https://www.standaard.be/cnt/dmf20191219_04775232
Is dat geen fake nieuws, verspreid onder andere door de politie diensten?Oplichters uit Polen proberen mensen via de telefoon te bedriegen. De politie heeft maar één raad: krijgt u telefoon uit Polen, met een nummer dat begint met +48 94, bel dan nooit terug.
‘Momenteel worden heel wat mensen opgebeld met een nummer beginnend met +48 94. Het nummer belt je maar heel kort, met de bedoeling dat nietsvermoedende mensen zouden terugbellen. Bel je terug, kom je op een duur buitenlands betaalnummer terecht.
Hoe kan je nu "buitensporige kosten worden aangerekend" door te bellen naar een Pools nummer?
Als ik de tarieflijst bekijk van mijn provider(s), dan zie ik enkel de kosten voor te bellen naar:Indien je terug contact opnam met het Pools nummer, controleer dan je verbruik via de app van je provider of via de provider zelf. Kijk na of je geen buitensporige kosten worden aangerekend o.a. door het bellen naar buitenlandse betaalnummers.’
- Polen (vaste lijn)
Polen (mobiel)
Kan iemand mij dan uitleggen op welke manier er "buitensporige kosten" kunnen worden aangerekend?
Of geldt dit alleen voor bellen met een GSM, waarbij je - door terug te bellen - ongewild een abonnement neemt op een of andere betalende dienst?