Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

sky schreef:wat vinden jullie van de stelling: 'Gaan we naar de wetenschappers blijven luisteren totdat alle bedrijven failliet en dood zijn?'
Of zouden de bedrijven toch overkop gegaan zijn?
Als je de redenering van sommigen over mensen doortrekt: dat kan toch geen kwaad, die gingen toch al dood. Nu alleen wat rapper.
En je moet je eigenlijk alleen afvragen wat de cijfers van 'overfaillissementen' zijn, de rest is onbelangrijk.

Maar ik vind dat je de laatste paar weken goed merkt dat er een verschil is tussen wat de wetenschap zegt en wat de politiek doet. Vandaar ook de ontelbare verduidelijkingen die nodig zijn. daarom ben ik iets meer geneigd om naar de wetenschap te luisteren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

timmermc schreef:
Sommigen zullen zeggen dat dit ruikt naar repressie, maar die 30% sociopathen, speelt wel met de toekomst van 70% van de bevolking én een samenleving. Bovendien is repressie de enige maatregel die rest als men geen beroep kan doen op sociale verantwoordelijkheidszin, redelijkheid en gezond verstand.
Het valt moeilijk te begrijpen dat na al die weken er toch nog BBQ feestjes met 16 mensen doorgaan. Het moet zijn dat er een veelvoud van 16 is gevraagd op deze feestjes en er slechts 16 akkoord waren om te komen.
Je kan toch moeilijk denken dat die 16 alleen gevraagd werden en er niemand van hen dit een probleem vond. Of was dit de familie Flodder...
Ik kan dit in geen enkel opzicht vatten en wil het ook niet proberen te begrijpen: dit is gewoon crimineel, extreem anti-sociaal en ronduit pervert.

Mijn voorstel: 16 x 1.250 euro onmiddellijke inning en een strafblad. Velen zullen bij dergelijke sancties meer dan 2 keer nadenken vooraleer ze op een uitnodiging ingaan.

Van ons gedrag hangt momenteel te veel af menselijk én economisch en beiden interfereren ook nog eens met mekaar onderling.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

En waarom 1250 en niet 1000 of 5000 ?
Is dit op één of andere berekening gestoeld ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

koenraaddeconinck schreef:Mijn voorstel: 16 x 1.250 euro onmiddellijke inning en een strafblad
Wow wow wow!
De politie heeft nu al teveel ongecontroleerde macht, waarom zouden we dat nog uitbreiden?
We leven tot nader order in een rechtstaat en niet in een politiestaat. Als het de politie goed lijkt mij €1250 af te troggelen, wil dat nog niet zeggen dat ze dat ook effectief mogen. Daar zal een rechter dan wel over oordelen.

DeCrem kickt op dit soort machtsgeile regels, maar we gaan hem niet aanmoedigen hé!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Joe de Mannen schreef:En waarom 1250 en niet 1000 of 5000 ?
Volgens mij omdat 1250 EUR ongeveer 50.000 BEF is, een bedrag dat veel meer indruk maakt dan 40.000 BEF.

200.000 BEF (5000 EUR) is voor de meesten dan weer gewoon onbetaalbaar
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

DarkV schreef:
Unicorn1 schreef:Het virus krijg je als iemand uiteraard besmet is en u aanraakt of niest (en je niet goed zou afgedekt hebben) , dat is het grootste gevaar, ik raak niemand aan en mee de maat die 20 min we maar samen gaan naar de winkel nog 0.00 keer.
Daarom dat er in de Colruyt in Kuurne meer dan twintig werknemers besmet zijn... of denk je dat die elkaar allemaal lekker aan het knuffelen waren :bang:
Unicorn1 schreef:Ik zeg idd het is genoeg geweest, daarmee bedoel ik dat je de bedrijven niet te lang meer moet sluiten, die moeten terug open man mits een aantal regels zolang die corona er toch nog is.
We moeten maximaal trachten onze economie draaiende te houden... maar eenvoudig is het niet.
Unicorn1 schreef:Ik zie echt niet in wat ik zou hebben fout gedaan?
Mocht ik iemand niet kunnen vertrouwen of niet goed genoeg kennen zou ik dat 1 regeltje niet doorbreken, nope.
Je ziet niet aan iemand dat die drager is van het virus... de werknemers van de Colruyt vertrouwden elkaar vermoedelijk ook wel.

Het is deze "het zal mij wel niet overkomen" mentaliteit die zorgt voor de nodige risico's !
Colruytmedewerker kan ook het virus van elders zelf hebben binnen gebracht + ik blijf erbij dat IEDEREEN een mondmasker zou moeten dragen in de winkel ook al is dat ook nog geen 100% zekerheid natuurlijk maar het is in mijn ziens nog beter dan niks.

Ik heb meer schrik om iet op te lopen bij vreemden dan bij mijn 1 maat die ik zie en mijn ouders + u vergeet wel iets nu: u mag 4 zelfde mensen zien.

Ik zie dus nog steeds niet wat ik zou fout doen? Ik zie 3 zelfde mensen een heel jaar door.

Ik woon op een appartement, tja... probeer daar eens iedereen te ontwijken en 1.5m te houden. Onmogelijk, zelfde in de winkels kan ik geen 1.5m houden.
En die boven mij zijn marginalen, die zijn alcoholverslaafd, die houden zich werkelijk nergens aan, zitte hier en ook elders samen te troepen en zat te zuipen, houden geen afstand enz....
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

CCatalyst schreef:Aantal ziekenhuisopnames is vandaag 63% gestegen tov gisteren (70 vandaag - 43 gisteren).
Inderdaad... Mijn ogen rolden ook effen toen ik dit las op HLN. Weet niet of het een letterlijke quote is uit de persconferentie. Ik vermoed dat het weer HLN zelf is die de bal misslaat :
De voorbije 24 uur zijn er 70 nieuwe opnames van coronapatiënten in de Belgische ziekenhuizen gemeld. Dat zijn er licht meer dan de 43 van gisteren, toen er voor de eerste keer in twee maanden tijd minder dan 50 nieuwe coronapatiënten waren.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Joe de Mannen schreef: daarom ben ik iets meer geneigd om naar de wetenschap te luisteren.
J.
Ik ben zeker voor pro wetenschap, in het begin van de opstoot, momenteel heb ik indruk dat de wetenschap op de rem staat.

Er zijn buiten de doden nog slachtoffers, oke die zijn niet dood, maar heel veel mensen zullen deze maatregelen meedragen tot aan het einde van hun leven, ook al zijn er sommigen nog maar 1 maand oud. (En dan bedoel ik niet omdat ze nu ziek zijn, covid hebben, of nog krijgen).

De statistieken waarmee de wetenschappers toveren, zijn statistieken, geen effectieve gemeten waardes.
Of al die maatregelen effectief nuttig waren en of met iets minder maatregelen we dit ook niet onder controle konden houden, zullen vermoedelijk nooit weten.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Tomby schreef:
CCatalyst schreef:Aantal ziekenhuisopnames is vandaag 63% gestegen tov gisteren (70 vandaag - 43 gisteren).
Inderdaad... Mijn ogen rolden ook effen toen ik dit las op HLN. Weet niet of het een letterlijke quote is uit de persconferentie. Ik vermoed dat het weer HLN zelf is die de bal misslaat :
De voorbije 24 uur zijn er 70 nieuwe opnames van coronapatiënten in de Belgische ziekenhuizen gemeld. Dat zijn er licht meer dan de 43 van gisteren, toen er voor de eerste keer in twee maanden tijd minder dan 50 nieuwe coronapatiënten waren.
Als je kijkt naar de laatste weken scoort de dinsdag(=cijfers die op woensdag vrijgegeven worden) altijd slechter dan de maandag(=cijfers die op dinsdag vrijgegeven worden), lijkt mij dus duidelijk een weekend effect.
Ma 20 april: 172
Di 21 april: 263

Ma 27 april: 123
Di 28 april: 174

Ma 4 mei: 84
Di 5 mei: 116

Ma 11 mei: 43
Di 12 mei: 70

Bronvermelding: https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/uTSKB
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Of al die maatregelen effectief nuttig waren en of met iets minder maatregelen we dit ook niet onder controle konden houden, zullen vermoedelijk nooit weten.
Voor mij lijkt het toch relatief duidelijk.

Het is geen virus wat door de lucht zweeft, of wat je kan inademen met jezelf buitenshuis of in een andere plaats te begeven. Je kan het alleen oplopen door met een besmet iemand een dicht fysiek contact te maken of iets aanraken waar besmette parikels vocht kunnen op aanwezig zijn.
Het heeft inderdaad weinig zin als je heel dichtbij iemand komt en enkel één ervan een mondmasker draagt. Heel dichtbij praten met elkaar kan een nieuwe uitweg zijn voor het virus door de minuscule partikels vocht die vrijkomen en dan op jou terechtkomen. Allebei een mondmasker dragen en elkaar niet aanraken werkt beschermend.

Volg je nauwgezet bovenstaande advies op en neem je afstand en blijf je zoveel mogelijk overal af, dan heb je een maximale slaagkans om dit virus niet op te lopen.
Mijn conclusie is dus: Alle maatregelen genomen zijn de juiste en waren eigenlijk op bovenstaand gestoeld, alleen zijn ze erg moeilijk vol te houden in onze 'crowded' samenleving. Waarschijnlijk gaan we door het heropstarten van deze economie waarbij een contact of iets aanraken echt onvermijdelijk is een nieuw opstootje krijgen, alleen gaat die opstoot kleiner en meer clustervormig blijven want de meesten houden nu al meer afstand dan in de pre-corona tijd.

Op langere tijd gezien, kunnen we alleen maar hopen dat dit Chinees virusje geen blijvertje is want die sociale afstand maanden of zelfs jaren blijven volhouden is een marteling. Mensen zijn nu eenmaal sociale beesten.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
sky
Elite Poster
Elite Poster

Alle maatregelen waren zeker nodig indien alle mensen besmet zouden raken / zijn met de zware versie van Covid-19, maar zoals reeds verschillende malen duidelijk is geworden, zijn er meerdere (toch min. 2) varianten.
De zware en de lichte versie. Bij de lichte versie merken de meeste mensen niet eens op dat ze ziek zijn. Die laatste categorie zitten dus ook al 8 weken opgesloten, evenals al de andere die niet ziek of besmet zijn.

edit:
tegenwoordig mag je niet een keer kuchen of ze bestempelen je al als een corona patient.
Ik hoor Maggy nog zeggen als je je ziek voelt moet je een week thuis blijven. Ik ben zeer benieuwd als we volgende winter wat snotterig zijn of ze je een week ziekte verlof gaan geven. Nu krijg je amper 2 dagen als je echt ziek voelt, plots zouden ze je dan een week thuisschrijven :eek:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Er zijn bijna 12 miljoen Belgen.

50 000 zijn gerapporteerde besmettingen. Volgens één van die pipo's (exp) gisteren in t nieuws wordt geschat dat 700 000 Belgen ermee in aanraking zijn geweest (dus milde vorm of zonder symptomen).

Dat maakt dat ruim 10 miljoen nog besmet moet of kan worden. Weinig hoop gevend hoor.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

heist_175 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Mijn voorstel: 16 x 1.250 euro onmiddellijke inning en een strafblad
Wow wow wow!
De politie heeft nu al teveel ongecontroleerde macht, waarom zouden we dat nog uitbreiden?
We leven tot nader order in een rechtstaat en niet in een politiestaat. Als het de politie goed lijkt mij €1250 af te troggelen, wil dat nog niet zeggen dat ze dat ook effectief mogen. Daar zal een rechter dan wel over oordelen.

DeCrem kickt op dit soort machtsgeile regels, maar we gaan hem niet aanmoedigen hé!

Ja maar ik sta in de zorg en heb de laatste weken meer menselijk leed en lijden gezien dan in de laatste 10 à 15 jaar van mijn carrière. Zaterdag ben ik hier in de stad boodschappen gaan doen voor mijn bejaarde ouders en wat ik zag qua "toevallige ontmoetingen" en gesprekken met niet het minste respect voor social distancing, deed me echt huiveren en beven. Op den duur word je echt radeloos als je elke dag ziet wat de desastreuze gevolgen zijn van dergelijk gedrag waar ook mensen die de maatregelen respecteren, slachtoffer van zijn.

Toen ik vorige week vrijdag van het ziekenhuis naar huis reed, was ik getuige van een applaus sessie om 20 u. die leek op een heus mini-buurtfeest met drankbediening erbij. Nogal hypocriet om in de handen te klappen, witte doeken uit te hangen uit zogenaamde solidariteit maar ondertussen gedrag te vertonen dat het het risico op verspreiding van het virus bevordert met alle druk van dien op onze gezondheidzorg etc. Op dergelijke momenten word je echt moedeloos.

Verder is er één psychologische regel: als de straf niet opweegt tegen het plezier, kiest men voor dit laatste. Een significant deel van de bevolking ligt blijkbaar niet wakker van de huidige sancties. Blijkbaar is er gewoon geen elementaire verantwoordelijkheidszin bij velen zonder dat de spreekwoordelijke bijl boven het hoofd hangt. Zielig.
En liggen ze niet wakker van hun eigen gezondheid en/of die van hun omgeving, dan is het nog altijd niet ongepast, noch verboden om ook eens te denken aan het welzijn van medemensen. Dit is een kwestie van sociale verantwoordelijkheid, elementair respect en andere deugden. Men moet zich ook de maatschappelijke kost eens realiseren van dit alles met vooral weerslag op mensen die het al moeilijk hebben in deze samenleving.

Dus nogmaals, als men niet kan beroep doen op redelijkheid, gezond verstand, verantwoordelijkheidszin van mensen dan wat mij betreft gerust de beuk erin. Zelf ben ik ook al drie keer door de politie op de bon geslingerd. 2x reed ik zonder het te weten 74 en 77 km/u (gecorrigeerd) in een zone waar slechts 70 toegestaan was en 1 x wegens verkeerd parkeren op een haastig moment. Wel, no problem for me. Ik had maar alerter moeten zijn en me aan de regels houden.

Wie het spel min of meer correct speelt, loopt geen gevaar. Ik vind niet dat België een politiestaat is en nogmaals, enige burgerzin is zeker niet overbodig en dit geldt zeker in deze tijden.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Het is gewoon ronduit tever aan het gaan: naar de zee : allemaal apart in een varkenskot, zo noem ik het en als dat vol is krijgen 1000den anderen te horen pech, blijf 3 uurkes aanschijven en je kan mss 1 zijn plaats innemen.

Zelfde in de steden: rechts lopen, gelijk de kleuters op school, allemaal netjes op een rij en in de pas. Echt nie normaal. Zoiets pik ik niet en wat doe ik dan? Ze zien er me niet = ook geen inkomsten.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer

Unicorn1 schreef:Het is gewoon ronduit tever aan het gaan: naar de zee : allemaal apart in een varkenskot, zo noem ik het en als dat vol is krijgen 1000den anderen te horen pech, blijf 3 uurkes aanschijven en je kan mss 1 zijn plaats innemen.
Wij hebben ons huurappartement aan zee geannuleerd. Ook geen zin in zo van die zever :nono:
sky
Elite Poster
Elite Poster

Nog zo een voorbeeld, de containerparken hier in de buurt.
2u aanschuiven sinds Corona. Op eender welk uur van de dag of week. Je gaat me echt niet vertellen dat er plots zoveel meer volk komt.
Alsof je überhaupt op een containerpark op elkaars lippen zit.

Ben voor de maatregelen die de virologen hebben uitgewerkt om de piek af te vlakken en onder controle te krijgen.
Wat gaan ze doen als volgende week er weer meer besmettingen zijn, alles terugdraaien? Tot wanneer? Nog eens 3 maand, 6maand? Die schade kom je nooit meer te boven.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

sky schreef: Wat gaan ze doen als volgende week er weer meer besmettingen zijn, alles terugdraaien?
Als ik Van Ranst daarstraks goed begrepen heb, is hij enkel bang voor de +4 sociale contacten maatregel. Dus als de cijfers weer stijgen, zal dat het eerste zijn waar ze in snoeien.

Wat de kust betreft, blijkbaar - stond deze week online - zijn er daar maar 3 ziekenhuizen voor de hele kuststrook, met in totaal 1100 bedden. Het grootste ligt in Oostende en daar hebben ze op IC plaats voor 20 patiënten, voor corona opgetrokken tot 29 - en dat voor 71 000 inwoners.

De hele westkust heeft géén ziekenhuis, dus al die mogelijke patiënten moeten ook allemaal naar de twee ziekenhuizen in Oostende. Daarnaast is er ook nog een ziekenhuis voor de regio Blankenberge, maar niet van dezelfde grootte als dat van Oostende.

Logisch dus dat het personeel van die ziekenhuizen bang is voor een massale toeloop van mogelijk besmette mensen in de zomer.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer

phil48 schreef:
De hele westkust heeft géén ziekenhuis, dus al die mogelijke patiënten moeten ook allemaal naar de twee ziekenhuizen in Oostende. Daarnaast is er ook nog een ziekenhuis voor de regio Blankenberge, maar niet van dezelfde grootte als dat van Oostende.

Logisch dus dat het personeel van die ziekenhuizen bang is voor een massale toeloop van mogelijk besmette mensen in de zomer.
Ziekenhuis zelf
* Erkenning voor 334 bedden
campus Knokke-Heist - 270 bedden:
85 C bedden (waarvan 5 C-bedden IZ
100 D bedden (waarvan 7 D-bedden IZ)
13 M bedden
27 G bedden
30 A (d+n) bedden
15 E bedden
campus Blankenberge - 64 bedden:
24 G bedden
20 Sp-cardio bedden
20 Sp-locomotorisch bedden
erkenning campus Knokke en campus Blankenberge

in totaal dus 12 bedden intensieve zorgen. Hoeveel er nu extra gemaakt zijn door corona idk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: De hele westkust heeft géén ziekenhuis, dus al die mogelijke patiënten moeten ook allemaal naar de twee ziekenhuizen in Oostende. Daarnaast is er ook nog een ziekenhuis voor de regio Blankenberge, maar niet van dezelfde grootte als dat van Oostende.

Het grote ziekenhuis van Brugge maakt ook onderdeel uit van de zorgcapaciteit van de kust en heeft daar een belangrijke rol in. Het is strategisch gelegen om vanuit de ganse oostkust bereikbaar te zijn in hoogstens 20 minuten rijden, en voor de westkust is er een verbinding via de E40. De MUG dienst heeft er ook een eigen helicopter gebaseerd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ziekenhuiscapaciteit aan de kust maakt toch niet uit? Er zijn toch ook al patiënten uit Limburg verspreid over de rest van het land?
Idem in Frankrijk: TGV die patiënten vervoert. Alleen in NL wildde men niet weten van spreiding tussen Nederlandse regio's.

@kust
Iedereen mag - via de Vlaamse begroting - zwaar betalen voor het opspuiten van het strand (miljoenen kuub & euro's per jaar), maar ervan genieten is enkel voor de lokale bevolking.
Lasten: Vlaamse gemeenschap
Lusten: lokale bevolking

De Belgische kust heeft last van het "Parijs" syndroom: arrogant en prijs/kwaliteit bedenkelijk.
Ik hoor niets soortgelijks uit "de Ardennen" of "de Limburg" komen, noch de gebruikelijke kustarrogantie, noch het pesten van toeristen. H_175 gaat dit jaar gewoon lekker terug naar de Limburg en heeft, in september en zonder glazen bol, een vakantie ardennen geboekt voor augustus.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Misschien moeten we eens met Nederland samenwerken. We promoveren Texel tot het Molokai van de Corona, voor al degene die het niet aankunnen dat ze niet naar zee mogen of gaan winkelen. Pardon, het laatste mag wel, maar niet op een voor hen 'goeie' manier. Dan steken we ze daar gewoon allemaal samen, maar komen ze niet meer van het eiland alvorens ze kunnen bewijzen dat ze covid gehad hebben :cop:
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

sky schreef: Ben voor de maatregelen die de virologen hebben uitgewerkt om de piek af te vlakken en onder controle te krijgen.
Wat gaan ze doen als volgende week er weer meer besmettingen zijn, alles terugdraaien? Tot wanneer? Nog eens 3 maand, 6maand? Die schade kom je nooit meer te boven.
Je kan er vanuit gaan dat we nog pieken gaan krijgen. Zij het niet binnen een week, dan wel ergens in september, oktober, november. Gaan we tegen dan een vaccin hebben? Kans is klein - dus nieuwe lockdown. Tot we een vaccin hebben dat werkt. Het warme weer helpt niet (kijk maar naar de zuiderse landen of bvb Brazilië), het koude weer helpt niet (cfr. Rusland).

Het is geen griepje, zoals sommigen (hier) blijven beweren - het is een pak gevaarlijker, met een hoop meer schade voor het lichaam, bloedklontervorming (met alle gevolgen van dien), ziekte van Kawasaki die ze nu beginnen zien in jonge kinderen, ... we weten er het fijne nog niet van. Laat staan dat we al weten wat de toekomst brengt.

Maar laat ons vooral wat panikeren en zagen over het feit dat overheden proberen het in te dijken... <sarcasme>Wat is uiteindelijk een mensenleven - we lopen hier toch al met teveel rond</sarcasme>
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Joe de Mannen schreef:En waarom 1250 en niet 1000 of 5000 ?
Is dit op één of andere berekening gestoeld ?
J.
Gelezen en lijkt aannemelijk

Voor boetes onder de 1000 heeft het geen zin om een advokaat in te schakelen, te duur
Vanaf 1000 wel
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Misschien moeten we eens met Nederland samenwerken.
We hebben dat al eens gedaan tussen 1815 en 1830, wees blij dat we ervan af zijn.
Iedereen mag - via de Vlaamse begroting - zwaar betalen voor het opspuiten van het strand, maar ervan genieten is enkel voor de lokale bevolking...
Euh... Nee hoor, de lokale bevolking vind het fijn om de 'toch wat' betere lucht hier in te ademen maar haat het zand tussen de tenen. Je gaat maar weinig of zelfs geen lokale bevolking op het strand vinden, tenzij je de aangespoelde daar ook toe rekent.
Het grote ziekenhuis van Brugge maakt ook onderdeel uit van de zorgcapaciteit van de kust en heeft daar een belangrijke rol in.
Juist en laat de overheid je hierin niets wijsmaken. Want wat met die duizenden toeristen in voorgaande jaren 'de pre-corona tijd'. Was de capaciteit in noodgevallen toen groot genoeg?
Zelfde in de steden: rechts lopen, gelijk de kleuters op school, allemaal netjes op een rij en in de pas. Echt nie normaal. Zoiets pik ik niet
Dat is zeker een hekel punt, waar wij als burgers HEEL aandachtig gaan moeten voor blijven in de tijd die voor ons ligt. Politiekers als een machtsgeile Crembo, Tommelein zijn het soort mannen die we nu nauwlettend moeten in het oog houden en indien nodig terugfluiten.
Onthoud dat er minder goede tijden aanbreken waar sommigen willen van gebruik maken. We zijn slechts enkele dagen voorbij VE dag, toch zwerven er nog steeds ideeën rond van toen. Lees maar de krant van vandaag waar men ouderen wil laten opdraaien voor de coronacrisis, ik lees nog net niet deporteren dus.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:
Iedereen mag - via de Vlaamse begroting - zwaar betalen voor het opspuiten van het strand, maar ervan genieten is enkel voor de lokale bevolking...
Euh... Nee hoor, de lokale bevolking vind het fijn om de 'toch wat' betere lucht hier in te ademen maar haat het zand tussen de tenen. Je gaat maar weinig of zelfs geen lokale bevolking op het strand vinden, tenzij je de aangespoelde daar ook toe rekent.
En wie bemant de prulshops en de overwegend B-kwaliteit horeca, dat is toch de lokale bevolking?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Zever, denk je nu echt dat Durbuy geen subsidies krijgt ? denk je nu echt dat het Ardense bosbeheer van hemelse dauw leeft ?
En wie heeft de reconversie van de mijnen in Limburg betaald denk je ?

Het gaat hier weer de egoistische toer op. Solidariteit heet dat ,en aan dat principe heb je het te danken dat je ook een inkomen hebt als je ziek bent, dat je niet de volledige factuur van het ziekenhuis betaalt, dat je kinderen relatief goedkoop naar school kunnen,... liever ieder voor zich ? feel free om te verhuizen naar de verenigde staten van amerika. Succes en kom alsjeblief niet meer terug.

J.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

En wie bemant de prulshops en de overwegend B-kwaliteit horeca, dat is toch de lokale bevolking?
Maak je me nu duidelijk dat jij één van die dag zonnekloppers bent, die in een marcelleke door buitenlanders gerunde kraampjes aflopen of met naakt bovenlichaam op een terrasje gaan zitten.
Doe dat dan maar in Limburg, misschien hebben ze dat daar graag.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef: met naakt bovenlichaam op een terrasje gaan zitten.
In de Jaren 70 was dat stoer :beerchug:
J.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Medische experts zijn ongerust: de besmettingsgraad in België begint voor het eerst weer te stijgen.

Het is het eerste signaal dat de te vroege en te zware versoepelingen van de regering tot een tweede lockdown gaan leiden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ja, en ondertussen weten we dat ze anders aan't testen zijn en dat de overlevings kans 99.25% is.
Ik ga het niet meer uitrekenen, maar doe bevolking België ÷ 60% ÷ 0.75% en vergelijk dat cijfer dan met 300 X 365
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:
Maak je me nu duidelijk dat jij één van die dag zonnekloppers bent, die in een marcelleke door buitenlanders gerunde kraampjes aflopen of met naakt bovenlichaam op een terrasje gaan zitten.
Doe dat dan maar in Limburg, misschien hebben ze dat daar graag.
Je had het misschien nog niet door, dus ik zal het expliciteren, maar ik ben geen fan van de Belgische kust:
- arrogant
- in het beste geval B-kwaliteit horeca

Ik ga liever naar Limburg en de Ardennen, waar ze nog moeite doen voor een toerist: vriendelijk (ook naar kinderen toe), goei aanbod (ook naar kinderen toe).

Maar ik vind het frappant dat de kust wel goed is om subsidies te slurpen van de Vlaamse begroting, maar niet om de Vlaming te ontvangen (en niet bewoners daarmee deklasseert als 2derangs). De zandsuppletie is een kost voor de ganse Vlaamse bevolking, maar een opbrengst voor de lokale bevolking. Hetzelfde zien we bij steden: het platteland laten betalen om stadsfeestjes op te zetten.
Ik vind overigens dat de rest van Vlaanderen de investering in Oosterweel ook wat kritischer mag bekijken, al is de winst er wel voor gans Vlaanderen en België, wat van de zandsuppletie niet gezegd kan worden.

Maar de Walen (of sossen, of moslims, of culturo's, ...) zijn wel de slurpers :).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Maar ik vind het frappant dat de kust wel goed is om subsidies te slurpen van de Vlaamse begroting, maar niet om de Vlaming te ontvangen (en niet bewoners daarmee deklasseert als 2derangs)
Ik denk dat het gewoon een beetje was zoals in Venetië of in sommige plaatsen van Spanje, namelijk dat het "overtoerisme" zwaar begon te wegen op de lokale bevolking. Dat is ook een fenoneem waar de kust veel meer mee kampt dan de Ardennen of Limburg. Subsidies of niet, die massa's mensen kunnen echt gaan werken op het gemoed, daarvoor moet je overigens ook geen kustbewoner zijn. In die zin is de arrogantie ook te verklaren: als jij niet tevreden bent, geen probleem, iemand anders neemt jouw plaats wel in.

Nu er al 2 maand geen volk meer afkomt en men er eens goed aan herinnerd wordt dat het er toch wel enorm doods en saai is zonder de toerist, begin je weer een andere reactie te zien :-) Dankzij COVID-19 zullen we hopelijk ook een tijdje gespaard blijven van de excessen van het massatoerisme zodat de arrogantie weer plaats kan ruimen voor vriendelijkheid en appreciatie voor zij die ervoor kiezen om naar de kust af te zakken en daar hun geld te spenderen. Dat zal ook wel moeten, want deze zomer zal het niet meer noodzakelijk zo zijn dat de plaats van een ontevreden klant meteen ingenomen zal worden door iemand anders.

Ik zou wel toevoegen dat het niet "in het beste geval" B-kwaliteit horeca is, wel "in de meeste gevallen". Er is wel degeijk beter, maar je moet ze weten te vinden, lukraak een willekeurige horecazaak binnnen stappen zal over het algemeen geen culinaire hoogstandjes opleveren.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Maar ik vind het frappant dat de kust wel goed is om subsidies te slurpen van de Vlaamse begroting, maar niet om de Vlaming te ontvangen (en niet bewoners daarmee deklasseert als 2derangs)
vriendelijkheid en appreciatie voor zij die ervoor kiezen om naar * af te zakken en daar hun geld te spenderen. Dat zal ook wel moeten, want deze zomer zal het niet meer noodzakelijk zo zijn dat de plaats van een ontevreden klant meteen ingenomen zal worden door iemand anders.
Dat gevoel heb je dus in Limburg, Wallonië/Ardennen, N-Frankrijk, Duitsland, Nederland, ...
Eigenlijk overal behalve BE kust, Parijs en grote delen van Z-Frankrijk, Italië, kusten van Spanje, ... vandaar dat je mij daar niet ziet. Ik moet echt niet dankbaar zijn dat ik bij u mijn geld mag komen besteden, het is wel degelijk andersom.
Dank u, H_175, om mijn hotel, regio, ... uitgekozen te hebben om op reis te komen!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Als je nog logement zoekt in Hartje Haspengouw, Heist, kom maar af he :) Er is nog geen website, maar wel een aparte vakantiewoning die zowat de meest duurzame van de streek moet zijn :) PM voor meer info.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Je moet dat al te veel veralgemenen Heist.
Ik ga al 40 jaar naar de kust, er zijn zaken waar je moet buiten blijven, maar er zijn evenveel zaken die kwaliteit en service geven.
Ge moet in Antwerpen of Brussel ook geen wafel gaan halen op de Grote markt....(en dan nog, ik ken genoeg zaken pal in het toeristisch centrum die beter zijn dan waar dan ook)
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Ge moet in Antwerpen of Brussel ook geen wafel gaan halen op de Grote markt....
of in ontbloot bovenlijf of half gekleed zoals sommige dames op een terrasje gaan plaats nemen of door een winkelstraat gaan kuieren. Sommigen durven zelfs de garçons of winkeliers beledigen als hen hierop gewezen word.

En dan maar zeggen dat men aan de kust niet vriendelijk is, moet dat echt bij dit soort klandizie? Je zou eens in de vroege morgen op een mooie zomerse dag moeten zien wat een rommel er elke dag op strand en straat moet geruimd worden terwijl er een overvloed aan vuilnisbakken aanwezig is. Sommigen zijn zelfs zo ordinair onbeleefd dat ze gewoon de vuiligheid op straat gooien vlak voor de voeten van die jongens en meisjes die een zomer lang 7 dagen op een week alles proberen proper en netjes te houden.

Plastic flesjes, blikjes, peuken, zakdoeken... Het zal je kind maar wezen die met emmer en schepje een putje wil graven of een zandkasteeltje wil bouwen in die tonnen achtergelaten vuiligheid.

Maar we zijn serieus off-topic aant gaan, ik stop dus mijn woede hierover. 8)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

https://www.washingtonpost.com/world/as ... story.html
The latest cluster in Wuhan demonstrates how hard it will be to measure whether any location is truly free of coronavirus. The new cases there suggest the virus can flare up in patients up to 50 days after they have apparently recovered, said Wu Zunyou, chief epidemiologist at the Chinese Center for Disease Control and Prevention, in an interview with state broadcaster CCTV.

“The course of disease could last 30 to 50 days for some patients,” Wu said. “The virus could take longer to manifest itself in patients with weak immunity, who are also prone to ‘ons’ and ‘offs’ of symptoms.”
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb nooit begrepen wat men aan de Belgische kust gaat doen, het is veruit de lelijkste ter wereld en ik heb al een aantal kusten bezocht.

Eén muur van beton met een ontwerp dat je met legoblokken ook kan in elkaar steken. De onderste verdieping gevuld met brol, brol en nog eens brol. Eigenlijk een kilometerlange Action. De horeca dan, zeer duur voor zeer weinig kwaliteit. Het werk wordt veelal gedaan door uitgeperste jobstudenten.

Er is ook niets natuurlijks meer aan. Het zand is opgespoten, de duinen zijn grotendeels verdwenen en zelfs de topless dames zijn vaak van plastic.

Daarvoor gaan dus wekelijks mensen uren in een file aanschuiven :roll:

Rij naar de Nederlandse kust of naar Frankrijk (cap blanc nez), soms ben je er zelfs sneller en je hebt WEL nog een kust met minder volk. Soit, ik ben blij met deze situatie want zo loopt er minder volk waar ik ga en hebben ze enkel van elkaar last. Dus ga vooral naar de prachtige Belgische kust :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

't Is dat de Franse kust zo ver is en de NL kust bereik je enkel via de moorstrade E34, maar beide wel aan te raden en nog wat natuur te vinden.
Net zoals de Waddeneilanden, als het toch met een zee moet zijn.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Ik heb nooit begrepen wat men aan de Belgische kust gaat doen, het is veruit de lelijkste ter wereld en ik heb al een aantal kusten bezocht.
Het is de minst verre & ze speken Nederlands (als je niet te veel naar links, of naar rechts of naar't midden gaat :angel: ). Puur voor't strand ga ik echt niet op een vlieger stappen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”