smaller maken binnenkant kozijn
- regeri
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 2 keer
Misschien dat hier wel wat handige harry's zijn . Ik heb een dakvenster die ik van de binnenzijde smaller wil laten maken. Omdat deze net 3 cm van binnenzijde te smal is.Beetje moeilijk uit te leggen maar misschien dat bijgevoegde foto verduidelijkt.
Raamkozijn zelf gaat niet smaller maar de onderliggende stucplaat wil ik dikker maken zodat ik er een op maat gemaakt vliegenhor wil plaatsen, en die hor is breed 130 cm, en ik haal net de 127 cm.Dus het betreft het verbreden van een geverfde stucplaat zowel links als rechts aan binnenzijde met 2 a 3 cm.
zelf dacht ik aan een laag knauf te stucen? maar dit gaat misschien door werking van dak scheuren?
Live life to the Max
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Een op maat gemaakte vliegenhor… die niet past ? Dan is hij toch niet op maat gemaakt Het lijkt me logisch dat je deze aanpast (en niet je kozijn).
En zoals cadsite aangeeft... maak je je kozijn smaller dan krijg je je raam niet meer open want daar heb je totaal geen marge.
En zoals cadsite aangeeft... maak je je kozijn smaller dan krijg je je raam niet meer open want daar heb je totaal geen marge.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Gelukkig ben ik niet de enige die het niet snapt…
let inderdaad op met het openkrijgen van je raam.
J.
let inderdaad op met het openkrijgen van je raam.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Ik snap het ook niet..
Is je hor te smal is het misschien beter om die te verbreden, het zal alleszins eenvoudiger zijn dan de zijkanten aan je raam te "verdikken" want dan krijg je idd de raam niet meer open.
Is de hor te breed en kan deze niet versmald worden zou je aan de twee zijkanten de Gipsplaat (Gyproc?) kunnen verwijderen, en nieuw zijkanten plaatsen die dan verder uit elkaar staan.
Het kan vertekening zijn maar één en ander lijkt wat "uit de haak" te staan (mss is dat net het probleem). En zoals DarkV al schreef, je hor is blijkbaar niet echt op maat gemaakt.
Is je hor te smal is het misschien beter om die te verbreden, het zal alleszins eenvoudiger zijn dan de zijkanten aan je raam te "verdikken" want dan krijg je idd de raam niet meer open.
Is de hor te breed en kan deze niet versmald worden zou je aan de twee zijkanten de Gipsplaat (Gyproc?) kunnen verwijderen, en nieuw zijkanten plaatsen die dan verder uit elkaar staan.
Het kan vertekening zijn maar één en ander lijkt wat "uit de haak" te staan (mss is dat net het probleem). En zoals DarkV al schreef, je hor is blijkbaar niet echt op maat gemaakt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- regeri
- Pro Member
Sorry voor verwarring maar de hor is een vaste maat. Nu wil ik dus de stuc iets verbreden links en rechts aan binnenzijde, dit kan aan beide kanten ongeveer 3 cm breder gemaakt worden Om daar op dan de hor te plaatsen. . Denk als je kijkt naar de tekening dit duidelijker is. En ja er zit genoeg speling om het raam nog open te krijgen.
sorry ben helemaal niet into de bouw, maar probeer het wel
sorry ben helemaal niet into de bouw, maar probeer het wel
Live life to the Max
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Stuk Gyproc tegen bestaande zijkanten vijzen of plakken (zo kan je de dikte wat regelen)?
Hor breder maken door aan beide zijden een extra lat te bevestigen?
Kader plaatsen rond de raam waar de hor kan in vastgemaakt/geschoven worden?
Vele wegen leiden naar Rome
BTW:
Hor breder maken door aan beide zijden een extra lat te bevestigen?
Kader plaatsen rond de raam waar de hor kan in vastgemaakt/geschoven worden?
Vele wegen leiden naar Rome
BTW:
De stuc verbreden zal het "gat" SMALLER makenNu wil ik dus de stuc iets verbreden links en rechts aan binnenzijde, dit kan aan beide kanten ongeveer 3 cm breder gemaakt worden
Bye, Maurice
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De persoon die het stucwerk gedaan heeft, was een prutser: - uw dakraam moet langs alle kanten iets hoger zijn dan het stucwerk.
Dat gezegd zijnde, zijn er 2 mogelijkheden:
- bricolage: wat bijplakken aan de 2 zijkanten, zodat die terug recht zijn en dan uw vliegenraam erop plaatsen
- de enige juiste oplossing: een groter vliegenraam kopen, dat op maat zagen (in de lengte) en dan plaatsen (net zoals je zou doen bij een rolgordijn)
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/rolgo ... maat-maken
- bricolage: wat bijplakken aan de 2 zijkanten, zodat die terug recht zijn en dan uw vliegenraam erop plaatsen
- de enige juiste oplossing: een groter vliegenraam kopen, dat op maat zagen (in de lengte) en dan plaatsen (net zoals je zou doen bij een rolgordijn)
- regeri
- Pro Member
Klopt idd, stoort mij al langerheist_175 schreef:De persoon die het stucwerk gedaan heeft, was een prutser: - uw dakraam moet langs alle kanten iets hoger zijn dan het stucwerk.
Maar kan ik over die stucplaten die geverfd zijn, een laagje stuc plaatsen van 2,3 cm dik? Zonder dat dit scheurt? En moet er dan eerst een primer op? Denk dat ik dit wel redelijk recht kan trekken.
Live life to the Max
- heist_175
- Elite Poster
Plaaster pakt niet op plaaster.
Wat op papier een snelle klus lijkt, gaat u veel kopzorgen geven.
Vergeet ook niet dat je nadien in die 2,3cm gaat boren om uw vliegenraam vast te maken.
Geloof me: een groter vliegenraam kopen en afzagen is veel gemakkelijker en properder.
ALs je toch wil vasthouden aan uw 2,3cm
zal je de oude gyproc moeten afbreken, een kader moeten maken om de nieuwe gyproc tegen te plaatsen (schroeven)
dan alle voegen moeten dichtstrijken en afwerken (stof!!) en dan opnieuw schilderen.
Als je nu nog niet overtuigd bent dat de betere oplossing is om een groter vliegenraam te kopen...
Wat op papier een snelle klus lijkt, gaat u veel kopzorgen geven.
Vergeet ook niet dat je nadien in die 2,3cm gaat boren om uw vliegenraam vast te maken.
Geloof me: een groter vliegenraam kopen en afzagen is veel gemakkelijker en properder.
ALs je toch wil vasthouden aan uw 2,3cm
zal je de oude gyproc moeten afbreken, een kader moeten maken om de nieuwe gyproc tegen te plaatsen (schroeven)
dan alle voegen moeten dichtstrijken en afwerken (stof!!) en dan opnieuw schilderen.
Als je nu nog niet overtuigd bent dat de betere oplossing is om een groter vliegenraam te kopen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Als ik nog eens naar de foto kijk denk ik dat ik hem snap... de linkerkant staat precies schuin.on4bam schreef:Ik snap het ook niet..
Aan het raam zelf is het passend maar naar de binnenkant toe lijkt die 3cm "open" te gaan.
In dat geval moet je dus al schuin gaan aanwerken wat helemaal niet eenvoudig is.
Een passende hor ga je ook niet echt kunnen maken op zo'n schuine zijde... best is dus gans het stukwerk aan het raam te laten herdoen.
- heist_175
- Elite Poster
Toch wel: je koopt een hor die groter is en plaatst die erop.DarkV schreef:Een passende hor ga je ook niet echt kunnen maken op zo'n schuine zijde... best is dus gans het stukwerk aan het raam te laten herdoen.
Bij een dakraam wordt de hor altijd op de "muur" geplaatst en niet op het raam
Dus: je koopt een bredere hor, die je inkort naar wens
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Zal misschien aan mij liggen, maar ik snap sowieso niet goed het nut van een hor aan een kantelraam. Dat gaat toch bijna niet ? Je moet het dus sowieso al een stuk van het raam vandaan gaan monteren (cfr foto van heist hierboven). Maar zelfs dan nog kun je het raam maar beperkt kantelen, en als er vliegen voorbij je raam geraken, blijven die gegarandeerd dan nog grotendeels vast te zitten tussen raam en hor, vrees ik.
- heist_175
- Elite Poster
Wij hebben al 6 jaar Velux'en en ik garandeer u: dat werkt prima.Tomby schreef:Zal misschien aan mij liggen, maar ik snap sowieso niet goed het nut van een hor aan een kantelraam. Dat gaat toch bijna niet ? Je moet het dus sowieso al een stuk van het raam vandaan gaan monteren (cfr foto van heist hierboven). Maar zelfs dan nog kun je het raam maar beperkt kantelen, en als er vliegen voorbij je raam geraken, blijven die gegarandeerd dan nog grotendeels vast te zitten tussen raam en hor, vrees ik.
De helft zijn elektrische Velux'en, dus openen gaat met een afstandsbediening. We hebben zo dik geïsoleerd, dat het raam helemaal open kan zonder het vliegenraam te raken.
Bij de manuele Velux'en moet je eerst het vliegenraam openen, dan de Velux om vervolgens het vliegenraam terug toe te doen.
De beesten die tussen raam en vliegenraam zitten, hebben daar sowieso weinig te zoeken en gaan terug weg.
Als het raam al toe is (bv die elektrische Velux) tegen dat ze uitgekeken zijn op die nis tussen raam en vliegenraam, dan gaan de insecten dood: hitte/straling door het glas, of gewoon bij gebrek aan eten/drinken in die nis.
Ik kan het iedereen aanraden: geen (vliegende) insecten in huis, geen muggenbeten, geen gezoem rond uw hoofd, ... en tóch frisse lucht
- regeri
- Pro Member
heist_175 schreef:Toch wel: je koopt een hor die groter is en plaatst die erop.DarkV schreef:Een passende hor ga je ook niet echt kunnen maken op zo'n schuine zijde... best is dus gans het stukwerk aan het raam te laten herdoen.
Bij een dakraam wordt de hor altijd op de "muur" geplaatst en niet op het raam
Dus: je koopt een bredere hor, die je inkort naar wens
zo wil ik hem hebben idd
Live life to the Max
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Als je dit goed wil doen, moet je eigenlijk het kassement vernieuwen.
In een dakvenster zit een groef om dit mooi af te werken (bij jou niet gebruikt, zoiets moet je ook niet met gipsplaat doen).
Geloof me, dit duurt lang tegen je dit mooi afgewerkt hebt.
Moeilijk op te meten, veel te passen, ...
Je hor mag dan wel (veel) geld gekost hebben, de tijd die je er in steekt zal je dubbel en dik beklagen.
In een dakvenster zit een groef om dit mooi af te werken (bij jou niet gebruikt, zoiets moet je ook niet met gipsplaat doen).
Geloof me, dit duurt lang tegen je dit mooi afgewerkt hebt.
Moeilijk op te meten, veel te passen, ...
Je hor mag dan wel (veel) geld gekost hebben, de tijd die je er in steekt zal je dubbel en dik beklagen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Lelijk!woutervh schreef:Gewoon latten van 6cm of zo nemen en een kader maken waarop uw vliegenraam kan gemonteerd worden? En dat vast vijzen of lijmen op uw muur... Laat die dagkanten maar wat ze zijn
En weer iets waar stof op blijft liggen...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Al eens gezien wat zo'n vliegenraam is. Steekt overal uit, dus met stof zou ik niet in zittenhonda4life schreef:Lelijk!woutervh schreef:Gewoon latten van 6cm of zo nemen en een kader maken waarop uw vliegenraam kan gemonteerd worden? En dat vast vijzen of lijmen op uw muur... Laat die dagkanten maar wat ze zijn
En weer iets waar stof op blijft liggen...
Temeer, kijk maar eens naar de foto hierboven, ligt ook op een latwerk op de muur hoor. Dus als je dat latwerk breed genoeg maakt zodat het die 5 cm kan overbruggen lijkt mij dat een ideale oplossing. Beter dan al dat breek en plakwerk...