Geur van laserprinter

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb sinds enkele dagen ineens een vreemd reukprobleem. Van de ene dag op de andere ben ik een vreemde, ietwat penetrante, geur beginnen waarnemen terwijl ik in mijn werkkamer bezig was. De geur is heel moeilijk te omschrijven, maar lijkt chemisch/synthetisch van aard. Ik moest eigenlijk direct aan mijn Lexmark laserprinter denken, die hier nieuw staat. Of het aan de laserprinter ligt, ben ik nog niet zeker en wel om een aantal redenen :
* Die printer staat hier ondertussen al een maand, maar voordien niets geroken. Ook met mijn vorige Samsung heb ik jarenlang geen probleem gehad.
* Online lees je wel dat bij veel printen de printer ozon of kleine toner partikels kan uitstoten, wat niet bepaald gezond is. Maar deze printer print hooguit enkele bladzijden per dag. Vooral ozon zou een bepaalde geur hebben maar ik kan moeilijk de omschrijvingen (zoet, chloor-achtig, als regen na een onweersbui,...) relateren aan wat ik ruik.
* Ik blijf de geur ook nog waarnemen buiten mijn werkkamer (living, keuken, ...). Al lijkt het soms ook of de geur zo in mijn geheugen geprent is dat ik gewoon denk dat ik het nog ruik.
* De rest van het gezin ruikt het niet, ook als ze hier even in mijn werkkamer binnenkomen. Maar misschien is het iets dat tijd nodig heeft om door te dringen.

Ik heb dit weekend ook het raam wat open gezet om wat te verluchten, maar dat lijkt weinig te helpen. Al is het probleem ook wel dat deze ruimte vrij moeilijk te verluchten valt. Er is 1 raam dat een stuk open kan (niet helemaal wegens een desk die wat in de weg staat), met de deur die op een paar meter ernaast staat. De printer staat echter in de hoek diametraal daartegenover en dus eigenlijk heel moeilijk om de lucht ter hoogte van de printer wat te kunnen laten circuleren. Zelf zit ik ook op 2m van de printer opnieuw aan de overkant van open venster en deur.

Hoedanook, na een halfuurtje hier aan mijn bureau deze morgen, begon ik het weer een pak sterker te ruiken, wat er toch alleszins op wijst dat het hier iets in mijn kamer moet zijn. Printer heeft echter alweer 20 uur niets meer geprint.

Is dit herkenbaar voor iemand, of zijn er andere theorieën ? Sowieso zijn er nog wel een aantal zaken die ik kan proberen. Zo ben ik morgen de hele dag op kantoor, en hopelijk ruik ik dan niets (want anders is het iets in mijn neus :)). Ik kan ook eens proberen tijdelijk de printer ergens anders te zetten, op een plaats met meer luchtcirculatie,...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Didymus schreef:Olfactorische hallucinaties zijn een vroeg symptoom van een hersentumor. ;)
Ja, daar dacht ik ook al aan, ook niet echt om te lachen eigenlijk. Maar van wat ik daarvan las, is het eerder in vlagen dat dat dan opkomt, terwijl het hier toch echt wel gerelateerd lijkt aan iets hier in huis of in mijn werkkamer.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Zet je printer eens uit en in een andere plaats?

Maar als anderen het niet ruiken zou ik inderdaad toch, zonder smiley, een afspraak bij de dokter boeken.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

De laserprinter ozon geur reuk je echt wel, misschien iemand anders laten ruiken terwijl je een paar pagina's print?
Geur blijft ook wel een tijd hangen. De ene persoon is er gevoeliger voor dan de andere en geur omschrijven is lastig.

Printer enkele dagen verplaatsen, daarna verluchten (eventueel even ventilator). Als geur terug komt bij terugkeer printer ben je zeker.
Als het de schuldige is en je bij de gelukigen hoort dat het echt stoort, zit er niks anders op dan het ding ergens anders een plek bezorgen (simpeler met netwerkprinters)

Allemaal handiger om te proberen dan MRI (van contrastvloeistof kan je ook behoorlijk mottig worden en smeriger dan ozon :wink: )
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De Brother en Xerox laserprinters hier zorgen beiden ook voor een niet te miskennen geur, doch alleen maar als er echt veel geprint wordt. Geen geur bij idle/slaap of bij afdruk van slechts enkele pagina's. Er zit grotendeels ozon in dus het lijkt wat op de geur buiten nadat het veel geregend heeft, maar het is ook weer niet exact hetzelfde. Mits verluchting (deur of raam open) trekt de geur vrij snel weg.

Zoals hierboven al gesuggereerd zou ik die gewoon eens helemaal uitzetten, of beter, eens een dag in een andere ruimte plaatsen. Let op, dat kan alleen maar de printer als oorzaak uitsluiten. De geur kan ook van ergens anders komen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het hoeft niet dadelijk een medische ramp te zijn. Een verkoudheid, ook zeer licht, verstoort je geurzin ook.

Ozon is echt wel een zeer duidelijk te onderscheiden geur.
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Zover ik weet wordt het toch aangeraden te verluchten bij gebruik van een laserprinter, hier produceert de HP laserprinter ook een duidelijke geur maar met het raam op kipstand is dat verder geen probleem. Toch vreemd als je dit nog ruikt wanneer je verlucht hebt en al even niets afgedrukt hebt. Maar verluchting is zeker noodzakelijk, sinds je aangeeft dat de ruimte moeilijk te verluchten valt zou ik toch in die richting kijken. Is het niet mogelijk goed te verluchten als je de deur opent en een raam in een andere ruimte? Slechts 1 raam open creëert weinig luchtcirculatie.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het blijkt toch niet aan de printer te liggen maar medisch van oorzaak. Ik ruik het dus letterlijk overal, ook in de auto. Ben dus toch maar even naar de huisarts geweest, en die had zoiets nog nooit gehoord. Ik blijk wel een ontstoken neus te hebben, dus eerst een poging met ontstekingsremmende spray. Als het dan na een week nog niet voorbij is, zal het verder onderzoek worden. Fingers crossed...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Als je in Tienen woont is dat dan nog te begrijpen :-( (wel heel andere geur) of een verborgen terorist die niet meer durft van onderbroek te wisselen.

Hopen dan maar dat ontsteking oplossing geeft. Good luck.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

De ozon van de printer kan een rol gespeeld hebben bij de ontsteking:
http://www.irceline.be/nl/documentatie/ ... on-waarden
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

tien schreef:Als je in Tienen woont is dat dan nog te begrijpen :-( (wel heel andere geur) of een verborgen terorist die niet meer durft van onderbroek te wisselen.

Hopen dan maar dat ontsteking oplossing geeft. Good luck.
Terorist (sic), ontsteking en oplossing in één reactie... je moet maar durven 8)
Computer(k)nul
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Kan ook gewoon een capaciteit zijn die is gebarsten en waar gas uit komt.
Of zo als ik hier ook wel eens heb de uitlaat van de verwarming die terug binnen waait als de wind fout zit.
2lan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

Hopelijk is de geur waarneming verdwenen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

2lan schreef:Hopelijk is de geur waarneming verdwenen.
Zag er lang niet goed uit, want tot zondag was er weinig beterschap te merken alhoewel de dokter zei dat het tegen vandaag wel weg zou zijn. Sinds gisteren is het echter beduidend gebeterd en is het nog maar een paar keer per dag voorgevallen en ook maar in lichte mate. Dus wellicht/hopelijk dus toch het gevolg van die ontsteking in mijn neus. Toch nog enkele dagen afwachten tot het helemaal verdwenen is, maar ben toch minder ongerust nu (en ook simpelweg opgelucht dat ik bijna van die vervelende geur af ben).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”