Al jaren een Avast free gebruiker. Op al die jaren al honderden virussen buitengehouden (don't ask, ik klik en denk pas later
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
), nog nooit geïnfecteerd geraakt. Het ding doet prima zijn werk dus ik zie niet in waarom ik zou moeten betalen.
Telkens voor ik een format doe installeer ik voor de lol ook eens Malwarebytes (je krijgt telkens een 14 dagen Premium op proef dan) en doe eens een scan om te zien of Avast niets heeft doorgelaten en dat is nog nooit gebeurd.
Wel 3 puntjes waar je moet op letten:
* Schakel de Stille modus / Gamemodus in, zo merk je nooit nog iets van Avast. Anders krijg je veel popups met reclame en wat nog allemaal.
* Schakel het emailhandtekening uit, anders voegt Avast bij elke uitgaande mail het handtekening 'Virusvrij, gecontroleerd door Avast'
(zelfs als je webbased mailservices gebruikt zoals Gmail!!!, en nope, er zijn geen browser plugins geïnstalleerd dus ik heb er het raden naar hoe Avast het toch voor mekaar speelt een email te manipuleren)
* Schakel Avast Cybercapture uit. Dat is een extra beschermingslaag die onbekende programma's blokkeert en doorstuurt naar Avast om te analyseren. Ik heb een reeks zelfgemaakte exe'tjes die vanalles doen van Volumeregeling met Pause/Scroll Lock tot een profielswitcher voor Firefox en allen werden ze geblokkeerd, want onbekend voor Avast.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.