Auto met Easy Park Assist
-
- Elite Poster
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Ik zou een nieuwe auto kopen die automatisch parkeert.
Heeft iemand daar ervaring mee ?
Staat de auto op dicht genoeg aan de stoeprand bij langs parkeren ?
Als je dwars parkeert en er zijn 2 plaatsen vrij naast elkaar, wat dan ?
Is zo'n systeem zijn kost waard ?
Heeft iemand daar ervaring mee ?
Staat de auto op dicht genoeg aan de stoeprand bij langs parkeren ?
Als je dwars parkeert en er zijn 2 plaatsen vrij naast elkaar, wat dan ?
Is zo'n systeem zijn kost waard ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
je moet zelf nog steeds remmen en gas geven, het enige wat dat ding dus voor je doet is aan het stuur draaien op de (hopelijk) goede momenten.
je zal de wagen voor of achter je dan waarschijnlijk wel niet raken (of je moet te hard op de gas duwen), maar als de lijntjes niet mooi duidelijk zijn denk ik niet dat de wagen het snapt.
maar heb er zelf geen ervaring mee, dus het is maar een veronderstelling.
je zal de wagen voor of achter je dan waarschijnlijk wel niet raken (of je moet te hard op de gas duwen), maar als de lijntjes niet mooi duidelijk zijn denk ik niet dat de wagen het snapt.
maar heb er zelf geen ervaring mee, dus het is maar een veronderstelling.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik heb het als optie 508 Park Distance Control (PDC) en 544 Cruise Control met remfunctie op m'n BMW 1 Hatch (F40) 118dA (110kW) 150PK 5d/p AUT (7M9A).
Ik vind het een héle leuke optie, maar het aantal situaties waar je het ook echt nuttig kunt gebruiken is echt heel klein.
Maar als het werkt, dan is het echt wel iets futuristisch om mee te maken en tovert een grijs op je face
Activeren is trager dan 30kmph op ongeveer 1 meter (dus niet té ver, maar je moet ook niet tegen de geparkeerde auto's plakken zodat het gevaarlijk wordt met de spiegels), en op de parkeerknop in het iDrive control dinges (naast de versnellingspook) te duwen. Je ziet dan op het 10,88" centraal scherm de achteruitcamera en de "radar" beelden van de geparkeerde auto's. Als de BMW dan denkt een plaats gevonden te hebben dan hoor je de gong, en moet je de wagen stoppen. Voor de rest nergens meer aankomen, ook zelf niet schakelen, de wagen staat bij de start van de procedure dus in D en stil op de weg. Als je dan de rem loslaat, begint de auto aan zijn procedure. Je kan dan via de projectielijnen in de achterruitcamera voorspellen hoe hij gaat rijden, en dat klopt altijd - hij parkeert dan zoals ik het ook zou doen. Hij kan het zelf bij perfecte omstandigheden zelf ook écht héél goed, de auto staat dan bij het einde van de procedure kaars maar kaars recht tot op de millimeter uitgerekend. En dat kunnen echt héél kleine plaatsen zijn waar je zelf echt nooit van de eerste keer zo perfect in staat.
Wegrijden doet ie dan ook zelf, hij rijdt voor of/en achteruit en zet het stuur juist en stopt dan met een gong vlak voor dat je op de openbare weg (dus uit de parkingplaat) zou komen als hij niet stopt. Als je dan het stuur in die positie vasthoudt, rijdt hij uit de kleinste plaatsen zonder de andere auto's te raken.
Het schoentje wringt als de omstandigheden niet ideaal zijn: meerdere parkeerplaatsen na elkaar, andere auto's scheef geparkeerd, bochten, ... Het is dan spijtig dat het niet lukt, en dan probeer ik gewoon meestal zelf wat dan meestal ook wel lukt.
Je zal dan wel moeten omkunnen met de verwarde blikken van andere bestuurders of voetgangers, ik denk dat niemand al echt door heeft wat de auto aan het doen is... Het is een mix van "haha, hoe stom" + "haha, hoe cool" + "haha, hoe overbodig" + "haha, ok, maar als ik het zou kunnen dan zou ik het ook doen".
Al bij al een aanrader, maar ik begrijp ook wel dat het alleen in de duurdere versies van de auto's zit. Geen idee of dat dan wel zijn prijs waard is.
Er zit wel wat behoorlijk wat technologie kwa sensoren in auto's die zelf kunnen parkeren. Welke exact weet ik zonder het op te zoeken wel niet, volgens mij zit er een LIDAR in de mijne.
Ik vind het een héle leuke optie, maar het aantal situaties waar je het ook echt nuttig kunt gebruiken is echt heel klein.
Maar als het werkt, dan is het echt wel iets futuristisch om mee te maken en tovert een grijs op je face
Activeren is trager dan 30kmph op ongeveer 1 meter (dus niet té ver, maar je moet ook niet tegen de geparkeerde auto's plakken zodat het gevaarlijk wordt met de spiegels), en op de parkeerknop in het iDrive control dinges (naast de versnellingspook) te duwen. Je ziet dan op het 10,88" centraal scherm de achteruitcamera en de "radar" beelden van de geparkeerde auto's. Als de BMW dan denkt een plaats gevonden te hebben dan hoor je de gong, en moet je de wagen stoppen. Voor de rest nergens meer aankomen, ook zelf niet schakelen, de wagen staat bij de start van de procedure dus in D en stil op de weg. Als je dan de rem loslaat, begint de auto aan zijn procedure. Je kan dan via de projectielijnen in de achterruitcamera voorspellen hoe hij gaat rijden, en dat klopt altijd - hij parkeert dan zoals ik het ook zou doen. Hij kan het zelf bij perfecte omstandigheden zelf ook écht héél goed, de auto staat dan bij het einde van de procedure kaars maar kaars recht tot op de millimeter uitgerekend. En dat kunnen echt héél kleine plaatsen zijn waar je zelf echt nooit van de eerste keer zo perfect in staat.
Wegrijden doet ie dan ook zelf, hij rijdt voor of/en achteruit en zet het stuur juist en stopt dan met een gong vlak voor dat je op de openbare weg (dus uit de parkingplaat) zou komen als hij niet stopt. Als je dan het stuur in die positie vasthoudt, rijdt hij uit de kleinste plaatsen zonder de andere auto's te raken.
Het schoentje wringt als de omstandigheden niet ideaal zijn: meerdere parkeerplaatsen na elkaar, andere auto's scheef geparkeerd, bochten, ... Het is dan spijtig dat het niet lukt, en dan probeer ik gewoon meestal zelf wat dan meestal ook wel lukt.
Je zal dan wel moeten omkunnen met de verwarde blikken van andere bestuurders of voetgangers, ik denk dat niemand al echt door heeft wat de auto aan het doen is... Het is een mix van "haha, hoe stom" + "haha, hoe cool" + "haha, hoe overbodig" + "haha, ok, maar als ik het zou kunnen dan zou ik het ook doen".
Al bij al een aanrader, maar ik begrijp ook wel dat het alleen in de duurdere versies van de auto's zit. Geen idee of dat dan wel zijn prijs waard is.
Hoe het met andere merken is weet ik niet maar het lijkt me onlogisch om bij automatisch parkeren alleen het stuur te laten bedienen door de auto. Parkeren is net een samenspel tussen sturen en vooruit- achteruit rijden...Splitter schreef:je moet zelf nog steeds remmen en gas geven, het enige wat dat ding dus voor je doet is aan het stuur draaien op de (hopelijk) goede momenten.
je zal de wagen voor of achter je dan waarschijnlijk wel niet raken (of je moet te hard op de gas duwen), maar als de lijntjes niet mooi duidelijk zijn denk ik niet dat de wagen het snapt.
maar heb er zelf geen ervaring mee, dus het is maar een veronderstelling.
Er zit wel wat behoorlijk wat technologie kwa sensoren in auto's die zelf kunnen parkeren. Welke exact weet ik zonder het op te zoeken wel niet, volgens mij zit er een LIDAR in de mijne.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Staat op mijn wagen en maar 1 maal gebruikt. Vind het gewoon te raar en betrouw het niet.
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Ik had die optie op een C4 Grand Picasso. Nooit gebruikt.
Nu heb ik 360° camera (birds eye view), geweldig! Parkeren op de centimeter.
Mitsubishi Outlander PHEV 2019.
Nu heb ik 360° camera (birds eye view), geweldig! Parkeren op de centimeter.
Mitsubishi Outlander PHEV 2019.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Hier ook de optie op beide wagens, maar gebruiken we eigenlijk nooit.
Beter wat geld uitgaven aan auto-pilot. Geen stuur bewegingen meer moeten maken of totaal niks meer doen in files.. zaaaaalig en relaxt rijden!
Beter wat geld uitgaven aan auto-pilot. Geen stuur bewegingen meer moeten maken of totaal niks meer doen in files.. zaaaaalig en relaxt rijden!
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Yep, daar zit BMW (toch in de lager-dan-7-reeks) nog niet.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
jep, vind ik ook.selder schreef: Hoe het met andere merken is weet ik niet maar het lijkt me onlogisch om bij automatisch parkeren alleen het stuur te laten bedienen door de auto. Parkeren is net een samenspel tussen sturen en vooruit- achteruit rijden...
maar de TS zeg "easy park assist" in de titel, en dat is de naam dat renault aan het kind gegeven heeft.
en alles wat ik van renault kan vinden zegt dat het dus zelf gas/rem/schakelen is en de wagen niet meer doet als sturen en je zeggen wanneer te remmen.
denk effectief dat je ofwel in de duurdere klasse wagens moet kijken die zelf helemaal voor je parkeren (maar dan is de vraag dus nog hoe vaak het een meerwaarde zal zijn), ofwel eerder voor zo een 360 graden camera opteert.
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik heb zelf ervaringen met dit systeem maar zou het je afraden. Ik heb ervaringen met een VW Passat B8 die over dit systeem beschikt.
- Wanneer er te weinig plaats is (volgens het systeem berekend) zegt ie dat ie niet kan inparkeren. Daar waar ik als geoefend chauffeur (mag ik dat van mezelf zeggen?) gemakkelijk zelf inparkeer.
- Je rijdt eigenlijk langs een parkeerplaats, traag en de auto scant zelf of ie kan parkeren ja of nee. Indien zo: parkeert ie uitzichzelf.
- Remmen en gas geven moet je doen op commando van het systeem via de display: hij stuurt enkel.
Dit systeem staat bij veel autofabrikanten nog niet op punt: ze proberen een poging te doen maar zéér conservatief. In 50% van de gevallen kan je het systeem niet gebruiken, daar waar ik manueel makkelijk en zonder veel moeite zelf wel degelijk kan parkeren.
- Wanneer er te weinig plaats is (volgens het systeem berekend) zegt ie dat ie niet kan inparkeren. Daar waar ik als geoefend chauffeur (mag ik dat van mezelf zeggen?) gemakkelijk zelf inparkeer.
- Je rijdt eigenlijk langs een parkeerplaats, traag en de auto scant zelf of ie kan parkeren ja of nee. Indien zo: parkeert ie uitzichzelf.
- Remmen en gas geven moet je doen op commando van het systeem via de display: hij stuurt enkel.
Dit systeem staat bij veel autofabrikanten nog niet op punt: ze proberen een poging te doen maar zéér conservatief. In 50% van de gevallen kan je het systeem niet gebruiken, daar waar ik manueel makkelijk en zonder veel moeite zelf wel degelijk kan parkeren.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Bij mijn golf werkt het ook alleen tussen 2 auto's, bij de laatste plek in de rij, die met de verlichtingspaal ernaast, doet hij/zij/het je met 100% zekerheid tegen de paal belanden.
Mijn mening gebaseerd op mijn ervaring met de golf:
Knap staaltje techniek maar je doet het sneller/gemakkelijker/beter zelf.
J.
Mijn mening gebaseerd op mijn ervaring met de golf:
Knap staaltje techniek maar je doet het sneller/gemakkelijker/beter zelf.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik zie daar met de huidige stand van technologie het nut niet van in. Mijn ervaring met collega's is dat tegen dat die de auto op de exacte plaats hebben afgezet, en het systeem hebben geactiveerd, dat ik dan al manueel geparkeerd ben, uitgestapt, en al lang op weg naar binnen.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik gebruik het ook alleen maar als de parkeerplaats helemaal perfect is (rechte weg, geen extra obstructies, de wagen ervoor en erna zijn recht geparkeerd. En dan kan de parkeerplaats echt héél tight zijn en zet de auto zichzelf kaarsrecht. Dat dat wat langer duurt maakt me niet uit.
Zowel dwars als achteruit parkeren.
Maar lang niet alle parkeerplaatsen zijn perfect, dus de keren dat je het systeem kan gebruiken zijn beperkt.
Zowel dwars als achteruit parkeren.
Maar lang niet alle parkeerplaatsen zijn perfect, dus de keren dat je het systeem kan gebruiken zijn beperkt.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
.selder schreef:En dan kan de parkeerplaats echt héél tight zijn en zet de auto zichzelf kaarsrecht
Dan zet ik em meestal ergens anders. Andere mensen zijn helaas niet zo voorzichtig met het openen van de deuren of bij het uitrijden.
Mijn auto was 1 week oud, en der stond al een deuk in door zo ne paljas op het werk.
Laatst gewijzigd door devastator 27 nov 2019, 09:06, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Bij mijn Mercedes E werkt het correct, maar niet erg snel. Ik heb het alleen nog maar gebruikt in een rustige straat waar de auto alle tijd heeft om in te parkeren. Bij de Ford Mondeo van mijn vader heb ik het één keer geprobeerd ZONDER dat er een wagen achter de mijne stond, en toen heb ik de procedure afgebroken toen de auto recht op de borduur afreed. Volgens mij kan die zijn positie tov de borduur enkel berekenen als er een wagen min of meer correct voor en achter geparkeerd staat. Misschien werkt het beter als de auto ook 360°camera's heeft, maar als de auto enkel op parkeersensoren vertrouwt voor de positiebepaling moet je een goede referentie hebben door auto's rond je.
Langs de andere kant: als er geen auto achter je staat moet je zelf maar in staat zijn te parkeren
Langs de andere kant: als er geen auto achter je staat moet je zelf maar in staat zijn te parkeren
-
- Premium Member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 53 keer
Inderdaad, bij Ford werkt het niet als er geen wagen achter je staat. Lijkt me ook logisch dat je het in zo'n geval wel zelf kanSpecialK schreef:Langs de andere kant: als er geen auto achter je staat moet je zelf maar in staat zijn te parkeren
-
- Elite Poster
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
park assist is in mijn ogen een nutteloze optie..slechts éénmaal gebruikt om eens te testen.
360 view heel leuk maar piept iets te veel naar mijn zin waardoor de waarschuwingen soms genegeerd worden.
(VW Tiguan)
360 view heel leuk maar piept iets te veel naar mijn zin waardoor de waarschuwingen soms genegeerd worden.
(VW Tiguan)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik heb V2 van dit soort systemen mogen ervaren vorig jaar oktober.
V1 had mijn schoonbroer en hij heeft dit inderdaad maar 1 maal gebruikt, omslachtig en sneller en beter (niet zoveel H/T rijden) zelf te doen.
Met dit in het achterhoofd toch in een 3008 gestapt waarbij het systeem getoond werd om toch in een veel te krappe (manueel) parkeerplaats het voertuig in 1 beweging en correct te parkeren.
Ik zou zeggen uitproberen vooraleer te bestellen.
V1 had mijn schoonbroer en hij heeft dit inderdaad maar 1 maal gebruikt, omslachtig en sneller en beter (niet zoveel H/T rijden) zelf te doen.
Met dit in het achterhoofd toch in een 3008 gestapt waarbij het systeem getoond werd om toch in een veel te krappe (manueel) parkeerplaats het voertuig in 1 beweging en correct te parkeren.
Ik zou zeggen uitproberen vooraleer te bestellen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Kan ie dan ook zelf uit die veel te krappe file-parkeersplaats rijden ? Anders sta je daar wel behoorlijk te kloten met je vooruit-achteruit-vooruit-achteruit..
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Aha de software die het beter kan doen dan zijn vleeselijke tegenpool.
Alle software in 1 keer kan inrijden moet een goede chauffeur er in 1 keer kunnen uitrijden
Inrijden was in 1 beweging zonder H/T
Natuurlijk kunnen de buren ondertussen anderen zijn maar die zouden, indien ze goede chauffeurs zijn, volgens de wegcode de afstanden moeten respecteren.
Alle software in 1 keer kan inrijden moet een goede chauffeur er in 1 keer kunnen uitrijden
Inrijden was in 1 beweging zonder H/T
Natuurlijk kunnen de buren ondertussen anderen zijn maar die zouden, indien ze goede chauffeurs zijn, volgens de wegcode de afstanden moeten respecteren.
devastator schreef:Kan ie dan ook zelf uit die veel te krappe file-parkeersplaats rijden ? Anders sta je daar wel behoorlijk te kloten met je vooruit-achteruit-vooruit-achteruit..
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
De mijne weldevastator schreef:Kan ie dan ook zelf uit die veel te krappe file-parkeersplaats rijden ? Anders sta je daar wel behoorlijk te kloten met je vooruit-achteruit-vooruit-achteruit..
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
devastator schreef:Kan ie dan ook zelf uit die veel te krappe file-parkeersplaats rijden ? Anders sta je daar wel behoorlijk te kloten met je vooruit-achteruit-vooruit-achteruit..
moet ik eens proberen, geen idee
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Nooit gebruikt op mijn huidige, persoonlijk vind ik het een onzinoptie, maar het zat mee in een optiepakket.
Ik moet over enkele maanden weer een nieuwe bestellen en ik kom dat bij zowat alle merken en types tegen.
Ik moet over enkele maanden weer een nieuwe bestellen en ik kom dat bij zowat alle merken en types tegen.
-
- Premium Member
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
- Locatie: Ronse
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Heb dat op de Nissan Xtrail zitten, één keer gebruikt, daarna nooit meer: ik parkeer sneller dan dat dat ding kan. Te veel manipulaties nodig om het proces te starten, en de uitkomst is niet altijd zeker.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Heb het ook op mijn VW Golf Variant 7 (reeds 5 jaar oud). Op zich stond ik wel versteld toen ik de auto kreeg van hoe goed het werkte. Ik heb het enkele keren gebruikt wanneer ik een een stad ben en een parkeerplaats vinden moeilijk was. Als ik dan een plaats vond die maar nipt zou zijn om zelf in te sturen heb ik wel eens de optie gebruikt.
Er terug uitrijden kon het systeem ook zelf.
Er terug uitrijden kon het systeem ook zelf.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Hier ook dezelfde ervaring als veel andere.
Ik heb het op mijn Mercedes C, maar het aantal keer dat ik het effectief gebruikt heb, kan ik wellicht op 1 hand tellen. Het vervelendste is dat het gewoon traag is. Eerst moet de auto de parkeerplaats detecteren, dan moet je het activeren, en dan moet je voorzichtig inrijden. Dat de Mercedes ook totaal geen geluidssignaal geeft wanneer je moet wisselen tussen achteruit en vooruit helpt ook al niet (vraag me eigenlijk af of dat normaal is) want ik moet dan ook nog eens de display in het dashboard in de gaten houden, of meestal gewoon met mijn eigen inschatting zelf al schakelen naar vooruit/achteruit op basis van wat ik zie.
Een ander probleem is dat hij bij parallel parkeren zich parkeert in de lijn van de wagen achter je. Als die niet mooi geparkeerd staat, eindig je met je eigen wagen ook schuin of buiten de lijntjes geparkeerd.
Waar het wel handig voor is, is om de grootte van een parkeerplaats in te schatten. Om de een of andere reden overschat ik altijd de grootte van de auto waarin ik rijd. Ik parkeer dan ergens anders en als ik dan te voet passeer zie ik dat de auto er zelfs 1.5x in kon .
Ik heb het op mijn Mercedes C, maar het aantal keer dat ik het effectief gebruikt heb, kan ik wellicht op 1 hand tellen. Het vervelendste is dat het gewoon traag is. Eerst moet de auto de parkeerplaats detecteren, dan moet je het activeren, en dan moet je voorzichtig inrijden. Dat de Mercedes ook totaal geen geluidssignaal geeft wanneer je moet wisselen tussen achteruit en vooruit helpt ook al niet (vraag me eigenlijk af of dat normaal is) want ik moet dan ook nog eens de display in het dashboard in de gaten houden, of meestal gewoon met mijn eigen inschatting zelf al schakelen naar vooruit/achteruit op basis van wat ik zie.
Een ander probleem is dat hij bij parallel parkeren zich parkeert in de lijn van de wagen achter je. Als die niet mooi geparkeerd staat, eindig je met je eigen wagen ook schuin of buiten de lijntjes geparkeerd.
Waar het wel handig voor is, is om de grootte van een parkeerplaats in te schatten. Om de een of andere reden overschat ik altijd de grootte van de auto waarin ik rijd. Ik parkeer dan ergens anders en als ik dan te voet passeer zie ik dat de auto er zelfs 1.5x in kon .
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik zie het nut ook niet echt in van een parkeersysteem waar je zelf moet schakelen en gas moet geven en remmen. Snap niet waarom sommige constructeurs dat zo implementeren, parkeren is toch net een samenspel tussen bewegen en draaien...
Als ik hier lees hoe het systeem bij de andere merken werkt, dan kan ik alleen maar concluderen dat het systeem van BMW beter werkt
Niemand met een Tesla hier? Die zouden dat toch ook volautomatisch moeten kunnen doen...
Als ik hier lees hoe het systeem bij de andere merken werkt, dan kan ik alleen maar concluderen dat het systeem van BMW beter werkt
Niemand met een Tesla hier? Die zouden dat toch ook volautomatisch moeten kunnen doen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Of blij zijn dat het eens zonder problemen gelukt is en er dan iemand zich er gewoon losjes nog bij in zet Collega's lachten wel regelmatig dat ik liever een dorp verder parkeer... Ooit ook uit parkingplaatsje vertrokken zonder opzij te rijden, niet één van mijn betere momenten (slachtoffer wel blij "eindelijk eens iemand die bericht achter laat"). Parking assist zou het waarschijnlijk uit miserie automatisch van mij overnemenTomby schreef:Ik parkeer dan ergens anders en als ik dan te voet passeer zie ik dat de auto er zelfs 1.5x in kon .
'we gaan dat toch eens in orde maken dat jij terug met auto mag rijden' liever niet, heel België is cara dankbaar
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13615
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
<3 bimmerselder schreef: Als ik hier lees hoe het systeem bij de andere merken werkt, dan kan ik alleen maar concluderen dat het systeem van BMW beter werkt
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Echt toch hé, ni? ‘t zijn zo van die kleine dingen die het verschil maken en hun hoge prijs een heel klein beetje beter te kunnen plaatsen. Als ik van collega’s hoor welke problemen ze met Android en Bluetooth hebben in hun Audi’s en Mercedessen, ik ken er geen eene die het allemaal probleemloos aan de praat hebben gekregen, en stabiel.Goztow schreef: <3 bimmer
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Mijn VW Passat doet dat in elk geval wel: gewoon bij het uitrijden weer op de park-assist knop duwen. Het systeem vraagt dan richtingaanwijzer aan te zetten in de richting dat je wil uitrijden en zal er zelf uitrijden (dat is: klaar zetten tot het laatste moment waar je dan gewoon wat gas moet geven, je stuur staat nog correct gedraaid).Tim H. schreef:moet ik eens proberen, geen ideedevastator schreef:Kan ie dan ook zelf uit die veel te krappe file-parkeersplaats rijden ? Anders sta je daar wel behoorlijk te kloten met je vooruit-achteruit-vooruit-achteruit..
Ik gebruik het park-assist systeem eigenlijk zelden. Als ik het gebruik werkt het goed: mooi kort, evenwijdig met de borduur en midden tussen de auto's vooraan en achteraan, of links en rechts als ik 90° moet inparkeren. De reden waarom ik het niet gebruik: het duurt meestal te lang, ik kan zelf sneller inparkeren en in minder manoeuvres. Ik gebruik het dus enkel als de plaats erg nipt is of om de kinderen te amuseren, want die vinden het geweldig dat de auto zelf kan sturen
Ik moet trouwens inderdaad wel zelf voor- en achteruitschakelen, remmen en gas geven. Ik dacht dat deze handelingen wel niet nodig zijn als je met een automatische versnellingsbak rijdt? (maar zeker weet ik dit niet).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
[offtopic]selder schreef:Echt toch hé, ni? ‘t zijn zo van die kleine dingen die het verschil maken en hun hoge prijs een heel klein beetje beter te kunnen plaatsen. Als ik van collega’s hoor welke problemen ze met Android en Bluetooth hebben in hun Audi’s en Mercedessen, ik ken er geen eene die het allemaal probleemloos aan de praat hebben gekregen, en stabiel.Goztow schreef: <3 bimmer
In de mijne werkt het helaas toch ook niet altijd feilloos (3-serie, BJ 2016 icm Galaxy S9+). Heb een ipod liggen in mijn middenconsole, maar die integratie is pas echt he-le-maal kut.
[/offtopic]
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dat kan ook aan de collega's liggen natuurlijkselder schreef: Als ik van collega’s hoor welke problemen ze met Android en Bluetooth hebben in hun Audi’s en Mercedessen, ik ken er geen eene die het allemaal probleemloos aan de praat hebben gekregen, en stabiel.
Bij mij zit het op men VW Passat Variant, ik gebruik het eigenlijk zelden, als ik het gebruik werkt het wel erg goed. Geen automaat, dus inderdaad zelf in voor en achteruit zetten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
Hier heb ik dan weer geen problemen mee, android auto werkt zeer goed (VW en Nokia 6.2). Enige minpuntje is dat ik Tunein af en toe moet resetten omdat deze blijft 'hangen'.selder schreef:Echt toch hé, ni? ‘t zijn zo van die kleine dingen die het verschil maken en hun hoge prijs een heel klein beetje beter te kunnen plaatsen. Als ik van collega’s hoor welke problemen ze met Android en Bluetooth hebben in hun Audi’s en Mercedessen, ik ken er geen eene die het allemaal probleemloos aan de praat hebben gekregen, en stabiel.Goztow schreef: <3 bimmer
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Die collega's zullen waarschijnlijk hun optie lijst ook niet uit hun hoofd kunnen opsommen, laat ze hen dan ook vergeven zijn dat ze hunne foon niet degelijk kunnen koppelen met hun poor-mens-car ,;-)selder schreef:Goztow schreef:
Echt toch hé, ni? ‘t zijn zo van die kleine dingen die het verschil maken en hun hoge prijs een heel klein beetje beter te kunnen plaatsen. Als ik van collega’s hoor welke problemen ze met Android en Bluetooth hebben in hun Audi’s en Mercedessen, ik ken er geen eene die het allemaal probleemloos aan de praat hebben gekregen, en stabiel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Staat er op, enkel eenmalig gebruikt tijdens de testrit, nadien nooit meer. Weliswaar met automaat, maar volledig zelfstandig inparkeren, en aan een stevig tempo.
@iceke : geen zorgen, Android en BMW is(of was ondertussen) niet het summum van integratie, ze schermen hun ecosysteem stevig af en interesse in Android Auto is er niet van hun kant. Met Apple is er iets meer mee te doen als je geld hebt neergelegd voor Apple Carplay.
@iceke : geen zorgen, Android en BMW is(of was ondertussen) niet het summum van integratie, ze schermen hun ecosysteem stevig af en interesse in Android Auto is er niet van hun kant. Met Apple is er iets meer mee te doen als je geld hebt neergelegd voor Apple Carplay.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik was Selder wat aan't plagen. Android+auto is helemaal nog niet oké. Dat gezegd zijnde, veel mensen zitten te prutsen on hun smartphone via bt te koppelen met hun auto (en dat heeft niks met android vs. Ios te maken)
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Eum excuseer? In mijn 530e van 2017 zit dit wel hoorselder schreef:Yep, daar zit BMW (toch in de lager-dan-7-reeks) nog niet.
Zalig cruisen zonder iets te moeten doen, buiten na x aantal tijd het stuur aanraken (of gewoon de knie ertegen).
Trouwens, dat auto parkeren is heel erg leuk, alleen staat er voor mij 1 zin in de disclaimer die ik huiverig vind:
- (in de trend van) BMW kan niet garanderen dat er in bepaalde gevallen geen stoeprand schade aan de velgen komt. Met die 20" eronder is dat iets wat ik niet echt leuk vind eigenlijk.
Maar dus situaties zonder stoeprand of lage stoeprand is dat echt wel leuk en (op de 530e dan) enorm snel. Je moet enkel de P knop ingedrukt houden, en sturen, gas en remmen is automatisch. Toen hij uit kwam was dit trouwens de snelt parkerende wagen autonoom. En ik moet zeggen dat ik de eerste 3 x bijna een hartstilstand heb gehad en 1x zelf de rem ingeduwd hebt omdat het echt snel gaat. Maar hij doet het telkens heel erg netjes!
Is dit de prijs waard? Goh, als ik deze optie LOS zou moeten nemen, nee dat denk ik niet. Dan zou ik echt liever gewoon voor en achter, of zelfs 360 camera willen. Dat is in vele gevallen handiger (bij uitrijden, precies afstand zien, of ik kan zelfs bij een oversteek de front camera inschakelen die dan een zicht van 180 graden vooraan geeft en dus aankomende auto's etc kan detecteren en zien).