heist_175 schreef:koenraaddeconinck schreef:Mijn voorstel: 16 x 1.250 euro onmiddellijke inning en een strafblad
Wow wow wow!
De politie heeft nu al teveel ongecontroleerde macht, waarom zouden we dat nog uitbreiden?
We leven tot nader order in een rechtstaat en niet in een politiestaat. Als het de politie goed lijkt mij €1250 af te troggelen, wil dat nog niet zeggen dat ze dat ook effectief mogen. Daar zal een rechter dan wel over oordelen.
DeCrem kickt op dit soort machtsgeile regels, maar we gaan hem niet aanmoedigen hé!
Ja maar ik sta in de zorg en heb de laatste weken meer menselijk leed en lijden gezien dan in de laatste 10 à 15 jaar van mijn carrière. Zaterdag ben ik hier in de stad boodschappen gaan doen voor mijn bejaarde ouders en wat ik zag qua "toevallige ontmoetingen" en gesprekken met niet het minste respect voor social distancing, deed me echt huiveren en beven. Op den duur word je echt radeloos als je elke dag ziet wat de desastreuze gevolgen zijn van dergelijk gedrag waar ook mensen die de maatregelen respecteren, slachtoffer van zijn.
Toen ik vorige week vrijdag van het ziekenhuis naar huis reed, was ik getuige van een applaus sessie om 20 u. die leek op een heus mini-buurtfeest met drankbediening erbij. Nogal hypocriet om in de handen te klappen, witte doeken uit te hangen uit zogenaamde solidariteit maar ondertussen gedrag te vertonen dat het het risico op verspreiding van het virus bevordert met alle druk van dien op onze gezondheidzorg etc. Op dergelijke momenten word je echt moedeloos.
Verder is er één psychologische regel: als de straf niet opweegt tegen het plezier, kiest men voor dit laatste. Een significant deel van de bevolking ligt blijkbaar niet wakker van de huidige sancties. Blijkbaar is er gewoon geen elementaire verantwoordelijkheidszin bij velen zonder dat de spreekwoordelijke bijl boven het hoofd hangt. Zielig.
En liggen ze niet wakker van hun eigen gezondheid en/of die van hun omgeving, dan is het nog altijd niet ongepast, noch verboden om ook eens te denken aan het welzijn van medemensen. Dit is een kwestie van sociale verantwoordelijkheid, elementair respect en andere deugden. Men moet zich ook de maatschappelijke kost eens realiseren van dit alles met vooral weerslag op mensen die het al moeilijk hebben in deze samenleving.
Dus nogmaals, als men niet kan beroep doen op redelijkheid, gezond verstand, verantwoordelijkheidszin van mensen dan wat mij betreft gerust de beuk erin. Zelf ben ik ook al drie keer door de politie op de bon geslingerd. 2x reed ik zonder het te weten 74 en 77 km/u (gecorrigeerd) in een zone waar slechts 70 toegestaan was en 1 x wegens verkeerd parkeren op een haastig moment. Wel, no problem for me. Ik had maar alerter moeten zijn en me aan de regels houden.
Wie het spel min of meer correct speelt, loopt geen gevaar. Ik vind niet dat België een politiestaat is en nogmaals, enige burgerzin is zeker niet overbodig en dit geldt zeker in deze tijden.