Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef: Die leerachterstand maken we nooit meer goed, ook niet door nog eens enkele weken naar school te gaan. Want die 6 weken is alleen maar voor enkele jaren, voor andere jaren zal het nog minder zijn, of gewoon niets meer dit jaar.
Het gaat om de scharnierjaren. Iemand die nu in het zesde leerjaar zit en straks naar het middelbaar gaat. Sowieso (in normale jaren) al een grote stap. En als die leerling nu enkel wat pre-teaching krijgt, een nog grotere stap. Die zes weken maken dan wel degelijk iets uit.

Zoals svermassen aangeeft, je kunt het ook op een "redelijke" manier oplossen. Een halve dag les is altijd beter dan helemaal géén les meer.
CCatalyst schreef:..van de leerkrachten ga je niet meer kunnen vragen dat ze dit er dan ook nog eens bijnemen in mei/juni.
De calimero's van het onderwijs. Niemand betwist dat leerkrachten NU OOK bezig zijn hoor, maar doe nu niet alsof het van 8u 's ochtends is tot 's avonds laat. Ik heb ook twee kinderen in het middelbaar en ze krijgen hun pre-teaching, maar mij maak je niet wijs dat de leerkracht nu even hard moet werken dan tijdens een regulier schooljaar (toetsten verbeteren, examens voorbereiden, taken voorbereiden... NA de lesuren).

Nu kunnen ze het allemaal rustig "tijdens" de lesuren doen.

EN er zijn ook leerkrachten waarvan de vakken nu NIET in de pre-teaching zitten, die leerkrachten hebben nu dus wel degelijk vakantie en kunnen dan bijspringen in klassen waar er een tekort is.

CCatalyst schreef:15 mei is een prestigedatum van Weyts.
Eerlijk, je zou net hetzelfde zeggen als de minister De Wever heette of Almaci. Zij gaan voort op wat hun adviseurs hen influisteren en zij zien naar wat het buitenland doet. Daar gaan de scholen WEL allemaal open.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef: Het gaat om de scharnierjaren. Iemand die nu in het zesde leerjaar zit en straks naar het middelbaar gaat. Sowieso (in normale jaren) al een grote stap. En als die leerling nu enkel wat pre-teaching krijgt, een nog grotere stap. Die zes weken maken dan wel degelijk iets uit.
Ik doe niet mee aan die appreciatie van hoe belangrijk een jaar is. Alle jaren zijn even belangrijk. De boodschap die vele leerlingen nu krijgen is dat ze in een jaar zitten dat toch niet belangrijk is, en vele leerkrachten dat ze les geven aan een jaar dat toch niet belangrijk is. Dat komt wellicht ongeveer hetzelfde aan als horen dat je een job hebt die toch niet essentieel is.
phil48 schreef:Zoals svermassen aangeeft, je kunt het ook op een "redelijke" manier oplossen. Een halve dag les is altijd beter dan helemaal géén les meer.
Dan zal men het huidig kader moeten aanpassen en dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren, laat staan dat dat nog mogelijk is voor 15 mei.
phil48 schreef:Eerlijk, je zou net hetzelfde zeggen als de minister De Wever heette of Almaci. Zij gaan voort op wat hun adviseurs hen influisteren en zij zien naar wat het buitenland doet. Daar gaan de scholen WEL allemaal open.
Weyts luistert maar naar 1 adviseur, en in het buitenland gaan de scholen NIET allemaal open. In sommige landen waar de mensen tot nu toe veel discipline getoond hebben en waar de cijfers dat ook aantonen, daar wel. Maar Vlaanderen maakt daar vooralsnog geen enkele aanspraak op. De kans is niet klein dat we de prijs gaan betalen met een veel langere lockdown dan die andere landen waar je naar verwijst.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 apr 2020, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Had het enkel over de kinderen hoor. De leerkrachten was sowieso van gezegd geweest dat een mondmasker verplicht was.
En of het nu 20+ kinderen of 10 kinderen zijn.
Het probleem lijkt mij hetzelfde. Tenzij het gevangenissen worden.
Dus apart binnen, klas in, enkel buiten voor toilet, eten in de klas, ... en dan terug apart naar huis.
De zogenaamde bubbel. Denk dat veel kinderen daar iets aan over gaan houden :-(

Daar volg ik je in, er is te weinig bewijs voor.
Enkele zaken die ik zelf terug gevonden had was bij wat kinderen waar ze contacten bekeken hadden.
En daar was praktisch geen kruisbesmetting vastgesteld.

Persoonlijk denk ik ook wel niet dat het moment ideaal is nu. Cijfers zakken ook niet genoeg.
En wat gaat het zijn met kinderen, als die terug onder elkaar mogen komen.
Die van ons worden nu al gek, dat ze bij mooi weer niet met de kinderen hier om de verkaveling mogen spelen.

En de pubers van 12+, zullen die hun mondmasker ophouden als ze onder elkaar komen ...
Mocht daar versoepeling komen vanaf half mei ...
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:De boodschap die vele leerlingen nu krijgen is dat ze in een jaar zitten dat toch niet belangrijk is.
En als je nu zegt tegen de leerlingen dat er dit jaar geen les meer komt, gaan ze dan vol discipline hun pre-teaching taakjes nog doen, zeker als ze weten dat iedereen zonder probleem in september naar het volgende schooljaar mag ??

De landen waar de scholen niet open gaan, zijn landen waar de lockdown veel en veel strenger is dan bij ons. Zo mogen in Spanje de kinderen pas voor het eerst in ZES WEKEN weer naar buiten. In Frankrijk mogen ze één uur per dag buiten en slechts één kilometer van huis.

Daarbij vergeleken hebben wij géén lockdown.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons is het dan ook een lockdown LIGHT
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

phil48 schreef:
CCatalyst schreef: Die leerachterstand maken we nooit meer goed, ook niet door nog eens enkele weken naar school te gaan. Want die 6 weken is alleen maar voor enkele jaren, voor andere jaren zal het nog minder zijn, of gewoon niets meer dit jaar.
De calimero's van het onderwijs. Niemand betwist dat leerkrachten NU OOK bezig zijn hoor, maar doe nu niet alsof het van 8u 's ochtends is tot 's avonds laat. Ik heb ook twee kinderen in het middelbaar en ze krijgen hun pre-teaching, maar mij maak je niet wijs dat de leerkracht nu even hard moet werken dan tijdens een regulier schooljaar (toetsten verbeteren, examens voorbereiden, taken voorbereiden... NA de lesuren).

EN er zijn ook leerkrachten waarvan de vakken nu NIET in de pre-teaching zitten, die leerkrachten hebben nu dus wel degelijk vakantie en kunnen dan bijspringen in klassen waar er een tekort is.
Mijn vrouw staat in het secundair en er is niet echt minder werkdruk dan voorheen. De dagelijkse rit van en naar het werk valt weg (net zoals voor mij), maar verder zie ik weinig verschil in werkdruk.
Ik was al gewoon om van thuisuit te werken, in het onderwijs moet dat nog allemaal ontdekt worden. Je dacht toch niet dat dat zonder slag of stoot gebeurde? De omkadering voor zwakke leerlingen is er ook voor digitaal zwakke leerkrachten, een skill die tot hiertoe maar weinig nodig was. Dus ipv een vakvergadering elke 2 maanden, is het nu elke week. Niet omdat het moet, wel omdat het relevant en nodig is.

Leerkrachten LO hadden sowieso al niets te doen, die zullen in deze tijden evenmin overwerkt raken.
Maar "echte" vakken, ik wil geenszins wisselen!
phil48
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef:
En de pubers van 12+, zullen die hun mondmasker ophouden als ze onder elkaar komen ...
Mocht daar versoepeling komen vanaf half mei ...

Dat vind ik nu eens een non-argument.

Weet niet of je wel eens op straat komt, maar nu lopen ze daar ook zonder mondmasker in groepjes rond. Vanwaar het probleem dat ze dat in een klas ineens niet zouden doen? Zolang die leerkracht maar zijn plexi helm of mondmasker ophoudt, is er toch geen probleem ??
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

phil48 schreef:
CCatalyst schreef:..van de leerkrachten ga je niet meer kunnen vragen dat ze dit er dan ook nog eens bijnemen in mei/juni.

Dit moet ik tegenspreken... mijn vrouw staat ook in het onderwijs (secundair) en geeft Nederlands, mens en samenleving en is leerlingenbegeleidster.
De uren die ze nu spendeert zijn minstens evenveel - al zou ik zelfs zeggen 'meer' - dan ervoor.
Taken verbeteren gebeurd nu digitaal, wat heel wat meer werk is dan de rode pen bovenhalen ;)
Verder heel wat meer werk in lesvoorbereidingen, opvolgen van leerlingen die hun taken niet maken, niet weten hoe hun taken te maken, een moeilijke thuissituatie hebben, ...
Uren lesgeven is minder, maar het bijkomende werk is heel wat meer! Respect voor haar en haar collega's al zijn er ook zeker enkelingen die er nu hun voeten aan vegen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Weet niet of je wel eens op straat komt, maar nu lopen ze daar ook zonder mondmasker in groepjes rond. Vanwaar het probleem dat ze dat in een klas ineens niet zouden doen? Zolang die leerkracht maar zijn plexi helm of mondmasker ophoudt, is er toch geen probleem ??
Een mondmasker beschermt anderen tegen jouw speeksel. Niet omgekeerd.

Het virus is klein genoeg om met gemak door elk masker ingeademd te worden, tenzij bij een FFP2-masker of beter mits het correct gedragen wordt (en zelfs dan is er nog steeds een kleine kans), maar zo'n masker is niet te doen om 8 uur per dag te dragen.

Dus ja, elke leerling moet een (stoffen) masker dragen, om die ene meest essentiele maar tegelijk ook meest kwetsbare persoon in de klas te beschermen.

Zal dat gebeuren? Nee, na hooguit enkele dagen zal de discipline al weg zijn. Dit is Denemarken niet.
axs schreef:Respect voor haar en haar collega's
Idd :thumbs: :thumbs:
phil48
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef: Dit moet ik tegenspreken... mijn vrouw staat ook in het onderwijs (secundair) en geeft Nederlands, mens en samenleving en is leerlingenbegeleidster.
De uren die ze nu spendeert zijn minstens evenveel - al zou ik zelfs zeggen 'meer' - dan ervoor.
:
Ik zeg toch niet dat iedereen nu minder werkt. Net zoals er op mijn werkvloer ook mensen de kantjes afliepen/aflopen, gebeurt dat in elke sector.

En zeg me even wat de leerkrachten zedenleer, muziek, sport en dergelijke (die niet in de pre-teaching zitten) aan voorbereidingen doen momenteel? De voorbereiding van hun vakantie?
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Denk niet dat de kwetsbaarste naar school zullen gaan.
Ik zou dat ook niet doen als ik zo een kind had.
Dat is nog altijd de veiligste manier ...
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Een mondmasker beschermt anderen tegen jouw speeksel. Niet omgekeerd.
Gelukkig dan maar dat de min twaalfjarigen in onder meer Nederland, Denemarken, Zweden, Frankrijk, Duitsland... wanneer daar de scholen open gaan (of al zijn) genoeg discipline hebben om allemaal hun mondmaskertjes op te houden.

Of zouden die leerkrachten daar intussen allemaal immuun zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Gelukkig dan maar dat de min twaalfjarigen in onder meer Nederland, Denemarken, Zweden, Frankrijk, Duitsland... wanneer daar de scholen open gaan (of al zijn) genoeg discipline hebben om allemaal hun mondmaskertjes op te houden.
In ieder geval beter dan hier voor sommige van die landen, anders was er van scholen open daar ook nog geen sprake.

De reden dat we hier niet zo ver/zo snel kunnen gaan als in andere landen is gewoon omdat we ervan uit moeten gaan dat mensen sowieso de regels gaan overtreden, en ook omdat mensen hier explosief reageren met "lockdownparties" en straks komen uiteraard ook nog de "reopeningparties". Alles moet hier steeds op de meest ondoordachtzame wijze gebeuren ipv gewoon eens normaal te doen.

Maar het ligt uiteraard ook aan politici: Denemarken heeft heel wat te danken aan het tijdig ingrijpen van de politici daar. Terwijl Maggie nog bezig was over hoe "disproportioneel" het allemaal wel niet was waren ze daar al bezig met maatregelen te nemen.

Al die vergelijkingen met andere landen hebben maw weinig betekenis, daar in elk land de situatie (bevolking/politici) anders is. Denemarken loopt voor op ons, het VK loopt achter op ons. We moeten maatregelen niet versoepelen omdat een ander land dat doet, we moeten de maatregelen versoepelen omdat de omstandigheden het toelaten.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 apr 2020, 15:16, in totaal 1 gewijzigd.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Het zal nog wel even een zware periode worden voor leerkrachten. Al die kinderen die van de radar verdwijnen of waar problemen ineens duidelijk komen boven drijven. Die komen allemaal op lijst voor opvolging. Dan moet de leerkracht daar ook tijd gaan insteken. Overlegmomenten met het clb en misschien wel jongerenwelzijn.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:we moeten de maatregelen versoepelen omdat de omstandigheden het toelaten.
En vermits we een landje zijn van "een regel is er om te omzeilen" zal dat wel nooit zijn. Of pas als er een vaccin is.

Als laatste land ter wereld zal België de maatregelen versoepelen. En dan maar klagen dat de belastingsdruk hier zo hoog is. In plaats van op zoek te gaan naar waarom wij (allez, zo'n tien procent) de regels constant aan ons laars lappen.
Laatst gewijzigd door phil48 28 apr 2020, 16:04, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Het zal nog wel even een zware periode worden voor leerkrachten. Al die kinderen die van de radar verdwijnen of waar problemen ineens duidelijk komen boven drijven. Die komen allemaal op lijst voor opvolging. Dan moet de leerkracht daar ook tijd gaan insteken. Overlegmomenten met het clb en misschien wel jongerenwelzijn.
Mijn zus, ook leerkracht secundair, zag iemand die altijd aan het staartje hing qua cijfers Frans, plots quasi perfecte taken inleveren. :banana:
phil48
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Mijn zus, ook leerkracht secundair, zag iemand die altijd aan het staartje hing qua cijfers Frans, plots quasi perfecte taken inleveren. :banana:
Hopelijk niet met dank aan mama ;)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

wat denk je zelf ? natuurlijk is dat met hulp...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

In Frankrijk zouden het maximaal 15 per klas zijn.
Tot zover weer 1 Europa :bang:
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Voor de rest wat gelijklopende maatregelen

Vanaf 11 mei kunnen meer winkels opengaan, zeker in departementen die minder zwaar getroffen zijn door het coronavirus. Uitbaters mogen klanten wel vragen om een mondmasker te dragen.

Kleuterscholen en lagere scholen zouden op 11 mei opengaan. Middelbare scholen een week later, vanaf 18 mei, althans in de departementen die minder zwaar getroffen zijn door het coronavirus.

Middelbare scholieren zullen een mondmasker moeten dragen. Ook op het openbaar vervoer wordt een mondmasker verplicht, net als in werkomstandigheden waarin een veilige afstand van elkaar niet kan worden gegarandeerd. De komende drie weken moeten de Fransen weliswaar nog zoveel mogelijk thuis werken.

Straf dat ze dat daar (voor de scholen) op minder twee weken rond krijgen, terwijl onze koepels klagen dat drie weken te weinig is.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

svermassen schreef:In Frankrijk zouden het maximaal 15 per klas zijn.
Tot zover weer 1 Europa :bang:
Stop daar maar mee.
De EU landen hebben nooit gewild, en gaan nooit willen, gezondheidszorg uit eigen handen geven.
De landen met een goeie zorg zijn als de dood dat de landen met een minder goed uitgewerkt systeem het niveau naar beneden zouden trekken of parasiteren.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Voor de rest loopt dat gelijkaardig.
Maar daar kijkt men naar het aantal besmettingen en hier is het vooral de druk op de ziekenhuizen.

Trouwens, het verschil in sommige landen van 1 - 1,5 - 2 meter blijft toch ook vreemd.
Ik snap dat men liever de gezondheidszorg in eigen land houd, maar wat is de meerwaarde van een WHO bijvoorbeeld?
Veel zaken waar wij allen aan betalen.
Die waarschuwen landen, maar dat is het dus ook ... landen doen hun eigen ding.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er is al meer Europese zorg dan velen denken/weten. Je kan in de EU zorg in het buitenland krijgen als je in een EU-land woont/werkt. Daarvoor bestaan gestandaardiseerde formulieren en procedures. De kosten worden door de landen onderling verdeeld.

Een Europese zorg zou zoveel slechter niet zijn want velen overschatten de Belgische zorg en vooral de terugbetaling. Wij betalen al een groot deel zelf van onze zorg vergeleken met andere landen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Duitsland was een van de eerste EU-landen om de lockdown te versoepelen. Vandaag is er voor het eerst een einde gekomen aan de dalende curve, het aantal besmettingen en het aantal doden stijgt weer in Duitsland.

Ik begin meer en meer te vrezen dat het einde veel verder ligt dan onze politici ons graag voorschotelen...

Tegelijk begint Weyts nu al talloze maatregelen van de experts af te zwakken om zijn prestigedatum van 15 mei realiteit te maken, maatregelen die nochtans genomen werden om de leerkrachten te beschermen. Het spreekt voor zich dat de politieke verantwoordelijkheid hiervoor volledig op hem komt te vallen, ook al zal hij die later ongetwijfeld niet willen aanvaarden en zal hij zeggen dat de scholen vrij waren om strenger te zijn dan de maatregelen (wel zonder extra vergoeding uiteraard).
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mocht iedereen nu eens stoppen met misbruik te maken van ons zorgsysteem, 't zou ook een pak schelen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef:Een Europese zorg zou zoveel slechter niet zijn want velen overschatten de Belgische zorg en vooral de terugbetaling. Wij betalen al een groot deel zelf van onze zorg vergeleken met andere landen.
Dat weet zo nog niet, we zijn hier even hard getroffen als Italië, Frankrijk en Spanje. De icu ligt halfvol, groot verschil tov bv. Italië
Ik veronderstel dat die er al was voor deze crisis ?

@ccatalyst check je links eens FF...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Een oorspronkelijk kritisch rapport van de EU inzake de misstappen van China bij het uitbreken van het virus, zoals de onderrapportering van het aantal gevallen, het doen "verdwijnen" van dokters, en het verspreiden van verkeerde informatie waardoor andere landen niet op tijd maatregelen hebben kunnen nemen om het virus tegen te houden, is onder druk aangepast om China beter in het daglicht te laten komen.

China zou gedreigd hebben om de supply chain van medische beschermingsmiddelen naar de EU meteen stil te leggen indien het oorspronkelijke kritische rapport gepubliceerd zou worden.

Samenvattingen zonder paywall:
https://www.scmp.com/news/china/diploma ... er-beijing
https://www.foxnews.com/world/china-put ... ion-report
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dizzy schreef:Er is al meer Europese zorg dan velen denken/weten. Je kan in de EU zorg in het buitenland krijgen als je in een EU-land woont/werkt. Daarvoor bestaan gestandaardiseerde formulieren en procedures. De kosten worden door de landen onderling verdeeld.
Overschat dat maar niet.
Ik ken iemand in de familie die een hartaanval had in het buitenland.
De eerste zorgen, ICU etc zijn mooi gedekt, maar toen de persoon ter plaatse wou blijven na ontslag uit het ziekenhuis ("ik heb daar mijn vakantiehuisje en er is toch europese zorg") was het verdict duidelijk: verplichte repatriering naar een ziekenhuis onder de Belgisch ziektesysteem voor controle, of totale weigering om nog een extra euro uit te keren als er nog iets gebeurde.
Ook voor de medicatie was dit zo: enkel de dringende medicatie werd terugbetaald, daarna moest men zich zo snel mogelijk in Belgie bevinden om daar verzorgd te worden en medicatie te kopen.

PS:
Tsk tsk tsk, axs.
axs schreef:(...) mijn vrouw staat ook in het onderwijs (secundair) en geeft Nederlands (...)
En dan toch nog dit durven schrijven:
axs schreef:Taken verbeteren gebeurd nu digitaal
Tsssk :-)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

:angel: Oops, dat kan gebeuren :banana:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:het verspreiden van verkeerde informatie waardoor andere landen niet op tijd maatregelen hebben kunnen nemen om het virus tegen te houden
Toen men in China al sprak over ziekenhuizen bij te bouwen deed men hier (inclusief de WHO) nog steeds alsof het maar een griepje was.

Alles op China steken is wat goedkoop wat mij betreft... we hadden veel meer kunnen doen (maar dan krijg je weer het excuus dat er geen draagvlak voor was).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Terugbetaling en capaciteit van ziekenhuizen zijn totaal verschillende zaken. Wij hebben gelukkig voldoende capaciteit en hebben daarom ook deze crisis kunnen opvangen. We hebben de ziekenhuizen gefusioneerd zodat er nu grotere resten die ook als netwerk fungeren. Dit is echter een werk in uitvoering en zal zeker na deze crisis verdergezet worden. Dat er steeds meer door de patiënt zelf moet betaald worden is wel een probleem. Hierin doen we slechter dan veel landen. Onze zorg is goed toegankelijk... als je het kan betalen al zijn we nog ver van een systeem zoals de VS. De hervorming van de financiering van de ziekenhuizen en de zorg is belangrijker dan ooit.

Het is logisch dat als je zorg nodig hebt in het buitenland dat je ook moet proberen om zo snel mogelijk terug naar het land van verzekering terug te keren. Als men buiten de officiële zorg wil gaan dan hangen daar logischerwijze ook hoge prijzen aan vast en een publiek systeem is verplicht om op de kosten te letten. Je kan dus overal de noodzakelijke zorg krijgen maar nadien ga je terug en gebruik je de zorg thuis. Dat is fair.

België gebruikt de grote capaciteit ook voor buitenlandse patiënten. Heel veel Nederlanders of mensen uit het VK komen naar hier voor oa IVF. Dat is een goede zaak want zo krijgen zij de nodige zorg waar bij hen vaak wachtlijsten zijn of andere beperkingen en wordt onze infrastructuur deels door hen terugbetaald. Europese samenwerking zou de zorg nog enorm grote voordelen kunnen bieden.

De crisis is HET voorbeeld van hoe het niet moet. Iedereen terug in de eigen schulp en trek uw plan maar. Als we de patiënten konden verdelen en materiaal Europees konden aankopen en stocks aanleggen hadden we veel miserie kunnen besparen. Ook tegen big pharma zouden we veel sterker staan want nu spelen die de landen tegen elkaar uit.

We hadden inderdaad veel meer kunnen doen als we sneller gereageerd hadden op de leugens van China maar dat kunnen we ook zeggen over bvb de klimaatkwestie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ach, het niveau van ons onderwijs is al jaren in vrije val. Dit kan er ook nog wel bij zeker?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Kan een werkgever je verplichten een groot deel van je verlof nu op te nemen (ook al ben je volop aan het werk en dus niet technisch werkloos) ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Blijkbaar wel, maar ik ga voor mijn madam nog maar eens naar de vakbond bellen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
CCatalyst schreef:het verspreiden van verkeerde informatie waardoor andere landen niet op tijd maatregelen hebben kunnen nemen om het virus tegen te houden
Toen men in China al sprak over ziekenhuizen bij te bouwen deed men hier (inclusief de WHO) nog steeds alsof het maar een griepje was.

Alles op China steken is wat goedkoop wat mij betreft... we hadden veel meer kunnen doen (maar dan krijg je weer het excuus dat er geen draagvlak voor was).
Alles op China steken is wat goedkoop.
Maar China vrijpleiten is ook niet juist. China heeft actief gelobbyd bij de WHO om het risico te "downplayen".
De WHO noemde het pandemie op 11/03, rijkelijk laat.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Blijkbaar wel, maar ik ga voor mijn madam nog maar eens naar de vakbond bellen.
Als er al afspraken/regels rond waren die dat toelaten wel.
Anders niet, dan kunnen ze het alleen vragen maar niet verplichten.
Uiteraard kunnen ze wel later op het jaar verlof weigeren omdat de werking van het bedrijf in het gedrang komt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Vraag me af of er daar bij het crisiscentrum nog iemand wijs kan uit de cijfers die ze daar dagelijks ophoesten.

De stijging in de totale bezetting lijkt vreemd, aangezien er 340 patiënten werden ontslagen en er 69 overleden, en slechts 174 werden opgenomen. Volgens het Crisiscentrum is dat mogelijk “omdat niet alle gegevens op hetzelfde uur toekomen”. “We geven de meest recente cijfers mee, maar dat resulteert soms inderdaad niet in een perfecte optelsom.”

Kunnen ze niet gewoon zoals in enkele andere landen die cijfers in de late namiddag geven, zodat ze wél alles in handen hebben?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De optelsom heeft nog nooit geklopt.

De ontslagen (en overleden) patiënten zullen pas de volgende dag uit de cijfers verdwijnen.
Volgens mij worden zowel de opgenomen en de ontslagen patiënten meegeteld in de ziekenhuisbezetting van de dag.
Want zowel de inkomende als de uitgaande patiënten waren op dezelfde dag nog in het ziekenhuis.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dat verschuift toch alleen het probleem, of mogen corona patienten alleen maar in de voormiddag sterven ?
J.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Het is trouwens absurd te laat gerapporteerde cijfers te boeken op de dag dat ze binnen komen (en daar dan een plots piek te hebben).

Cijfers die te laat binnen komen zet je gewoon op de juiste dag (en ja dan veranderen de cijfers van de afgelopen dagen maar dan is het tenminste correct).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”