Waarom verschil in bank app en webinterface?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik ben bij argenta en heb hun app op de smartphone. Ik kan ook de webinterface gebruiken via Google Chrome op mijn Android tablet of de webinterface via om het even welke browser op mijn Mac. Nu is mij opgevallen dat de app enkel basic functies biedt zoals overschrijvingen, begunstigden beheren, saldi consulteren, overzicht rekeningen... Op de Android tablet heb ik al meer mogelijkheden maar op de Mac heb ik de volledige waaier aan functionaliteiten. Zo kan ik bv. aandelen kopen of verkopen uitsluitend via de webinterface op de Mac maar niet op mijn tablet en al zeker niet op de smartphone. Is argenta op dat gebied een uitzondering of doen alle banken dat? Of is het een doelbewuste keuze?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zowat alle banken maken een onderscheid tussen hun app en de website. Om veiligheidsredenen.
Inloggen op de app doe je met een paswoord en/of vingerafdrukscanner.
Inloggen op de website doe je vermoedelijk met (ook) een fysieke token.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Hangt af van bank tot bank.
Bij KBC kan bijna alles in de App.
Bij HelloBank & Keytrade alleen de basiszaken.
Met andere bankapps heb ik geen (recente) ervaring.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Jack Daniels schreef:Of is het een doelbewuste keuze?
In principe is er niets dat niet op app of op webinterface gedaan zou kunnen worden. Soms zal de methode wel verschillen, maar de resultaten zouden hetzelfde moeten zijn.

Wat waar beschikbaar is, hangt dus af van hoe de bank de prioriteiten maakt, en hoe ze de verwachtingen van de klanten inschatten.

Webplatformen gaan al lang mee, hebben vaak meer tijd gehad om te groeien, en genieten de voorkeur van oudere gebruikers (vaak met meer geld) en zullen dus wellicht bij sommige banken de hoogste prioriteit krijgen.

Banken die zich met een aanbod specifiek op jongeren richten weten dat zij quasi alles in hun smartphone doen, en gaan dus daar sterk op gaan concentreren om daaraan tegemoet te komen. Ook fintech spitsen zich soms toe op mobiele betalingen en zullen dan ook soms enkel een app-interface hebben.

En dan heb je ook gewoon banken die zich willen profileren als een moderne/mobiele bank en in die optiek een gelijkwaardige app en webinterface willen voorzien, misschien zelfs met de app als een frontend van een volledige mobile-friendly webinterface.

Maw, het is idd een doelbewuste keuze zoals je aanhaalt, en die keuze hangt af van het aanbod, het product en de klant.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Bij KBC heb je "KBC Touch" wat de volledige app is en op tablet en op PC gebruikt kan worden als website.
Daarnaadt heb je KBC Mobile was je meer beperkte mogelijkheden hebt, maar geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en een aantal extra's die je dan weer niet vindt in Touch, zoals SMS-parkeren, parkeren bij Q-park, tickets kopen voor de NMBS, dienstencheques bestellen, ...

Ik ken eigenlijk geen enkele app waar de mogelijkheden van mobiel en full desktop-gebruik identiek zijn... Behalve functionaliteit gaat het immers ook om "user experience" en de taken die je mobiel uitvoert zijn niet dezelfde als op een uitgebreidere omgeving. Ik zou bijvoorbeeld geen hypotheek afsluiten in een mobiele app, om maar iets te zeggen.
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Jack Daniels schreef:argenta
Leuk weetje: alle overschrijvingen in de app zijn automatisch instant-overschrijvingen en via de webinterface kan het -denk ik- nog niet. Ontvangen moet ik nog even testen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”