Upgrade voor i5 8600 ZONDER grafische kaart

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik heb de mogelijkheid om mijn huidige pc gratis te upgraden. Ik heb nu een i5 8600, en een moederbord met H370 chipset.
Ik hecht vooral belang aan een stille pc die niet teveel warmte produceert. Ik game nooit, occasioneel doe ik wat videomontage. Voor mijn toepassingen is de ingebouwde graphics van een i5 ruim voldoende.

Ik heb in een ver verleden veel AMD-processoren gehad, maar ben nu toch al weer ruim 10 jaar terug naar intel gegaan. Ik ben gecharmeerd door de nieuwe Ryzen 3 generatie, waardoor ik een Ryzen 5 3600 wou nemen. Maar dankzij een vraag van dragonflo realiseerde ik me zonet dat ik een belangrijk ding over het hoofd gezien heb: die heeft geen ingebouwde graphics waardoor ik dus een aparte grafische adapter moet installeren, met extra warmte en vaak ook lawaai tot gevolg.

Ik zou kunnen "upgraden" naar een i5 9500, maar die is trager dan de i5 8600 die ik nu heb. Of naar de i5 9600K, maar die heeft een TDP van 95W (tegen 65W voor de 8600) dus die wordt warmer. De "gewone" i5 9600 (niet K) zie ik nog nergens te koop.

Of gewoon niets doen. Ik heb nu de kans voor een gratis upgrade, maar ik kan die kans ook laten voorbij gaan.
Dus ik weet het even niet meer en wil even wat andere meningen :)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan toch een fluisterstille grafische kaart plaatsen?
Aangezien je niet gamed, zoek een fanloze grafische kaart?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De Ryzens met een G in het modelnummer (bijvoorbeeld 3200G of 3400G) hebben een geïntegreerde grafische chip.

De moederborden kunnen wel voorzien zijn van een extra chipset fan maar geen idee of die storend luid gaan zijn. Daarbij moet je ook rekening houden met het feit dat als je één component stil maakt, je een andere misschien te veel hoort.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan inderdaad een passief gekoelde kaart zoeken, maar daarmee verdampt het prijsvoordeel van de Ryzen. Je moet al een minstens een Nvidia GT1030 (~80 eur) hebben voor betere performance dan de HD630 die in mijn huidige processor zit. Of de AMD Radeon RX560, maar als je processor, het wat duurdere mainboard en die kaart optelt zit ik ongeveer aan de prijs van een i7 9700 ...

De 3400G is dan weer een quadcore, stapje terug tov de i5 8600 die ik nu heb.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Zou extra RAM of een snellere SSD geen betere upgrade zijn?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat specifiek om CPU en moederbord die ik kan vervangen. SSD is trouwens een Samsung 960EVO (NVMe) en ik heb nog nooit geheugengebrek gehad met de 8 GB die er nu in zit. Voor alle duidelijkheid: ik ben tevreden met wat ik nu heb. Het is eerder "omdat het kan" :)

Ik hoor veel lof over de Ryzen 3000 reeks, maar door het gebrek aan ingebouwde graphics ben ik plots veel minder overtuigd dat het zo'n goede keuze is. Als je ingebouwde graphics wil lijkt het erop dat AMD geen echte competitor voor de i5/i7 reeks van Intel heeft.

Wordt een processor met een hogere TDP eigenlijk warmer dan één met een lagere TDP, als beiden (bijna) idle draaien?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

TDP is bij AMD het maximum, bij Intel is het eerder een hoog gemiddeld gebruik, al heeft AMD dat recent ook wat relaxt, geloof ik. TDP is een indicatie voor de warmte afvoer die je nodig hebt, dus in principe wordt een processor met een hoger TDP ook warmer onder full load, maar 't is slechts een indicatie dus in de praktijk zal een verschil in verbruik van meerdere factoren afhangen. En dat geldt ook bij het idlen maar dan zullen de verschillen veel kleiner zijn.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Ja, dat een processor met hogere TDP warmer wordt onder full load is logisch. Maar die kan ook meer berekeningen doen in dezelfde tijdsperiode. Stel dat processor A 15 seconden nodig heeft voor een bewerking, en processor B 10 seconden. Dan mag processor B ook 1/3 meer energie per seconde verbruiken dan processor A zolang hij die bewerkingen aan't doen is.

Maar: stel dat ik een Youtube video aan't streamen ben. Beide processoren hebben dezelfde architectuur en verschillen enkel qua kloksnelheid, en beiden kunnen dat streamen met gemak aan. Processor B, met hogere TDP, zal tov zijn maximum kunnen nog net iets minder hard moeten werken dan processor A, maar beiden hebben dus nog bakken reserve. Zal processor B in dat geval meer energie verbruiken dan processor A?
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

*-*
Laatst gewijzigd door Fentimento 20 sep 2020, 13:56, in totaal 1 gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Fentimento schreef:Weinig mensen die een I5/I7 draaien zonder grafische kaart zou ik denken.
Daar ben ik niet van overtuigd. Ik beschouw mezelf eerder als een business user, en als je dan bv kijkt naar het aanbod van Dell:
https://www.dell.com/nl-be/work/shop/de ... 15o5070sff

Als Intel niet overtuigd was van het nut van een ingebouwde grafische kaart in hun i5/i7 processoren zouden ze ze toch enkel in de F variant aanbieden?

Misschien heeft de volgende generatie AMD-processoren een andere architectuur, maar misschien ook niet... Dus ik denk dat het dan toch maar een i5 9600K zal worden...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Fentimento schreef:
Weinig mensen die een I5/I7 draaien zonder grafische kaart zou ik denken.

Toch wel, een 9700K hierzo.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Mss is een Intel nuc een oplossing.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

De meeste weten nog niet eens of ze het hebben of niet, laat staan welke cpu. Overschat mensen niet teveel.
Ook voor wie het stil en/of klein wil.

Kort: de meeste pc gebruikers zijn geen gamers :lol:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Nog een bijkomende reden: discrete GPU's gaan regelmatig kapot doordat de ventilatortjes vastlopen. Als je dan nog integrated graphics hebt heb je nog een plan B om de computer te depanneren.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef:Ja, dat een processor met hogere TDP warmer wordt onder full load is logisch. Maar die kan ook meer berekeningen doen in dezelfde tijdsperiode. Stel dat processor A 15 seconden nodig heeft voor een bewerking, en processor B 10 seconden. Dan mag processor B ook 1/3 meer energie per seconde verbruiken dan processor A zolang hij die bewerkingen aan't doen is.

Maar: stel dat ik een Youtube video aan't streamen ben. Beide processoren hebben dezelfde architectuur en verschillen enkel qua kloksnelheid, en beiden kunnen dat streamen met gemak aan. Processor B, met hogere TDP, zal tov zijn maximum kunnen nog net iets minder hard moeten werken dan processor A, maar beiden hebben dus nog bakken reserve. Zal processor B in dat geval meer energie verbruiken dan processor A?
Het verschil in TDP heeft een onderliggende reden van efficiëntie, dus het antwoord is eerder "ja, processor B met hoger TDP zal meer verbruiken".

Als je doelde op de verschillen tussen de Ryzen modellen, dan zag ik recent op Reddit nog iets passeren waaruit moest blijken dat de hogere modelnummers gemiddeld ook iets beter overklokken, dus in principe zijn de hogere modelnummers ietsje efficiënter maar ze noemen overklokbaarheid niet voor niets een "silicon lottery".
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:Het verschil in TDP heeft een onderliggende reden van efficiëntie, dus het antwoord is eerder "ja, processor B met hoger TDP zal meer verbruiken"
Daar vind ik weinig concrete info over. Een i5 9600 en een i5 9600K hebben volgens mij dezelfde architectuur; de K variant is hoger geklokt (krachtiger) dus kan ook meer berekeningen per seconde doen. Maar als ze dezelfde taak uitvoeren, verbruikt de K variant dan meer?

't Is een beetje zoals het downsizen van motoren. Als je in twee auto's van hetzelfde model hebt, één met een 1.6 en één met een 2-liter motor, en je rijdt beiden aan dezelfde constante snelheid op de autostrade, zal je zien dat die verbruikscijfers zéér dicht bij elkaar liggen. Terwijl als je kijkt naar de CO2 uitstoot op papier de 1.6 waarschijnlijk wat minder zal verbruiken.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

De K varianten zijn overklokbaar dus daar zit meteen een ander verwachtingspatroon aan vast en ze "binnen"(=selecteren) de chips ook op zulke eigenschappen om ze dan een ander modelnummer te geven. TDP is een indicatie op basis van dat verwachte gebruik dus of er dan werkelijk een verschil op zou zitten indien je het verbruik van een taak exact zou kunnen meten, weet ik niet.

Die afweging tussen kloksnelheid en de tijd om een taak te voltooien vind je soms wel eens in cpu reviews.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Qua processor kan/wil je niets doen ofwel hogere tdp ofwel niet sneller.

de beste optie om te versnellen is z390 mainboard, meer (en sneller ram) EN een passieve graphics card erbij.
Maar dat wil je allemaal niet ...

Tja, houden wat je hebt dan zeker?

Maar als het toch gratis upgraden is kocht ik direct een very high end z390 mainboard met alle toeters en bellen :twisted:
En een I9-9900K met een mega cooler erop, blijft fluisterstil voor hetgeen jij er mee doet
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Het zal een 9600K worden. Het valt me gewoon op dat er op dit moment nog geen één op één "opvolger" voor de i5 8600 is. De i5 9600 is nog steeds nergens leverbaar; niet meteen duidelijk waarom want de i5 9500 is er wel al een tijdje.
swapper1973
Member
Member
Bedankt: 3 keer

SpecialK schreef:Het zal een 9600K worden. Het valt me gewoon op dat er op dit moment nog geen één op één "opvolger" voor de i5 8600 is. De i5 9600 is nog steeds nergens leverbaar; niet meteen duidelijk waarom want de i5 9500 is er wel al een tijdje.
https://azerty.nl/product/intel/3643886 ... KzEALw_wcB hmm toch leverbaar
It has become appallingly obvious that our technology has exceeded our humanity.
–Albert Einstein
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Ja, de 9600K is geen probleem, die is al zeker een half jaar beschikbaar. De gewone 9500 (zonder K) is er sinds enkele maanden, maar de gewone 9600 heb ik nog nergens gevonden.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

cptKangaroo schreef:De Ryzens met een G in het modelnummer (bijvoorbeeld 3200G of 3400G) hebben een geïntegreerde grafische chip.
Veel te late reply hierover maargoed. Denk eraan dat deze G chips eigenlijk elke keer een generatie "overslaan". De 3200/3400G zijn eigenlijk Zen+ procs met ingebouwde GPU. Het zijn geen Zen2 Procs.
Nuja, als je in deze range chips gaat kopen maakt je dat niet zoveel uit geloof ik.

Het is nu wel te laat zeg maar, maar "stille" GPU's zijn gewoon readily available. Passively cooled AMD GPU's is mogelijk, aangezien die pas "hot and loud" worden als ze op hun """reference""" specs gezet worden.
Als je die op hun rated specs laat zoals designed door de chip engineers in plaats van "we moeten de nvidia chip verslagen kost wat kost" zijn die best efficient.

"fluisterstil" en coffee lake refresh chips... Nuja het is geen 9900k welke je een beefy cooling voor nodig hebt maar het zijn geen al te koele chips either. Nuja het is niet mijn build :angel: .

Hetgeen ik me gewoon een beetje afvraag is waarom je je zo druk maakt in de "performance" van je GPU als je toch niet gamet. Wat doe je specifiek dat een GPU van enkele jaren oud niet kan?
Video decoding doet bv elke GPU op z'n sokken tegenwoordig. Ook 4K. (h264)
Tenzij je de iets nieuwer VP9 of h265/HEVC 10bit dingen erbij neemt.
swapper1973
Member
Member
Bedankt: 3 keer

It has become appallingly obvious that our technology has exceeded our humanity.
–Albert Einstein
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”