Waarom verschil in bank app en webinterface?
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik ben bij argenta en heb hun app op de smartphone. Ik kan ook de webinterface gebruiken via Google Chrome op mijn Android tablet of de webinterface via om het even welke browser op mijn Mac. Nu is mij opgevallen dat de app enkel basic functies biedt zoals overschrijvingen, begunstigden beheren, saldi consulteren, overzicht rekeningen... Op de Android tablet heb ik al meer mogelijkheden maar op de Mac heb ik de volledige waaier aan functionaliteiten. Zo kan ik bv. aandelen kopen of verkopen uitsluitend via de webinterface op de Mac maar niet op mijn tablet en al zeker niet op de smartphone. Is argenta op dat gebied een uitzondering of doen alle banken dat? Of is het een doelbewuste keuze?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Zowat alle banken maken een onderscheid tussen hun app en de website. Om veiligheidsredenen.
Inloggen op de app doe je met een paswoord en/of vingerafdrukscanner.
Inloggen op de website doe je vermoedelijk met (ook) een fysieke token.
Inloggen op de app doe je met een paswoord en/of vingerafdrukscanner.
Inloggen op de website doe je vermoedelijk met (ook) een fysieke token.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
In principe is er niets dat niet op app of op webinterface gedaan zou kunnen worden. Soms zal de methode wel verschillen, maar de resultaten zouden hetzelfde moeten zijn.Jack Daniels schreef:Of is het een doelbewuste keuze?
Wat waar beschikbaar is, hangt dus af van hoe de bank de prioriteiten maakt, en hoe ze de verwachtingen van de klanten inschatten.
Webplatformen gaan al lang mee, hebben vaak meer tijd gehad om te groeien, en genieten de voorkeur van oudere gebruikers (vaak met meer geld) en zullen dus wellicht bij sommige banken de hoogste prioriteit krijgen.
Banken die zich met een aanbod specifiek op jongeren richten weten dat zij quasi alles in hun smartphone doen, en gaan dus daar sterk op gaan concentreren om daaraan tegemoet te komen. Ook fintech spitsen zich soms toe op mobiele betalingen en zullen dan ook soms enkel een app-interface hebben.
En dan heb je ook gewoon banken die zich willen profileren als een moderne/mobiele bank en in die optiek een gelijkwaardige app en webinterface willen voorzien, misschien zelfs met de app als een frontend van een volledige mobile-friendly webinterface.
Maw, het is idd een doelbewuste keuze zoals je aanhaalt, en die keuze hangt af van het aanbod, het product en de klant.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Bij KBC heb je "KBC Touch" wat de volledige app is en op tablet en op PC gebruikt kan worden als website.
Daarnaadt heb je KBC Mobile was je meer beperkte mogelijkheden hebt, maar geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en een aantal extra's die je dan weer niet vindt in Touch, zoals SMS-parkeren, parkeren bij Q-park, tickets kopen voor de NMBS, dienstencheques bestellen, ...
Ik ken eigenlijk geen enkele app waar de mogelijkheden van mobiel en full desktop-gebruik identiek zijn... Behalve functionaliteit gaat het immers ook om "user experience" en de taken die je mobiel uitvoert zijn niet dezelfde als op een uitgebreidere omgeving. Ik zou bijvoorbeeld geen hypotheek afsluiten in een mobiele app, om maar iets te zeggen.
Daarnaadt heb je KBC Mobile was je meer beperkte mogelijkheden hebt, maar geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en een aantal extra's die je dan weer niet vindt in Touch, zoals SMS-parkeren, parkeren bij Q-park, tickets kopen voor de NMBS, dienstencheques bestellen, ...
Ik ken eigenlijk geen enkele app waar de mogelijkheden van mobiel en full desktop-gebruik identiek zijn... Behalve functionaliteit gaat het immers ook om "user experience" en de taken die je mobiel uitvoert zijn niet dezelfde als op een uitgebreidere omgeving. Ik zou bijvoorbeeld geen hypotheek afsluiten in een mobiele app, om maar iets te zeggen.
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Leuk weetje: alle overschrijvingen in de app zijn automatisch instant-overschrijvingen en via de webinterface kan het -denk ik- nog niet. Ontvangen moet ik nog even testen.Jack Daniels schreef:argenta