Hallo,
(De betreffende vragen vind je onderaan voor zij die de hele post niet willen lezen )
Een familielid zag de laatste VTM Nieuws aflevering waarin het fenomeen 'cord cutting' aan bod kwam.
Zelf ben ik ook zo'n cord cutter; ik ben geen klassieke TV-kijker die 's avonds de vaste gewoonte heeft om bvb. van 18u tot 22u te kijken naar om het even wat de zenders voorschotelen. Ik heb slechts een paar TV-programma's die me echt aanspreken en deze bekijk ik wanneer het mij uitkomt via de door de betreffende zenders aangeboden streamingdiensten (VTM GO, VRT Nu etc) op mijn laptop (heb zelf geen TV)
Daar ik niet zoveel TV kijk, en gewoon op mijn laptop kijk (en dus ook geen middelmen als Chromecasts etc. gebruik die voor problemen kunnen zorgen) loop ik nooit tegen problemen aan. Het familielid die ook geïnteresseerd is om te cord cutten, kijkt echter wel veel naar TV: ongeveer zo'n 6u per dag (en dan vooral VTM). Dan is de kans al meteen een stuk groter om vroeg of laat tegen een probleem aan te lopen...
Zou wou hij een paar jaar geleden ook al eens cord cutten, en dit deed ie dan met een combinatie van een Google Chromecast & een Android tablet met Stievie erop. Veel haperingen etc., geen fijne TV-ervaring. Toen overgestapt naar een laptop + illegale IPTV dienst + HDMI kabel; ook niet betrouwbaar en dienst lag er vaak uit (tal van IPTV aanbieders geprobeerd) of rare glitches in het beeld.
Toen hij al dat 'gekloot' beu was is hij uiteindelijk terug naar de klassieke decoder van de telecomprovider teruggegaan. Dit was echter een paar jaar terug als alles nog in zijn kinderschoenen stond. Nu zal alles vast wel al een pak beter en betrouwbaarder werken, en dus door de passage van cord cutting in het VTM Nieuws daarnet is zijn interesse opnieuw aangewakkerd. En dus wil hij nog eens een poging wagen.
Hij heeft een Samsung SMART tv en dacht dat het installeren van apps als VTM Go etc voldoende zou zijn om meteen aan de slag te kunnen. Echter betreft het een Samsung tv met Tizen OS; de app store is zéér beperkt, en na het zoeken op de term VTM Go krijgt hij de melding dat deze app niet gevonden is in de app store.
Een nieuwe TV aanschaffen met een beter OS, idealiter Android-based, is niet direct een optie door de prijs. Er zijn al redelijk betaalbare TV's met Android, maar hij wil dezelfde grootte behouden als zijn huidige TV (55") en dan wordt het natuurlijk wel weer prijzig. En de Chromecast heeft door de slechte ervaring jaren terug, tijdens zijn eerste poging, ook afgedaan...
Omdat ik zelf een aantal Apple apparaten heb (iPhone en iPad) en, gedurende de jaren dat ik ze gebruik, heb gemerkt dat de 'It just works' slogan geen leugen is, dacht ik dat Apple TV misschien wel iets zou zijn voor hem. Ik kan me niet direct voorstellen dat daar veel miserie zal mee zijn.
Of course, de stabiliteit van de streams zijn ook deels afhankelijk van de bedrijven die ze beheren (DPG Media in het geval van VTM Go etc) dus er kunnen nog steeds problemen zijn die niet de fout zijn van het Apple TV bakje, maar haperingen en andere narigheden die hij met de Chromecast ervaarde (en alleen optraden tijdens het streamen naar de Chromecast, op de Android tablet zelf was alles soepel dus de Chromecast was wellicht de oorzaak) zullen er allicht niet zijn met Apple TV.
Echter heb ik nog totaal geen ervaring met zo'n bakje van Apple TV dus graag had ik aan iemand die er wel al eigenaar van is, een paar vragen gesteld:
[list][*]Het Apple TV bakje heeft, afgaande op wat ik op internet lees, standaard zelf al een reeks apps aan boord zoals Netflix, YouTube, Spotify, enfin, de bekende grote spelers dus. Is er de mogelijkheid om daar zelf nog apps naar eigen keuze aan toevoegen?[/list]
[list][*]Indien ja, is de app store op het bakje dan ook een beperkte store met enkel een paar apps van grote spelers (zoals op Samsung TV's met Tizen OS)? Of is deze app store dezelfde store als die op iOS apparaten? (want daar is VTM Go etc wél beschikbaar, dus dat zou ideaal zijn!)[/list]
[list][*]En last but not least; hoe werkt de besturing in de verschillende apps? Ik zie dat er een afstandsbediening wordt bijgeleverd maar meer dan een paar knopjes (volume up/down, play & pause) staan daar niet op. Kan er evt. een muis ofzo op aangesloten worden?[/list]
Many thanks in advance!
Een paar vragen voor mensen met een Apple TV bakje
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Vraag 1 en 2: er is een rechtstreekse App Store met Apple TV apps op de Apple TV ook. Apps geïnstalleerd op je iOS of iPadOS, zullen ook op je Apple TV geïnstalleerd worden (indien je dat zo instelt)
Alleen springt zo goed als geen énkele Belgische/Vlaamse aanbieder hierop: geen zender, geen provider, 3de partijen die het proberen lopen tegen de monopolisten-lobby op en moeten stoppen. Reden: reclame die doorspoelbaar is.
3: touchscreen zone op de remote, ook heel eenvoudig te bedienen vanaf iOS en IPadOS.
Alleen springt zo goed als geen énkele Belgische/Vlaamse aanbieder hierop: geen zender, geen provider, 3de partijen die het proberen lopen tegen de monopolisten-lobby op en moeten stoppen. Reden: reclame die doorspoelbaar is.
3: touchscreen zone op de remote, ook heel eenvoudig te bedienen vanaf iOS en IPadOS.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- antutu
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 37 keer
Ooooh das wel nice die touchscreen zone op de remote!!
Het familielid wie wil gaan cord cutten heeft momenteel geen Apple apparaten, dus kan niet instellen om apps van zijn telefoon of tablet ook op Apple TV te installen.
Jammer van VRT Nu dat die niet werkt. Dan zal hij alsnog eerst een iPad moeten aanschaffen om dan met Airplay naar Apple TV te kunnen streamen.
Dat zal ie niet zien zitten denk ik, instapmodel is al €360 en de Apple TV €160 en dan zit je al bijna aan een Android SMART tv.
Hij zal dan nog maar 'ns moeten een Chromecast proberen om te zien of die al verbeterd zijn (want die is ook vernieuwd zag ik), of dan toch eens moeten sparen voor een Android TV... Zal niets anders opzitten!
Hartelijk dank voor de replies.
Het familielid wie wil gaan cord cutten heeft momenteel geen Apple apparaten, dus kan niet instellen om apps van zijn telefoon of tablet ook op Apple TV te installen.
Jammer van VRT Nu dat die niet werkt. Dan zal hij alsnog eerst een iPad moeten aanschaffen om dan met Airplay naar Apple TV te kunnen streamen.
Dat zal ie niet zien zitten denk ik, instapmodel is al €360 en de Apple TV €160 en dan zit je al bijna aan een Android SMART tv.
Hij zal dan nog maar 'ns moeten een Chromecast proberen om te zien of die al verbeterd zijn (want die is ook vernieuwd zag ik), of dan toch eens moeten sparen voor een Android TV... Zal niets anders opzitten!
Hartelijk dank voor de replies.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Hier zorgt de bluray speler voor de smart kant (maar die dingen zijn natuurlijk al helemaal verleden tijd )
Daarbij ook nog toegeven dat de blurays hier toch niet het succes van de dvd volgen en meer gebruikt voor streaming.
Daarbij ook nog toegeven dat de blurays hier toch niet het succes van de dvd volgen en meer gebruikt voor streaming.
- selder
- Moderator
Ontwikkelaars van apps kunnen ook vrij kiezen of dat ze AirPlay ondersteunen of niet. Zo is er een periode geweest dat AirPlay screen mirroring niet werkte bij de Telenet apps. Of dat een keuze is die de ontwikkelaar kan aangeven, of dat dat door de keuze van de ondersteunde technieken niet ondersteund werd weet ik niet - bijvoorbeeld als Telenet een audio of video codec gebruikt die niet door Airplay ondersteund wordt, dan zal het niet werken...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik zou Apple TV afraden. Het is duur en er is momenteel geen volwaardig Vlaams aanbod:antutu schreef:dacht ik dat Apple TV misschien wel iets zou zijn voor hem. Ik kan me niet direct voorstellen dat daar veel miserie zal mee zijn.
- VRT: Uitsluitend casten via Airplay of Chromecast vanaf een smartphone, gebruikers melden nog steeds onderbrekingen of bugs bij het tv-kijken via casting.
- VTM: Apple TV app: https://apps.apple.com/be/app/vtm-go/id ... rm=appleTV
- Vier/Vijf/Zes: geen specifiek aanbod, wel volledige afleveringen te bekijken via de website.
Android TV is momenteel een betere keuze omdat je dan via Kodi het Vlaamse aanbod kan uitbreiden.
Voor 60 euro koop je een Xiaomi Mi Box S en maak je van elk tv-toestel met HDMI-aansluiting een Android TV:
- VTM: Android TV app: https://play.google.com/store/apps/deta ... .zenderapp
- VRT: VRT NU Kodi add-on via Kodi Android TV app
- Vier/Vijf/Zes: Retrospect Kodi add-on via Kodi Android TV app
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een Google Chromecast en een android tablet (met VTMGo, VRTNu, ...) werkt perfect (zonder haperingen).antutu schreef:Zou wou hij een paar jaar geleden ook al eens cord cutten, en dit deed ie dan met een combinatie van een Google Chromecast & een Android tablet met Stievie erop. Veel haperingen etc., geen fijne TV-ervaring.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- selder
- Moderator
Als je niet helemaal in het Apple ecosysteem zit (iPhone, iPad, macbook/iMac en gebruik maakt van Apple Music, Apple TV+ en de hele iCloud santeboetiek), dan raad ik een Apple TV ook ten stelligste af.
Stel je apparaten een beetje op elkaar af. Als je al een Android gsm hebt, ben je veel meer met een Chromecast.
Stel je apparaten een beetje op elkaar af. Als je al een Android gsm hebt, ben je veel meer met een Chromecast.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Een andere TV met alles ingebouwd lijkt me toch het makkelijkst. En eventueel de huidige tv proberen verkopen.
Een goede vriend heeft eergisteren een cheap 55" LG gekocht (458 EUR) en kan zonder moeite het scherm van zijn Dell laptop naar de TV sturen, mijn android phone ging ook door simpelweg cast aan te zetten.
Een goede vriend heeft eergisteren een cheap 55" LG gekocht (458 EUR) en kan zonder moeite het scherm van zijn Dell laptop naar de TV sturen, mijn android phone ging ook door simpelweg cast aan te zetten.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Op de achterzijde van de tv een Raspberry-Pi met Libreelec (Kodi) erop lijkt met nog het goedkoopste (het hoeft niet de versie 4 te zijn, v3 of v3+ volstaat).
Daar zet je dan retrospect en VrtNU apps op (en nog veel meer als je wenst )
RPI-: 40 €
HDMI kabel 50 cm : 1 €
Voeding: ergens heb je misschien een gsm lader van 2 A liggen ?
Bedienen met je tv afstandsbediening indien ondersteund vb Samsung.
Daar zet je dan retrospect en VrtNU apps op (en nog veel meer als je wenst )
RPI-: 40 €
HDMI kabel 50 cm : 1 €
Voeding: ergens heb je misschien een gsm lader van 2 A liggen ?
Bedienen met je tv afstandsbediening indien ondersteund vb Samsung.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
zit je niet in eht hele apple-systeem, niet kopen en chrome pakkenantutu schreef:
Echter heb ik nog totaal geen ervaring met zo'n bakje van Apple TV dus graag had ik aan iemand die er wel al eigenaar van is, een paar vragen gesteld:
- Het Apple TV bakje heeft, afgaande op wat ik op internet lees, standaard zelf al een reeks apps aan boord zoals Netflix, YouTube, Spotify, enfin, de bekende grote spelers dus. Is er de mogelijkheid om daar zelf nog apps naar eigen keuze aan toevoegen?
- Indien ja, is de app store op het bakje dan ook een beperkte store met enkel een paar apps van grote spelers (zoals op Samsung TV's met Tizen OS)? Of is deze app store dezelfde store als die op iOS apparaten? (want daar is VTM Go etc wél beschikbaar, dus dat zou ideaal zijn!)[/list]
-En last but not least; hoe werkt de besturing in de verschillende apps? Ik zie dat er een afstandsbediening wordt bijgeleverd maar meer dan een paar knopjes (volume up/down, play & pause) staan daar niet op. Kan er evt. een muis ofzo op aangesloten worden?
- Met de laatste generatie kun je apps bijsteken, bij de 2e of 3e generatie niet (voor zover ik weet). Al maakt dat niet zo geweldig veel uit als je streamt
- vtmgo zit ertussen, 4e generatie apple tv
- de afstandsbediening is geen probleem, hooguit wennen, en je kunt 'm ook via gsm bedienen (doe ik).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Mmm interessant. Misschien dan toch nog eens mijn keuze van de provider overwegen dan...Medlo schreef:Als alles goed gaat dan is Proximus tv binnenkort beschikbaar via Apple TV en heb je geen decoder meer nodig dit zal ook zo gepromoot worden door Proximus!
Heb je een bron hiervoor? Of is dat interne koek die je gehoord hebt?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik ga misschien een onwaarschijnlijk domme vraag stellen maar.. kan je Telenet internet combineren met Proximus tv (pickx)?
We wonen heel afgelegen en telenet kabel internet is het enige wat je kan doen hier. Als ik het goed begreep op hun website moet je een tv pack kiezen + nog eens die 11 euro per maand voor pickx betalen?
Ben je verplicht internet pack bij proximus te nemen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
We wonen heel afgelegen en telenet kabel internet is het enige wat je kan doen hier. Als ik het goed begreep op hun website moet je een tv pack kiezen + nog eens die 11 euro per maand voor pickx betalen?
Ben je verplicht internet pack bij proximus te nemen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
i used to sleep at night
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Pickx app vereist Proximus tv. Proximus tv vereist een 2de product (vaste lijn of internet).
Pickx app is gratis inbegrepen in elk pack. Werkt met elke internet verbinding.
Pickx app is gratis inbegrepen in elk pack. Werkt met elke internet verbinding.