Tomby schreef:Zal misschien aan mij liggen, maar ik snap sowieso niet goed het nut van een hor aan een kantelraam. Dat gaat toch bijna niet ? Je moet het dus sowieso al een stuk van het raam vandaan gaan monteren (cfr foto van heist hierboven). Maar zelfs dan nog kun je het raam maar beperkt kantelen, en als er vliegen voorbij je raam geraken, blijven die gegarandeerd dan nog grotendeels vast te zitten tussen raam en hor, vrees ik.
Wij hebben al 6 jaar Velux'en en ik garandeer u: dat werkt prima.
De helft zijn elektrische Velux'en, dus openen gaat met een afstandsbediening. We hebben zo dik geïsoleerd, dat het raam helemaal open kan zonder het vliegenraam te raken.
Bij de manuele Velux'en moet je eerst het vliegenraam openen, dan de Velux om vervolgens het vliegenraam terug toe te doen.
De beesten die tussen raam en vliegenraam zitten, hebben daar sowieso weinig te zoeken en gaan terug weg.
Als het raam al toe is (bv die elektrische Velux) tegen dat ze uitgekeken zijn op die nis tussen raam en vliegenraam, dan gaan de insecten dood: hitte/straling door het glas, of gewoon bij gebrek aan eten/drinken in die nis.
Ik kan het iedereen aanraden: geen (vliegende) insecten in huis, geen muggenbeten, geen gezoem rond uw hoofd, ... en tóch frisse lucht
![Banana :banana:](./images/smilies/icon_banana.gif)