timmermc schreef:
Welke zaakvoerder gaat er nog lang kunnen overleven aan de kust met een huurprijs die +5000 bedraagt alleen al voor het gebouw zonder personeel.
Probeer dit ook eens van de andere kant te zien.
Welke verhuurder gaat er nog 5000 EUR (kunnen) vragen voor een locatie die eigenlijk enkel maar een horecafunctie kan zijn (zonder grondige verbouwingswerken), goed wetende dat niemand dat nog zou kunnen ophoesten, laat staan er voor over hebben als ze maar met 25%-50% van de normale capaciteit mogen draaien. De verhuurders gaan zo lang mogelijk voet bij stuk houden natuurlijk, maar dan gaan ze ooit wel voor een keuze gezet worden: geen huurinkomsten of wel huurinkomsten maar (veel) minder dan vroeger.
En ja, dat zal dan misschien leiden tot het feit dat die verhuurder ook zijn lening(en) bij de bank niet meer zal kunnen betalen. Maar hij gaat dan ook niet de enige zijn, waardoor de banken mogelijk ook in de problemen gaan raken als heel wat leningen niet meer solvabel blijken te zijn. Dit zijn echter gevolgen die pas binnen enkele maanden duidelijk gaan worden. In ieder geval: toegiftes zullen nodig zijn op alle niveaus, en niet enkel bij zij die moeten betalen, ook zij die de betalingen ontvangen zullen toegiftes moeten maken.
Mij lijkt dat, dankzij deze crisis, de excessen van belachelijke huur- en koopprijzen voor vastgoed eindelijk wat aan banden gelegd gaan worden, tijdelijk toch. Het werd tijd. "Jammer" voor de verhuurders/verkopers die hierin meegegaan zijn natuurlijk, of ook net niet, want heel vaak hebben zij nog het goed kunnen kopen aan de redelijkere prijzen van vroeger.
timmermc schreef:Iedereen had gehoopt op een overvloed aan bezoekers/klanten maar dit is op deze tweede dag van de heropening niet gebeurt.
Ik denk niet dat ze een "overvloed" gehoopt hebben, te weten dat ze die toch niet in de winkels krijgen. Ze hebben een bepaalde verwachting gesteld, en in de realiteit bleek het aantal kooplustigen iets onder die verwachting te steken, maar ook weer niet veel minder.
timmermc schreef:Tegen het einde van deze week staan Voka en Unizo bij moeder Wilmès alweer aan de rok te trekken om de toeristen sneller toe te laten aan zee en niet te wachten tot ergens in juni.
Ja, maar dat doen ze sowieso wel, ongeacht het aantal kooplustigen vandaag.
timmermc schreef:Dat je het voortdurend heen en weer gecross niet wilt tussen binnenland en zee, kan ik best begrijpen. Maar stel hen dan voor een keuze, ofwel kom je helemaal niet naar je 2de verblijf, ofwel kom je om de coronatijd hier net als de vaste bewoners uit te zitten.
Lijkt me toch weer iets wat uitnodigt voor misbruik. Als ze van thuis naar kust rijden kunnen ze dan zeggen "ja maar ik ga daar dan blijven hoor", maar als ze van de kust dan toch weer naar domicilie rijden kan je ze ook niet tegenhouden want iedereen heeft nog het recht om zich naar zijn domicilie te verplaatsen (weliswaar om daar dan ook te blijven). Je zou al moeten beginnen met registers maar dan ga je ze natuurlijk weer zien staan zwaaien met privacy en wat nog.
timmermc schreef:Er zijn heel veel indicaties dat dit een heel rare zomer zal worden met triestige naweeën voor hen die hun brood verdienen aan het toerisme.
Laten we vooral hopen dat het toch wat gecompenseerd wordt door het feit dat heel wat mensen in eigen land hun vakantie gaan (moeten) opsouperen ipv in Spanje of elders.