Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Joe de Mannen schreef: een dag voor de geest halen met 2 vliegtuigcrashes.
Geen afzonderlijke crashes maar enkele keren meer dan 1 toestel betrokken. Tenerife met 2 747's de bekendste en bij de dodelijkste met een 500 passagiers (op wiki enkel 9/11 meer casualties maar wordt niet overal als 'luchtvaartincident' geteld). Wat rampen in New York betreft haalt 9/11 zelfs net niet de top 5 (dat zijn ook allemaal ziektes, 9/11 wel enige uitzondering in top 10). Ziet er wel naar uit dat Corona daar plek 1 gaat halen. Woohoo?

Is moeilijk vergelijkbaar met corona doden maar snap punt wel. Context ook zeer belangrijk in zo'n gevallen, één van de historisch meest bekende crashes is de Hindenburg waardoor praktisch de hele luchtscheepvaart is uitgestorven maar eigenlijk slechts een 36 slachtoffers gestorven (+- 2/3 opvarenden overleefden zelfs waardoor je het veiliger dan moderne crashes kan noemen :lol: ). Als Sierre geen kinderen waren, was het ook veel beperkter.
Vergelijkbaar met Sierre is misschien de crash met Buddy Holly, slechts 4 doden maar ook dat blijft media halen. Maakt veel uit wie er getroffen is.

Minder nieuwswaardig, Bhopal zou intussen tegen de 20000 doden zijn (5* Chernobyl en nog altijd geen toeristische trekpleister), komt wel al dichter bij corona cijfers maar zal afhangen hoe de toekomst eruit ziet bij corona patienten. Seveso kennen we iets beter (overlevenden oa luchtweg problemen dus zullen er ook wel veel van tussen de Italiaanse coronadoden zijn)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het punt is we zijn euforisch omdat er vandaag "maar" 80 mensen gestorven zijn aan het virus. Zet eens 80 mensen bij mekaar... en morgen nog eens, en overmorgen ook... en de dag erop ook.
Op de piek waren die allemaal dood op 1 dag.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik weet niet welk punt jullie willen maken hoor ? Vergelijk desnoods met de "gewone" griep, waar wel een vaccin voor is...
Griep in België
Gemiddeld worden elk jaar 500.000 mensen in België getroffen door een griepsyndroom, dus ongeveer 2 tot 8% van de bevolking.
Een matige griepepidemie treft ongeveer 5% van de bevolking (550.000 op 11 miljoen inwoners).
Een sterkere griepepidemie treft ongeveer 10% van de bevolking (1.100.000 op 11 miljoen inwoners).
Gemiddeld ontwikkelt 1 op de 1.000 grieppatiënten complicaties waarvoor een ziekenhuisopname vereist is.
Meer dan 90% van de sterfte betreft mensen van 65 jaar of ouder.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... xt/sterfte
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Goztow schreef: Daar ben ik niet zeker van, hoor. Zolang er geen vaccin is.
Idd, een tweede wave is vertrokken uit China richting het westen. Vooral landen die te vroeg hun maatregelen teruggeschroefd hebben worden het slachtoffer, want itt de eerste wave is de tweede wave quasi uitsluitend op community-acquired infecties gebaseerd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:
iceke schreef:voor een virus dat al lang over zijn top is.
Daar ben ik niet zeker van, hoor. Zolang er geen vaccin is.
Dat vaccin heeft daar toch niks mee te maken ?
Wij krijgen al jaren 1 a 2 griep epidemieën over ons heen.
Telkens met duizenden doden.

Ja, deze is anders en dodelijker(niet echt, er vallen gewoon meer doden omdat er geen vaccin is) maar dat is het dan ook.
In ons kot blijven is niet echt een oplossing gebleken, de maatregelen die ze nu gaan nemen ook niet.
Voor mijn part back tot normal en terug maatregelen wanneer het griepje terug opflakkert in het najaar of voorjaar.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

iceke schreef: In ons kot blijven is niet echt een oplossing gebleken, de maatregelen die ze nu gaan nemen ook niet.
Wel raar om te horen uit de mond van iemand die zelf toegeeft zich niet aan de maatregelen te hebben gehouden. Door mensen zoals u is het inderdaad niet "gelukt" en zullen we ook nooit weten of het dat had kunnen doen. Dus je trekt conclusies die er geen kunnen zijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

iceke schreef:Ik weet niet welk punt jullie willen maken hoor ? Vergelijk desnoods met de "gewone" griep, waar wel een vaccin voor is...
1. Corona is besmettelijker
2. Corona is dodelijker
3. Percentage met ziekenhuis opname is veel hoger
4. En, dat lijk jij niet te (willen) begrijpen, er zijn veel meer patiënten die naar IC moeten en waardoor er moet gezorgd worden dat de IC capaciteit niet overschreden wordt.

Zonder de maatregelen hadden we wss Italiaanse toestanden gehad, of erger zoals in bv. Ecuador.
Mocht enkel jij en je naasten nadeel ondervinden als je je zin wil doen zou ik zeggen, doe maar. Helaas is dat niet het geval en dan is burgerzin en gezond verstand het minste wat ik van iedereen verwacht. Gezien het aanschuiven aan winkel, containerpark, hamsteren lijkt daar echter niet meer genoeg voorradig te zijn voor iedereen :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Probleem met de griepvergelijking is dat we onderschatten hoe dodelijk dat beest is en niet zo ongevaarlijk. De meesten sterven er inderdaad niet aan.

De andere vaccins zijn ook wel 'leuk' om nu na te lezen...
oa mazelen wordt zo ook veel geminimaliseerd. De meesten overleven inderdaad wel en paniek niet noodzakelijk. Ook polio bestaat nog altijd en 90% krijgt geen klachten, voor de anderen blijft het ook hier meestal tot griepachtige klachten. Je gaat er eigenlijk zelden van dood maar toch is dat nu juist de verplichte... Bij tetanus is sterftekans een 30% (maar bij jongeren slechts 18%). Voor praktisch allemaal is het te laat eens je weet dat je prijs hebt.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Men onderschat ook alle leuke neveneffecten Covid-19 met zich meebrengt:

* schade aan longen
* schade aan nieren
* schade aan lever
...

Een 'gewone griep' brengt dit niet met zich mee.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

on4bam schreef:
iceke schreef:Ik weet niet welk punt jullie willen maken hoor ? Vergelijk desnoods met de "gewone" griep, waar wel een vaccin voor is...
1. Corona is besmettelijker
2. Corona is dodelijker
3. Percentage met ziekenhuis opname is veel hoger
4. En, dat lijk jij niet te (willen) begrijpen, er zijn veel meer patiënten die naar IC moeten en waardoor er moet gezorgd worden dat de IC capaciteit niet overschreden wordt.
Volgens mij
1. niet besmettelijker
2. enkel maar dodelijker omdat niemand immuniteit heeft
3. idem

De "seizoensgriep" is telkens een andere stam, maar een groot percentage van de bevolking heeft voor die stam wel al immuniteit opgebouwd een aantal jaren geleden. Vandaar dat kinderen zo vatbaar zijn voor seizoensgriep: zij hebben nog niet de kans gehad de immuniteit op te bouwen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef: Idd, een tweede wave is vertrokken uit China richting het westen.
Per vleermuis, of wat ?

Dacht dat er in Europa (buiten vracht) geen passagiersvliegtuigen meer toekomen uit China.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Volgens mij.
heeft N-Korea de beste gezondheidszorg want tot nu toe nog steeds 0 slachtoffers
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

phil48 schreef:
CCatalyst schreef: Idd, een tweede wave is vertrokken uit China richting het westen.
Per vleermuis, of wat ?
Dacht dat er in Europa (buiten vracht) geen passagiersvliegtuigen meer toekomen uit China.
Zolang er geen personenvervoer is, lijkt mij die kans ook eerder klein.
Eerder zal er sprake van een 2-de piek kunnen zijn als het toerisme terug opstart.
Daar gaat Spanje een goed voorbeeld geven, land binnen en direct 2 weken in quarantine.
Dat zouden alle landen moeten doen waardoor de overdracht van land A naar land B al minder kans heeft.
Temperatuur zegt niet alles, terwijl velen zich daarop gaan basseren.
Maar dat is dan weer niet haalbaar.
Dus zullen juli en augustus een zeer gevaarlijke periode worden en dat zie dan weer pas 2 weken later ...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

svermassen schreef:
phil48 schreef:
Per vleermuis, of wat ?
Of misschien nemen ze deze vlucht wel van China Southern...
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-05-12 om 15.49.13.png
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: Eerder zal er sprake van een 2-de piek kunnen zijn als het toerisme terug opstart.

Daar gaat Spanje een goed voorbeeld geven, land binnen en direct 2 weken in quarantine.
Daar hebben ze blijkbaar nog niet genoeg doden gehad, hoe gaan ze dit ooit uitleggen aan hun burgers als er hierdoor een tweede golf komt?

Bovendien praktisch niet haalbaar, tenzij ze enkel tweedeverblijvers laten komen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Per vleermuis, of wat ?

Ik herhaal wat ik gezegd had
itt de eerste wave is de tweede wave quasi uitsluitend op community-acquired infecties gebaseerd
Ook zonder reizen kan je perfect een "wave"-effect krijgen. Landen die het eerste weer open gingen, zijn de eersten die opnieuw dichtmoeten omdat het aantal gevallen weer te sterk begint te stijgen, en zo gaat het van Azië over Europa (eind deze maand/volgende maand) naar Amerika (zomer of zelfs eerder gezien ze zo vroeg heropenen). En zo krijg je dus weer een "wave" ook al is het niet via vliegverkeer.

Spanje zal de twee weken quarantaine niet in stand houden deze zomer, of ze niet enforcen. "Verplicht" is onmogelijk daar er voldoende mogelijkheden zijn om ongemerkt Spanje binnen te sluipen via wagen of met een boot.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Bovendien praktisch niet haalbaar, tenzij ze enkel tweedeverblijvers laten komen.
Andere keuze hebben ze niet.
Je gaat 2 weken op vakantie, je zit 2 weken in quarantine, dan mag je terug naar huis :cop:

De beslissingen voor de Belgische kust moeten ook nog komen.
Daar spreken ze wel een bundel van 50 pagina's af, maar alles wat we tot nu horen :bang:
Dat gaat niet goedkomen met de horeca en de winkeltjes daar.
Zelfs 2de verblijvers, daar zullen een deel de dijk en het strand mijden en meer hun eigen potje koken.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef:
De beslissingen voor de Belgische kust moeten ook nog komen.
Da's dan ook geen gemakkelijke hé. Statistieken van 2016 leren dat er TOEN al bijna 150 000 tweede verblijven waren aan de Belgische kust, met uitschieters Knokke (19 K), Middelkerke (18 K) en Koksijde (15 K). Intussen zal dat wel gestegen zijn.

Reken dat die allemaal deze zomer vanwege gebrek aan alternatieven zélf of via hun familie die verblijven aan 80 procent gaan benutten, dan kom je aan een extra aantal mensen van bijna een half miljoen. Hoe ga je die in godsnaam allemaal spreiden? En dan heb je ook nog de lokale vaste bewoners, die wellicht en bloc thuis hun vakantie zullen doorbrengen.

Neem nu Koksijde. 22 000 inwoners plus 15 000 tweede verblijven (x 3 - per verblijf) - dan kom je aan ruim 50 000 mensen in één gemeente. Hoe gaan ze dat in godsnaam aan het strand en in de parken / winkels met in acht name van social distancing organiseren.

Ik hoop dat er eruit geraken, maar ik vrees ervoor.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Koksijde heeft op het strand zeker met oostduinkerke nog een voordeel dat het een heel breed strand is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

timmermc
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: De beslissingen voor de Belgische kust moeten ook nog komen.
Daar spreken ze wel een bundel van 50 pagina's af, maar alles wat we tot nu horen :bang:
Dat gaat niet goedkomen met de horeca en de winkeltjes daar.
Zelfs 2de verblijvers, daar zullen een deel de dijk en het strand mijden en meer hun eigen potje koken.
Ik maak me weinig zorgen over die dagjestoeristen of het gaan er moeten zijn die graag hamburgers met friet of een braadworst van een kraam willen verslinden als middageten. Na één dag komen die al nie meer want er gaat weinig te beleven vallen, meeuwen kijken verveelt snel en voederen doe je die compagnie schurken beter niet.

Welke zaakvoerder gaat er nog lang kunnen overleven aan de kust met een huurprijs die +5000 bedraagt alleen al voor het gebouw zonder personeel. En nu met het vooruitzicht op een halvering van het aantal tafeltjes om de afstand te kunnen bewaren. En wat met terrassen?
Zelf prefereren we een fijn huisrestaurantje waar we erg aan houden en het maandelijks twee keer bezoeken, zomer en winter. Er zijn 6 tafeltjes aanwezig, gelijk aan 12 personen die kunnen tafelen, dit zou nu moeten teruggebracht worden naar 3 tafeltjes wegens anders onvoldoende distantiëring.

Vergeet ook niet dat voor vele winkeltjes de tegemoetkoming van 4000 euro vanuit de regering onvoldoend was om zelfs hun huur verder te blijven betalen en verhuurders hebben zich uiteraard al die weken heel klein gemaakt want er was geen huurstop voor degenen die verplicht moesten sluiten.

Na de zomer verwacht ik een overvloed aan sluitingen van hotels en restaurants. Het was vandaag al merkbaar in de grote winkelstraat te Oostende, weinig toevloed van kopers en de door stad gekroonde ordehandhavers stonden er dan maar wat bij te lanterfanten, want niemand moest in goede baanvakken worden geleid in de winkelstraat.
Iedereen had gehoopt op een overvloed aan bezoekers/klanten maar dit is op deze tweede dag van de heropening niet gebeurt. Tegen het einde van deze week staan Voka en Unizo bij moeder Wilmès alweer aan de rok te trekken om de toeristen sneller toe te laten aan zee en niet te wachten tot ergens in juni.

Alleen begrijp ik niet de logica, na het vandaag aanschouwen van dit tafereel waarom 2de verblijvers nu al niet mochten komen. Het verhaal van geen restaurants, faciliteiten enzomeer is niet te verechtvaardigen tegenover hen, die mensen kunnen zoals hierboven aangehaald hun eigen potje koken, net als ik vaste bewoner dat doe. Dat je het voortdurend heen en weer gecross niet wilt tussen binnenland en zee, kan ik best begrijpen. Maar stel hen dan voor een keuze, ofwel kom je helemaal niet naar je 2de verblijf, ofwel kom je om de coronatijd hier net als de vaste bewoners uit te zitten.

Er zijn heel veel indicaties dat dit een heel rare zomer zal worden met triestige naweeën voor hen die hun brood verdienen aan het toerisme.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

80% van de horeca bestaat niet meer na 5 jaar en dat zijn dan cijfers pre Corona... Veel gaat er idd niet overblijven, al zeker niet in de toeristische gebieden waar ze hun omzet op een paar maanden moeten binnen rijven.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

De 200 000 bijkomende werklozen - zoals verwacht wordt - hebben wellicht ook andere zorgen aan hun hoofd dan al dan niet een dagje naar zee mogen.

Hoe zit het trouwens met de Ardennen. Mag je daar straks ook weer naartoe als 2de verblijver ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

timmermc schreef:Vergeet ook niet dat voor vele winkeltjes de tegemoetkoming van 4000 euro vanuit de regering onvoldoend was om zelfs hun huur verder te blijven betalen en verhuurders hebben zich uiteraard al die weken heel klein gemaakt want er was geen huurstop voor degenen die verplicht moesten sluiten.
Eigenlijk niet slim van die verhuurders, want ze konden beter enkele maanden skippen of drastisch minderen om hun inkomsten nadien te behouden. Als de zaak failliet draait hebben ze ook niks. Nu en dan las je dat wel eens dat dat wel gebeurde dat een huurder voor iemand de huur en of enkele maanden liet vallen omdat men zonder werk viel door Covid-19.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Gezond verstand moet doorgaans onderdoen voor hebzucht/gulzigheid :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef: Welke zaakvoerder gaat er nog lang kunnen overleven aan de kust met een huurprijs die +5000 bedraagt alleen al voor het gebouw zonder personeel.
Probeer dit ook eens van de andere kant te zien.

Welke verhuurder gaat er nog 5000 EUR (kunnen) vragen voor een locatie die eigenlijk enkel maar een horecafunctie kan zijn (zonder grondige verbouwingswerken), goed wetende dat niemand dat nog zou kunnen ophoesten, laat staan er voor over hebben als ze maar met 25%-50% van de normale capaciteit mogen draaien. De verhuurders gaan zo lang mogelijk voet bij stuk houden natuurlijk, maar dan gaan ze ooit wel voor een keuze gezet worden: geen huurinkomsten of wel huurinkomsten maar (veel) minder dan vroeger.

En ja, dat zal dan misschien leiden tot het feit dat die verhuurder ook zijn lening(en) bij de bank niet meer zal kunnen betalen. Maar hij gaat dan ook niet de enige zijn, waardoor de banken mogelijk ook in de problemen gaan raken als heel wat leningen niet meer solvabel blijken te zijn. Dit zijn echter gevolgen die pas binnen enkele maanden duidelijk gaan worden. In ieder geval: toegiftes zullen nodig zijn op alle niveaus, en niet enkel bij zij die moeten betalen, ook zij die de betalingen ontvangen zullen toegiftes moeten maken.

Mij lijkt dat, dankzij deze crisis, de excessen van belachelijke huur- en koopprijzen voor vastgoed eindelijk wat aan banden gelegd gaan worden, tijdelijk toch. Het werd tijd. "Jammer" voor de verhuurders/verkopers die hierin meegegaan zijn natuurlijk, of ook net niet, want heel vaak hebben zij nog het goed kunnen kopen aan de redelijkere prijzen van vroeger.
timmermc schreef:Iedereen had gehoopt op een overvloed aan bezoekers/klanten maar dit is op deze tweede dag van de heropening niet gebeurt.
Ik denk niet dat ze een "overvloed" gehoopt hebben, te weten dat ze die toch niet in de winkels krijgen. Ze hebben een bepaalde verwachting gesteld, en in de realiteit bleek het aantal kooplustigen iets onder die verwachting te steken, maar ook weer niet veel minder.
timmermc schreef:Tegen het einde van deze week staan Voka en Unizo bij moeder Wilmès alweer aan de rok te trekken om de toeristen sneller toe te laten aan zee en niet te wachten tot ergens in juni.
Ja, maar dat doen ze sowieso wel, ongeacht het aantal kooplustigen vandaag.
timmermc schreef:Dat je het voortdurend heen en weer gecross niet wilt tussen binnenland en zee, kan ik best begrijpen. Maar stel hen dan voor een keuze, ofwel kom je helemaal niet naar je 2de verblijf, ofwel kom je om de coronatijd hier net als de vaste bewoners uit te zitten.
Lijkt me toch weer iets wat uitnodigt voor misbruik. Als ze van thuis naar kust rijden kunnen ze dan zeggen "ja maar ik ga daar dan blijven hoor", maar als ze van de kust dan toch weer naar domicilie rijden kan je ze ook niet tegenhouden want iedereen heeft nog het recht om zich naar zijn domicilie te verplaatsen (weliswaar om daar dan ook te blijven). Je zou al moeten beginnen met registers maar dan ga je ze natuurlijk weer zien staan zwaaien met privacy en wat nog.
timmermc schreef:Er zijn heel veel indicaties dat dit een heel rare zomer zal worden met triestige naweeën voor hen die hun brood verdienen aan het toerisme.
Laten we vooral hopen dat het toch wat gecompenseerd wordt door het feit dat heel wat mensen in eigen land hun vakantie gaan (moeten) opsouperen ipv in Spanje of elders.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

DarkV schreef:
Unicorn1 schreef:Ik ben waarschijnlijk 1 vd weinigen die nu echt zoiet heeft van het is genoeg geweest nu.
Dat er een aantal maatregelen zijn oke maar het gaat mij alvast veel te ver.
In China en de rest van Azie was het veel strikter, heeft men langer volgehouden, heeft men veel meer discipline... en we lezen ondertussen bijna dagelijks dat het daar terug de verkeerde kant opgaat. Zelfs in Wuhan dat meer dan een maand virus vrij is zijn er terug meer dan 10 gevallen gevonden.

Maar voor jou is het genoeg geweest :bang:
Unicorn1 schreef:maar ik ben bij mijn beste maat en ouders blijven gaan.
Als iedereen dat doet hebben we massaal contacten die een risico vormen.
Unicorn1 schreef:Er zijn teveel regeltjes hier die me teveel doen denken aan een politiestaat.
Er zijn inderdaad teveel regels gemaakt en dat in combinatie met enkele machtsgeile agenten gaf geen al te goede resultaten... maar vaak was de aanleiding mensen zoals jij die het allemaal beter wisten en gewoon hun ding bleven doen. Het probleem met Belgie is dat we er steeds de kantjes aflopen en dat kan je hier best missen (vandaar de soms absurde regels).
Unicorn1 schreef:Die 1.5m blijf ik maar zozo vinden, ik blijf erbij, het is maar een cijferke die niks bewijst.
Het bewijst niks... inderdaad, maar ondertussen blijf je gewoon vrienden bezoeken ?
China wou de boel in de doofpot steken en ze hebben ook helemaal niet op tijd ingegrepen, de personen die het hadden aangekaart hebben ze buiten gezwierd.
En wrm is het daar zo extreem dan? Idd, omdat het een communistisch land is. Maat van mij is daar geweest, die zei me , steek daar maar niks uit, ook het internet beperkt in wat je mag opzoeken enz...

Er zijn slechts 3 mensen die ik ben blijven zien want ik zie die ook praktisch iedere dag en dat is mijn beste maat (den enigen dus die ik zie) en mijn ouders. Ook die zagen niemand anders en ja ze hielden zich eraan.
Bv mijn broer werkt in de supermarkt: die mag niet komen van mijn ouders en ik ook niet. Mss binnenkort maar nu nog even niet. Dat is omdat hem is moeten blijven doorwerken en hem vormt wel een groter gevaar.

Niet mee eens ivm beter weten: de staatsgreep regering en bepaalde experten waren onduidelijk in hun communicatie en sommigen zaten echt de windhaan uit te hangen. En er zijn regels die werkelijk nergens opslaan.

Het virus krijg je als iemand uiteraard besmet is en u aanraakt of niest (en je niet goed zou afgedekt hebben) , dat is het grootste gevaar, ik raak niemand aan en mee de maat die 20 min we maar samen gaan naar de winkel nog 0.00 keer.

Ik zeg idd het is genoeg geweest, daarmee bedoel ik dat je de bedrijven niet te lang meer moet sluiten, die moeten terug open man mits een aantal regels zolang die corona er toch nog is.

Vergeet ook niet dat de meeste doden uit een rusthuis komen of al aandoeningen hadden en mensen die uit een besmet land kwamen en de anderen zijn er die zeer veel mensen zagen wat bij mij dus niet zo is of denk maar aan die dat daar mee honderden op cafe zaten en elkaar vast namen ook enz...

Ik zie echt niet in wat ik zou hebben fout gedaan?
Mocht ik iemand niet kunnen vertrouwen of niet goed genoeg kennen zou ik dat 1 regeltje niet doorbreken, nope.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Unicorn1 schreef:Het virus krijg je als iemand uiteraard besmet is en u aanraakt of niest (en je niet goed zou afgedekt hebben) , dat is het grootste gevaar, ik raak niemand aan en mee de maat die 20 min we maar samen gaan naar de winkel nog 0.00 keer.
Daarom dat er in de Colruyt in Kuurne meer dan twintig werknemers besmet zijn... of denk je dat die elkaar allemaal lekker aan het knuffelen waren :bang:
Unicorn1 schreef:Ik zeg idd het is genoeg geweest, daarmee bedoel ik dat je de bedrijven niet te lang meer moet sluiten, die moeten terug open man mits een aantal regels zolang die corona er toch nog is.
We moeten maximaal trachten onze economie draaiende te houden... maar eenvoudig is het niet.
Unicorn1 schreef:Ik zie echt niet in wat ik zou hebben fout gedaan?
Mocht ik iemand niet kunnen vertrouwen of niet goed genoeg kennen zou ik dat 1 regeltje niet doorbreken, nope.
Je ziet niet aan iemand dat die drager is van het virus... de werknemers van de Colruyt vertrouwden elkaar vermoedelijk ook wel.

Het is deze "het zal mij wel niet overkomen" mentaliteit die zorgt voor de nodige risico's !
phil48
Elite Poster
Elite Poster

"Iets" zal daar wel gebeurd zijn, want in andere colruyten heb je geen massale infectie.

Net zoals in die creche in westrozebeke. Al die ouders wisten dat sinds donderdag en pas gisteren gingen die kids in quarantaine? En vorig weekend nog allemaal met de mogelijk besmette kleuters lekker op bezoek bij de grootouders?

Het is voor mensen niet verboden om af en toe eens zelf na te denken hé. Maar nee, dat kan blijkbaar niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer

De regels zijn er omdat niet alle mensen het gezond verstand gebruiken en dat is gewoon zorgwekkend.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:(...) waardoor de banken mogelijk ook in de problemen gaan raken als heel wat leningen niet meer solvabel blijken te zijn. Dit zijn echter gevolgen die pas binnen enkele maanden duidelijk gaan worden.
Banken begonnen wel meteen extra buffers aan te leggen, meteen al in Q1, om problematische kredieten op te vangen.
Maar de banksector is zelf nog niet geheel genezen van de vorige crisis (bv Deutsche Bank).

In de komende maanden zal blijken hoe solide alle hoerageluiden bij bedrijven pré-corona waren: in deze tijden kan je veel minder verdoezelen.
In Azië hebben ze al prijs
The Economist 07/05/2020 - A dangerous gap - The market v the real economy - https://www.economist.com/leaders/2020/ ... al-economy
Already there have been two notable scandals in Asia in recent weeks, at Luckin Coffee, a Chinese Starbucks wannabe, and Hin Leong, a Singaporean energy trader that has been hiding giant losses
Ter herinnering:
A big fraud or corporate collapse in America could rock the markets’ confidence, much as the demise of Enron shredded investors’ nerves in 2001 and Lehman Brothers led the stockmarket down in 2008.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

phil48 schreef:En vorig weekend nog allemaal met de mogelijk besmette kleuters lekker op bezoek bij de grootouders?
Bij kleuters mogen geen maskers gedragen worden overigens. Mimiek is te belangrijk daarvoor. Bij mijn vrouw op het werk is de regel, geen masker bij de kleuters, wel bij de grote. Altijd masker als ouders kopen oppikken of ophalen. En als iedereen buiten is ontsmetten.
Dat is bij mij mijn enige mogelijke bron van besmetting, men vrouw. Want zij blijft werken en komt daardoor nog onder de mensen. Boodschappen doet ze op weg naar huis, dus daarvoor moet ik ook al niet onder de mensen komen.
Als ze met besmette kleuters naar grootouders gegaan zijn dan zijn ze oerdom, de regel was duidelijk nog steeds afstand houden etc... Dat de gazet vol stond met mensen die zich er niet aan hielden, tja... Ik mis mijn grootouders ook, maar ik ga er niet langs, als 1 van hen ziek word is dat de enige manier om zeker te zijn dat het niet van mij komt.

Der staan ook geen mensen op de lijst hier die op bezoek mogen komen, wij blijven nog wel effe in onze eigen bubbel en we hebben goede buren om de sociale contacten wat te onderhouden (+ alle technische mogelijkheden die er vandaag zijn natuurlijk).
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:"Iets" zal daar wel gebeurd zijn, want in andere colruyten heb je geen massale infectie.
Als ik hier bij ons in de Colruyt kijk hoe voorzichtig ze zijn, dan kan dat inderdaad niet anders.
En al helemaal niet als ze allemaal een mondmasker op hebben.
Onvoorzichtigheid tussen 2 werknemers dat zou nog kunnen.
Maar 10 ineens :nono:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik ben van Kuurne, en da's dan ook de Colruyt waar wij gaan.
Er is daar niets speciaals. Karren worden ontsmet, afstand bewaard, mondmaskers gedragen door het personeel, oorstokjes bij de kaartlezers, elke kassier(ster) ontsmet de kar vooraleer verder te gaan, ...
Even veel kans als overal volgens mij. Gewoon bad luck

Vrijdag moet onze oudste (net 7j) terug naar school. Tweede van 4j blijft thuis. Ik vrees er een beetje voor eigenlijk, vooral op psychologisch vlak...
Wij zijn het al gewend en kunnen het plaatsen. Thuiswerk, winkelen, preteachen, mondmaskers, plexi... De kinderen zelf merken er weinig van. Na hun schoolwerk spelen ze in de tuin, af en toe een wandeling of fietstocht en dat is het. Zij zijn gelukkig.
Maar vrijdag naar school. We hebben de richtlijnen gekregen. Halve dagen school, iedereen een mondmasker mee. Half lege klassen. Nadars op de speelplaats om bubbels per klas te creëren, maximum hygiëne, gespreid toilet gebruik, plexi kap voor de juf met een immuunziekte, éénrichtingsverkeer in de gangen, linten, ...
Ik weet echt niet of ze niet beter verder deden zoals ze bezig waren. Iedereen zat in een ritme.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

wat vinden jullie van de stelling: 'Gaan we naar de wetenschappers blijven luisteren totdat alle bedrijven failliet en dood zijn?'
Of zouden de bedrijven toch overkop gegaan zijn?
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef:Vrijdag moet onze oudste (net 7j) terug naar school. Tweede van 4j blijft thuis. Ik vrees er een beetje voor eigenlijk, vooral op psychologisch vlak...
Dat is hier ook zo, die van 7 is vanaf vrijdag. Die van 9 al zeker de eerste 2-3 weken niet.
Probleem is dan ook nog eens dat ze geen enkele vriendin in haar groep heeft en haar juf thuis blijft wegens zwanger en ze dus een andere krijgt.
Als het een probleem word, houden we ze gewoon de rest van het schooljaar thuis.
Dan moeten ze het maar via pre-teaching blijven doen, het word nu 50-50 school-preteachng al zeker 3 weken.

Betreffende de bedrijven.
Heeft vooral te maken met wat die doen.
Als je een overheidsvergoeding krijgt waar je de huur nog nog eens mee kan betalen voor 1 maand en de situatie sleept bijvoorbeeld 3 maanden aan, dan is natuurlijk de vraag of die reserves hebben.
Ondanks dat in dat geval werknemers op tijdelijk werkloosheid gezet kunnen worden.
En dan komt er nog eens bij dat na een opstart zeker de omzet niet gehaald zal kunnen worden van ervoor door dat klanten nog weg gaan blijven of dat de 1,5m qua ruimte een probleem geeft.

Bij veel andere bedrijven gaan ook een probleem hebben, gebouwen zitten vol en velen zitten te dicht op elkaar (< 1,5m).
Maar ze kunnen thuis werken en de ogen zijn opengegaan van sommige bedrijven hoor je toch soms al.
Ooooohhh, dat werkt toch ook redelijk goed. Misschien toch eens kijken om de thuiswerkpolicy te herbekijken :bang:
Gisteren een collega aan telefoon, ik wil niet meer terug naar kantoor.
Voor mij persoonlijk mis ik het persoonlijk contact, dus zou zeker niet full-time willen thuiswerken.
Laatst gewijzigd door svermassen 13 mei 2020, 11:53, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef:wat vinden jullie van de stelling: 'Gaan we naar de wetenschappers blijven luisteren totdat alle bedrijven failliet en dood zijn?'
Of zouden de bedrijven toch overkop gegaan zijn?
Er zijn zeker bedrijven die in normale omstandigheden ook overkop zouden gegaan zijn, in de horeca is overkop gaan (schijnbaar) heel normaal omdat de concurrentie moordend is en de marges flinterdun.

Maar de stelling "Gaan we naar de wetenschappers blijven luisteren totdat alle bedrijven failliet en dood zijn"
kan ook gecounterd worden door "als er veel doden vallen, heb je niemand meer in uw bedrijf te werken of om aan te verkopen".
Beide zijn natuurlijk overdreven, en waar de grens ligt moet elke maatschappij maar zelf uitmaken. BoJo was wat te laks in het begin, en de UK betaalt daar precies toch de prijs voor.
Hoe Trump en de USA of Poetin en Rusland het er vanaf gaan brengen, zal de toekomst uitwijzen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

boonpwnz schreef:De regels zijn er omdat niet alle mensen het gezond verstand gebruiken en dat is gewoon zorgwekkend.
En ze missen hun doel wegens 1. onvoldoende controle en 2. geen afdoende sanctionering van overtredingen. Deze 2 zijn nodig, zoals nu, wanneer blijkt dat om en bij 1/3 zich niet aan de regels wenst te houden.

250 € is te weinig want blijkbaar weegt deze sanctie nog op tegen het plezier. Dus nogmaals, meer én snellere én hogere boetes (tot 1.250€ en wat mij betreft maar nog liever gekoppeld aan het inkomen).

Sommigen zullen zeggen dat dit ruikt naar repressie, maar die 30% sociopathen, speelt wel met de toekomst van 70% van de bevolking én een samenleving. Bovendien is repressie de enige maatregel die rest als men geen beroep kan doen op sociale verantwoordelijkheidszin, redelijkheid en gezond verstand.

Zo niet, is de toekomst inderdaad zeer zorgwekkend. Een 2° uitbraak is gewoon de ergste nachtmerrie ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Aantal ziekenhuisopnames is vandaag 63% gestegen tov gisteren (70 vandaag - 43 gisteren).

Weekendeffect of is er iets meer aan de hand? We komen stilaan in het venster waarin de gevolgen van de eerste zware versoepelingen zichtbaar gaan worden, alhoewel het zwaartepunt daarvan pas volgende week zal zijn.

Van Gucht speelt voorlopig nog steeds de "alleen-goed-nieuws-is-toegelaten-show" van de overheid mee. Er is niets aan de hand.

Als deze trend zich voortzet zullen ze wel de manier van rapporteren weer moeten aanpassen de komende dagen om de negatieve tendens in stand te kunnen houden, zodat de uitvoering van de volgende versoepelingen niet nodeloos in gevaar zou komen. Mijn voorstel: enkel de ziekenhuisopnames in de grootste 5 ziekenhuizen van het land nog tellen (1 in Brussel - 2 in Vlaanderen - 2 in Wallonie) ipv alle ziekenhuizen.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Sommigen zullen zeggen dat dit ruikt naar repressie, maar die 30% sociopathen, speelt wel met de toekomst van 70% van de bevolking én een samenleving. Bovendien is repressie de enige maatregel die rest als men geen beroep kan doen op sociale verantwoordelijkheidszin, redelijkheid en gezond verstand.
Het valt moeilijk te begrijpen dat na al die weken er toch nog BBQ feestjes met 16 mensen doorgaan. Het moet zijn dat er een veelvoud van 16 is gevraagd op deze feestjes en er slechts 16 akkoord waren om te komen.
Je kan toch moeilijk denken dat die 16 alleen gevraagd werden en er niemand van hen dit een probleem vond. Of was dit de familie Flodder...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”