100/30, maar lage effectieve snelheid

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Dat er overboeking bestaat, ok...

Maar dit is toch gortig!
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het is "maar" op specifieke locaties denk ik. Die max van 30MBit is inderdaad best gortig maargoed.

Ik draai hier net als een paar anderen elk kwartier een speedtest en laat deze loggen in een DB (sinds begin deze thread ongeveer).
Hierbij zie ik dat ik toch bijna 24/7 boven de 70-80Mbit download zit. Upload bijna 100% de volle pot (~35Mbit). Tenzij ik natuurlijk tijdens dat die speedtests draaiden zelf van de lijn gebruik aan het maken was.

Het zal dus inderdaad zijn lokale "node" zijn waar hij aan verbonden is?
De vraag is echter of het door proximus komt of edpnet, aangezien deze bij Proximus zelf ook voorvallen volgens sommigen hier op dit forum.
EotT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Ik vind het vooral raar dat het steeds ongeveer 30 Mbps is, precies of er een cap op staat.
Daarbij vond ik het ook raar dat de VLAN capaciteit maar 100Mbps was. Dat wil dus zeggen dat wanneer ik mijn volledige lijn dichttrek, er niets meer zou overblijven voor de andere klanten? Dat is wel een serieuze overboeking... Ik heb wel natuurlijk geen idee met hoeveel andere klanten dit gedeeld moet worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

EotT schreef:Ik haal tegenwoordig 's avonds ..., tot laat (= middernacht)) een snelheid van 30Mbps. Daarna heb ik terug 90Mbps.
edpnet zegt dat er geen probleem is met de capaciteit van de VLAN (die ze hebben geupgrade van 100Mbps naar 160Mpbs), maar dat dit te wijten is aan de grotere behoefte tijdens de piekmomenten.

Volgens edpnet kunnen ze hier niets aan doen... Einde verhaal...
Op pagina 1 van deze topic heeft Joachim van EDPnet volgend aanbod gedaan:
Joachim schreef:Als het niet lukt bij helpdesk mogen jullie me steeds een PM sturen met jullie klantnummer, dan kijk ik wel even na of de VLAN idd gesatureerd is of niet. Liefst uur van speedtest alsook sync speed vermelden aub (ik kan dat gaan opzoeken, maar ja...)
Als je dus geen bevredigend antwoord krijgt via de Helpdesk, zou ik van dit aanbod gebruik maken :wink: .
EotT schreef:Dat is wel een serieuze overboeking... Ik heb wel natuurlijk geen idee met hoeveel andere klanten dit gedeeld moet worden.
Precieze cijfers zijn er niet, en de situatie zal streekgebonden zijn.
Op pagina 2 van deze topic heb ik mij al eens gewaagd aan een kleine berekening, gebaseerd op louter schattingen.
  • - ik neem aan dat EDPnet ca 50.000 klanten (incl. 10.000 ex Dommel klanten) heeft ?
    - er zijn ca 650 LEXen (dus 650 VLAN's).
    - er zijn ca 26.000 ROPs.
Conclusie:
  • - gemiddeld 40 ROP's per LEX.
    - gemiddeld 2 EDPNet klanten per ROP.
    - gemiddeld 77 EDPnet klanten per VLAN.
Bovenstaande cijfers zijn niet gebaseerd op in-side kennis, gewoon wat gissingen, maar ik denk dat de grootte orde zo ongeveer klopt.
Zelfs als ik het klantenbestand overschat, en het zijn er maar de helft (25.000), dan spreken we nog over 38 klanten per VLAN.

Reken er ook mee dat dit zeer regionaal gebonden is. Op de ene LEX zullen er dat veel meer zijn dan op een andere LEX.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Premium Member
Premium Member

philippe_d schreef:
Joachim schreef:Als het niet lukt bij helpdesk mogen jullie me steeds een PM sturen met jullie klantnummer, dan kijk ik wel even na of de VLAN idd gesatureerd is of niet. Liefst uur van speedtest alsook sync speed vermelden aub (ik kan dat gaan opzoeken, maar ja...)
Als je dus geen bevredigend antwoord krijgt via de Helpdesk, zou ik van dit aanbod gebruik maken :wink: .
Dat heb ik al gedaan, maar dat heeft het probleem spijtig genoeg niet opgelost. (Toch bedankt, Joachim!)

Het vreemde is dat edpnet me een maand geleden had gezegd dat het probleem complexer was dan wat eerst was gedacht. Het zou dus niet aan de VLAN capaciteit liggen? Na een maand zeggen ze dat het door de verhoging van de VLAN capaciteit opgelost is en de rest te wijten is aan 'piekmomenten'. Case closed dus. Het probleem is duidelijk nog niet opgelost. Ik vraag me af waarom "het probleem complexer was dan eerst gedacht". Dat doet me denken dat er een ander probleem is?
Anyway, het ticket is weer open, ik hoop dat er nog een oplossing komt.

Mijn resultaten van vandaag:
Rond 10 uur was het nog ok, maar daarna was het weer prijs. Altijd rond de 30 Mbps, 2x rond 45Mbps

Afbeelding
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

vanaf 00u20 vanavond .. triestige download .. upload wel stabiel
https://www.speedtest.net/result/8293399804.png

iemand zal de vlan waar ik op zit dik plat aan trekken zijn zeker ? :-)

sync blijft mooi 100/35 ...
zjazjoe
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Kitt schreef:vanaf 00u20 vanavond .. triestige download .. upload wel stabiel
https://www.speedtest.net/result/8293399804.png

iemand zal de vlan waar ik op zit dik plat aan trekken zijn zeker ? :-)

sync blijft mooi 100/35 ...
Dat is wel heel laag amai. EDPnet zal wel de capaciteit moeten verhogen zeker?
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Op een zondag avond met flink wat packetloss naar 8.8.8.8
Wanneer worden ze daar eens wakker?
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Converted
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer

joriz schreef:Op een zondag avond met flink wat packetloss naar 8.8.8.8
Wanneer worden ze daar eens wakker?

Capture.JPG
Half het internet lag eruit door een enorme storing bij Google Cloud.
"ONEup -> 1000/40"
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 8 keer

Zelf merk ik vooral problemen met de speedtest zelf, en specifiek met de upload test.
Vroeger haalde die > 20 Mbit, nu ziet de speedtest er zielig uit (zie onder, 100/30 sync)

Alhoewel ik dat resultaat krijg, lukken uploads echter wel aan nagenoeg de volle 30 Mbit, wat ook de online meter van mijn Fritzbox bevestigd.
Testing from EDPNET NV (77.109.###.###)...
Retrieving speedtest.net server list...
Retrieving information for the selected server...
Hosted by EDPnet (Sint-Niklaas) [20.36 km]: 14.05 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 78.16 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 3.62 Mbit/s
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat ligt voornamelijk aan een oude versie van de speedtest client geloof ik, of wat andere random settings. Ik weet enkel dat nadat ik een oudere versie draaide ik inderdaad maar 3mbit upload zag, terwijl al de rest gewoon goed werkte. Naar andere servers loopt het ook goed.

Probeer dus eerst eens je speedtest-cli te updaten.
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 8 keer

GuntherDW schreef:Dat ligt voornamelijk aan een oude versie van de speedtest client geloof ik, of wat andere random settings. Ik weet enkel dat nadat ik een oudere versie draaide ik inderdaad maar 3mbit upload zag, terwijl al de rest gewoon goed werkte. Naar andere servers loopt het ook goed.

Probeer dus eerst eens je speedtest-cli te updaten.
Volgens ubuntu was het de laatste (2.0.0), maar als ik die van git neem (version ook 2.1.1), dan kiest die een Proximus server:
Selecting best server based on ping...
Hosted by Proximus (Brussels) [40.79 km]: 11.556 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 72.12 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 25.64 Mbit/s
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Daarom heb je dan ook argument variables welke je kan gebruiken :P. Als je server "4320" (in mijn geval toch) specifieert test je tegen de edpnet server.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Hier al enkele maanden hetzelfde probleem. Tot enkele maanden geleden geen enkel probleem om effectief 95/28 te halen. Nu is de snelheid heel wisselvallig. Op sommige momenten heel snel, op andere momenten urenlang 30/20 of soms zelfs 5/10. Totaal onwerkbaar. Volgens EDPnet is er geen sprake van verzadiging waar ik woon...
rasman
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

GuntherDW schreef:Ik draai hier net als een paar anderen elk kwartier een speedtest en laat deze loggen in een DB (sinds begin deze thread ongeveer).
Hierbij zie ik dat ik toch bijna 24/7 boven de 70-80Mbit download zit. Upload bijna 100% de volle pot (~35Mbit).
En hoe krijg je die gegevens weggeschreven vanop speedtest.net ?
Laatst gewijzigd door philippe_d 31 aug 2019, 08:45, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote ingekort
akira02
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

ik heb hetzelfde probleem sinds een tijdje.

Nu heb ik een ticket aangemaakt, maar men vraagt: Staat uw modem aangesloten op het allereerste stopcontact?

Bedoelen ze dan of er een verlengkabel tussenzit of dat de telefoonkabel niet op een splitter zit of zo?
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik denk of die ingeplugged zit op het eerste telefoon-contact dat er binnenkomt in je huis. Dikwijls in de garage.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
akira02
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

devilkin schreef:Ik denk of die ingeplugged zit op het eerste telefoon-contact dat er binnenkomt in je huis. Dikwijls in de garage.
ahzo, dat kan ook wel. In mijn appartementsgebouw is dat via het intropunt en dan de aansluiting in mijn appartement. Niets veranderd sinds EDPnet dat is komen installeren.

Lijkt me toch eerder een verminderde capaciteit. Sinds SFR hier in Brussel weg is zijn veel mensen overgestapt op vooral VDSL, kan daarmee te maken hebben.
wquatan
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Welke speedtest-logging tools worden er hier zoal gebruikt ?
Zijn er ook die op Windows draaien ?
EotT
Premium Member
Premium Member

En terug hetzelfde probleem:
Tijdens de dag maar zo'n 20mbps, na middernacht stijgt het weer, en vanaf de morgen begint het weer af te nemen. Terug te weinig vlan capaciteit?
(heb een sync van 100/30)

Afbeelding
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ligt de EdpNet server 4320 eruit ?
Hoe zou het komen dat er getest wordt met Orange terwijl ik bij EdpNet zit ?

Code: Selecteer alles

...$ speedtest-cli --server 4320
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from Orange Belgium (94.105.xxx.xx)...
ERROR: No matched servers: 4320

Code: Selecteer alles

...$ speedtest-cli --server 12627
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from Orange Belgium (94.105.xxx.xx)...
Retrieving information for the selected server...
Hosted by Proximus (Brussels) [49.23 km]: 9.058 ms
Download: 88.18 Mbit/s
Upload: 3.71 Mbit/s
Afbeelding

Toch niks te maken met dit:
https://business.orange.be/nl/discover/ ... met-edpnet
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als alle edpnet klanten de hele tijd speedtests uitvoeren is het netwerk natuurlijk vrij snel verzadigd. :twisted:

Los daarvan, als je zovele maanden aan een stuk ontevreden bent over de snelheid, dan vertrek je toch gewoon? :?
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Niemand een antwoord op m'n vragen van hierboven ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

http://proof.ovh.net is een ander type speedtest maar vaak representatief, zit zeker geen saturatie op ( edpnet - bnix - ovh )
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Die ovh.net test doet bij mij hetzelfde als speedtest.net, zijnde ongeveer 85/15 aangeven terwijl het 100/20 is.

De manier waarop de speedtest.net uploadtest verloopt, is het voorbije jaar een paar keer veranderd: vroeger bleef het even op uncapped speed hangen om dan te dalen naar echte uploadspeed, en nu kruipt het van een te lage snelheid langzaam omhoog. Omdat dit samenviel met de Corona dingen en bij mij ook met de uncapped sessies (die nu niet meer voorkomen), denk ik eerder dat dit ligt aan de manier waarop Proximus zelf dingen capped.

Vroeger kon je zelf kiezen welke speedtest.net server je gebruikte en nu is de keuze sterk beperkt (althans voor testers zonder account), dus 't zal aan beide zijden gefoefeld zijn, zekerst?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Wat ook een vrij goed realistisch beeld geeft is: https://speed.measurementlab.net
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik merk toch ook dat speedtests, als ik er al eens eentje doe, steeds merkelijk lagere snelheden meten. Met een 100/30 profiel is 45-55/25 geen uitzondering terwijl ik van snelle servers toch @10MB/s haal. Upload naar mijn hosting bij Hetzner gaat ook aan 3MB/s.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
lacer
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef:Niemand een antwoord op m'n vragen van hierboven ?
ok, heb wat zitten zoeken en het zou dus een tijdelijk probleem zijn zoals reeds aangehaald in dit topic van juni 2020
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ge#p828687

Via een ip lookup dus bevestiging dat mijn ip komt van EdpNet, niet dat ik daaraan twijfelde, was enkel curieus hoe dit kon :wink:
http://www.whoisip.be/index.php

Lookup results for 94.105.xxx.xx from whois.lacnic.net server:

inetnum: 94.105.96.0 - 94.105.127.255
netname: Edpnet
country: BE
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zoals al zovaak aangehaald, die websites werken met "verouderde" databases, genaamd "geoip" databases. Het kan dus wel inderdaad een tijd duren voor die deftig geupdate zijn.
Achter die geoip databases zit ook vaak geld trouwens, de bekendere waaronder maxmind vraagt er wel wat voor als je hun "uitgebreidere" versie wil.

Maar die DB's zijn zoals ik al zei vaak outdated gezien IPv4 al een lange tijd "op" is en ranges constant subdivided/verkocht worden.

Als je een whois opvraagt krijg je per direct wel de juiste (of toch zo dicht mogelijk) info inderdaad. Maar om elke keer als je info wil een whois request sturen zou iets teveel data vergen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik zal dan wel geluk hebben want ik heb eigenlijk sinds ik edpnet heb nog niet echt iets gemerkt van die "niet genoeg capaciteit".
Misschien dat de peering niet altijd optimaal was naar een paar specifieke hosts, maar voor de rest haalde ik bijna altijd m'n syncsnelheid eigenlijk (zijnde 100/35).

Het zou maar raar zijn als ze echt zo laag zouden zitten, als ze ook tegelijk 500/100Mbit abbo's over fiber hebben. Als je dan nog "nieteens" het maximum van VDSL laat staan het lagere abbo van hun fiber (GPON) abbo haalt is het helemaal de moeite niet.

Nu zeg ik niet dat het probleem niet bestaat maar dit is iets wat je wel kan aanhalen bij hun eigenlijk. Een beetje minder snelheid gedurende de avond OK, maar ineens max 30Mbit is mij insziens wel een issue.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

**
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”