timmermc schreef:Er zijn er vandaag duidelijk HEEL veel die de regels begrijpen, niet dus. Het is hier feest aan zee.
Naar de bakker en krantenwinkel vanmorgen en dik in de rij mogen staan, allemaal Belgjes die ik wekenlang niet heb gezien
Laat ons die "creatieve Belg" eerder de domme, lompe en ziekelijk egoïstische Belg noemen. Altans die 20 à 30% die zijn voeten aan veegt aan de maatregelen.
Een 2° uitbraak van het virus zal catastrofaal zijn. Zal ons gezondheidssysteem dit nog kunnen dragen en krijgen we toestanden à la New York? M.i. zeker niet uitgesloten. De economische apocalyps spreekt voor zich in dergelijk scenario ... én natuurlijk met het hieraan gerelateerd sociaal bloedbad.
M.i. zal het menselijk leed niet te overzien zijn omdat enkele "ontaarden" blijkbaar niet nog enkele weken op hun tanden kunnen bijten.
De overheid geeft een vinger maar velen nemen direct de volledige arm zonder gebruik te maken van gezond verstand. Alleen al als ik aan een rampscenario denk als hoger beschreven, houd je je met een minimum aan redelijkheid aan de regels. Gisteren was moederdag in onze familie heel eenvoudig geregeld: bij een restaurant met afhaaldienst voor pa en ma een menuke besteld en een bloemetje erbij.
Alles netjes afgezet in de gang terwijl zij in de living zaten en nadien eens gebeld om haar een dikke proficiat te wensen.
Echt leuk is natuurlijk anders maar noch mijn broer, noch mijn zus zouden op ons geweten willen dat iemand van ons hen zou besmetten.
Verder heb ik zaterdag toen ik voor ons thuis een boodschap ging doen, me ook dood geërgerd. Ideale afspraakplaats is bv. een lokale winkel waar ijs verkocht wordt. Toevallig staan velen te praten met personen voor of achter hen. Natuurlijk op een halve meter afstand.
Besluit: er moet meer gecontroleerd worden op openbaar domein en die boetes moeten de hoogte in. 750 tot 1250 (bij herhaling) euro per persoon bij vaststelling van een overtreding met onmiddellijke inning, lijkt me hier zeer verantwoord. De goesting zal dan wel vlug afnemen en het is nog goed voor de staatskas. Men speelt hier immers met de toekomst van een samenleving !
Als ik het artikel met het interview met Van Ranst over een 2° uitbraak in Het Nieuwsblad van deze morgen lees, is zijn stelling duidelijk net zoals die van alle wetenschappers, nl. menselijk gedrag zal bepalen hoe deze thriller stopt of zich juist herhaalt in een veel grotere mate ...
En finaal zullen het die onbenullen zijn die de regels niet respecteren die dan de eersten zullen zijn om te roepen hoe slecht overheid en wetenschappers het niet aangepakt hebben, dat vergoedingen voor technische werkloosheid te laag zijn, etc. etc.
Ik zit echt met de schrik voor de komende 2 weken. Die worden cruciaal ... Dus laat ons nog enkele weken het gezond verstand gebruiken.
Dan kunnen we misschien nog iets hebben aan de zomervakantie terwijl het ander weer "een blijf in uw kot scenario wordt" met misschien totaal uitgaansverbod. Is het nu echt zo moeilijk om dat beetje sociale verantwoordelijkheid op te brengen ... ?