Overal nieuwe ANPR's en palen?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Afbeelding
Aan de toegelaten snelheid heb je meer dan 2 seconden om het bord te zien staan, daarenboven is het ook nog eens op de baan geschilderd. Wat wil je nog meer?

Of het nuttig is om de snelheidslimiet aan te houden in de vakantie, daar kan enkel de overheid zelf over oordelen.
Misschien zijn er wel vakantie-activiteiten bezig en heb je dus ook meer kinderen dan in een doorsnee straat?
Het al dan niet organiseren van vakantie-activiteiten staat niet in de wegcode als een valabele reden om de regels aan uw laars te lappen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Toen ik daar reed was zone 30 op de asfalt volledig afgesleten. Ik heb het berekend en het was 1s niet 2s!!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

heist_175 schreef:Misschien zijn er wel vakantie-activiteiten bezig en heb je dus ook meer kinderen dan in een doorsnee straat?
Dat is hier in de buurt alvast niet het geval. Vakanties zijn puur luxe, veel parkeerplaats, geen vuil (halve broodjes, lege blikjes en sigarettenpeuken) meer voor de deur. Maar we wijken af ...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ub4b schreef: Ik heb het berekend en het was 1s niet 2s!!
50 km/h = 14m/s
Je hebt minstens 30-40m van half onder de brug (als chauffeur zit je links neem ik aan) tot aan de paal.
Hoor je aan een kruispunt ook niet voorzichtig te zijn, zelfs als je voorrang van rechts hebt?

De discussie hier op UB is zinloos, want er heeft blijkbaar een rechter al geoordeeld dat de opstelling conform was.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

heist_175 schreef:De discussie hier op UB is zinloos, want er heeft blijkbaar een rechter al geoordeeld dat de opstelling conform was.
Er kwam helemaal geen rechter aan te pas. Om een rechter te laten oordelen zou het nog veel meer kosten indien je de zaak verliest. Minnelijke schikking betaald op advies advocaat. Ik begin dit land meer en meer te haten. Om je gelijk te halen moet je kosten maken, zij weten dat, dus zij misbruiken dat via o.a. dwangschriften waar er geen rechter meer aan te pas komt.

Zelfde met de ANPR's en de schaamteloze uitholling van onze privacy.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Als je gelijk hebt, dan heb je gelijk, een rechter oordeelt daar héél unbiased en objectief over, het enige wat je met je halfslachtige uitleg hierboven bewijst, is dat je helemaal niet zeker van je stuk bent. Als je de rechtspraak van onze rechtsstaat niet meer vertrouwt, dan is het idd beter dat je elders gaat ~ veel geluk daar!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ub4b schreef:
heist_175 schreef:De discussie hier op UB is zinloos, want er heeft blijkbaar een rechter al geoordeeld dat de opstelling conform was.
Er kwam helemaal geen rechter aan te pas. Om een rechter te laten oordelen zou het nog veel meer kosten indien je de zaak verliest.
Ah, ik had uw eerder bericht begrepen als "aangevochten voor de rechtbank":
ub4b schreef:en ondanks aanvechten werd de boete na herinnering steeds duurder
De overheid heeft het bewijs dat jij de regels niet gevolgd hebt (flitsboete).
Als jij verzachtende omstandigheden ziet of wenst in te roepen, staat het u vrij u tot een rechtbank te wenden. In landen met minder verkeersboetes heb je die vrijheid niet altijd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Nee aangevochten via hun antwoordformulier. Dat doe je beter niet want ze houden er toch nooit rekening mee en ondertussen wordt die boete duurder. Bandieten.

Ze kunnen hun borden zelfs niet zetten zoals bvb hier bepaald:
https://webshop.bivv.be/frontend/files/ ... rden-2.pdf

Ga maar eens naar St-Denijs-Westrem en dan zal je zelf zien hoe lastig dit 30 bord is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dus je blijft klagen aan de zijlijn en je gaat er dus ook geen tijd en moeite insteken om die onduidelijke situatie te verbeteren via de rechtbank - niet alleen voor je- je- je-zelf, maar voor iedereen!

Besef je wel hoe je overkomt?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

selder schreef:Dus je blijft klagen aan de zijlijn en je gaat er dus ook geen tijd en moeite insteken om die onduidelijke situatie te verbeteren via de rechtbank - niet alleen voor je- je- je-zelf, maar voor iedereen!

Besef je wel hoe je overkomt?
Waarom zou ik de rest redden en zelf voor alle kosten opdraaien?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Tijs om dan te verhuizen. Zoals je zelf al dikwijls genoeg hebt aangehaald.

En waarom je iets zoals dat zou doen? Om iets bij te dragen aan de maatschappij...

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Verhuizen is een mogelijkheid maar vind maar eens een land met een nog lagere pakkans en gelijkaardige levensstandaard, veel geluk, je zal het nodig hebben. :beerchug:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13592
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hier in Brussel zal het overal zone 30 worden, behalve in de tunneltjes. Dan moet er niemand nog zagen dat ze niet wisten dat het maar 30 mocht.

Persoonlijk vind ik dat heel traag, gelukkig kan de cruise control op 30 gezet worden. Maar het wordt wel duidelijker.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Brussel:
Het is in de 5hoek al wel langer 30, maar daar merk je in de realiteit niets van.
Tenzij de 30 iets anders betekent dan de maximaal toegelaten snelheid :).

Taxi's doen maar wat, net zoals de moto's.
Fietsers en voetgangers zijn sowieso aangeschoten wild en worden doodgereden als het ff kan.
De infrastructuur is vooral gericht op de auto, een beetje op OV en voetganger en compleet afwezig voor de fietser.

Hoe de gewone Brusselaar zo'n non-beleid kan blijven aanvaarden, is me al jaren een raadsel.
Antwerpen kiest ook voor Koning Auto, maar krijgt minstens wat tegenkanting. In Brussel wordt alles gebetonneerd en kikt niemand.
Gent koos voor de fiets/wandelaar en kreeg ook wat tegenkantingn net zoals de voetgangerszone rond de Beurs.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb het Artikel niet gelezen over die dode in Brussel, en zonder over dit specifiek geval iets te willen zeggen, een voetganger en fietser hebben rechten, maar ook plichten. En dat laatste is soms/dikwijls (laat het in het midden) ver te zoeken.

Neem in Gent maar eens de afrit UZ gent als de voetbal gedaan is. Aan dat rondpunt (en vele andere) staan er op het fietspad verkeersborden met een omgekeerde driehoek. Er is geen enkele fietser die daar de regels toepast, ook niet aan de andere rondpunten met borden.

Onlangs nog een opmerking gekregen van een voetganger die teken deed dat ik hun niet liet passeren over het fietspad toen ik de weg wilde opdraaien, terwijl er 2 meter achter mijn auto een voetpad ligt. Deed ik teken dat het voetpad achter de auto lag, keken ze zo van :eek:

Het is nu niet dat ik ze niet wilde doorlaten, maar er wordt snel op de auto en op chauffeur geschoten, terwijl er ook een heropvoeding nodig is van voetganger en fietser.

Wat betreft de fietsinfrastructuur in BXL, geef ik je gelijk, die is gewoon onbestaande.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13592
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dat klopt niet helemaal. In Brussel is het een combinatie van alles of niks. Je hebt de voetgangerszone in het centrum. Levensgevaarlijk voor fietsers trouwens want voetgangers zijn erger dan automobilisten voor fietsers. Wetstraat, tervurenlaan, Vorstlaan allemaal schitterende fietspaden. Die dan opeens stoppen en je op straat duwen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Wat een klucht:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/me ... /#comments

Het houdt de echte crimineel niet tegen (en de echte pro zet er gewoon een random plaat op), en uiteraard zijn de makkelijke doelwitten zoals trajectcontrole wel prioriteit - easy money in de staatskas.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is inderdaad alweer de bevestiging dat men de dingen niet gebruikt voor wat ze beloofd werden maar gewoon de politiestaat versterken. We hebben geld nodig om u te beschermen maar eigenlijk worden de toestellen gebruikt om de "beschermden" te beboeten. De dwazeriken die voorstander zijn verdienen het bijna :lol:

Anderzijds kan je je ook afvragen of mensen die zich crimineel in het verkeer gedragen ook niet terecht aangepakt worden. De pakkans is belachelijk laag en trajectcontrole is een eerlijke en goed werkend middel om de slachtoffers/ongevallen naar beneden te krijgen. De trajecten worden aangeduid en wie zich dan nog laat pakken is eigenlijk te slechtziend om de baan op te mogen. :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

https://www.hln.be/in-de-buurt/mechelen ... ~abc61a2b/

Op vraag van de burgemeester zullen de cijfers de komende weken gekoppeld worden aan de ongevalsanalyse. “We willen nagaan welk effect de trajectcontrole heeft op het ongevalscijfer. Finaal moet het natuurlijk de bedoeling zijn om het aantal ongevallen op de Mechelse wegen ook te reduceren.”

Ja...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Duidelijk voorbeeld dat TC werkt. Sneller rijden heeft geen zin meer vermits de pakkans er nu wel is.

Trager rijden zal meer dan waarschijnlijk voor minder ongevallen zorgen en zeker voor minder ernstige. Het is voorlopig het beste systeem tot men wagens aanpast zodat ze niet sneller dan toegelaten kunnen op een noodhandeling na.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Het is voorlopig het beste systeem tot men wagens aanpast zodat ze niet sneller dan toegelaten kunnen op een noodhandeling na.
Misschien kan men ook de infrastructuur aanpassen... bv. 2 x 2 rijbanen en dan vragen aan weggebruikers om 50 km/u te rijden is meestal ook absurd.

Op de manier dat we nu bezig zijn is Belgie straks een grote zone 30 :bang:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Wel, dat hebben ze in Mechelen dus nog niet onderzocht. De snelheid op de ring rond Mechelen is verlaagd van 70 naar 50, en omdat niemand zich daaraan hield hebben ze trajectcontrole ingevoerd. Of er nu ook effectief minder ongevallen gebeuren, weten ze niet... Iedereen rijdt nu wel 50, maar dat op zich zou niet het doel mogen zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

In België wordt zelden de oorzaak aangepakt... mits een juiste infrastructuur zullen mensen vanzelf de correcte snelheid rijden.

Trouwens ik kan moeilijk geloven dat puur snelheid op zich vaak de oorzaak is van een ongeval (buiten stoere macho's die gekke kuren uithalen).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

DarkV schreef:Trouwens ik kan moeilijk geloven dat puur snelheid op zich vaak de oorzaak is van een ongeval (buiten stoere macho's die gekke kuren uithalen).
Het bewijs hiervoor is het hoge aantal ongevallen met vrachtwagens. Die zijn begrenst op 90Km/u en slagen er toch in om zware ongevallen te veroorzaken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:In België wordt zelden de oorzaak aangepakt... mits een juiste infrastructuur zullen mensen vanzelf de correcte snelheid rijden.

Trouwens ik kan moeilijk geloven dat puur snelheid op zich vaak de oorzaak is van een ongeval (buiten stoere macho's die gekke kuren uithalen).
This must be a joke :lol:

De infrastructuur trekt op niet veel op de meeste plaatsen en dus zouden Belgen braaf vanzelf trager rijden, NOT! Tenzij je wenst dat men wegen zo inricht dat men maar een beperkte snelheid kan halen?

De Belg veegt graag overal zijn voeten aan en daarom is de overheid wel verplicht om strenger op te treden. Nu dat streng optreden valt zeer goed mee vergeleken met elders, de kans dat je gepakt wordt is klein. Zelfs als men gecontroleerd wordt, past men het gedrag niet altijd aan.

Snelheid is wel degelijk een belangrijke factor. Door de snelheid is de remafstand groter en dus de kans dat je niet tijdig kunt stoppen groter.
Te snel rijden veroorzaakt 30% van alle dodelijke ongevallen. In Vlaanderen eisen zware voeten bijna 90 levens per jaar (cijfers VIAS 2017).
In Vlaanderen gebeuren er jaarlijks meer dan 3.500 letselongevallen waarbij overdreven snelheid een rol speelt, of omgerekend een tiental per dag. 3 op 4 Vlamingen beseffen dat te snel rijden gevaarlijk is. De rest minimaliseert de foute mentaliteit.

Vrachtwagens veroorzaken zwaardere ongevallen... omdat ze zwaarder zijn en nog trager remmen. Door hun gewicht zijn de gevolgen ook erger. Een kind verstaat de logica.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

De logica die een kind blijkbaar niet verstaat is dat ongevallen met vrachtwagens meestal te maken hebben met onoplettendheid om dan zonder te remmen achteraan in een file te rijden. Wees maar gerust dat ze dat tegen 50Km/u ook zouden doen.
Het probleem is dat men in B denkt alles te kunnen oplossen door de max. snelheid te verlagen maar als je naar de meeste ongevallen kijkt ligt de oorzaak dikwijls elders. Als er op een we 70Km/u mag reden worden en er gebeuren twee ongevallen waarbij er dronken tegen 100Km/u ergens tegen gereden wordt dan denkt men dat op te lossen door de weg max 50Km/u te maken.
Dat snelheid meestal meespeelt is een feit maar daar de conclusie uit trekken dat snelheidsbeperkingen alles oplossen is op zijn minst naïef.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

on4bam schreef:De logica die een kind blijkbaar niet verstaat is dat ongevallen met vrachtwagens meestal te maken hebben met onoplettendheid om dan zonder te remmen achteraan in een file te rijden. Wees maar gerust dat ze dat tegen 50Km/u ook zouden doen.
Het probleem is dat men in B denkt alles te kunnen oplossen door de max. snelheid te verlagen maar als je naar de meeste ongevallen kijkt ligt de oorzaak dikwijls elders. Als er op een we 70Km/u mag reden worden en er gebeuren twee ongevallen waarbij er dronken tegen 100Km/u ergens tegen gereden wordt dan denkt men dat op te lossen door de weg max 50Km/u te maken.
Dat snelheid meestal meespeelt is een feit maar daar de conclusie uit trekken dat snelheidsbeperkingen alles oplossen is op zijn minst naïef.
Men verwart hier 2 dingen. Ja, snelheid is niet de ENIGE oorzaak, dat beweert ook niemand.

Dronken rijden is een ander groot probleem qua mentaliteit van Belgische chauffeurs.

Beiden staan los van elkaar maar soms zijn het ook combinaties. Iemand die dronken is gaat niet noodzakelijk traag rijden. Hij zal het probleem van de remafstand nog verergeren door de tragere reactietijd.

Nergens beweert men dus dat snelheid alles zal oplossen, het is wel een belangrijke factor, net zoals onder invloed rijden dat is of onoplettendheid door oa GSM. Snelheid zal echter in alle andere gevallen ook steeds de schade verergeren. Iemand die tegen 70 in een file rijdt, zal meer schade berokkenen dan iemand die dat tegen 30 doet.

De mentaliteit zorgt ervoor dat we elk jaar een paar honderd mensen moet begraven, meer dan in veel andere landen. Vaak komt het besef pas als een naaste onder die 200/jaar valt of men zelf schuld heeft aan een ongeval. Soms helpt zelfs dat niet :cry:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Los daarvan, de mentaliteit zorgt ervoor dat 97% van de mensen die wel correct rijdt, mee wordt gestraft. Overal zie ik zone 70 -> 50 worden en 30 is het nieuwe 50 en het ergste van al. Vooral die zone 30, daar houdt zo goed als niemand zich aan. IPV dat nu eens echt voor schoolomgevingen te reserveren!

Anderzijds, om on topic te blijven. ANPR camera's werken dus niet als niemand er een gevolg aan geeft, wat voor nu hebben deze kastjes dan? Onverzekerd rondrijden? Geen probleem, politie rukt niet uit. Gestolen voertuig dat er voorbij rijdt? Geen probleem, politie rukt niet meer uit. Lokale zone in rijden? Automatisch ontvang je een boete thuis. Ik vraag me persoonlijk af wat het meest problematische is. :roll:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Automatische boete zou voor veel gevallen extra kunnen (de onverzekerden al, maar die gaan boete toch niet betalen en rechtbank heeft ook geen tijd)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dizzy schreef:Men verwart hier 2 dingen. Ja, snelheid is niet de ENIGE oorzaak, dat beweert ook niemand.
Ik beweer dat wat ook de oorzaak van ongevallen is men ALLEEN de snelheid verlagen als oplossing ziet.
Voorbeeldje: Ik heb op 40+ jaar 2 keer moeten blazen en papieren laten controleren. Op die periode heb ik 2 snelheidsovertredingen (bijna lege E40 op een weekend 's morgens) gehad van <10Km/u en geen andere boetes. De laatste is ergens een 20-tal jaar geleden. Ik was dagelijks op de baan en moet nog mijn eerste ongeval hebben waarbij ik in fout ben. Dit terzijde.
Veel van de ongevallen zouden ook gebeurd zijn aan lagere (zelfs lager dan toegelaten) snelheid. Goed voorbeeld, "deerne" die onze fietsen aan flarden reed omdat ze niet kon stoppen aan rode lichten, ik bolde nog uit tot aan de file, zij reed waarschijnlijk 20-30Km/u sneller dan ik.

Wat vooral opvalt (terug naar ANPR) is dat men blijkbaar hoogst uitzonderlijk iemand kan vinden na ongevallen en overvallen, dat er individuen met xx keer rijverbod rustig rondrijden (en weer van alles uitrichten), dat er meer zonder verzekering en keuringsbewijzen wordt rondgereden terwijl een paar minuten te lang parkeren steevast uitdraait op een extra rekening in de bus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Tenzij je wenst dat men wegen zo inricht dat men maar een beperkte snelheid kan halen?
Dat is net het punt dat ik tracht te maken... het is absurd om 2x2 rijbanen te beperken tot 50 km/u.

Als die 50 km/u noodzakelijk is moet men maar een natuurlijke omgeving creëren hiervoor.
Dizzy schreef:Door de snelheid is de remafstand groter en dus de kans dat je niet tijdig kunt stoppen groter.
De oorzaak is dus dat iemand moet remmen... misschien moet men daar eens naar kijken (smartphone gebruik of andere reden).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

30 is idd het nieuwe 50, waardoor geen kat de echte zone 30s nog respecteert.
Komt daarbij dat ik bij 30 de ganse tijd op mijn dashboard zit te turen, want in mijn wagen is 30 te snel voor 2e versnelling, maar te traag voor 3e (minste dat ik gas geef doet ie 40).
Kunnen ze in drukke gebieden er dan geen 40 van maken?
Dat rijdt net dat ietsje vlotter.

Also, ik vind zone borden gigantisch gevaarlijk, want het deeltje met de snelheid op is veel kleiner dan op een normaal snelheidsbord en ze herhalen ze nooit.
Als die dan (zoals op de foto hierboven) nét achter een druk kruispunt of rotonde staan, zodat je ze passeert terwijl je nog op autos/fietsers/voetgangers aan het letten was (ja, in theorie moet je allea gezien hebben, maar soit), dan is het kassa kassa natuurlijk.
Zet die dingen dan 10m verder, wanneer je niet meer bezig bent met veilig het kruispunt oversteken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ITnetadmin schreef:30 is idd het nieuwe 50, waardoor geen kat de echte zone 30s nog respecteert.
Komt daarbij dat ik bij 30 de ganse tijd op mijn dashboard zit te turen, want in mijn wagen is 30 te snel voor 2e versnelling, maar te traag voor 3e (minste dat ik gas geef doet ie 40).
Kunnen ze in drukke gebieden er dan geen 40 van maken?
Ik haat 30, het is een lastige snelheid voor veel auto's.

Het is zelfs lastig om de cruise control op 30 te zetten in m'n oude volvo. In m'n RS zit dan weer een lidar met active city stop, dus gewoon 30 op de cruise en remmen voor whatever dat voor mij mijn snelheid wil beperken doet de wagen automatisch ;) Grapje ...

In de colruyt gaf dat al rare situatie bij parkeren vlakbij een muur ...

Ze zijn ons het leven beu aan het maken, op boerenbaantjes waar je vlot 90 zou kunnen rijden zonder enig gevaar, zone 50. Omdat de pakkans nihil is trekt zich niemand er iets van aan. Van die baantjes waar maar 1 auto door kan, kunnen ze zich niet verstoppen als er vrij zicht is.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

In België ben je gewoon beter af als crimineel of kansarme!

Gepakt --) boete die je niet betaalt
En anders rukken ze toch niet uit voor u.

Maar o wee de gewone werkende mens of de rijkere mens. Die krijgt voor alles een boete en deurwaarder.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is inderdaad beter om 2x2 banen om te vormen zodat 50 normaler is. Maak aan beide kanten 1 baan vrij voor OV en fietsers/voetgangers. Dan is er EN ruimte voor fietsers/voetgangers EN een natuurlijkere beperking van de snelheid. Op sommige drukkere wegen zal dit echter moeilijk zijn zonder de doorstroming te hinderen.

Remmen hoort bij rijden en er zijn -tig redenen waarom dat nodig kan zijn, drukte is er maar eentje. Te snel rijden en niet genoeg afstand houden is om problemen vragen, als je daarbij ook nog eens niet op let, dan zal het ooit wel eens mis gaan.

Ook vreemd dat Belgische chauffeurs blijkbaar niet kunnen wat elders wel mogelijk is :lol:

Ook een paar voorbeelden die deze mentaliteit illustreert "geen kat die de zone 30 respecteert"' en "Omdat de pakkans nihil is trekt zich niemand er iets van aan". En dan opkijken dat er strenger wordt ingegrepen :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dizzy schreef:Ook een paar voorbeelden die deze mentaliteit illustreert "geen kat die de zone 30 respecteert"' en "Omdat de pakkans nihil is trekt zich niemand er iets van aan". En dan opkijken dat er strenger wordt ingegrepen :roll:
Terwijl het eigenlijk het onlogische van die 30Km/u is waarom die niet gerespecteerd wordt. Niemand heeft (hopelijk) problemen met die 30 in een schoolomgeving behalve als die bv. 's nachts ook geldt. Het is de willekeur en onlogische snelheidsbeperkingen die er voor zorgen dat niemand het zich nog aantrekt.
Voorbeeldje: N17 Dendermonde - Willebroek net voor Lippelo. 50Km/u "wegdek in slechte staat" (staat er al 20+ jaar maar weg wordt niet heraanlegd, alleen opgelapt). Iets verderop kom je in bebouwde omgeving en mag je 70Km/u. Eerder waar zou de "norm" 70Km/u zijn en het deel tussen de huizen zou dan 50Km/u zijn.
Dit zijn situaties die je overal kan vinden in B (of moet ik VL zeggen) maar haast nooit in het buitenland
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Hier in de gemeente zijn er recent zones 30, 50 en 70 gekomen, de beleidsmakers steken niet onder stoelen of banken dat de zone 30 alleen aan scholen moet gerespecteerd worden, voor de rest is het zone 30 om de mensen 50 te laten rijden, zone 50 om ze 70 te laten rijden en zone 70 om ze 90 te laten rijden…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

on4bam schreef:Dit zijn situaties die je overal kan vinden in B (of moet ik VL zeggen) maar haast nooit in het buitenland
Dan moet je eens naar Duitsland komen. Ik heb in de jaren 90, jaren in Hamburg gewoond.
Hamburg is een "stad-staat", oppervlakte schat ik bijna zo groot als een halve provincie, van zuid tot noord rij je 50 km.

Overal is er 50 km/u, zelfs op de grote wegen die Hamburg doorkruisen (B4, B5, B431 ..). Sommige van die straten zijn 4-vaks of zelfs 6-vaks wegen. Op de snelwegen die de stad doorkruisen (A7, A1) is de snelheid beperkt tot 100 km/u of minder.
Alle binnenwegen (woongebieden) is er 30 km/u, niet alleen schoolomgevingen.

De Duitse discipline, alsook de pakkans (en het rijbewijs met punten?) zorgt ervoor dat iedereen zich aan de snelheid houdt, en dat ook doodgewoon vindt.

Alles is toch maar een kwestie van mentaliteit ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

philippe_d schreef:Alles is toch maar een kwestie van mentaliteit ...
Dat ze in China en Noord-Korea geen vinger durven scheef zetten is ook maar een kwestie van mentaliteit zeker :bang:

De eerste vraag is wat zinvol is en wat niet... en op vele plaatsen is 50 km/u dat totaal niet (en is repressie dan ook niet zinvol).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dizzy schreef: Ook een paar voorbeelden die deze mentaliteit illustreert "geen kat die de zone 30 respecteert"' en "Omdat de pakkans nihil is trekt zich niemand er iets van aan". En dan opkijken dat er strenger wordt ingegrepen :roll:
De pakkans is nihil, er wordt dus bijna niemand geflitst! Waarom moeten we dan strenger worden? Er zijn helemaal geen overtredingen vastgesteld.

Het primaire doel van die camera's is geld in het laatje brengen, al de rest is mooi meegenomen om de statistieken te verbeteren.
Ik ben blij dat ik tegenwoordig met de trein kan gaan werken, want ik erger me dood aan het verkeersbeleid van tegenwoordig.

Volgens een statistiek van vias: komt 1% van alle doden uit het verkeer. 1%, als je ziet hoeveel geld en moeite men daar in steekt. Als men een deel van dat geld investeert in de andere 99%, zijn er een pak minder doden.

Uit dezelfde statistiek lees je dan dat: 6% van de letselongevallen uit de zone 30 komt en 51% uit de zone 31-50km/u
D.w.z. dat de meeste letselongevallen gebeuren in de zone's waar men het traagst rijdt.
Binnen de bebouwde kom staat het percentage zelfs op 50%

Hoe lager de snelheid, hoe meer de mensen denken dat ze tijd hebben om rond te kijken, afgeleid zijn, ... daardoor gebeuren er ongevallen.
overzicht:
<30km/u - 6%
31 - 50 - 51%
51 - 70 - 22%
71 - 90 - 9%
90 - - 8%
onbekend - 6%

De statistiek zegt dus, hoe sneller men rijdt, hoe minder letselongevallen er zijn.

Waarvoor dienen dus al die traject controles? Om die 8% + 6%?
Binnen 20 jaar is de hele zone Koksijde tot Maasmechelen een zone 30, incl. autostrade.

Auto's uitrusten met active city break, persoonsdetectie, .... in de zone 0 - 70 km/u en je bent al heel ver.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”