Anti virus

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik moet in principe mijn abo op Eset Nod32 opnieuw vernieuwen deze maand. Ik vroeg me af of er momenteel een betere keuze is:
- gratis
- betalend

iemand die onlangs een opzoeking hierrond deed of een deftige review kan meegeven? Ik ben altijd voorzichtig met online reviews die soms wel eens gesponsord kunnen zijn.

Ik ben een redelijk voorzichtige gebruiker. Doch toch al één keer slachtoffer geweest van een crytpo locker, sindsdien nog meer paranoia dan ervoor ;).

Dank je!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Persoonlijk vind ik Avira niet slecht, hij valt me bijna niet lastig en heeft enkele extra features die soms handig zijn. Voor de rest lig ik er eigenlijk niet echt wakker van, ik heb in de 20j dat ik in IT zit nog nooit een virus (zelf) gehad, puur omwille van correct/voorzichtig web/mail/... gebruik.

Imho is de built-in Windows defender zelfs meer dan goed genoeg, maar puur uit laksheid heb ik al jaren een abbo op Avira dus :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Je kan op eigen risico een key kopen op cheapkeyoffer, wat ik heb leren kennen door via Amazon een key te kopen voor Windows 10 pro.
Onlangs heb ik er nog keys besteld van Office 2019, visio 2019 en Windows server 2019 zonder problemen bij de activatie. Maar ik hou het thuis bij de gratis editie van avg of avast.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Al jaren een Avast free gebruiker. Op al die jaren al honderden virussen buitengehouden (don't ask, ik klik en denk pas later :P), nog nooit geïnfecteerd geraakt. Het ding doet prima zijn werk dus ik zie niet in waarom ik zou moeten betalen.

Telkens voor ik een format doe installeer ik voor de lol ook eens Malwarebytes (je krijgt telkens een 14 dagen Premium op proef dan) en doe eens een scan om te zien of Avast niets heeft doorgelaten en dat is nog nooit gebeurd.

Wel 3 puntjes waar je moet op letten:
* Schakel de Stille modus / Gamemodus in, zo merk je nooit nog iets van Avast. Anders krijg je veel popups met reclame en wat nog allemaal.
* Schakel het emailhandtekening uit, anders voegt Avast bij elke uitgaande mail het handtekening 'Virusvrij, gecontroleerd door Avast' (zelfs als je webbased mailservices gebruikt zoals Gmail!!!, en nope, er zijn geen browser plugins geïnstalleerd dus ik heb er het raden naar hoe Avast het toch voor mekaar speelt een email te manipuleren)
* Schakel Avast Cybercapture uit. Dat is een extra beschermingslaag die onbekende programma's blokkeert en doorstuurt naar Avast om te analyseren. Ik heb een reeks zelfgemaakte exe'tjes die vanalles doen van Volumeregeling met Pause/Scroll Lock tot een profielswitcher voor Firefox en allen werden ze geblokkeerd, want onbekend voor Avast.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

nog nooit een antivirus gekocht en nog nooit problemen gehad, heb al jaren AVAST Free nu, je krijgt af en toe een melding wat er beter kan met de betalende versie maar dat stoort niet ;)
https://www.avast.com/nl-be/free-antivirus-download

bij download even Chrome afvinken als je die niet wil.
Wigo 25
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

henkdee schreef:nog nooit een antivirus gekocht en nog nooit problemen gehad, heb al jaren AVAST Free nu, je krijgt af en toe een melding wat er beter kan met de betalende versie maar dat stoort niet ;)
https://www.avast.com/nl-be/free-antivirus-download

bij download even Chrome afvinken als je die niet wil.
Protip: rechterklik de tray icon en activeer de stille modus. Dan krijg je nooit nog 1 reclame te zien. :-D :-D
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik zou wel de 'privacy' voorwaarden eens lezen bij de 'free' antivirus tools ... #justmy2cents
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pi.Degroote
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2019, 21:31
Locatie: Gent (Ghent)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Ik heb vroeger ook lang gebruik gemaakt van 'ESET Internet/Smart Security' en 'ESET NOD32 Antivirus', maar gebruik nu gewoon Windows Defender (standaard in Windows 10/8.1).

Intussen volg ik nu reeds twee jaar de raad van een voormalig Firefox-ontwikkelaar om, in plaats van een bijkomend antivirus, niets meer te installeren op Windows 10.

Windows 10 (en 8.1) activeert dan automatisch 'Windows Defender'. Dit antivirus is heel stabiel en blijkt ook het meest betrouwbaar te zijn bij onder meer updates (en upgrades) voor Windows zelf.

Zie ook :
https://tweakers.net/nieuws/120761/voor ... tware.html
https://www.zdnet.com/article/ex-top-mo ... -defender/
https://www.bleepingcomputer.com/news/s ... icrosofts/
https://www.theregister.co.uk/2017/01/2 ... ts_poison/
https://www.neowin.net/news/ex-mozilla- ... -software/
https://www.pcgamer.com/recent-antiviru ... performer/
https://mspoweruser.com/latest-av-test- ... consumers/
https://www.digitaltrends.com/computing ... -wortless/

Indien je reeds een vermoeden zou hebben van besmetting zijn er nog : RKill, AdwCleaner, Junkware Removal Tool, ComboFix,... (bedoeld voor reeds geïnfecteerde systemen).

Verder :
Hou alle software up-to-date, zoals onder meer Google Chrome en Mozilla Firefox, en installeer in je browser enkel extensies die echt veilig zijn.
Ik gebruik op Google Chrome de extensies uBlock Origin en HTTPS Everywhere. Vooral uBlock Origin blijkt ook goed te zijn om preventief malware tegen te houden.
Laatst gewijzigd door Pi.Degroote op 17 nov 2020, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

mailracer schreef:Je kan op eigen risico een key kopen op cheapkeyoffer, wat ik heb leren kennen door via Amazon een key te kopen voor Windows 10 pro.
Ik ben uiteindelijk voor deze oplossing gegaan. Aankoop met paypal, voorh et geval het mis zou zijn gegaan. Voor 6 $ een licentie van 1 jaar gekocht. Ik heb deze geactiveerd en deze blijkt... bijna 3 jaar geldig te zijn. Voor mij een goede oplossing.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik gebruikte zeer lang NOD32 (enkel AV), en onlangs overgestapt op een iets completere dekking via McAfee LifeSafe - aanbod via het werk. Die LifeSafe gaat wat breder qua malware detectie etc.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ben al 10 jaar Eset NOD32 AV gebruiker.
Die AV-test is wel heel positief.

AV-comparatives vind Microsoft Defender ook goed, enkel de false positives is niet de beste.
https://www.av-comparatives.org/tests/r ... -may-2019/

Eset is wel de laatste jaren aan het dalen zie ik. Ik heb nog een abonnement tot half 2021, maar Defender zit er goed uit.
Gebruik nog een Malewarebytes Premium bovenop de NO32 AV. En Hitman Pro Alert.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Vroeger ook altijd een antivirus gebruikt zoals MCaffee, AVG of Avast, wel altijd de gratis versies, maar sinds Windows Defender er is gebruik ik dat.
Tot nu toe ook nog geen probleem gehad met een virus,
op één keer na maar dat was in de beginperiode toen we een computer hadden en maar diskettes uitwisselen (was in het MS-Dos tijdperk). :)
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Hier ook al jaren een tevreden Defender gebruiker.
Vroeger altijd Avast Free maar gemerkt dat die toch raar begon te doen bij windows 10, om nog maar te zwijgen van de constante pop-ups. Na verwijderen en Defender actief te maken gemerkt dat pc heel stuk vlotter draait.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Vroeger thuis op pc ook eerst total365 of avast of avira free versions. Maar de laatste 2 jaar onder windows 10 ook meer de neiging om geen aparte scanner meer te gebruiken en gewoon de defender zijn werk laten doen. Rond mij kijkende heb ik de indruk dat die vandaag beter zijn werk doet als vroeger (zie minder infecties bij andere gebruikers). En de gratis versie van avast vind ik tegenwoordig veel te log.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Hier nog steeds de gratis versie van Avira.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Na lange tijd gebruiker te zijn van kaspersky en bitdefender... ben ik sinds 2 weken ik een happy gebruiker van Windows Defender. De default Microsoft oplossing komt recent wel bijzonder goed uit de tests, en ik was de continuë onderbrekingen door bitdefender hartsgrondig beu. Je kan niet eens meer een deftige app installeren zonder een pop up of zonder dat je je "advanced threat control" moet afzetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Net alsof dat je de airbag van uw auto moet deactiveren als je meer dan 120 rijdt? Wat moet dat dan zijn voor dummy's? Die mensen krijgen toch niets meer gedaan op hun PC?

Enfin. Nu en dan nog krijg ik eens een pop up voor de firewall, en bij de eerste volledige scan had ik een virusmelding (foei Bitdefender!).
Maar voor de rest... rust.

Ik verdenk makers van anti-virusprogramma's ervan die dingen tegenwoordig zo te ontwerpen dat de gebruiker heel regelmatig voelt dat hij waar voor zijn geld krijgt. Ook als het niet nodig is.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Hier ook al jaren gebruik van de default windows defender, dat is meer dan goed genoeg. ik hou me al jaren niet meer bezig met antivirus en firewalls te installeren, laat staan dat ik er geld aan uitgeef. Als je een beetje oplet wat je doet online en wat je opent is de kans al klein dat je iets oploopt. Om de zoveel tijd doe ik toch ook eens een schone installatie van windows, wat tegenwoordig echt niet lang meer duurt. Op de desktop staat trouwens niets wat bewaard moet blijven, dat staat op de NAS. En deze laatste maakt backups naar de cloud om eventuele cryptolockers te slim af te zijn.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Vroeger heel lang AVG maar die had op gegeven moment problemen met lightwave. Dan overgeschakelt naar avira of avast, de ene maakte extreem veel lawaai (icq style maar ook hier uit te zetten) en drong te hard aan om naar betalende over te schakelen. De andere was iets beter.
Virusscanners zijn nu het grote voorbeeld waardoor ik ver van freemium toepassingen weg blijf. Als je niet wil dat mensen het gratis gebruiken, werk dan met trial of biedt het niet aan. Nog erger zijn toestanden als het vroegere goede adaware die nu net de grootste miserie geworden zijn.

Intussen ook enkel defender (waar is de tijd dat een gratis explorer bij windows de wereld op zijn kop zette :lol: ). Op de nas draait regelmatig de standaard scanner (clamav gebaseerd). Defender geeft af en toe wel eens een virusmelding als het iets is dat microsoft niet wil, maar tot nu toe waren dat enkel niet legale varianten.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Windows Defender, cfr https://www.howtogeek.com/225385/what%e ... od-enough/


wel ransom protection activeren (cfr google)
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
rahx360
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2011, 11:45

Interessant om te lezen dat Windows Defender voldoende is. Het is gelukkig niet meer zoals 15 jaar gelden. Vroeger gebruikte ik ook altijd gratis virusscanners. Nu gebruik ik al jaren Bitdefender, ik zoek altijd naar een kortingscode voor de Amerikaanse site, heb een licentie van3 jaar (3 toestellen) voor 50 euro. Het is vooral voor de extra's dat ik betaal, al kan je ook deze gratis vinden.
Ik lees hier online een key kopen, zo heb ik onlangs Windows 10 pro key voor 20 euro gekocht, spannend altijd maar het werkte. MS wou mijn licentie niet overzetten op nieuwe pc en verwijst dan nar de ms store, volle prijs betalen is voor zotten.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb hier met andere mensen een groepsaankoop gedaan met ESET internet security. Kost ons 21€ voor 3 jaar :-D
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Gebruiken hier al jaren Norton ( 5 toestellen ) - tot hiertoe nog nooit een probleem gehad. gebruikt amper of zelfs geen resources.
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”