(De betreffende vragen vind je onderaan voor zij die de hele post niet willen lezen
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Een familielid zag de laatste VTM Nieuws aflevering waarin het fenomeen 'cord cutting' aan bod kwam.
Zelf ben ik ook zo'n cord cutter; ik ben geen klassieke TV-kijker die 's avonds de vaste gewoonte heeft om bvb. van 18u tot 22u te kijken naar om het even wat de zenders voorschotelen. Ik heb slechts een paar TV-programma's die me echt aanspreken en deze bekijk ik wanneer het mij uitkomt via de door de betreffende zenders aangeboden streamingdiensten (VTM GO, VRT Nu etc) op mijn laptop (heb zelf geen TV)
Daar ik niet zoveel TV kijk, en gewoon op mijn laptop kijk (en dus ook geen middelmen als Chromecasts etc. gebruik die voor problemen kunnen zorgen) loop ik nooit tegen problemen aan. Het familielid die ook geïnteresseerd is om te cord cutten, kijkt echter wel veel naar TV: ongeveer zo'n 6u per dag (en dan vooral VTM). Dan is de kans al meteen een stuk groter om vroeg of laat tegen een probleem aan te lopen...
Zou wou hij een paar jaar geleden ook al eens cord cutten, en dit deed ie dan met een combinatie van een Google Chromecast & een Android tablet met Stievie erop. Veel haperingen etc., geen fijne TV-ervaring. Toen overgestapt naar een laptop + illegale IPTV dienst + HDMI kabel; ook niet betrouwbaar en dienst lag er vaak uit (tal van IPTV aanbieders geprobeerd) of rare glitches in het beeld.
Toen hij al dat 'gekloot' beu was is hij uiteindelijk terug naar de klassieke decoder van de telecomprovider teruggegaan. Dit was echter een paar jaar terug als alles nog in zijn kinderschoenen stond. Nu zal alles vast wel al een pak beter en betrouwbaarder werken, en dus door de passage van cord cutting in het VTM Nieuws daarnet is zijn interesse opnieuw aangewakkerd. En dus wil hij nog eens een poging wagen.
Hij heeft een Samsung SMART tv en dacht dat het installeren van apps als VTM Go etc voldoende zou zijn om meteen aan de slag te kunnen. Echter betreft het een Samsung tv met Tizen OS; de app store is zéér beperkt, en na het zoeken op de term VTM Go krijgt hij de melding dat deze app niet gevonden is in de app store.
Een nieuwe TV aanschaffen met een beter OS, idealiter Android-based, is niet direct een optie door de prijs. Er zijn al redelijk betaalbare TV's met Android, maar hij wil dezelfde grootte behouden als zijn huidige TV (55") en dan wordt het natuurlijk wel weer prijzig. En de Chromecast heeft door de slechte ervaring jaren terug, tijdens zijn eerste poging, ook afgedaan...
Omdat ik zelf een aantal Apple apparaten heb (iPhone en iPad) en, gedurende de jaren dat ik ze gebruik, heb gemerkt dat de 'It just works' slogan geen leugen is, dacht ik dat Apple TV misschien wel iets zou zijn voor hem. Ik kan me niet direct voorstellen dat daar veel miserie zal mee zijn.
Of course, de stabiliteit van de streams zijn ook deels afhankelijk van de bedrijven die ze beheren (DPG Media in het geval van VTM Go etc) dus er kunnen nog steeds problemen zijn die niet de fout zijn van het Apple TV bakje, maar haperingen en andere narigheden die hij met de Chromecast ervaarde (en alleen optraden tijdens het streamen naar de Chromecast, op de Android tablet zelf was alles soepel dus de Chromecast was wellicht de oorzaak) zullen er allicht niet zijn met Apple TV.
Echter heb ik nog totaal geen ervaring met zo'n bakje van Apple TV dus graag had ik aan iemand die er wel al eigenaar van is, een paar vragen gesteld:
[list][*]Het Apple TV bakje heeft, afgaande op wat ik op internet lees, standaard zelf al een reeks apps aan boord zoals Netflix, YouTube, Spotify, enfin, de bekende grote spelers dus. Is er de mogelijkheid om daar zelf nog apps naar eigen keuze aan toevoegen?[/list]
[list][*]Indien ja, is de app store op het bakje dan ook een beperkte store met enkel een paar apps van grote spelers (zoals op Samsung TV's met Tizen OS)? Of is deze app store dezelfde store als die op iOS apparaten? (want daar is VTM Go etc wél beschikbaar, dus dat zou ideaal zijn!)[/list]
[list][*]En last but not least; hoe werkt de besturing in de verschillende apps? Ik zie dat er een afstandsbediening wordt bijgeleverd maar meer dan een paar knopjes (volume up/down, play & pause) staan daar niet op. Kan er evt. een muis ofzo op aangesloten worden?[/list]
Many thanks in advance!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)