Ik hecht vooral belang aan een stille pc die niet teveel warmte produceert. Ik game nooit, occasioneel doe ik wat videomontage. Voor mijn toepassingen is de ingebouwde graphics van een i5 ruim voldoende.
Ik heb in een ver verleden veel AMD-processoren gehad, maar ben nu toch al weer ruim 10 jaar terug naar intel gegaan. Ik ben gecharmeerd door de nieuwe Ryzen 3 generatie, waardoor ik een Ryzen 5 3600 wou nemen. Maar dankzij een vraag van dragonflo realiseerde ik me zonet dat ik een belangrijk ding over het hoofd gezien heb: die heeft geen ingebouwde graphics waardoor ik dus een aparte grafische adapter moet installeren, met extra warmte en vaak ook lawaai tot gevolg.
Ik zou kunnen "upgraden" naar een i5 9500, maar die is trager dan de i5 8600 die ik nu heb. Of naar de i5 9600K, maar die heeft een TDP van 95W (tegen 65W voor de 8600) dus die wordt warmer. De "gewone" i5 9600 (niet K) zie ik nog nergens te koop.
Of gewoon niets doen. Ik heb nu de kans voor een gratis upgrade, maar ik kan die kans ook laten voorbij gaan.
Dus ik weet het even niet meer en wil even wat andere meningen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)