Politie waarschuwt voor telefoontjes uit Polen: ‘Bel zeker niet terug’

Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Onlangs in het nieuws
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191219_04775232
Oplichters uit Polen proberen mensen via de telefoon te bedriegen. De politie heeft maar één raad: krijgt u telefoon uit Polen, met een nummer dat begint met +48 94, bel dan nooit terug.

‘Momenteel worden heel wat mensen opgebeld met een nummer beginnend met +48 94. Het nummer belt je maar heel kort, met de bedoeling dat nietsvermoedende mensen zouden terugbellen. Bel je terug, kom je op een duur buitenlands betaalnummer terecht.
Is dat geen fake nieuws, verspreid onder andere door de politie diensten?
Hoe kan je nu "buitensporige kosten worden aangerekend" door te bellen naar een Pools nummer?
Indien je terug contact opnam met het Pools nummer, controleer dan je verbruik via de app van je provider of via de provider zelf. Kijk na of je geen buitensporige kosten worden aangerekend o.a. door het bellen naar buitenlandse betaalnummers.’
Als ik de tarieflijst bekijk van mijn provider(s), dan zie ik enkel de kosten voor te bellen naar:
  • Polen (vaste lijn)
    Polen (mobiel)
Nergens staan de tarieven voor het bellen naar een Poolse "betaallijn". Trouwens, oproepen naar buitenlandse betaallijnen zijn volgens mij geblokkeerd (idem omgekeerd: je kan onmogelijk vanuit het buitenland naar bijvoorbeeld een Belgisch 0903 nummer bellen).

Kan iemand mij dan uitleggen op welke manier er "buitensporige kosten" kunnen worden aangerekend?
Of geldt dit alleen voor bellen met een GSM, waarbij je - door terug te bellen - ongewild een abonnement neemt op een of andere betalende dienst?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

volgens mij kan je (sommige) betaalnummers wel gewoon internationaal bellen?
is trouwens helemaal niet nieuw, zie ook tweakers in 2016: https://tweakers.net/nieuws/59032/opta- ... mmers.html

verder zullen de tarieven naar die betaalnummers ook niet vermeld zijn in de standaardfiches/overzichten, maar onder de "speciale tarieven"

edit: voor proximus, bellen naar een speciaal nummer in polen, vanuit belgie, bijvoorbeeld: 0,5044/minuut: https://www.proximus.be/dam/jcr:4c1e3ec ... ~cache.pdf
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer
Provider

Als ik "de betaallijn" bel krijg ik voor mijn gesprek de boodschap; "Deze oproep zal u €2 per minuut kosten indien u dit niet wenst hang op voor de piep" of iets dergelijks. Waarom implementeert/verplicht men dat niet voor alle speciale (duurdere) nummers? Dan is het probleem toch ineens van de baan?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Het staat iedereen vrij om terug te bellen naar een +48, niet?
Als je zo dwaas bent om een onbekende landcode terug te bellen, zal je het politiebericht ook niet gelezen hebben zeker?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Splitter schreef:edit: voor proximus, bellen naar een speciaal nummer in polen, vanuit belgie, bijvoorbeeld: 0,5044/minuut: https://www.proximus.be/dam/jcr:4c1e3ec ... ~cache.pdf
0.50€ per minuut, zijn dat de "buitensporige kosten" waarover ze het hebben?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

50 cent per minuut is misschien nog niet heel veel (polen valt blijkbaar mee in vergelijking met sommige landen), maar in vergelijking met een gewoon gesprek toch een pak hoger.
erg onaangenaam voor de wat oudere of minder tech-savy mensen die gewoon terugbellen bij een gemist gesprek (er zijn er genoeg)

in het artikel staat " Bel je terug, kom je op een duur buitenlands betaalnummer terecht." wat ook gewoon klopt (tenzij je 50c/minuut peanuts zou vinden?)

verderop staat dan gewoon "Kijk na of je geen buitensporige kosten worden aangerekend o.a. door het bellen naar buitenlandse betaalnummers."

een goede tip voor mensen die niet weten wat ze doen en zich door bovenstaand -en elk ander ding- laten vangen. they still exist :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Splitter schreef: in het artikel staat " Bel je terug, kom je op een duur buitenlands betaalnummer terecht." wat ook gewoon klopt (tenzij je 50c/minuut peanuts zou vinden?)
Sluit me toch aan bij philippe_d dat, alhoewel hoger dan gebruikelijk, dit nu toch ook weer geen buitensporige (sic) kosten zijn? Bellen naar een nationaal premium nummer kan je een veelvoud kosten van dat!

Ik kan me ook niet inbeelden dat veel mensen langer dan een minuut de lijn zouden openhouden. En eenmaal dat nummer eenmaal teruggebeld zal men dat toch niet meer blijven doen? Tegelijk gaat ook niemand de moeite doen om 0,50 EUR te betwisten bij de operator, dus misschien zit het hem daar ergens oid? Maar dan nog, dat is al vergezocht.

Heb ook even proberen uit te zoeken of er hier iets anders gaande is maar ik kom ook met lege handen terug. Misschien dat het slaat op mensen die zich wel heeeeel makkelijk laten vangen, en dat nummer telkens opnieuw zouden bellen en dan langer dan 5 minuten "hallo? hallo?" zeggen oid. Maar dan ligt het echte probleem toch ergens anders dan bij de Polen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: Ik kan me ook niet inbeelden dat veel mensen langer dan een minuut de lijn zouden openhouden.
er is ergens terug te vinden (ik dacht in het tweakers artikel uit 2016) dat sommige van die lijnen gewoon een baandje met een beltoon geven,
waardoor je kan denken dat er nog niet opgenomen is.
dan ben je dus aan het betalen terwijl je denkt dat de lijn nog niet open ligt.

trouwens, uit nieuwsgierigheid, wie belt er nu nog naar de duurdere premium nummers? buiten 070 (max 30 cent/minuut) of 0900 zelf (max 50 cent/minuut) zijn er toch amper nog in gebruik?
nu soit, of het nu 1 cent of 1 euro per minuut is, het feit blijft dat het een vorm van oplichting is en dus zowiezo altijd teveel is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: er is ergens terug te vinden (ik dacht in het tweakers artikel uit 2016) dat sommige van die lijnen gewoon een baandje met een beltoon geven,
waardoor je kan denken dat er nog niet opgenomen is.
Idd, maar ik weet niet of velen het geduld hebben een minuut naar een beltoon te luisteren (ik iig niet).
Splitter schreef:trouwens, uit nieuwsgierigheid, wie belt er nu nog naar de duurdere premium nummers? buiten 070 (max 30 cent/minuut) of 0900 zelf (max 50 cent/minuut) zijn er toch amper nog in gebruik?
Mijn eerste gedacht ging meteen naar Ryanair en idd, die hebben nog een 0902 nummer aan 1 EUR/min.

De wachtdienst van de tandartsen heeft zelfs nog een 0903 nummer aan 1,50 EUR/min, wat het wettelijk vastgestelde maximumtarief is voor een 0903 lijn, en wat toch een veelvoud is van wat de Polen vragen, doch daar wordt dan niet voor gewaarschuwd. Bovendien staat op hun website dat de kans groot is dat je enige tijd moet wachten op een operator, en zo tikken die minuten al snel door.

Nu soit, idd elke oplichting is er ene teveel. Maar als ze hiervoor al moeten waarschuwen, dan valt het toch wel heel goed mee met de telefoonfraude vandaag de dag, en is de periode van het Wilde Westen blijkbaar afgelopen. Vroeger was het wel anders.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De politie heeft maar één raad: krijgt u telefoon uit Polen, met een nummer dat begint met +48 94, bel dan nooit terug.
94 is de area code van de Koszalin (een stad in het Noord-Westen van Polen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Telephone ... _in_Poland

Een +48 94 is dus een gewoon "geografisch" nummer.
Hoe kan dat een "overpriced" nummer zijn?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:De wachtdienst van de tandartsen heeft zelfs nog een 0903 nummer aan 1,50 EUR/min, wat het wettelijk vastgestelde maximumtarief is voor een 0903 lijn, en wat toch een veelvoud is van wat de Polen vragen, doch daar wordt dan niet voor gewaarschuwd.
als ik me niet vergis krijg/kreeg je voor elke oproep naar een nr dat meer dan 1 euro/minuut kost, een boodschap vooraf die je hiervoor informeert.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Ik ga nog straffer doen zelfs.
Wij zijn op dit moment sinds gisteren in koszalin op bezoek bij familie.
De telefoon nummers waar het ovdr gaat zijn nummers die toebehoren aan het stadhuis hier.
Wij gaan dan ook morgen of volgende week daar eens passeren om dit eens aan de man te brengen hier. Wss zijn ze zelf ook noet op de hoogte hiervan.
philippe_d schreef:
De politie heeft maar één raad: krijgt u telefoon uit Polen, met een nummer dat begint met +48 94, bel dan nooit terug.
94 is de area code van de Koszalin (een stad in het Noord-Westen van Polen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Telephone ... _in_Poland

Een +48 94 is dus een gewoon "geografisch" nummer.
Hoe kan dat een "overpriced" nummer zijn?
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
efari
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

Ik kreeg al enkele weken dagelijks telefoon van Belgische 02- nummers. Elke dag een andere nummer. Ze lieten kort rinkelen en als ik wilde terugbellen kreeg ik de standaard “dit nummer is niet beschikbaar”.
Enkele keren was ik snel genoeg om op te nemen maar men legde direct neer.
Afgelopen maandag was ik opnieuw snel genoeg om op te nemen en ik zei direct
“Interpol, crimes division. How can I help you?”
Daarna enkele seconden stil en men legde neer. Ik heb sindsdien geen enkel telefoontje meer gekregen :lol:
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer
Provider

idem hier op een toestel dat we gebruiken om onze 2FA berichtjes op toe te laten komen.
Dit is gestopt op 13/12/19, en vandaag terug de eerste gehad.
Allemaal telefoonnummers uit het Brusselse, maar ook steeds onbestaande nummers (02 1xx xx xx bvb, een reeks die gewoon niet eens is uitgegeven).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer
Provider

Het is dus raar dat "de politie" waarschuwt voor een scam die blijkbaar geen scam is.
Dan is het geval van Dierenarts van Wacht door toch veel stuitender. Daar is geen twijfel mogeljk. Dit is duidelijk opgezet om mensen op te lichten want er worden truken gebruikt om het gesprek te rekken en de uiteindelijke info is fout of waardeloos.
Belgische website, Belgische 0902 nummer, Belgische gedupeerden. Het was deze week in het nieuws (uitgebracht door de dierenartsen) maar nummer en website zijn nog altijd live en er wordt niet tegen opgetreden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/24 ... van-wacht/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

R2D2 schreef:Belgische 0902 nummer, Belgische gedupeerden.
0904 nummer zelfs, 2 EUR/min.

Dat gezegd zijnde levert die dienst wel hetgeen ze belooft, alleen is het gewoon veel te duur voor wat het is. Maar goed, dan kan je je dat ook afvragen van de 0903 van de tandartsen. Ook de apothekers hebben dat tot recent nog gehad. Technisch is dat volgens mij geen scam, en het woord "gedupeerden" vind ik nogal verregaand. Zijn de mensen die de betalende 1207 bellen ipv een telefoonnummer online op te zoeken dan ook "gedupeerd"? Uiteindelijk is het toch normaal dat het inschakelen van menselijke hulp niet gratis is, die persoon die de telefoon beantwoordt moet ook betaald worden aan nachttarief of zondagtarief.

Dat de "Orde van X" zich verzet ertegen moet je wel kunnen kaderen en kritisch interpreteren. Die ordes zijn om te beginnen geen politiediensten, wel beroepsverenigingen die vaak veel macht hebben, maar tegelijk ook niet iedere uitoefener in hun beroep als lid hebben. Soms valt het voor dat de "Orde van X" bepaalde beoefenaars, die meestal geen lid zijn, niet kunnen luchten en dan sturen ze wel eens zo'n berichten uit. Denk maar aan Medi-Market dat volgens de Orde van Apothekers "te goedkoop" is (lees: bedreiging voor hun eigen inkomsten), en dus moeten de mensen volgens hen gewaarschuwd worden dat ze beter naar een klassieke dure apotheek gaan, waar nochtans exact dezelfde producten liggen. Wie is er dan "gedupeerd"?

Hier in casu kan het probleem zijn dat de officiele verwijskanalen, die nochtans geenszins een monopolie hebben, van de Orde van Dierenartsen gepasseerd worden en dat hebben ze waarschijnlijk niet graag want zo hebben ze minder controle over welke dierenarts wachtlijstprivileges krijgt en wie niet, waardoor ze minder macht hebben.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer
Provider

CCatalyst schreef:Dat gezegd zijnde levert die dienst wel hetgeen ze belooft,
Blijkbaar niet. Je moet bv. zeggen om welk dier het gaat en wordt dan zelfs doorverwezen naar een dierenarts die dat soort dier niet eens behandeld (bv. bellen voor een hond/kat en doorverwezen worden naar een veearts die vooral runderen doet).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef:
Blijkbaar niet. Je moet bv. zeggen om welk dier het gaat en wordt dan zelfs doorverwezen naar een dierenarts die dat soort dier niet eens behandeld (bv. bellen voor een hond/kat en doorverwezen worden naar een veearts die vooral runderen doet).
Dat is wat de Orde beweert. Of dat dat ook zo was, zal ik bij gebrek aan bewijs niet kunnen beantwoorden. Ik denk wel dat er bij de Orde en hun dierenartsen ook wel eens fouten voorvallen, misschien meer dan we durven aannemen.

Overigens heeft de VRT het nog maar eens nagelaten om de journalistieke plicht van het recht van antwoord te gunnen aan die betaallijn, dus ja. (Als ze geprobeerd hebben maar er werd geen commentaar gegeven of men was niet bereikbaar, moet dat ook vermeld worden in het artikel).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer
Provider

CCatalyst schreef:Dat is wat de Orde beweert. Of dat dat ook zo was, zal ik bij gebrek aan bewijs niet kunnen beantwoorden.
Net zoals jij niet kan hard maken dat ze een dienst leveren zoals ze hadden beloofd.

Ik zou denken dat een legitieme firma al een recht op antwoord of andere reactie zou hebben gedaan, misschien zelfs een klacht wegens laster.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef: Net zoals jij niet kan hard maken dat ze een dienst leveren zoals ze hadden beloofd.
Bewijslast ligt altijd bij diegene die beschuldigt.
on4bam schreef: Ik zou denken dat een legitieme firma al een recht op antwoord of andere reactie zou hebben gedaan, misschien zelfs een klacht wegens laster.
Misschien zijn ze daar mee bezig, misschien ook niet. Daaruit valt nog niets af te leiden uit het legitieme karakter van de firma. In zo'n kleine wereldjes spelen soms andere zaken mee die wij externen niet kennen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De VRT heeft inderdaad niet meer gedaan dan het communiqué van de orde verspreid. Geen fact checking, geen wederwoord.
Wat HLN dan weer wel gedaan heeft en die voegt er bovendien nog wat achtergrond aan toe over de uitbater van de infolijn.
En met die info kan de lezer zijn eigen mening vormen. Ik zal die lijn in ieder geval niet bellen.
Maar op basis van die achtergrond info (gerechtelijk verleden uitbater) en de klacht van de orde, zou je toch kunnen verwachten dat justitie op zijn minst een onderzoek start.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor de volledigheid de link naar het HLN artikel:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/or ... ~a9804089/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

lanadekat schreef:Als ik "de betaallijn" bel krijg ik voor mijn gesprek de boodschap; "Deze oproep zal u €2 per minuut kosten indien u dit niet wenst hang op voor de piep" of iets dergelijks. Waarom implementeert/verplicht men dat niet voor alle speciale (duurdere) nummers? Dan is het probleem toch ineens van de baan?
Misschien komt er wel zo'n melding... in het Pools dan wel.
Daar zullen veel mensen niets aan hebben...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”