biedt nu een voucher aan die één jaar geldig zou zijn.
De andere spreekt op zijn website ook over 1jarige vouchers (maar biedt geen overzicht van wat er geannuleerd is, doet het dag per dag)
Volgens wat ik las op website van FOD economie zou ik een refund moeten krijgen als de vlucht geannuleerd is. Maar krijg je buitenlandse maatschappijen zover. Of hebben die per hun eigen overheid het recht om enkel vouchers te geven. Ze zullen nu wel allemaal liefst het geld vasthouden en vouchers geven die maar voor de helft (globaal genomen) worden gebruikt.
Had ook een nonrefundable parkeerplaats geboekt en betaald (luchthaven Düsseldorf) van een 100 euro. Benieuwd of ik daar iets van terugzie
Ervaringen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
We gingen normaal met Pasen skiën in Italie… reisorganisatie gaf initieel aan alles volledig terug te betalen maar heeft dat ondertussen aangepast naar het geven van een voucher (op basis van wetgeving van 19/03/2020).
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik had enkele maanden geleden met Ryanair geboekt voor Mallorca 2 personen (vertrek 29/03).
Hoewel ik het al enkele weken geleden zag aankomen dat deze reis niet zou doorgaan, heb ik afgewacht.
Vorige week een mail + enkele sms'sen gekregen van Ryanair dat de vlucht geannuleerd was.
In mijn dossier kon ik kiezen tussen "geld terug" of "gratis overboeken" op een andere vlucht.
Via de "geld terug" knop geraakte ik vorige week niet verder, waarschijnlijk (en begrijpbaar) een tijdelijke overbelasting van de servers. Maar enkele dagen later lukte het perfect (je kan dan kiezen voor "alle segmenten" van hetzelfde ticket, en voor "alle reizigers").
Twee dagen later een mail gekregen dat mijn aanvraag voor terugbetaling ontvangen is, maar wegens de drukte enkele dagen in beslag zal nemen.
Bij een vorige annulatie van Ryanair enkele jaren geleden (Belgisch luchtruim gesloten wegens computerpanne bij Belgocontrol) hebben we ook heel vlotjes ons geld terug gekregen.
Hoewel ik het al enkele weken geleden zag aankomen dat deze reis niet zou doorgaan, heb ik afgewacht.
Vorige week een mail + enkele sms'sen gekregen van Ryanair dat de vlucht geannuleerd was.
In mijn dossier kon ik kiezen tussen "geld terug" of "gratis overboeken" op een andere vlucht.
Via de "geld terug" knop geraakte ik vorige week niet verder, waarschijnlijk (en begrijpbaar) een tijdelijke overbelasting van de servers. Maar enkele dagen later lukte het perfect (je kan dan kiezen voor "alle segmenten" van hetzelfde ticket, en voor "alle reizigers").
Twee dagen later een mail gekregen dat mijn aanvraag voor terugbetaling ontvangen is, maar wegens de drukte enkele dagen in beslag zal nemen.
Bij een vorige annulatie van Ryanair enkele jaren geleden (Belgisch luchtruim gesloten wegens computerpanne bij Belgocontrol) hebben we ook heel vlotjes ons geld terug gekregen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Beetje nutteloze wet, het is nu duidelijk dat bedrijven nu niet meer in de fout gaan als ze klant de optie cash refund ontzeggen maar de klant heeft nog altijd recht op cash refund mits wat meer argumentatie... Telt niet voor vliegtickets denk ik dan? Een reisje naar afrika ofzo stel je niet direct een jaartje uit hoor, en er is een meerkost aan dezelfde activiteit (bij nieuwe vliegtickets moet je prijsverschil opleggen).DarkV schreef:(op basis van wetgeving van 19/03/2020).
https://www.hln.be/geld/consument/reynd ... ~ae16e7ba/
Waarom Reynders alleen over pakketreizen praat is mij een raadsel, wet telt ook voor gewone reizen.
Nuja, TAP Portugal weigert terugbetaling, betaald met Visa dus zij onderzoeken het nu. Ik ben vorig jaar trouwens eens 2 dagen(!) later toegekomen op mijn bestemming met TAP Portugal wegens hun fout (geen overmacht). Ook wettelijke compensatie weigeren ze uit te betalen, FOD Mobiliteit onderzoekt dit. Ryanair deed ook ooit eens lastig, toen heeft Paypal dit opgelost in een korte tijd.
-
- Pro Member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik las hier https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... ie-door-de dat de voucher toegelaten is voor (edit: geannuleerde) pakketreizen. Bij gewone (edit: geannuleerde) vlucht zou het altijd een terugbetaling moeten zijn.bollegijs schreef:Ben wel benieuwd welke wetgeving dit is, en of het met terugwerkende kracht isDarkV schreef:(op basis van wetgeving van 19/03/2020).
https://www.hln.be/geld/consument/reynd ... ~ae16e7ba/
Waarom Reynders alleen over pakketreizen praat is mij een raadsel, wet telt ook voor gewone reizen.
Dus Reynders spreekt wellicht uit het perspectief dat ook bij pakketreis een terugbetaling mag gevraagd worden.
Ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn een terugbetaling te pakken te krijgen, als de vliegmaatschappij aanstuurt op voucher.
Laatst gewijzigd door fred_be9300 29 maa 2020, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Bellen, zeg dat je een voucher wilt, als ze moeilijk doen, zeg dat je er recht op hebt en dat je anders via je kredietkaartmaatschappij een chargeback gaat doen.fred_be9300 schreef: Ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn een terugbetaling te pakken te krijgen, als de vliegmaatschappij aanstuurt op voucher.
Doen ze nog steeds moeilijk => chargeback met het bewijs van de geannuleerde vlucht en vermeld dat de maatschappij niet wilt terugbetalen (een voucher is btw ook geen terugbetaling, alhoewel de maatschappij dat wel anders gaat voorstellen).
Met die vouchers ga je niets zijn als de maatschappij straks failliet zou gaan.
- cloink
- Elite Poster
- Berichten: 3515
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Iemand een idee hoe het zit met een vlucht die wél doorgaat, maar waarbij je als Belg het land niet binnen mag (de VS dus)?
De maatschappij biedt enkel vouchers aan + 55€ administratieve kosten per ticket om om te boeken.
De maatschappij biedt enkel vouchers aan + 55€ administratieve kosten per ticket om om te boeken.
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Amerikaanse maatschappijen (de "normale" toch: United, American, Delta), en ik vermoed ook Lufthansa en Brussels Airlines, betalen normaliter volledig terug bij een inreisverbod - doch met de vereiste "embassy statement required". Een print van de Amerikaanse ambassade waarin het inreisverbod staat voldoet m.i. hieraan. Zelfde als hierboven, bellen, melden dat je refund wil om deze redenen, indien geweigerd melden dat je chargeback gaat doen.cloink schreef:Iemand een idee hoe het zit met een vlucht die wél doorgaat, maar waarbij je als Belg het land niet binnen mag (de VS dus)?
De maatschappij biedt enkel vouchers aan + 55€ administratieve kosten per ticket om om te boeken.
Eventuele chargeback ga je moeten stofferen met de fare rules (in het bijzonder de "embassy statement required" regel) en de printout van de ambassade.
-
- Pro Member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 12 keer
De aankoop dateert al van januari, dus die Visa rekeningen zijn al betaald etc. Kan een chargeback dan nog? Sorry, heb dat nog nooit gedaan, zo'n chargeback...CCatalyst schreef:Bellen, zeg dat je een voucher wilt, als ze moeilijk doen, zeg dat je er recht op hebt en dat je anders via je kredietkaartmaatschappij een chargeback gaat doen.fred_be9300 schreef: Ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn een terugbetaling te pakken te krijgen, als de vliegmaatschappij aanstuurt op voucher.
Doen ze nog steeds moeilijk => chargeback met het bewijs van de geannuleerde vlucht
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Je moet de algemene voorwaarden van je kredietkaart nagaan maar doorgaans heb je 90 dagen na ontvangst van het uittreksel om te betwisten bij Visa en Mastercard (bij AMEX krijg je doorgaans een jaar), en bij "uitzonderlijke omstandigheden" kan men ook na die 90 dagen nog de aanvraag in ontvangst nemen. Dus de kans is groot dat je dit nog wel kan doen. Dat je reeds betaald hebt ontneemt je niet het recht om de transactie nog te betwisten.fred_be9300 schreef: De aankoop dateert al van januari, dus die Visa rekeningen zijn al betaald etc. Kan een chargeback dan nog? Sorry, heb dat nog nooit gedaan, zo'n chargeback...
Maar zoals ik zei, eerst telefonisch contact opnemen met luchtvaartmaatschappij, pas als dat niets oplevert een chargeback doen. Sowieso moet je in je aanvraag vermelden wanneer je het contact gehad hebt met de maatschappij.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Telefonisch wens ik je hééééél veel succes. En dan nog heb je niets op papier. Als je ze al aan de lijn krijgt, ik hoor verhalen dat er effectief wordt opgepakt na 50min rinkelen.CCatalyst schreef: Maar zoals ik zei, eerst telefonisch contact opnemen met luchtvaartmaatschappij, pas als dat niets oplevert een chargeback doen. Sowieso moet je in je aanvraag vermelden wanneer je het contact gehad hebt met de maatschappij.
Ooit eens 20min gebeld met TAP en opgegeven, dan mail gezonden, na 10 dagen antwoord dat ik voor deze vraag moet bellen of bij klachten de klachtenmodule moet invullen. Na 8 weken nog altijd geen antwoord op het klachtenformulier (wel bewijs van aflevering). Nu is FOD Mobiliteit ingeschakeld. En dan zouden we deze bamhartige bedrijven moeten helpen met vouchers
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Wij hadden een vlucht, auto en hotel geboekt voor eind april. Auto was zeer voordelig via Brussels Airlines. Hotel geannuleerd (was gratis tot 3 dagen op voorhand dus no problem. Auto geannuleerd en wacht nu op terugbetaling van €25 voorschot (bevestigd via mail).
Annullatie gedaan van de vlucht nadat Brussels Airlines de datum van terugkeer veranderd heeft en gekozen voor terugbetaling. Twee dagen daarna een mail dat we de terugbetaling konden stoppen en een voucher of herboeking doen voor een latere datum (mits opleg als de vlucht duurder zou zijn). Daar zijn we niet op ingegaan dus wachten op terugstorting op onze CC.
Er staan nog 2 weekendtripjes naar NL op het programma maar die kunnen tot een week op voorhand geannuleerd worden en er is nog tijd zat.
Waar ik mij meer zorgen over maak is de situatie na de zomervakantie. We hebben vluchten, accommodatie, uitstappen en huurwagen geboekt en betaald (nog minder dan 50% van accommodatie schiet over) waarbij alles rechtstreeks werd vastgelegd. Bij de meesten is er vanaf de dag van reservatie 30-50-100% annulatiekost. Veel zal afhangen van hoe de pandemie verder verloopt en vooral wat er in Afrika gebeurt. De vlucht is via Ethiopië naar Namibië.
Annullatie gedaan van de vlucht nadat Brussels Airlines de datum van terugkeer veranderd heeft en gekozen voor terugbetaling. Twee dagen daarna een mail dat we de terugbetaling konden stoppen en een voucher of herboeking doen voor een latere datum (mits opleg als de vlucht duurder zou zijn). Daar zijn we niet op ingegaan dus wachten op terugstorting op onze CC.
Er staan nog 2 weekendtripjes naar NL op het programma maar die kunnen tot een week op voorhand geannuleerd worden en er is nog tijd zat.
Waar ik mij meer zorgen over maak is de situatie na de zomervakantie. We hebben vluchten, accommodatie, uitstappen en huurwagen geboekt en betaald (nog minder dan 50% van accommodatie schiet over) waarbij alles rechtstreeks werd vastgelegd. Bij de meesten is er vanaf de dag van reservatie 30-50-100% annulatiekost. Veel zal afhangen van hoe de pandemie verder verloopt en vooral wat er in Afrika gebeurt. De vlucht is via Ethiopië naar Namibië.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Je moet ook niets op papier hebben behalve het bewijs van de annulering van de vlucht (en dat ga je wel hebben) en de datum/tijd dat je gebeld hebt om een terugbetaling aan te vragen. Dit om de stelregel te respecteren dat je eerst de handelaar de kans moet geven om het probleem op te lossen. Chargeback is de laatste optie, nooit de eerste, ook in Corona-tijden.bollegijs schreef: Telefonisch wens ik je hééééél veel succes. En dan nog heb je niets op papier. Als je ze al aan de lijn krijgt, ik hoor verhalen dat er effectief wordt opgepakt na 50min rinkelen.
Dat zal voor EC261 geweest zijn veronderstel ik, wat een fundamenteel andere situatie is dan hier (contractbreuk). Daar hebben de luchtvaartmaatschappijen alle belang bij van dat zolang mogelijk te rekkenbollegijs schreef: Ooit eens 20min gebeld met TAP en opgegeven, dan mail gezonden, na 10 dagen antwoord dat ik voor deze vraag moet bellen of bij klachten de klachtenmodule moet invullen. Na 8 weken nog altijd geen antwoord op het klachtenformulier (wel bewijs van aflevering). Nu is FOD Mobiliteit ingeschakeld. En dan zouden we deze bamhartige bedrijven moeten helpen met vouchers
Laatst gewijzigd door CCatalyst 29 maa 2020, 16:07, in totaal 3 gewijzigd.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik wacht het nog af, heb een weekje ierland geboekt via ryanair en airbnb, maar is pas voor eind mei.
hoewel ik dat ook nog niet zie gebeuren (ierland zit dacht ik achter ons, dus kan best dat als de vlucht hier wel zou mogen vertrekken, ze daar niet mag landen)
hoewel ik dat ook nog niet zie gebeuren (ierland zit dacht ik achter ons, dus kan best dat als de vlucht hier wel zou mogen vertrekken, ze daar niet mag landen)
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Geef ze 2 weken. Start daarna maar chargeback als de terugbetaling nog niet gebeurd is. Desnoods kan je de procedure nog altijd stilleggen.on4bam schreef:Daar zijn we niet op ingegaan dus wachten op terugstorting op onze CC.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Ja en nee, is gewoon een toevoeging over het sobere communicatie beleid die veel vliegmaatschappijen hanteren. Ook tijdens de corona tijden natuurlijk.CCatalyst schreef: Dat zal voor EC261 geweest zijn veronderstel ik, wat een fundamenteel andere situatie is dan hier (contractbreuk). Daar hebben de luchtvaartmaatschappijen alle belang bij van dat zolang mogelijk te rekken
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik wil hier wel nog iets verduidelijken aan deze topic. Een refundable fare, voor zij die het geluk hebben dit geboekt te hebben, kan je natuurlijk altijd laten terugbetalen op vrijwillige basis, ongeacht de huidige omstandigheden. Maar de optie om een terugbetaling te krijgen voor een non-refundable fare geldt in principe alleen maar als een of meerdere vluchten in je reservering geannuleerd of vertraagd zijn met ettelijke uren (hoeveel precies hangt af van de algemene voorwaarden die van toepassing waren op de dag dat het oorspronkelijke ticket uitgegeven werd).
Als je kiest om niet meer te vliegen, maar je oorspronkelijke vlucht(en) staan nog altijd gepland op de oorspronkelijke uren, heb je geen recht op terugbetaling - ook niet in Corona-tijden - behoudens gewijzigde omstandigheden buiten jouw macht waardoor je de vlucht niet meer kan nemen (inreisverbod bijvoorbeeld).
Als je "vrijwillig" kiest om niet meer te reizen omwille van Corona kan je nu wel (tijdelijk) opteren voor een voucher, doch mijn advies is altijd om dit niet te doen, wacht gewoon af tot de dag voor de eerste vlucht, want de kans is groot dat een vlucht geannuleerd of verschoven wordt, en dan kan je meteen voor een terugbetaling gaan. Gebeurt het toch niet, annuleer dan je reservering en vraag de voucher aan niet later dan 24u voor de eerste vlucht of voor een eventuele andere deadline die de maatschappij oplegt. Eenmaal je een voucher aanvaardt vervalt je recht tot elke terugbetaling, ook als je oorspronkelijke vluchten later nog geannuleerd zouden worden!
Bovenstaande tekst ook met de opmerking dat dit de gangbare procedure is bij de klassieke maatschappijen. Bij Ryanair en co is de situatie anders, en zoals je al kon raden, veel nadeliger voor de klant.
Als je kiest om niet meer te vliegen, maar je oorspronkelijke vlucht(en) staan nog altijd gepland op de oorspronkelijke uren, heb je geen recht op terugbetaling - ook niet in Corona-tijden - behoudens gewijzigde omstandigheden buiten jouw macht waardoor je de vlucht niet meer kan nemen (inreisverbod bijvoorbeeld).
Als je "vrijwillig" kiest om niet meer te reizen omwille van Corona kan je nu wel (tijdelijk) opteren voor een voucher, doch mijn advies is altijd om dit niet te doen, wacht gewoon af tot de dag voor de eerste vlucht, want de kans is groot dat een vlucht geannuleerd of verschoven wordt, en dan kan je meteen voor een terugbetaling gaan. Gebeurt het toch niet, annuleer dan je reservering en vraag de voucher aan niet later dan 24u voor de eerste vlucht of voor een eventuele andere deadline die de maatschappij oplegt. Eenmaal je een voucher aanvaardt vervalt je recht tot elke terugbetaling, ook als je oorspronkelijke vluchten later nog geannuleerd zouden worden!
Bovenstaande tekst ook met de opmerking dat dit de gangbare procedure is bij de klassieke maatschappijen. Bij Ryanair en co is de situatie anders, en zoals je al kon raden, veel nadeliger voor de klant.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Reynders spreekt waarschijnlijk als Europees commissaris en licht de Europese regelgeving toe.fred_be9300 schreef:Ik las hier https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... ie-door-de dat de voucher toegelaten is voor (edit: geannuleerde) pakketreizen. Bij gewone (edit: geannuleerde) vlucht zou het altijd een terugbetaling moeten zijn.
Dus Reynders spreekt wellicht uit het perspectief dat ook bij pakketreis een terugbetaling mag gevraagd worden.
Maar de Belgische wetgever heeft echter een speciale regeling getroffen om de reissector te beschermen (geldt voor 3 maanden vanaf 19/03). Hierbij kan de klant de voucher niet weigeren.
Voor geannuleerde vluchten (geen pakketreizen) blijven de Europese regels geldig. Als klant kan U de voucher weigeren en terugbetaling eisen.
Zie hierboven: je kan de voucher weigeren en terugbetaling eisen.on4bam schreef:Annulatie gedaan van de vlucht nadat Brussels Airlines de datum van terugkeer veranderd heeft en gekozen voor terugbetaling. Twee dagen daarna een mail dat we de terugbetaling konden stoppen en een voucher of herboeking doen voor een latere datum (mits opleg als de vlucht duurder zou zijn). Daar zijn we niet op ingegaan dus wachten op terugstorting op onze CC.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
philippe_d schreef:Zie hierboven: je kan de voucher weigeren en terugbetaling eisen.
Zoals ik schreef, we wachten op de terugbetaling. Als we niet reageerden binnen de twee dagen op het voucheraanbod ging de verwerking tot terugbetaling gewoon door.CCatalyst schreef:Geef ze 2 weken. Start daarna maar chargeback als de terugbetaling nog niet gebeurd is. Desnoods kan je de procedure nog altijd stilleggen.
Letterlijk:
Ik heb alle vertrouwen in BA dat zij alles afhandelen zoals voorzien. Ze stellen zelf een termijn van een maand op wegens uitzonderlijke drukte.Indien u uw reis wil uitstellen, hebt u dus de optie om uw terugbetalingsaanvraag te annuleren en uw ticket te behouden. Indien u deze optie prefereert, gelieve ons dit te laten weten via de volgende link binnen de komende 48 uur, zodat we uw terugbetalingsaanvraag tijdig kunnen stoppen. Gelieve er dan ook uw boekingsreferentie XXXXX in te vullen.
Ondertussen gecheckt of het voorschot van de huurauto al teruggestort is (dat ging binnen de 10 dagen gebeuren) maar na 12 dagen nog niets ontvangen. Ik geef hen nog een paar dagen gezien de uitzonderlijke omstandigheden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Geld van uw kaart halen, dat kunnen ze direct. Geld terugstorten naar exact dezelfde kaart, duurt een maandon4bam schreef:Ze stellen zelf een termijn van een maand op wegens uitzonderlijke drukte.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Ik ga er van uit dat betalingen automatisch verwerkt worden en dat terugbetalingen manueel worden verwerkt. Sommigen kiezen alsnog voor een voucher anderen willen terugbetaling maar voldoen niet aan de voorwaarden... Ik ga er van uit dat er op de burelen ook niet "business as usual" gewerkt wordt.CCatalyst schreef:Geld van uw kaart halen, dat kunnen ze direct. Geld terugstorten naar exact dezelfde kaart, duurt een maand
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Vorige week vienna pride geannuleerd (te verwachten maar juni had nog wat kans).
Hotel direct refund zonder problemen (ook nog ver binnen de normale periode dat dat kostenloos mogelijk was). Paar uur later zelfs mail dat ze voor iedereen alle boekingen gaan terugbetalen. Paypal betaling 'in behandeling', zien wel hoe lang het duurt.
NMBS kant refund deels ok, het ticket is niet meer geldig maar voor de rest nog geen beweging. Na een week ook al maar procedure bij paypal gestart. (om één of andere reden betrouw ik er niet op dat dat bij een Belgisch bedrijf goed gaat )
Zal wel tijd duren voor terugbetalingen in orde zijn, denk dat er in de reis/toeristische sector veel koppen gaan rollen.
Hotel direct refund zonder problemen (ook nog ver binnen de normale periode dat dat kostenloos mogelijk was). Paar uur later zelfs mail dat ze voor iedereen alle boekingen gaan terugbetalen. Paypal betaling 'in behandeling', zien wel hoe lang het duurt.
NMBS kant refund deels ok, het ticket is niet meer geldig maar voor de rest nog geen beweging. Na een week ook al maar procedure bij paypal gestart. (om één of andere reden betrouw ik er niet op dat dat bij een Belgisch bedrijf goed gaat )
Zal wel tijd duren voor terugbetalingen in orde zijn, denk dat er in de reis/toeristische sector veel koppen gaan rollen.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Heeft iemand anders ook disneyland moeten annuleren via het elektronisch formulier op hun site? Ik heb dat al meer dan 10 dagen geleden gedaan en naast een automatisch antwoord waarin stond dat ze dit gaan verwerken sindsdien geen nieuws. Iemand anders wel al nieuws?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Is deze refund van de vluchten en van de huurauto ondertussen in orde gekomen?on4bam schreef: Ik ga er van uit dat betalingen automatisch verwerkt worden en dat terugbetalingen manueel worden verwerkt. Sommigen kiezen alsnog voor een voucher anderen willen terugbetaling maar voldoen niet aan de voorwaarden... Ik ga er van uit dat er op de burelen ook niet "business as usual" gewerkt wordt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Vandaag gecheckt en nog niet terug gestort. Ik wacht tot 24/4 (datum van oorspronkelijk vertrek) om hen te mailen.
Aangezien ik een mail kreeg van hen dat ze gingen terugbetalen is, als dat niet zou gebeuren, een chargeback via MC.
Aangezien ik een mail kreeg van hen dat ze gingen terugbetalen is, als dat niet zou gebeuren, een chargeback via MC.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Dienst Passagiersrechten van FOD Mobiliteit zegt dat vliegmaatschappijen de discussie wil opentrekken op Europees niveau om voucher als teruggave als correct te zien. EU heeft al bevestigd 18 maart dat er sowieso een teruggave moet zijn, nu willen de maatschappij wachten op de volgende vraag... FOD Mobiliteit neemt trouwens geen individuele klachten meer aan tot 15 mei.on4bam schreef:Vandaag gecheckt en nog niet terug gestort. Ik wacht tot 24/4 (datum van oorspronkelijk vertrek) om hen te mailen.
Aangezien ik een mail kreeg van hen dat ze gingen terugbetalen is, als dat niet zou gebeuren, een chargeback via MC.
Realiteit is dat ze dit proces/wetgeving zullen vertragen tot ze zelf meer zekerheid hebben over hun liquiditeit. Ik heb een chargeback bij Visa al zeer vroeg ingediend maar nog altijd geen reactie op gezien. Ik vertrouw de hele situatie niet meer...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Gezien het nieuws inzake Brussels Airlines hoop ik dat dit ondertussen in orde gekomen is.on4bam schreef:Vandaag gecheckt en nog niet terug gestort. Ik wacht tot 24/4 (datum van oorspronkelijk vertrek) om hen te mailen.
Aangezien ik een mail kreeg van hen dat ze gingen terugbetalen is, als dat niet zou gebeuren, een chargeback via MC.
Ter info: de Europese Commissie heeft vandaag nog eens bevestigd dat EC 261/2004 volledig van toepassing blijft en dat volledige terugbetaling dus een optie moet zijn en blijven als een vlucht geannuleerd wordt. COVID-19 vormt hierop geen uitzondering.
Noot: volgens het artikel zal Belgie mogelijk vervolgd worden door de EU wegens die uitzondering die ze hier gemaakt hebben voor pakketreizen (enkel voucher als optie - een terugbetaling kan pas gevraagd worden na 12 maanden), wat indruist tegen de Europese wet die van hogere rechtsorde is dan de Belgische wet.
In mijn geval zijn alle non-refundable tickets die ik nog open had staan bij luchtvaartmaatschappijen ondertussen volledig terugbetaald naar mijn kredietkaart door de luchtvaartmaatschappijen zelf. Ik had wel geen tickets open staan bij Brussels Airlines daar mijn vluchten op Brussels Airlines quasi uitsluitend op Lufthansa-tickets zijn.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik ben nog aan het wachten om te weten of mijn vlucht (29 mei) doorgaat of niet....
als ze doorgaat ben ik zowiezo mijn geld kwijt, want waar ik naartoe ging heb ik geen verblijf meer (airbnb cancelled),
en er is een 14 dagen isolatie-vereiste bij aankomst (terwijl verblijf maar een week zou zijn)
degene die in 2019 gezegd heeft dat 2020 niet erger kon, verdient een schop onder zen kont...
als ze doorgaat ben ik zowiezo mijn geld kwijt, want waar ik naartoe ging heb ik geen verblijf meer (airbnb cancelled),
en er is een 14 dagen isolatie-vereiste bij aankomst (terwijl verblijf maar een week zou zijn)
degene die in 2019 gezegd heeft dat 2020 niet erger kon, verdient een schop onder zen kont...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2211
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Ryanair heeft bij mij, na expliciete vraag naar plus bevestiging van een terugbetaling, mij toch gewoon een voucher gestuurd. Die moest ik bevestigen met een URL. Enkel via de helpdesk kon je nog opnieuw een terugbetaling vragen. Helpdesk blijkt enkel Chat te zijn. Uiteraard niet bereikbaar. Heb de kredietkaart maatschappij ingeschakeld voor een chargeback. De 45 dagen lopen.
Hoe ging het bij jou Philippe?
Hoe ging het bij jou Philippe?
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
Van Tuifly voor 6 juni ook een voucher gekregen. Heb de Melia group gecontacteerd dat ik niet kan vertrekken vanuit België. Ze hanteren de reservatievoorwaarden indien het hotel open is of ze een gelijkwaardig hotel van een andere group aanbieden vermits ik in oktober reeds reserveerde. Heb dus geen refund mogelijkheid.
Degenen die tijdens de corona periode reserveerden mogen gratis verplaatsen tot 31/12 van dit jaar, wat me ook niet zou uitkomen.
Degenen die tijdens de corona periode reserveerden mogen gratis verplaatsen tot 31/12 van dit jaar, wat me ook niet zou uitkomen.
- fryelectro
- Elite Poster
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
- Locatie: 03BOO0
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
wij hadden een vakantiehuisje in Nederland geboekt in de paasvakantie. Aangezien een gezinslid ziek was geworden hebben wij eerder gekozen om te annulatieverzekering te gebruiken. Nu, een maand later, krijgen wij antwoord van de verzkereingsmaatschappij dat ze geen terugbetaling willen doen omwille van Corona en dat het niet toegelaten was om op dat moment naar Nederland te gaan (wat niet echt klopt volgens mij).
In de algemene voorwaarden staat dan ook niets vermeld in verband met pandemieen etc.
Ik ga dit zozo niet hierbij laten.
Zijn er nog mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt?
In de algemene voorwaarden staat dan ook niets vermeld in verband met pandemieen etc.
Ik ga dit zozo niet hierbij laten.
Zijn er nog mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Hier een voucher gehad van zowel Landal als Roompot.
Verder een italiaanse camping, die we hadden geboekt, bood een volledige terugbetaling, een voucher voor 2020 of een voucher voor 2021 aan met een extra waarde van 10%
Hier dus nergens problemen gehad met een 'terugbetaling'
Verder een italiaanse camping, die we hadden geboekt, bood een volledige terugbetaling, een voucher voor 2020 of een voucher voor 2021 aan met een extra waarde van 10%
Hier dus nergens problemen gehad met een 'terugbetaling'
-
- Pro Member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik had een vlucht geboekt bij KLM die ze bij KLM geannuleerd hebben wegens Corona. Ze hebben geen terugbetaling willen doen en stelden enkel een voucher voor. Via paypal mijn geld teruggekregen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Iemand al geld terug gehad van Brussels Airlines? Ze bieden ook vouchers maar daar ben ik minder mee en wie zegt dat ze dan nog bestaan?
Ik las in een artikel in DS dat het zeer moeilijk was om hen te bereiken. Dat zal na de laatste ontwikkelingen niet verbeterd zijn
Soit, ik hoop nog tickets te recupereren van geannuleerde vlucht.
Ik las in een artikel in DS dat het zeer moeilijk was om hen te bereiken. Dat zal na de laatste ontwikkelingen niet verbeterd zijn
Soit, ik hoop nog tickets te recupereren van geannuleerde vlucht.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Idem:liegebeestig schreef:Ryanair heeft bij mij, na expliciete vraag naar plus bevestiging van een terugbetaling, mij toch gewoon een voucher gestuurd. Die moest ik bevestigen met een URL. Enkel via de helpdesk kon je nog opnieuw een terugbetaling vragen. Helpdesk blijkt enkel Chat te zijn. Uiteraard niet bereikbaar. Heb de kredietkaart maatschappij ingeschakeld voor een chargeback. De 45 dagen lopen.
Hoe ging het bij jou Philippe?
- vraag om terugbetaling wegens annulatie.
- bevestiging van terugbetaling, maar vraagt begrip voor de admin. vertraging wegens Corona.
- uiteindelijk een voucher gekregen, met vraag om te bevestigen.
- hierop heb ik nog niet gereageerd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2211
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Philippe, volgens mij mag je zeker niet bevestigen. Mijn volgende stap was om de chat te proberen, zonder succes n'a 4u het chat venster open te laten. Dan maar chargeback.