GDPR topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

r2504 schreef: Ik denk ook niet dat het kan dat je de leesbaarheid van een thread laat primeren boven privacy.
je kunt verwachten dt ik niet mag ontdekken, zonder veel moeite, dat ik je buur ben
maar het rect opeisen om ten allen tijden heeldere discussie's, ook al slaan ze vaak nergens op, op een discussieforum te verwijderen/manipuleren/... onder het mom van privacy is buitenproportioneel
dan kun je het hele concept rond fora volledig opdoeken
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

GDPR gaat enkel over persoonlijk identificeerbare gegevens. Zie ook 1 van mijn vorige posts - met een specifiek vb voor een forum.

Verder is er zelfs specifiek sprake over ‘realistische kans op identificatie (al dan niet na anonimisatie)’ bij GDPR / right to be forgotten.

Nogmaals: GDPR gaat over transparantie, niet over privacy op zich.
Je blijft trouwens zelf verantwoordelijk over wat je post. Wil je alles verwijderd zien (permanent, in geen enkel opzicht nog terug te halen) dan dien je andere paden dan GDPR te bewandelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

axs schreef:GDPR gaat enkel over persoonlijk identificeerbare gegevens.
Dat heb je al meermaals geschreven... en ik heb er al meermaals op geantwoord dat zoiets ook indirect kan.
axs
Moderator
Moderator

En dat ‘indirect’ staat ook netjes omschreven in de GDPR.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

:-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator

Kwam net dit tegen op een website. Zouden velen een voorbeeld aan mogen nemen.
Bijlagen
B76C2050-0205-4303-9B36-B0847366BFBC.png
67A40331-2093-4E25-86B0-DD380E6D19FB.png
F4DDDBE2-CF8A-485C-8A24-9ECE6869A85A.png
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

axs schreef:Kwam net dit tegen op een website. Zouden velen een voorbeeld aan mogen nemen.
op de sites van de vrt staat er ook een lijst met onderscheid tussen de verschillende cookies
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: :-)
Deez is nog beter:

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Vandaag stuurt Bpost je een brief om je email adres te mogen koppelen aan je naam-adres... ttz 18 brieven :angel:
IMG_20180531_142355.jpg
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Vandaag stuurt Bpost je een brief om je email adres te mogen koppelen aan je naam-adres... ttz 18 brieven :angel:

Amai spam just got physical
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Waar halen die 18 van je emails vandaan?
Shit zeg, als dat waar is...
Worst case scenario staat hier een camion brieven voor mijn deur een van dees :-P
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb toch ook al die brief een 10tal keer ontvangen maar niet samen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ITnetadmin schreef:Waar halen die 18 van je emails vandaan?
AFAIK sturen ze enkel een brief voor de e-mail/naam combinatie waarvoor je je voorkeuren voor aflevering opgegeven hebt. Hier thuis hebben we er 5 gekregen. Mijn vrouw had blijkbaar voor elk familielid voorkeur opgegeven met haar mail-adres, en ikzelf had het ook nog eens opgegeven met mijn mail-adres.
Deze actie is gewoon naar aanleiding van dat nieuws waarbij bleek dat ze gewoon helemaal geen check deden en je dus met een fake e-mail adres iemand zijn bestellingen kon onderscheppen door ze ergens anders naartoe te laten sturen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:naar aanleiding van dat nieuws waarbij bleek dat ze gewoon helemaal geen check deden en je dus met een fake e-mail adres iemand zijn bestellingen kon onderscheppen door ze ergens anders naartoe te laten sturen.
:bang:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ITnetadmin schreef: :bang:
Is hier ook gewoon een thread over geweest hoor.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Hoe. is. het. toch. in. 's hemelsnaam. mogelijk? :-p
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ondertussen meer dan een jaar verder en ik vond deze interessante terugkijk vanuit een kritisch oogpunt:

https://truthonthemarket.com/2019/05/24 ... nsequences

TLDR:
* €55,955,871 in boetes maar daarvan is 50 miljoen een enkele boete voor Google
* GDPR heeft veel onverwachte bijwerkingen (als iemand in je account hackt heeft die het "recht" om al je data op te vragen; kranten verwijderen persoonlijke gegevens van recidivisten/oplichters en criminelen op hun verzoek, ...)
* Kosten voor compliance zijn astronomisch hoog
* Als gevolg van het vorige: grote bedrijven winnen bij GDPR, kleine bedrijven zonder groot budget voor compliance verliezen
* Als gevolg daarvan: een lijst van kleine en middelgrote bedrijven die de EU-markt verlaten hebben
* Venture kapitaal voor investeringen in de EU startups gezakt met 50%
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:kranten verwijderen persoonlijke gegevens van recidivisten/oplichters en criminelen op hun verzoek, ...)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190607_04450015 - DE OMBUDSVROUW - Als u ‘vergeten’ wil worden
Veelal gaat het om veel zwaarwichtiger feiten. Een zware veroordeling wegens oplichting of zedenfeiten, bijvoorbeeld, waarmee iemand liever niet de rest van zijn leven geconfronteerd blijft. Dan is de vraag naar anonimiteit veel prangender.
De beslissing of er al dan niet wordt ingegaan op zo’n vraag, wordt genomen door de juridische dienst van de krant. En die zegt niet altijd ja.
Natuurlijk heeft een burger die ooit in de krant genoemd is, recht op de bescherming van zijn privacy. Maar bij vragen om in te grijpen in het archief van de krant, botst dat individuele recht op andere rechten, zoals de vrijheid van ­meningsuiting, de persvrijheid en het recht op informatie van het publiek. Krantenarchieven zijn vaak een belangrijke historische bron. Ondoordachte ingrepen daarin kunnen, in het ergste geval, leiden tot geschiedvervalsing.
Natuurlijk kunt u altijd vragen om foutieve informatie over uzelf te corrigeren. Let wel: u moet dat persoonlijk aanvragen, en bij uw aanvraag niet alleen een identiteitsbewijs voegen, maar ook een gedetailleerde motivering waarom u de informatie wilt laten rechtzetten.

De krant zal in principe alleen ingaan op uw verzoek wanneer de informatie feitelijk onjuist was op het moment van publicatie. Een bedrijf dat verhuisd is, kan dus bijvoorbeeld niet vragen dat in een vroeger artikel zijn huidige locatie wordt vermeld. Het mag ook niet om irrelevante details gaan: u moet duidelijk kunnen maken dat de informatie schadelijk is voor u.

Daarnaast kunt u, als u in een bericht vermeld werd als verdachte, beklaagde of veroordeelde, gerechtelijke informatie ­laten toevoegen. Zo kunt u bijvoorbeeld laten opnemen dat u, na een veroordeling in eerste instantie, in beroep bent vrijgesproken, of dat u buiten vervolging bent gesteld. Die updates halen niet altijd de krant. Maar dat ze wel vermeld worden, kan uiteraard van cruciaal belang zijn voor iemand die onterecht ergens van beschuldigd is.

CCatalyst schreef:Als gevolg van het vorige: grote bedrijven winnen bij GDPR, kleine bedrijven zonder groot budget voor compliance verliezen
Leestip: https://www.lannoo.be/nl/gigantisme
Luistertip: Interne Keuken waarin Noels wordt geïnterviewd over zijn boek
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Gisteren een bestelling gedaan van een simkaart bij Scarlet.

In de kleine letters staat 2x dat ik een mail moet sturen naar opt-out@...
Vergis ik me en is dat wel toegestaan ?
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-09-16 om 19.09.09.png
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Bij den action geven ze van die kras loten mee, en dan moet je naar een URL surfen die redirect naar

https://krasenwin.action.com/

Daar moet je niet alleen je unieke code ingeven, maar ook je email adres. Dit is dus niet anders dan een fake actie om email addressen te harvesten om dan mensen met allerlei acties te kunnen spammen. Dit gaat voorbij het doel van de actie.

Om te weten of je gewonnen hebt, is een email adres niet noodzakelijk, maar action verplicht je wel om dat in te geven.
action-gdpr-violation.png
Dit is dus onzin:
1.2 Deelnemen aan een actie

Wanneer je meedoet aan een actie of prijsvraag is het voor ons van belang om te weten wie er deelneemt. Om je deelname te registreren en/of te bevestigen en om de eventueel gewonnen prijzen aan je toe te kunnen sturen, hebben we een aantal gegevens van je nodig. Denk aan je naam, adres en woonplaats en e-mailadres. Afhankelijk van de actie verwerken we ook informatie over je deelname, zoals scores of antwoorden op een prijsvraag.

Het verstrekken van deze persoonsgegevens is niet verplicht. Wanneer je deze persoonsgegevens niet verstrekt, is het helaas niet mogelijk om jouw deelname aan de actie juist te verwerken.

Na afloop van de actie bewaren we jouw gegevens over je deelname om prijzen toe te kunnen sturen en vragen over de actie te kunnen beantwoorden. Wij bewaren jouw gegevens niet langer dan 2 maanden nadat de actie is afgelopen.
Dan vraag je toch de gegevens als iemand gewonnen heeft, ipv van iedereen?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:Dan vraag je toch de gegevens als iemand gewonnen heeft, ipv van iedereen?
Hoe ga je de winnaars verwittigen :)?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
ub4b schreef:Dan vraag je toch de gegevens als iemand gewonnen heeft, ipv van iedereen?
Hoe ga je de winnaars verwittigen :)?
Om te weten of je gewonnen hebt moet je al gegevens ingeven, dat vind ik fout.

Dus je geeft je code in, de website zegt:

- je hebt gewonnnen
- je hebt niet gewonnen

en in geval dat je gewonnen hebt, kan je je gegevens achterlaten zodat ze jou een bon kunnen sturen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Worden de prijzen niet pas naderhand bekend gemaakt?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Voor dat soort onzin heb ik tijdelijke email adressen die na verloop van tijd verwijderd worden :-)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Voor dat soort onzin heb ik tijdelijke email adressen die na verloop van tijd verwijderd worden :-)
Pfff mailinator pakken ze niet, dan maar iets fake gemaakt op eigen server:
Er is een e-mail verstuurd naar:

[email protected]

Open de e-mail
Klik op de link
Ontdek of jij een prijs hebt gewonnen!

Geen e-mail ontvangen?
Controleer je map ongewenste mail/spam!

Heb je een verkeerd e-mailadres ingevuld?
Vul opnieuw je code en e-mailadres in.
Je kan dus niet direct online zien of je gewonnen hebt, dit is dus misleidend, gezien er een email wall achter zit....

De aap komt uit de mouw:
basebuilder.png
https://www.basebuilder.com/

en wat zien we daar:

REGISTER YOUR CUSTOMERS.
INCREASE YOUR OMNI-CHANNEL SALES.

Basebuilder enables retailers – including e-retailers – as well as FMCG and product manufacturers to easily register their existing and/or prospective customers, allowing sustainable one-to-one communication.
Dus ja heel die actie dient niet om snel even je lotje te valideren, daarvoor is email registratie niet noodzakelijk, maar om een klantenbasis op te bouwen van geregistreede users.

Op het lotje staat "Vul je code in en zie of je gewonnen hebt!". Dit is PURE misleiding:
fuck-action.png
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik probeerde net online tickets te kopen voor een voorstelling in een cultureel centrum.

Je moet eerst een profiel aanmaken waar je ongeveer alles behalve je schoenmaat moet ingeven, dus ook rijksregisternummer, geboortedatum, geslacht, mobiel en vast nummer, ...

Bovendien bleek het formulier ook niet beveiligd te zijn.

Dat lijkt me toch niet GDPR compliant te zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:dus ook rijksregisternummer
Dat zal de Privacycommissie niet graag lezen, het is zowat verboden die informatie te capteren, behalve voor kredieten (de kredietcentrale werkt met uw RRN als key).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Geen idee of het onder GDPR valt (ik ken de omzet van het niet-EU bedrijf niet) maar het volgende is toch opmerkelijk:

We bereiden onze vakantie voor en in een streek met schaarse accommodatie vinden we een overnachtingsplaats. Volgens boekingssite niet beschikbaar voor 2 nachten maar op de eigen website staat dat je alsnog mag mailen. We hebben geluk, er is plaats en we krijgen een PDF om CC info in te vullen voor betaling maar er staat ook:
Please provide photocopy of both sides of credit card and copy of your ID.
I understand that if the 3 required photocopies are not attached, this authorisation form will not be processed and the
reservation will not be held.
Direct gemaild dat ik dat niet doe maar open sta voor alternatief.... geen antwoord... op zoek naar alternatief logement dus.

Ik stel mij de vraag of ze zo al veel copies hebben liggen, hoe ze die bewaren en wat ze er mee doen na afloop. Ik ga er van uit dat de beveiliging ook al niets voorstelt, het gaat niet om een grote keten maar om een logement met een 15-tal kamers.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb een appartement in Mallorca, dat ik occasioneel verhuur.
Gezien toeristische verhuring zonder licentie illegaal is (boete tot max. 40.000€), heb ik de ganse procedure doorlopen om een vergunning te krijgen.

Ik moet iedere huurder (alle personen boven 16jaar) bij de politie melden, met een copie van de identiteitskaarten.

Ik heb dus ook geen andere keuze dan mijn toekomstige klanten, bij boeken, een kopie van hun pas te vragen.
Alternatief is dat ze bij aankomst hun pas afgeven, ik of iemand lokaal een kopie gaan nemen ...
Meestal zijn reizigers niet geneigd om hun identiteitsbewijzen mee te geven met een vreemde (probleem bij verlies).
Vandaar dat we de gasten vragen om op voorhand een kopie te mailen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

philippe_d schreef:Ik heb dus ook geen andere keuze dan mijn toekomstige klanten, bij boeken, een kopie van hun pas te vragen.
Wel, het is de eerste keer dan men dat vraagt. Verleden jaar 17 hotels gehad op 4 weken en steeds bij aankomst een kopie van de moeten laten maken. No problem (hoewel) maar via mail? Dit jaar al een 8-tal geboekt, gewoon via een boekingsite (2 via booking, een paar via een site die de reservaties/betaling afhandelt, 1 die een "mollieachtig" systeem had en 1 via overschrijving. NERGENS kopie van wat dan ook moeten geven, dat doen ze maar ter plaatse.
Met alle heisa over de persoonsgegevens (ook op radio1 deze week, naast de rest in de media) kan je het niet normaal vinden om een kopie via mail te sturen. En daar dan nog een kopie van voor/achterkant van de creditkaart bij? Nope. De bestemming is in Afrika dus ben ik nog voorzichtiger, ik heb geen zin om een of andere prins aan een nieuwe identiteit te helpen :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”