Alleen groen nog toegelaten bij nieuwe rijhuizen
Gent verbiedt autoplaats in voortuin
Gent zal geen bouwvergunningen meer verstrekken voor verharde opritten in voortuinen. ‘Een voortuin is een tuin’, zegt schepen van Stedenbouw Filip Watteeuw (Groen). ‘Die moet groen zijn.’
Volgens mij is hier niet goed over nagedacht.In nieuwe woonblokken met rijhuizen zal de stad geen vergunningen meer geven voor verharde opritten in een voortuin. ‘Als er een voortuin is, moet die groen zijn. De enige verharding die is toegestaan, is het toegangspad. Autostaanplaatsen zijn niet toegelaten.’ Dat staat in een nota met nieuwe richtlijnen die de stad wil gebruiken om bouwvergunningen te verstrekken.
Een oprit naar een garage kan natuurlijk wel, als daar een vergunning voor gegeven wordt, zegt Watteeuw. Maar nog meer auto’s in de voortuin wil hij niet. ‘Wij willen geen privatisering van het parkeren’, zegt hij. ‘Op zo’n oprit kan alleen de bewoner staan, wat het aantal parkeerplaatsen in de straat voor anderen vermindert.’
> een oprit is 2-3m breed, grofweg de helft (of minder) van 1 parkeerplaats
> op een oprit krijg je meer dan 1 auto
> je hoeft toch geen garage te hebben om een oprit te verantwoorden, een carport of gewoon "naast het huis" is toch even goed
Als je meer parkeerruimte op straat wil, kan dat op een minder ingrijpende manier dan een verbod
- limiteer het aantal meter oprit (bv 3m per woonst)
- limiteer het aantal of percentage vierkante meter verhard in een voortuin
- reguleer het type verharding zodat het meer waterdoorlatend is (wat beter overal in Vlaanderen zou gebeuren, maar goed)
Eén van de grote voordelen van een oprit is "rust": ik kom thuis en ik heb sowieso plaats. Ik heb er zelf nooit last van gehad, ook in centrum Leuven huurde ik een garage, maar als ik bij vrienden op bezoek ga zonder oprit, is dat frustrerend.
Hoe denk je mensen te overtuigen om dichter bij elkaar te wonen, als je gaat institutionaliseren dat ze last gaan hebben met parkeerplaats voor een auto?