Corona: Reis- / vlieg- annulaties, refunds en vouchers

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

Hallo

Welke ervaringen hebben jullie met annulaties van vliegticket, of bij uitbreiding, reizen?

Ik had een losse vliegreis geboekt in april. Heen en terug is met verschillende maatschappijen. Boeking via een online broker (eDreams)

De ene (Aegean) heeft alle vluchten geschrapt in april en biedt nu een voucher aan die één jaar geldig zou zijn.
De andere spreekt op zijn website ook over 1jarige vouchers (maar biedt geen overzicht van wat er geannuleerd is, doet het dag per dag)

Volgens wat ik las op website van FOD economie zou ik een refund moeten krijgen als de vlucht geannuleerd is. Maar krijg je buitenlandse maatschappijen zover. Of hebben die per hun eigen overheid het recht om enkel vouchers te geven. Ze zullen nu wel allemaal liefst het geld vasthouden en vouchers geven die maar voor de helft (globaal genomen) worden gebruikt.

Had ook een nonrefundable parkeerplaats geboekt en betaald (luchthaven Düsseldorf) van een 100 euro. Benieuwd of ik daar iets van terugzie

Ervaringen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

We gingen normaal met Pasen skiën in Italie… reisorganisatie gaf initieel aan alles volledig terug te betalen maar heeft dat ondertussen aangepast naar het geven van een voucher (op basis van wetgeving van 19/03/2020).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik had enkele maanden geleden met Ryanair geboekt voor Mallorca 2 personen (vertrek 29/03).
Hoewel ik het al enkele weken geleden zag aankomen dat deze reis niet zou doorgaan, heb ik afgewacht.

Vorige week een mail + enkele sms'sen gekregen van Ryanair dat de vlucht geannuleerd was.
In mijn dossier kon ik kiezen tussen "geld terug" of "gratis overboeken" op een andere vlucht.

Via de "geld terug" knop geraakte ik vorige week niet verder, waarschijnlijk (en begrijpbaar) een tijdelijke overbelasting van de servers. Maar enkele dagen later lukte het perfect (je kan dan kiezen voor "alle segmenten" van hetzelfde ticket, en voor "alle reizigers").
Twee dagen later een mail gekregen dat mijn aanvraag voor terugbetaling ontvangen is, maar wegens de drukte enkele dagen in beslag zal nemen.

Bij een vorige annulatie van Ryanair enkele jaren geleden (Belgisch luchtruim gesloten wegens computerpanne bij Belgocontrol) hebben we ook heel vlotjes ons geld terug gekregen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

DarkV schreef:(op basis van wetgeving van 19/03/2020).
Beetje nutteloze wet, het is nu duidelijk dat bedrijven nu niet meer in de fout gaan als ze klant de optie cash refund ontzeggen maar de klant heeft nog altijd recht op cash refund mits wat meer argumentatie... Telt niet voor vliegtickets denk ik dan? Een reisje naar afrika ofzo stel je niet direct een jaartje uit hoor, en er is een meerkost aan dezelfde activiteit (bij nieuwe vliegtickets moet je prijsverschil opleggen).

https://www.hln.be/geld/consument/reynd ... ~ae16e7ba/

Waarom Reynders alleen over pakketreizen praat is mij een raadsel, wet telt ook voor gewone reizen.

Nuja, TAP Portugal weigert terugbetaling, betaald met Visa dus zij onderzoeken het nu. Ik ben vorig jaar trouwens eens 2 dagen(!) later toegekomen op mijn bestemming met TAP Portugal wegens hun fout (geen overmacht). Ook wettelijke compensatie weigeren ze uit te betalen, FOD Mobiliteit onderzoekt dit. Ryanair deed ook ooit eens lastig, toen heeft Paypal dit opgelost in een korte tijd.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member

bollegijs schreef:
DarkV schreef:(op basis van wetgeving van 19/03/2020).
Ben wel benieuwd welke wetgeving dit is, en of het met terugwerkende kracht is :lol:

https://www.hln.be/geld/consument/reynd ... ~ae16e7ba/

Waarom Reynders alleen over pakketreizen praat is mij een raadsel, wet telt ook voor gewone reizen.
Ik las hier https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... ie-door-de dat de voucher toegelaten is voor (edit: geannuleerde) pakketreizen. Bij gewone (edit: geannuleerde) vlucht zou het altijd een terugbetaling moeten zijn.
Dus Reynders spreekt wellicht uit het perspectief dat ook bij pakketreis een terugbetaling mag gevraagd worden.

Ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn een terugbetaling te pakken te krijgen, als de vliegmaatschappij aanstuurt op voucher.
Laatst gewijzigd door fred_be9300 29 maa 2020, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

fred_be9300 schreef: Ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn een terugbetaling te pakken te krijgen, als de vliegmaatschappij aanstuurt op voucher.
Bellen, zeg dat je een voucher wilt, als ze moeilijk doen, zeg dat je er recht op hebt en dat je anders via je kredietkaartmaatschappij een chargeback gaat doen.

Doen ze nog steeds moeilijk => chargeback met het bewijs van de geannuleerde vlucht en vermeld dat de maatschappij niet wilt terugbetalen (een voucher is btw ook geen terugbetaling, alhoewel de maatschappij dat wel anders gaat voorstellen).

Met die vouchers ga je niets zijn als de maatschappij straks failliet zou gaan.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Iemand een idee hoe het zit met een vlucht die wél doorgaat, maar waarbij je als Belg het land niet binnen mag (de VS dus)?

De maatschappij biedt enkel vouchers aan + 55€ administratieve kosten per ticket om om te boeken. :|
ooh. shiny.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef:Iemand een idee hoe het zit met een vlucht die wél doorgaat, maar waarbij je als Belg het land niet binnen mag (de VS dus)?

De maatschappij biedt enkel vouchers aan + 55€ administratieve kosten per ticket om om te boeken. :|
Amerikaanse maatschappijen (de "normale" toch: United, American, Delta), en ik vermoed ook Lufthansa en Brussels Airlines, betalen normaliter volledig terug bij een inreisverbod - doch met de vereiste "embassy statement required". Een print van de Amerikaanse ambassade waarin het inreisverbod staat voldoet m.i. hieraan. Zelfde als hierboven, bellen, melden dat je refund wil om deze redenen, indien geweigerd melden dat je chargeback gaat doen.

Eventuele chargeback ga je moeten stofferen met de fare rules (in het bijzonder de "embassy statement required" regel) en de printout van de ambassade.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member

CCatalyst schreef:
fred_be9300 schreef: Ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn een terugbetaling te pakken te krijgen, als de vliegmaatschappij aanstuurt op voucher.
Bellen, zeg dat je een voucher wilt, als ze moeilijk doen, zeg dat je er recht op hebt en dat je anders via je kredietkaartmaatschappij een chargeback gaat doen.

Doen ze nog steeds moeilijk => chargeback met het bewijs van de geannuleerde vlucht
De aankoop dateert al van januari, dus die Visa rekeningen zijn al betaald etc. Kan een chargeback dan nog? Sorry, heb dat nog nooit gedaan, zo'n chargeback...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

fred_be9300 schreef: De aankoop dateert al van januari, dus die Visa rekeningen zijn al betaald etc. Kan een chargeback dan nog? Sorry, heb dat nog nooit gedaan, zo'n chargeback...
Je moet de algemene voorwaarden van je kredietkaart nagaan maar doorgaans heb je 90 dagen na ontvangst van het uittreksel om te betwisten bij Visa en Mastercard (bij AMEX krijg je doorgaans een jaar), en bij "uitzonderlijke omstandigheden" kan men ook na die 90 dagen nog de aanvraag in ontvangst nemen. Dus de kans is groot dat je dit nog wel kan doen. Dat je reeds betaald hebt ontneemt je niet het recht om de transactie nog te betwisten.

Maar zoals ik zei, eerst telefonisch contact opnemen met luchtvaartmaatschappij, pas als dat niets oplevert een chargeback doen. Sowieso moet je in je aanvraag vermelden wanneer je het contact gehad hebt met de maatschappij.
bollegijs
Premium Member
Premium Member

CCatalyst schreef: Maar zoals ik zei, eerst telefonisch contact opnemen met luchtvaartmaatschappij, pas als dat niets oplevert een chargeback doen. Sowieso moet je in je aanvraag vermelden wanneer je het contact gehad hebt met de maatschappij.
Telefonisch wens ik je hééééél veel succes. En dan nog heb je niets op papier. Als je ze al aan de lijn krijgt, ik hoor verhalen dat er effectief wordt opgepakt na 50min rinkelen.

Ooit eens 20min gebeld met TAP en opgegeven, dan mail gezonden, na 10 dagen antwoord dat ik voor deze vraag moet bellen of bij klachten de klachtenmodule moet invullen. Na 8 weken nog altijd geen antwoord op het klachtenformulier (wel bewijs van aflevering). Nu is FOD Mobiliteit ingeschakeld. En dan zouden we deze bamhartige bedrijven moeten helpen met vouchers :lol:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Wij hadden een vlucht, auto en hotel geboekt voor eind april. Auto was zeer voordelig via Brussels Airlines. Hotel geannuleerd (was gratis tot 3 dagen op voorhand dus no problem. Auto geannuleerd en wacht nu op terugbetaling van €25 voorschot (bevestigd via mail).
Annullatie gedaan van de vlucht nadat Brussels Airlines de datum van terugkeer veranderd heeft en gekozen voor terugbetaling. Twee dagen daarna een mail dat we de terugbetaling konden stoppen en een voucher of herboeking doen voor een latere datum (mits opleg als de vlucht duurder zou zijn). Daar zijn we niet op ingegaan dus wachten op terugstorting op onze CC.

Er staan nog 2 weekendtripjes naar NL op het programma maar die kunnen tot een week op voorhand geannuleerd worden en er is nog tijd zat.

Waar ik mij meer zorgen over maak is de situatie na de zomervakantie. We hebben vluchten, accommodatie, uitstappen en huurwagen geboekt en betaald (nog minder dan 50% van accommodatie schiet over) waarbij alles rechtstreeks werd vastgelegd. Bij de meesten is er vanaf de dag van reservatie 30-50-100% annulatiekost. Veel zal afhangen van hoe de pandemie verder verloopt en vooral wat er in Afrika gebeurt. De vlucht is via Ethiopië naar Namibië.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: Telefonisch wens ik je hééééél veel succes. En dan nog heb je niets op papier. Als je ze al aan de lijn krijgt, ik hoor verhalen dat er effectief wordt opgepakt na 50min rinkelen.
Je moet ook niets op papier hebben behalve het bewijs van de annulering van de vlucht (en dat ga je wel hebben) en de datum/tijd dat je gebeld hebt om een terugbetaling aan te vragen. Dit om de stelregel te respecteren dat je eerst de handelaar de kans moet geven om het probleem op te lossen. Chargeback is de laatste optie, nooit de eerste, ook in Corona-tijden.
bollegijs schreef: Ooit eens 20min gebeld met TAP en opgegeven, dan mail gezonden, na 10 dagen antwoord dat ik voor deze vraag moet bellen of bij klachten de klachtenmodule moet invullen. Na 8 weken nog altijd geen antwoord op het klachtenformulier (wel bewijs van aflevering). Nu is FOD Mobiliteit ingeschakeld. En dan zouden we deze bamhartige bedrijven moeten helpen met vouchers :lol:
Dat zal voor EC261 geweest zijn veronderstel ik, wat een fundamenteel andere situatie is dan hier (contractbreuk). Daar hebben de luchtvaartmaatschappijen alle belang bij van dat zolang mogelijk te rekken
Laatst gewijzigd door CCatalyst 29 maa 2020, 16:07, in totaal 3 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik wacht het nog af, heb een weekje ierland geboekt via ryanair en airbnb, maar is pas voor eind mei.
hoewel ik dat ook nog niet zie gebeuren (ierland zit dacht ik achter ons, dus kan best dat als de vlucht hier wel zou mogen vertrekken, ze daar niet mag landen)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:Daar zijn we niet op ingegaan dus wachten op terugstorting op onze CC.
Geef ze 2 weken. Start daarna maar chargeback als de terugbetaling nog niet gebeurd is. Desnoods kan je de procedure nog altijd stilleggen.
bollegijs
Premium Member
Premium Member

CCatalyst schreef: Dat zal voor EC261 geweest zijn veronderstel ik, wat een fundamenteel andere situatie is dan hier (contractbreuk). Daar hebben de luchtvaartmaatschappijen alle belang bij van dat zolang mogelijk te rekken
Ja en nee, is gewoon een toevoeging over het sobere communicatie beleid die veel vliegmaatschappijen hanteren. Ook tijdens de corona tijden natuurlijk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ik wil hier wel nog iets verduidelijken aan deze topic. Een refundable fare, voor zij die het geluk hebben dit geboekt te hebben, kan je natuurlijk altijd laten terugbetalen op vrijwillige basis, ongeacht de huidige omstandigheden. Maar de optie om een terugbetaling te krijgen voor een non-refundable fare geldt in principe alleen maar als een of meerdere vluchten in je reservering geannuleerd of vertraagd zijn met ettelijke uren (hoeveel precies hangt af van de algemene voorwaarden die van toepassing waren op de dag dat het oorspronkelijke ticket uitgegeven werd).

Als je kiest om niet meer te vliegen, maar je oorspronkelijke vlucht(en) staan nog altijd gepland op de oorspronkelijke uren, heb je geen recht op terugbetaling - ook niet in Corona-tijden - behoudens gewijzigde omstandigheden buiten jouw macht waardoor je de vlucht niet meer kan nemen (inreisverbod bijvoorbeeld).

Als je "vrijwillig" kiest om niet meer te reizen omwille van Corona kan je nu wel (tijdelijk) opteren voor een voucher, doch mijn advies is altijd om dit niet te doen, wacht gewoon af tot de dag voor de eerste vlucht, want de kans is groot dat een vlucht geannuleerd of verschoven wordt, en dan kan je meteen voor een terugbetaling gaan. Gebeurt het toch niet, annuleer dan je reservering en vraag de voucher aan niet later dan 24u voor de eerste vlucht of voor een eventuele andere deadline die de maatschappij oplegt. Eenmaal je een voucher aanvaardt vervalt je recht tot elke terugbetaling, ook als je oorspronkelijke vluchten later nog geannuleerd zouden worden!

Bovenstaande tekst ook met de opmerking dat dit de gangbare procedure is bij de klassieke maatschappijen. Bij Ryanair en co is de situatie anders, en zoals je al kon raden, veel nadeliger voor de klant.
philippe_d
Moderator
Moderator

fred_be9300 schreef:Ik las hier https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... ie-door-de dat de voucher toegelaten is voor (edit: geannuleerde) pakketreizen. Bij gewone (edit: geannuleerde) vlucht zou het altijd een terugbetaling moeten zijn.
Dus Reynders spreekt wellicht uit het perspectief dat ook bij pakketreis een terugbetaling mag gevraagd worden.
Reynders spreekt waarschijnlijk als Europees commissaris en licht de Europese regelgeving toe.
Maar de Belgische wetgever heeft echter een speciale regeling getroffen om de reissector te beschermen (geldt voor 3 maanden vanaf 19/03). Hierbij kan de klant de voucher niet weigeren.

Voor geannuleerde vluchten (geen pakketreizen) blijven de Europese regels geldig. Als klant kan U de voucher weigeren en terugbetaling eisen.
on4bam schreef:Annulatie gedaan van de vlucht nadat Brussels Airlines de datum van terugkeer veranderd heeft en gekozen voor terugbetaling. Twee dagen daarna een mail dat we de terugbetaling konden stoppen en een voucher of herboeking doen voor een latere datum (mits opleg als de vlucht duurder zou zijn). Daar zijn we niet op ingegaan dus wachten op terugstorting op onze CC.
Zie hierboven: je kan de voucher weigeren en terugbetaling eisen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Zie hierboven: je kan de voucher weigeren en terugbetaling eisen.
CCatalyst schreef:Geef ze 2 weken. Start daarna maar chargeback als de terugbetaling nog niet gebeurd is. Desnoods kan je de procedure nog altijd stilleggen.
Zoals ik schreef, we wachten op de terugbetaling. Als we niet reageerden binnen de twee dagen op het voucheraanbod ging de verwerking tot terugbetaling gewoon door.

Letterlijk:
Indien u uw reis wil uitstellen, hebt u dus de optie om uw terugbetalingsaanvraag te annuleren en uw ticket te behouden. Indien u deze optie prefereert, gelieve ons dit te laten weten via de volgende link binnen de komende 48 uur, zodat we uw terugbetalingsaanvraag tijdig kunnen stoppen. Gelieve er dan ook uw boekingsreferentie XXXXX in te vullen.
Ik heb alle vertrouwen in BA dat zij alles afhandelen zoals voorzien. Ze stellen zelf een termijn van een maand op wegens uitzonderlijke drukte.

Ondertussen gecheckt of het voorschot van de huurauto al teruggestort is (dat ging binnen de 10 dagen gebeuren) maar na 12 dagen nog niets ontvangen. Ik geef hen nog een paar dagen gezien de uitzonderlijke omstandigheden.
Bye, Maurice
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:Ze stellen zelf een termijn van een maand op wegens uitzonderlijke drukte.
Geld van uw kaart halen, dat kunnen ze direct. Geld terugstorten naar exact dezelfde kaart, duurt een maand :-D
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ervaringen?
Dat je beter tijd steekt in je eigenste specifieke geval dan je tijd te verdoen aan onvolledige verhaaltjes van andere.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Geld van uw kaart halen, dat kunnen ze direct. Geld terugstorten naar exact dezelfde kaart, duurt een maand :-D
Ik ga er van uit dat betalingen automatisch verwerkt worden en dat terugbetalingen manueel worden verwerkt. Sommigen kiezen alsnog voor een voucher anderen willen terugbetaling maar voldoen niet aan de voorwaarden... Ik ga er van uit dat er op de burelen ook niet "business as usual" gewerkt wordt.
Bye, Maurice
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Vorige week vienna pride geannuleerd (te verwachten maar juni had nog wat kans).
Hotel direct refund zonder problemen (ook nog ver binnen de normale periode dat dat kostenloos mogelijk was). Paar uur later zelfs mail dat ze voor iedereen alle boekingen gaan terugbetalen. Paypal betaling 'in behandeling', zien wel hoe lang het duurt.

NMBS kant refund deels ok, het ticket is niet meer geldig maar voor de rest nog geen beweging. Na een week ook al maar procedure bij paypal gestart. (om één of andere reden betrouw ik er niet op dat dat bij een Belgisch bedrijf goed gaat :oops: )

Zal wel tijd duren voor terugbetalingen in orde zijn, denk dat er in de reis/toeristische sector veel koppen gaan rollen.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Heeft iemand anders ook disneyland moeten annuleren via het elektronisch formulier op hun site? Ik heb dat al meer dan 10 dagen geleden gedaan en naast een automatisch antwoord waarin stond dat ze dit gaan verwerken sindsdien geen nieuws. Iemand anders wel al nieuws?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: Ik ga er van uit dat betalingen automatisch verwerkt worden en dat terugbetalingen manueel worden verwerkt. Sommigen kiezen alsnog voor een voucher anderen willen terugbetaling maar voldoen niet aan de voorwaarden... Ik ga er van uit dat er op de burelen ook niet "business as usual" gewerkt wordt.
Is deze refund van de vluchten en van de huurauto ondertussen in orde gekomen?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag gecheckt en nog niet terug gestort. Ik wacht tot 24/4 (datum van oorspronkelijk vertrek) om hen te mailen.

Aangezien ik een mail kreeg van hen dat ze gingen terugbetalen is, als dat niet zou gebeuren, een chargeback via MC.
Bye, Maurice
bollegijs
Premium Member
Premium Member

on4bam schreef:Vandaag gecheckt en nog niet terug gestort. Ik wacht tot 24/4 (datum van oorspronkelijk vertrek) om hen te mailen.

Aangezien ik een mail kreeg van hen dat ze gingen terugbetalen is, als dat niet zou gebeuren, een chargeback via MC.
Dienst Passagiersrechten van FOD Mobiliteit zegt dat vliegmaatschappijen de discussie wil opentrekken op Europees niveau om voucher als teruggave als correct te zien. EU heeft al bevestigd 18 maart dat er sowieso een teruggave moet zijn, nu willen de maatschappij wachten op de volgende vraag... FOD Mobiliteit neemt trouwens geen individuele klachten meer aan tot 15 mei.

Realiteit is dat ze dit proces/wetgeving zullen vertragen tot ze zelf meer zekerheid hebben over hun liquiditeit. Ik heb een chargeback bij Visa al zeer vroeg ingediend maar nog altijd geen reactie op gezien. Ik vertrouw de hele situatie niet meer...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:Vandaag gecheckt en nog niet terug gestort. Ik wacht tot 24/4 (datum van oorspronkelijk vertrek) om hen te mailen.

Gezien het nieuws inzake Brussels Airlines hoop ik dat dit ondertussen in orde gekomen is.

Ter info: de Europese Commissie heeft vandaag nog eens bevestigd dat EC 261/2004 volledig van toepassing blijft en dat volledige terugbetaling dus een optie moet zijn en blijven als een vlucht geannuleerd wordt. COVID-19 vormt hierop geen uitzondering.

Noot: volgens het artikel zal Belgie mogelijk vervolgd worden door de EU wegens die uitzondering die ze hier gemaakt hebben voor pakketreizen (enkel voucher als optie - een terugbetaling kan pas gevraagd worden na 12 maanden), wat indruist tegen de Europese wet die van hogere rechtsorde is dan de Belgische wet.

In mijn geval zijn alle non-refundable tickets die ik nog open had staan bij luchtvaartmaatschappijen ondertussen volledig terugbetaald naar mijn kredietkaart door de luchtvaartmaatschappijen zelf. Ik had wel geen tickets open staan bij Brussels Airlines daar mijn vluchten op Brussels Airlines quasi uitsluitend op Lufthansa-tickets zijn.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik ben nog aan het wachten om te weten of mijn vlucht (29 mei) doorgaat of niet....
als ze doorgaat ben ik zowiezo mijn geld kwijt, want waar ik naartoe ging heb ik geen verblijf meer (airbnb cancelled),
en er is een 14 dagen isolatie-vereiste bij aankomst (terwijl verblijf maar een week zou zijn)

degene die in 2019 gezegd heeft dat 2020 niet erger kon, verdient een schop onder zen kont...
bollegijs
Premium Member
Premium Member

TAP weigert nog enige mail te beantwoorden na de belofte om terug te betalen. Ai ai ai
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ryanair heeft bij mij, na expliciete vraag naar plus bevestiging van een terugbetaling, mij toch gewoon een voucher gestuurd. Die moest ik bevestigen met een URL. Enkel via de helpdesk kon je nog opnieuw een terugbetaling vragen. Helpdesk blijkt enkel Chat te zijn. Uiteraard niet bereikbaar. Heb de kredietkaart maatschappij ingeschakeld voor een chargeback. De 45 dagen lopen.

Hoe ging het bij jou Philippe?
bollegijs
Premium Member
Premium Member

Net bericht gekregen dat chargeback van kredietkaart tegenover TAP is goedgekeurd na onderzoek. Dus mensen... vraag ernaar!
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Van Tuifly voor 6 juni ook een voucher gekregen. Heb de Melia group gecontacteerd dat ik niet kan vertrekken vanuit België. Ze hanteren de reservatievoorwaarden indien het hotel open is of ze een gelijkwaardig hotel van een andere group aanbieden vermits ik in oktober reeds reserveerde. Heb dus geen refund mogelijkheid.
Degenen die tijdens de corona periode reserveerden mogen gratis verplaatsen tot 31/12 van dit jaar, wat me ook niet zou uitkomen.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

wij hadden een vakantiehuisje in Nederland geboekt in de paasvakantie. Aangezien een gezinslid ziek was geworden hebben wij eerder gekozen om te annulatieverzekering te gebruiken. Nu, een maand later, krijgen wij antwoord van de verzkereingsmaatschappij dat ze geen terugbetaling willen doen omwille van Corona en dat het niet toegelaten was om op dat moment naar Nederland te gaan (wat niet echt klopt volgens mij).

In de algemene voorwaarden staat dan ook niets vermeld in verband met pandemieen etc.

Ik ga dit zozo niet hierbij laten.

Zijn er nog mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier een voucher gehad van zowel Landal als Roompot.
Verder een italiaanse camping, die we hadden geboekt, bood een volledige terugbetaling, een voucher voor 2020 of een voucher voor 2021 aan met een extra waarde van 10%

Hier dus nergens problemen gehad met een 'terugbetaling'
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Ik had een vlucht geboekt bij KLM die ze bij KLM geannuleerd hebben wegens Corona. Ze hebben geen terugbetaling willen doen en stelden enkel een voucher voor. Via paypal mijn geld teruggekregen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Iemand al geld terug gehad van Brussels Airlines? Ze bieden ook vouchers maar daar ben ik minder mee en wie zegt dat ze dan nog bestaan?

Ik las in een artikel in DS dat het zeer moeilijk was om hen te bereiken. Dat zal na de laatste ontwikkelingen niet verbeterd zijn :-(

Soit, ik hoop nog tickets te recupereren van geannuleerde vlucht.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
philippe_d
Moderator
Moderator

liegebeestig schreef:Ryanair heeft bij mij, na expliciete vraag naar plus bevestiging van een terugbetaling, mij toch gewoon een voucher gestuurd. Die moest ik bevestigen met een URL. Enkel via de helpdesk kon je nog opnieuw een terugbetaling vragen. Helpdesk blijkt enkel Chat te zijn. Uiteraard niet bereikbaar. Heb de kredietkaart maatschappij ingeschakeld voor een chargeback. De 45 dagen lopen.

Hoe ging het bij jou Philippe?
Idem:
- vraag om terugbetaling wegens annulatie.
- bevestiging van terugbetaling, maar vraagt begrip voor de admin. vertraging wegens Corona.
- uiteindelijk een voucher gekregen, met vraag om te bevestigen.
- hierop heb ik nog niet gereageerd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Philippe, volgens mij mag je zeker niet bevestigen. Mijn volgende stap was om de chat te proberen, zonder succes n'a 4u het chat venster open te laten. Dan maar chargeback.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”