42 vragen over Digitale TV

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Provider

<center>Afbeelding</Center>

Elke dag stelt Het Nieuwsblad een vraag over Digitale TV. De lezer krijgt een antwoord op prangende vragen zodat misverstanden meteen uit de weg geruimd worden. U kan de vragenlijst nalezen op de webstek van Het Nieuwsblad of klik gewoon hier.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Hi mannen, mag ik er ook eentje stellen?

Ik heb ergens op een forum gelezen;

Bij digitale televisie, willen de kabel en satelietmaatschappijen zoveel kanalen samen persen dat ze de bitrate naar onaanvaardbare waarden verlagen met als gevolg dat "hoe beter je TV is (lees LCD of Plasma) hoe slechter je beeld wordt".

De Engelsen zijn in ieder geval zeker niet te spreken over de kwaliteit van het Sky digital aanbod via Astra.

Weet iemand of dit ook hier ook het geval wordt bij Telenet en Belgacom?

Groetjes,
Mahi
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Voor Belgacom zou dat wel eens kunnen met hun miezerige 4.6 Mbit.

Bovendien, dit is voorlopig de grootste spelbreker voor BelgacomTV.
wh4t3v3r
Member
Member
Provider

Mahimahi schreef:"hoe beter je TV is (lees LCD of Plasma) hoe slechter je beeld wordt".
moest hier toch ff op reageren, volgens een recente editie van test aankoop is een gewone tv (lees eentje met beeldbuis) nog steeds het beste qua beeld kwaliteit !
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het moest weer eens gebeuren, ons pa toont ineens interesse en begint de stukken uit het Nieuwsblad te knippen, nu mist hij natuurlijk het ene stuk van gisteren (2 augustus), want dat is gebruikt als behangafval :| . Is er iemand die dit stuk nog heeft en eventueel een scanner of iemand die het stuk misschien op inet weet staan? Je zou mij van een kwade blik afhelpen, alvast bedankt.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Provider

moest hier toch ff op reageren, volgens een recente editie van test aankoop is een gewone tv (lees eentje met beeldbuis) nog steeds het beste qua beeld kwaliteit !
Tot voor kort was ik ook die mening toegedaan ja.

Maar daar ging het hem in feite niet over.

De meeste mensen zijn het er over eens dat een recente Plasma of LCD TV, die HD ready is, meer detail kan weergeven dan een CRT.

Wanneer nu een film wordt uitgezonden op zeer lage bitrate ziet men op een CRT nog geen blokjes maar men ziet ze wel op een LCD juist omdat die meer detail kan weergeven.

Mijn vraag was dus enkel "weet er iemand of de kabelmaatschappij hier dezelfde weg gaat inslaan als Sky-digital"
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:
Provider

De meeste LCD's en plasma's geven gewoon een slechter beeld omwille van de deinterlacers, scalers, digitaalomzettingen etc. dit zou moeten beteren met de tijd (meer ervaring bij de fabrikanten + gebruik van meer digitale ingangen die direct op de juiste resolutie werken).
NuKeM
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hi Nukem :-D

Yep, akkoord maar de techniek is nu zo ver gevorderd dat de laatste generaties HD compatibele TVs wel aan de criteria die je daar opsomt voldoen.
Ik ben in panne gevallen met mijn 14 jaar oude tv en ik heb dus al wat winkels en forums afgezocht naar een vervangtoestel.

De meeste winkels zetten een DVD beeld op het scherm dat uiteraard perfect is maar wanneer ze een normale zender weergeven (als ze dat al willen doen) is het beeld dikwijls om bij te wenen.
Dit komt meestal omdat ze een tiental of meer TVs met een splitter op hetzelfde signaal aansluiten met alle gevolgen van dien.
Wanneer je echter een goed toestel op een sterk signaal aansluit is de kwaliteit zeker zo goed als dat van de beste CRT (in mijn ogen dan, verschilt van persoon tot persoon).
Een digitaal signaal via DVI, van een PC bijvoorbeeld, is perfect op 1368x768 of 1360x768. (1366x768 is moeilijk haalbaar)

Mijn dochter heeft onlangs zo'n toestel (merk LG) laten plaatsen en ik heb er een namiddagje voor uitgetrokken om alles eens kritisch te bekijken.
Ik moet zeggen dat ik echt niets kan afkeuren op de kwaliteit van het beeld, niet wat de gewone zenders betreft en zeker niet als het gaat om DVD weer te geven.

Al bij al, mijn TV kon geen slechter moment kiezen om uit te vallen nu men geen zekerheid meer heeft dat wat men ook koopt binnen 2 a 3 jaar nog gaat werken.

Moest het niet zijn dat mijn missis per sé die domme vlaamse zenders wil vloog het ganse kabelgeknoei de deur uit en kwam er een sat installatie voor in de plaats.
Mixtics bakjes die je alle vrijheid afnemen moet ik zeker niet hebben.

Groetjes,
Mahi
Laatst gewijzigd door Mahimahi 04 aug 2005, 18:46, in totaal 1 gewijzigd.
The_One_be

Ik vind dit ook een groot nadeel bij BelgacomTV, zeker ook voor de mensen met een HD/DVD Recorder

http://www.nieuwsblad.be/GT/Index.aspx? ... d=GAVGJMOL
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”