Auto met Easy Park Assist

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik zou een nieuwe auto kopen die automatisch parkeert.
Heeft iemand daar ervaring mee ?
Staat de auto op dicht genoeg aan de stoeprand bij langs parkeren ?
Als je dwars parkeert en er zijn 2 plaatsen vrij naast elkaar, wat dan ?
Is zo'n systeem zijn kost waard ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

je moet zelf nog steeds remmen en gas geven, het enige wat dat ding dus voor je doet is aan het stuur draaien op de (hopelijk) goede momenten.
je zal de wagen voor of achter je dan waarschijnlijk wel niet raken (of je moet te hard op de gas duwen), maar als de lijntjes niet mooi duidelijk zijn denk ik niet dat de wagen het snapt.

maar heb er zelf geen ervaring mee, dus het is maar een veronderstelling.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik heb het als optie 508 Park Distance Control (PDC) en 544 Cruise Control met remfunctie op m'n BMW 1 Hatch (F40) 118dA (110kW) 150PK 5d/p AUT (7M9A).

Ik vind het een héle leuke optie, maar het aantal situaties waar je het ook echt nuttig kunt gebruiken is echt heel klein.
Maar als het werkt, dan is het echt wel iets futuristisch om mee te maken en tovert een grijs op je face :-)

Activeren is trager dan 30kmph op ongeveer 1 meter (dus niet té ver, maar je moet ook niet tegen de geparkeerde auto's plakken zodat het gevaarlijk wordt met de spiegels), en op de parkeerknop in het iDrive control dinges (naast de versnellingspook) te duwen. Je ziet dan op het 10,88" centraal scherm de achteruitcamera en de "radar" beelden van de geparkeerde auto's. Als de BMW dan denkt een plaats gevonden te hebben dan hoor je de gong, en moet je de wagen stoppen. Voor de rest nergens meer aankomen, ook zelf niet schakelen, de wagen staat bij de start van de procedure dus in D en stil op de weg. Als je dan de rem loslaat, begint de auto aan zijn procedure. Je kan dan via de projectielijnen in de achterruitcamera voorspellen hoe hij gaat rijden, en dat klopt altijd - hij parkeert dan zoals ik het ook zou doen. Hij kan het zelf bij perfecte omstandigheden zelf ook écht héél goed, de auto staat dan bij het einde van de procedure kaars maar kaars recht tot op de millimeter uitgerekend. En dat kunnen echt héél kleine plaatsen zijn waar je zelf echt nooit van de eerste keer zo perfect in staat.
Wegrijden doet ie dan ook zelf, hij rijdt voor of/en achteruit en zet het stuur juist en stopt dan met een gong vlak voor dat je op de openbare weg (dus uit de parkingplaat) zou komen als hij niet stopt. Als je dan het stuur in die positie vasthoudt, rijdt hij uit de kleinste plaatsen zonder de andere auto's te raken.

Het schoentje wringt als de omstandigheden niet ideaal zijn: meerdere parkeerplaatsen na elkaar, andere auto's scheef geparkeerd, bochten, ... Het is dan spijtig dat het niet lukt, en dan probeer ik gewoon meestal zelf wat dan meestal ook wel lukt.

Je zal dan wel moeten omkunnen met de verwarde blikken van andere bestuurders of voetgangers, ik denk dat niemand al echt door heeft wat de auto aan het doen is... Het is een mix van "haha, hoe stom" + "haha, hoe cool" + "haha, hoe overbodig" + "haha, ok, maar als ik het zou kunnen dan zou ik het ook doen".

Al bij al een aanrader, maar ik begrijp ook wel dat het alleen in de duurdere versies van de auto's zit. Geen idee of dat dan wel zijn prijs waard is.

Splitter schreef:je moet zelf nog steeds remmen en gas geven, het enige wat dat ding dus voor je doet is aan het stuur draaien op de (hopelijk) goede momenten.
je zal de wagen voor of achter je dan waarschijnlijk wel niet raken (of je moet te hard op de gas duwen), maar als de lijntjes niet mooi duidelijk zijn denk ik niet dat de wagen het snapt.

maar heb er zelf geen ervaring mee, dus het is maar een veronderstelling.
Hoe het met andere merken is weet ik niet maar het lijkt me onlogisch om bij automatisch parkeren alleen het stuur te laten bedienen door de auto. Parkeren is net een samenspel tussen sturen en vooruit- achteruit rijden...

Er zit wel wat behoorlijk wat technologie kwa sensoren in auto's die zelf kunnen parkeren. Welke exact weet ik zonder het op te zoeken wel niet, volgens mij zit er een LIDAR in de mijne.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Staat op mijn wagen en maar 1 maal gebruikt. Vind het gewoon te raar en betrouw het niet.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik had die optie op een C4 Grand Picasso. Nooit gebruikt.
Nu heb ik 360° camera (birds eye view), geweldig! Parkeren op de centimeter.
Mitsubishi Outlander PHEV 2019.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier ook de optie op beide wagens, maar gebruiken we eigenlijk nooit.
Beter wat geld uitgaven aan auto-pilot. Geen stuur bewegingen meer moeten maken of totaal niks meer doen in files.. zaaaaalig en relaxt rijden!
selder
Moderator
Moderator

Yep, daar zit BMW (toch in de lager-dan-7-reeks) nog niet.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

selder schreef: Hoe het met andere merken is weet ik niet maar het lijkt me onlogisch om bij automatisch parkeren alleen het stuur te laten bedienen door de auto. Parkeren is net een samenspel tussen sturen en vooruit- achteruit rijden...
jep, vind ik ook.
maar de TS zeg "easy park assist" in de titel, en dat is de naam dat renault aan het kind gegeven heeft.
en alles wat ik van renault kan vinden zegt dat het dus zelf gas/rem/schakelen is en de wagen niet meer doet als sturen en je zeggen wanneer te remmen.

denk effectief dat je ofwel in de duurdere klasse wagens moet kijken die zelf helemaal voor je parkeren (maar dan is de vraag dus nog hoe vaak het een meerwaarde zal zijn), ofwel eerder voor zo een 360 graden camera opteert.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb zelf ervaringen met dit systeem maar zou het je afraden. Ik heb ervaringen met een VW Passat B8 die over dit systeem beschikt.
- Wanneer er te weinig plaats is (volgens het systeem berekend) zegt ie dat ie niet kan inparkeren. Daar waar ik als geoefend chauffeur (mag ik dat van mezelf zeggen?) gemakkelijk zelf inparkeer.
- Je rijdt eigenlijk langs een parkeerplaats, traag en de auto scant zelf of ie kan parkeren ja of nee. Indien zo: parkeert ie uitzichzelf.
- Remmen en gas geven moet je doen op commando van het systeem via de display: hij stuurt enkel.

Dit systeem staat bij veel autofabrikanten nog niet op punt: ze proberen een poging te doen maar zéér conservatief. In 50% van de gevallen kan je het systeem niet gebruiken, daar waar ik manueel makkelijk en zonder veel moeite zelf wel degelijk kan parkeren.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Bij mijn golf werkt het ook alleen tussen 2 auto's, bij de laatste plek in de rij, die met de verlichtingspaal ernaast, doet hij/zij/het je met 100% zekerheid tegen de paal belanden.
Mijn mening gebaseerd op mijn ervaring met de golf:
Knap staaltje techniek maar je doet het sneller/gemakkelijker/beter zelf.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik zie daar met de huidige stand van technologie het nut niet van in. Mijn ervaring met collega's is dat tegen dat die de auto op de exacte plaats hebben afgezet, en het systeem hebben geactiveerd, dat ik dan al manueel geparkeerd ben, uitgestapt, en al lang op weg naar binnen.
selder
Moderator
Moderator

Ik gebruik het ook alleen maar als de parkeerplaats helemaal perfect is (rechte weg, geen extra obstructies, de wagen ervoor en erna zijn recht geparkeerd. En dan kan de parkeerplaats echt héél tight zijn en zet de auto zichzelf kaarsrecht. Dat dat wat langer duurt maakt me niet uit.
Zowel dwars als achteruit parkeren.

Maar lang niet alle parkeerplaatsen zijn perfect, dus de keren dat je het systeem kan gebruiken zijn beperkt.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

selder schreef:En dan kan de parkeerplaats echt héél tight zijn en zet de auto zichzelf kaarsrecht
.

Dan zet ik em meestal ergens anders. Andere mensen zijn helaas niet zo voorzichtig met het openen van de deuren of bij het uitrijden.
Mijn auto was 1 week oud, en der stond al een deuk in door zo ne paljas op het werk. :cry:
Laatst gewijzigd door devastator 27 nov 2019, 09:06, in totaal 1 gewijzigd.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb het op mijn Ford (Ford Active Park Assist). Werkt schitterend. Ik gebruik het vooral bij plaatsjes waarbij ik denk: geraak ik daar wel tussen?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Bij mijn Mercedes E werkt het correct, maar niet erg snel. Ik heb het alleen nog maar gebruikt in een rustige straat waar de auto alle tijd heeft om in te parkeren. Bij de Ford Mondeo van mijn vader heb ik het één keer geprobeerd ZONDER dat er een wagen achter de mijne stond, en toen heb ik de procedure afgebroken toen de auto recht op de borduur afreed. Volgens mij kan die zijn positie tov de borduur enkel berekenen als er een wagen min of meer correct voor en achter geparkeerd staat. Misschien werkt het beter als de auto ook 360°camera's heeft, maar als de auto enkel op parkeersensoren vertrouwt voor de positiebepaling moet je een goede referentie hebben door auto's rond je.
Langs de andere kant: als er geen auto achter je staat moet je zelf maar in staat zijn te parkeren :)
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

SpecialK schreef:Langs de andere kant: als er geen auto achter je staat moet je zelf maar in staat zijn te parkeren :)
Inderdaad, bij Ford werkt het niet als er geen wagen achter je staat. Lijkt me ook logisch dat je het in zo'n geval wel zelf kan :-)
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

park assist is in mijn ogen een nutteloze optie..slechts éénmaal gebruikt om eens te testen.
360 view heel leuk maar piept iets te veel naar mijn zin waardoor de waarschuwingen soms genegeerd worden.
(VW Tiguan)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik heb V2 van dit soort systemen mogen ervaren vorig jaar oktober.
V1 had mijn schoonbroer en hij heeft dit inderdaad maar 1 maal gebruikt, omslachtig en sneller en beter (niet zoveel H/T rijden) zelf te doen.
Met dit in het achterhoofd toch in een 3008 gestapt waarbij het systeem getoond werd om toch in een veel te krappe (manueel) parkeerplaats het voertuig in 1 beweging en correct te parkeren.
Ik zou zeggen uitproberen vooraleer te bestellen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Kan ie dan ook zelf uit die veel te krappe file-parkeersplaats rijden ? Anders sta je daar wel behoorlijk te kloten met je vooruit-achteruit-vooruit-achteruit..
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Aha de software die het beter kan doen dan zijn vleeselijke tegenpool.
Alle software in 1 keer kan inrijden moet een goede chauffeur er in 1 keer kunnen uitrijden
Inrijden was in 1 beweging zonder H/T
Natuurlijk kunnen de buren ondertussen anderen zijn maar die zouden, indien ze goede chauffeurs zijn, volgens de wegcode de afstanden moeten respecteren.
devastator schreef:Kan ie dan ook zelf uit die veel te krappe file-parkeersplaats rijden ? Anders sta je daar wel behoorlijk te kloten met je vooruit-achteruit-vooruit-achteruit..
selder
Moderator
Moderator

devastator schreef:Kan ie dan ook zelf uit die veel te krappe file-parkeersplaats rijden ? Anders sta je daar wel behoorlijk te kloten met je vooruit-achteruit-vooruit-achteruit..
De mijne wel :-)
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster

moet ik eens proberen, geen idee :-)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nooit gebruikt op mijn huidige, persoonlijk vind ik het een onzinoptie, maar het zat mee in een optiepakket.
Ik moet over enkele maanden weer een nieuwe bestellen en ik kom dat bij zowat alle merken en types tegen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Heb dat op de Nissan Xtrail zitten, één keer gebruikt, daarna nooit meer: ik parkeer sneller dan dat dat ding kan. Te veel manipulaties nodig om het proces te starten, en de uitkomst is niet altijd zeker.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Heb het ook op mijn VW Golf Variant 7 (reeds 5 jaar oud). Op zich stond ik wel versteld toen ik de auto kreeg van hoe goed het werkte. Ik heb het enkele keren gebruikt wanneer ik een een stad ben en een parkeerplaats vinden moeilijk was. Als ik dan een plaats vond die maar nipt zou zijn om zelf in te sturen heb ik wel eens de optie gebruikt.

Er terug uitrijden kon het systeem ook zelf.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hier ook dezelfde ervaring als veel andere.
Ik heb het op mijn Mercedes C, maar het aantal keer dat ik het effectief gebruikt heb, kan ik wellicht op 1 hand tellen. Het vervelendste is dat het gewoon traag is. Eerst moet de auto de parkeerplaats detecteren, dan moet je het activeren, en dan moet je voorzichtig inrijden. Dat de Mercedes ook totaal geen geluidssignaal geeft wanneer je moet wisselen tussen achteruit en vooruit helpt ook al niet (vraag me eigenlijk af of dat normaal is) want ik moet dan ook nog eens de display in het dashboard in de gaten houden, of meestal gewoon met mijn eigen inschatting zelf al schakelen naar vooruit/achteruit op basis van wat ik zie.

Een ander probleem is dat hij bij parallel parkeren zich parkeert in de lijn van de wagen achter je. Als die niet mooi geparkeerd staat, eindig je met je eigen wagen ook schuin of buiten de lijntjes geparkeerd.

Waar het wel handig voor is, is om de grootte van een parkeerplaats in te schatten. Om de een of andere reden overschat ik altijd de grootte van de auto waarin ik rijd. Ik parkeer dan ergens anders en als ik dan te voet passeer zie ik dat de auto er zelfs 1.5x in kon :P.
selder
Moderator
Moderator

Ik zie het nut ook niet echt in van een parkeersysteem waar je zelf moet schakelen en gas moet geven en remmen. Snap niet waarom sommige constructeurs dat zo implementeren, parkeren is toch net een samenspel tussen bewegen en draaien...

Als ik hier lees hoe het systeem bij de andere merken werkt, dan kan ik alleen maar concluderen dat het systeem van BMW beter werkt :-)

Niemand met een Tesla hier? Die zouden dat toch ook volautomatisch moeten kunnen doen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Tomby schreef:Ik parkeer dan ergens anders en als ik dan te voet passeer zie ik dat de auto er zelfs 1.5x in kon :P.
Of blij zijn dat het eens zonder problemen gelukt is en er dan iemand zich er gewoon losjes nog bij in zet :lol: Collega's lachten wel regelmatig dat ik liever een dorp verder parkeer... Ooit ook uit parkingplaatsje vertrokken zonder opzij te rijden, niet één van mijn betere momenten (slachtoffer wel blij "eindelijk eens iemand die bericht achter laat"). Parking assist zou het waarschijnlijk uit miserie automatisch van mij overnemen :eek:

'we gaan dat toch eens in orde maken dat jij terug met auto mag rijden' liever niet, heel België is cara dankbaar :lol:
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

selder schreef: Als ik hier lees hoe het systeem bij de andere merken werkt, dan kan ik alleen maar concluderen dat het systeem van BMW beter werkt :-)
<3 bimmer :)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
selder
Moderator
Moderator

Goztow schreef: <3 bimmer :)
Echt toch hé, ni? ‘t zijn zo van die kleine dingen die het verschil maken en hun hoge prijs een heel klein beetje beter te kunnen plaatsen. Als ik van collega’s hoor welke problemen ze met Android en Bluetooth hebben in hun Audi’s en Mercedessen, ik ken er geen eene die het allemaal probleemloos aan de praat hebben gekregen, en stabiel.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Tim H. schreef:
moet ik eens proberen, geen idee :-)
Mijn VW Passat doet dat in elk geval wel: gewoon bij het uitrijden weer op de park-assist knop duwen. Het systeem vraagt dan richtingaanwijzer aan te zetten in de richting dat je wil uitrijden en zal er zelf uitrijden (dat is: klaar zetten tot het laatste moment waar je dan gewoon wat gas moet geven, je stuur staat nog correct gedraaid).

Ik gebruik het park-assist systeem eigenlijk zelden. Als ik het gebruik werkt het goed: mooi kort, evenwijdig met de borduur en midden tussen de auto's vooraan en achteraan, of links en rechts als ik 90° moet inparkeren. De reden waarom ik het niet gebruik: het duurt meestal te lang, ik kan zelf sneller inparkeren en in minder manoeuvres. Ik gebruik het dus enkel als de plaats erg nipt is of om de kinderen te amuseren, want die vinden het geweldig dat de auto zelf kan sturen :-)

Ik moet trouwens inderdaad wel zelf voor- en achteruitschakelen, remmen en gas geven. Ik dacht dat deze handelingen wel niet nodig zijn als je met een automatische versnellingsbak rijdt? (maar zeker weet ik dit niet).
devastator
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
Echt toch hé, ni? ‘t zijn zo van die kleine dingen die het verschil maken en hun hoge prijs een heel klein beetje beter te kunnen plaatsen. Als ik van collega’s hoor welke problemen ze met Android en Bluetooth hebben in hun Audi’s en Mercedessen, ik ken er geen eene die het allemaal probleemloos aan de praat hebben gekregen, en stabiel.
[offtopic]
In de mijne werkt het helaas toch ook niet altijd feilloos (3-serie, BJ 2016 icm Galaxy S9+). Heb een ipod liggen in mijn middenconsole, maar die integratie is pas echt he-le-maal kut. :-(
[/offtopic]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

selder schreef: Als ik van collega’s hoor welke problemen ze met Android en Bluetooth hebben in hun Audi’s en Mercedessen, ik ken er geen eene die het allemaal probleemloos aan de praat hebben gekregen, en stabiel.
Dat kan ook aan de collega's liggen natuurlijk :angel:

Bij mij zit het op men VW Passat Variant, ik gebruik het eigenlijk zelden, als ik het gebruik werkt het wel erg goed. Geen automaat, dus inderdaad zelf in voor en achteruit zetten.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
Hier heb ik dan weer geen problemen mee, android auto werkt zeer goed (VW en Nokia 6.2). Enige minpuntje is dat ik Tunein af en toe moet resetten omdat deze blijft 'hangen'.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

selder schreef:
Goztow schreef:
Die collega's zullen waarschijnlijk hun optie lijst ook niet uit hun hoofd kunnen opsommen, laat ze hen dan ook vergeven zijn dat ze hunne foon niet degelijk kunnen koppelen met hun poor-mens-car ,;-)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Staat er op, enkel eenmalig gebruikt tijdens de testrit, nadien nooit meer. Weliswaar met automaat, maar volledig zelfstandig inparkeren, en aan een stevig tempo.

@iceke : geen zorgen, Android en BMW is(of was ondertussen) niet het summum van integratie, ze schermen hun ecosysteem stevig af en interesse in Android Auto is er niet van hun kant. Met Apple is er iets meer mee te doen als je geld hebt neergelegd voor Apple Carplay.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik was Selder wat aan't plagen. Android+auto is helemaal nog niet oké. Dat gezegd zijnde, veel mensen zitten te prutsen on hun smartphone via bt te koppelen met hun auto (en dat heeft niks met android vs. Ios te maken)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

selder schreef:Yep, daar zit BMW (toch in de lager-dan-7-reeks) nog niet.
Eum excuseer? In mijn 530e van 2017 zit dit wel hoor :)
Zalig cruisen zonder iets te moeten doen, buiten na x aantal tijd het stuur aanraken (of gewoon de knie ertegen).

Trouwens, dat auto parkeren is heel erg leuk, alleen staat er voor mij 1 zin in de disclaimer die ik huiverig vind:

- (in de trend van) BMW kan niet garanderen dat er in bepaalde gevallen geen stoeprand schade aan de velgen komt. Met die 20" eronder is dat iets wat ik niet echt leuk vind eigenlijk.

Maar dus situaties zonder stoeprand of lage stoeprand is dat echt wel leuk en (op de 530e dan) enorm snel. Je moet enkel de P knop ingedrukt houden, en sturen, gas en remmen is automatisch. Toen hij uit kwam was dit trouwens de snelt parkerende wagen autonoom. En ik moet zeggen dat ik de eerste 3 x bijna een hartstilstand heb gehad en 1x zelf de rem ingeduwd hebt omdat het echt snel gaat. Maar hij doet het telkens heel erg netjes!

Is dit de prijs waard? Goh, als ik deze optie LOS zou moeten nemen, nee dat denk ik niet. Dan zou ik echt liever gewoon voor en achter, of zelfs 360 camera willen. Dat is in vele gevallen handiger (bij uitrijden, precies afstand zien, of ik kan zelfs bij een oversteek de front camera inschakelen die dan een zicht van 180 graden vooraan geeft en dus aankomende auto's etc kan detecteren en zien).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”