Dag iedereen,
geen idee of het in dit forumgedeelte past, maar blijkbaar worden er nu toch enkele problemen gemeld bij Ryzen:
- Destiny 2 draait niet, en dit zou enkel met een BIOS update kunnen --> een bios moeten updaten om een game te doen draaien, nog nooit meegemaakt, dit
- linux distro's met kernel 5.0 booten ook niet.
- (WHEA) errors
- data corruptie (zonder dataverlies, volgens AMD) op bepaalde m.2 storage; blijkbaar te omzeilen door standaard Win10 drivers ipv. deze van de fabrikant; mogelijks zelfs bug in Win10 zelf, eerder dan van AMD.
- BSOD zo combinatie met NVidia kaarten (moest al op voorhand lachen met de samenzweringstheorietjes die momenteel worden gekookt)
Wat gaan we nu beleven?
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Codima, met als enige diepe wens een stabiele PC voor de komende jaren; denkfoutje hier was: niet zomaar springen op nieuwe hardware.
Ik overweeg alvast om de bestelling tot nader order te annuleren
Mortov Molotov
blijkbaar toch wat problemen met de Ryzen 3000 processors
- Mortov Molotov
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 17 keer
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
voor zover ik het begrepen heb is het letterlijk allemaal driver-related (bios drivers, linux kernel drivers -enkel 5.0 dacht ik dat aangetast was, no issue, we zitten al aan 5.2)...
niets dat in het verleden dus niet is voorgevallen met andere hardware.
is het spijtig? sure
is het onoverkomelijk? nee, en de ryzen zet AMD eindelijk terug op het speelveld. zeker nudat intel constant het ene na het andere lek moet patchen in hun CPUs en de samengetelde performance hit bij sommige zaken best merkbaar is.
niets dat in het verleden dus niet is voorgevallen met andere hardware.
is het spijtig? sure
is het onoverkomelijk? nee, en de ryzen zet AMD eindelijk terug op het speelveld. zeker nudat intel constant het ene na het andere lek moet patchen in hun CPUs en de samengetelde performance hit bij sommige zaken best merkbaar is.
- Mortov Molotov
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 17 keer
Klopt grotendeels als een bus.
Maar idd wel een valse noot in het verhaal.
Maar idd wel een valse noot in het verhaal.
Zowel AMD als Intel hebben momenteel elk 7 lekken verzameld (hier vs hier); vreemd dat er vooral over die van Intel wordt gepalaverd.Splitter schreef:zeker nudat intel constant het ene na het andere lek moet patchen in hun CPUs en de samengetelde performance hit bij sommige zaken best merkbaar is.
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
tgoh:
intel:
7x remote, waarvan 4 low complexity en 2 admin access gained. (en 1 low complexity EN admin access)
verder zijn de 7 die daar vermeld zijn geen een van allemaal afaik meltdown/specte/zombieland/RIDL
amd:
7x remote, 7x geen access gainedm 7x medium complexity
waarvan 1 enkel telt voor EPYC en niet ryzen,
en 4 vooral gaan over onvoldoende access control/validatie
bijkomend zijn de vulnerabilities van intel ook zaken die, om in orde te brengen, bij de vendors gelegd werd (bios updates, software en driver updates) en hadden ze performance impact. (in bepaalde situaties, als ik me niet vergis, tot 30%)
en tot slot: amd heeft dit jaar 1 vulnerability bijgekregen, versus intel hun 83 waarvan 9 met gain privileges (hoewel natuurlijk niet allemaal cpu related)
ik denk en vind dat dat toch een duidelijk beeld geeft waarom intel "meer geviseerd" is:
redelijk wat issues op korte tijd, MET performance impact+mogelijk misbruik, EN de houding van "de vendors moeten het maar oplossen", terwijl redelijk wat van die zaken dus ook blijkbaar niet complex waren om te misbruiken
het is trouwens niet veel anders als het gezever over TDP waarbij "amd veel hogere TDP heeft", terwijl dat voornamelijk is (naar het schijnt, nooit de moeite gedaan het na te kijken) omdat amd hun TDP realistisch berekenen zou terwijl intel daar een veel minder correcte rekensom voor zou gebruiken
intel:
7x remote, waarvan 4 low complexity en 2 admin access gained. (en 1 low complexity EN admin access)
verder zijn de 7 die daar vermeld zijn geen een van allemaal afaik meltdown/specte/zombieland/RIDL
amd:
7x remote, 7x geen access gainedm 7x medium complexity
waarvan 1 enkel telt voor EPYC en niet ryzen,
en 4 vooral gaan over onvoldoende access control/validatie
bijkomend zijn de vulnerabilities van intel ook zaken die, om in orde te brengen, bij de vendors gelegd werd (bios updates, software en driver updates) en hadden ze performance impact. (in bepaalde situaties, als ik me niet vergis, tot 30%)
en tot slot: amd heeft dit jaar 1 vulnerability bijgekregen, versus intel hun 83 waarvan 9 met gain privileges (hoewel natuurlijk niet allemaal cpu related)
ik denk en vind dat dat toch een duidelijk beeld geeft waarom intel "meer geviseerd" is:
redelijk wat issues op korte tijd, MET performance impact+mogelijk misbruik, EN de houding van "de vendors moeten het maar oplossen", terwijl redelijk wat van die zaken dus ook blijkbaar niet complex waren om te misbruiken
het is trouwens niet veel anders als het gezever over TDP waarbij "amd veel hogere TDP heeft", terwijl dat voornamelijk is (naar het schijnt, nooit de moeite gedaan het na te kijken) omdat amd hun TDP realistisch berekenen zou terwijl intel daar een veel minder correcte rekensom voor zou gebruiken
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik blijf erbij, zelfs met alle doemdenkerij: stabiliteit van Intel software (microcode, drivers, firmware,...) is beter dan AMD. Over performance, iedereen kan de benchmarks wel lezen, en toch blijf ik erbij dat Intel de betere keuze is.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ach, ik zie het probleem niet om een BIOS update te doen.
Voor de vulnerabilities van Intel moest je dat ook doen, om een SATA schijf als C: te kunnen gebruiken had je ook speciale drivers nodig - lang geleden.
Wat meer concurrentie, daar kan de consument enkel beter van worden!
Voor de vulnerabilities van Intel moest je dat ook doen, om een SATA schijf als C: te kunnen gebruiken had je ook speciale drivers nodig - lang geleden.
Wat meer concurrentie, daar kan de consument enkel beter van worden!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Het is dat hun software, firmware en microcode nooit issues gaf natuurlijk... Oh wait .selder schreef:Ik blijf erbij, zelfs met alle doemdenkerij: stabiliteit van Intel software (microcode, drivers, firmware,...) is beter dan AMD.
Makkelijkste voorbeelden zijn de hastily done ""fixes"" voor de meltdown/spectre lekken. De microcode update zorgde voor constante bootloops en BSOD's en op het Linux front werden ze vrij hard teruggefloten omdat ze zo flagrant waren en meer issues zouden veroorzaken dan fixen.
De Meltdown issues zijn ook van een harder caliber dan die van AMD trouwens. AMD leek omdat ze hun security e.d. deftig op orde hebben niet vulnerable voor zulke flagrante dingen.
Hetgeen ze bij CTS-labs "gevonden" hadden was ook vrij hard overblown, je had al admin/fysieke toegang nodig voor je nog maar de lekken kon gebruiken. Niettemin zijn de (echte) lekken serieus genomen en vrij snel gepatched.
Zen2 is (deels) een nieuwe architectuur, het is niet "zomaar" een upgrade zoals je bij Intel 10+j zag, en zelfs daarbij lukte Intel het om dingen te verknoeten.
Laatst gewijzigd door GuntherDW 17 jul 2019, 08:30, in totaal 1 gewijzigd.
- selder
- Moderator
Natuurlijk heeft elke fabrikant fouten overal, ik heb nergens gezegd dat Intel foutloos is en nooit problemen geeft of geen bugs heeft.
Wat ik zeg is dat de software van Intel beter is dan die van AMD, en dat ik bij Intel geen tijd "in het systeem" moet steken, maar het systeem kan gebruiken voor wat het dient.
Bovenstaande komt voort uit eigen ervaring vooral, niet het aantal posts in één of ander blauw of groen gekleurd forum.
De tijd dat ik er nog tijd voor had om alles uit te zoeken die ligt lang achter ons. Ik steek mijn tijd liever in de systemen echt gebruiken en niet in het systeem zelf configureren en installeren... Ik wil simpelweg m'n AAA-games spelen aan méér FPS spelen dan m'n 34" 120Hz en 24" 240Hz schermen aankunnen - en dat doet mijn Intel/nVidia configuratie zonder dat ik er ooit aan moet prullen. Als ik zie hoeveel tijd ik moest steken in het stabiel krijgen van een AMD/ATI systeem...
Wat ik ook al in andere threads zei: de recente beveiligingslekken in de microcode van alle CPU's ... Het is zo goed als uitgesloten dat wij als doodnormale eindgebruiker op onze eigen systemen last zullen hebben van iemand die die exploit misbruikt. Op grotere systemen (de diensten die we afnemen bij onze banken, cloud-oplossingen etc) staan wij zelf niet voor de beveiliging in, dus daar valt zowiezo weinig aan te doen als eindgebruiker. Is er al ergens een bericht dat één van die nieuwe exploits in het wild gebruikt is? Ik ben het nog niet tegengekomen...
Wat AMD doet is heel cool, ze komen van ver, het is verbazingwekkend dat ze op sommige specifieke punten rondjes rond Intel rijden, maar dat maakt die laatste nog niet "slecht". Die laatste kan teren op mega-budgetten en véél meer developers van AMD. Dat is dan toch logisch dat het gevolg daarvan een beter product is.
Wat ik zeg is dat de software van Intel beter is dan die van AMD, en dat ik bij Intel geen tijd "in het systeem" moet steken, maar het systeem kan gebruiken voor wat het dient.
Bovenstaande komt voort uit eigen ervaring vooral, niet het aantal posts in één of ander blauw of groen gekleurd forum.
De tijd dat ik er nog tijd voor had om alles uit te zoeken die ligt lang achter ons. Ik steek mijn tijd liever in de systemen echt gebruiken en niet in het systeem zelf configureren en installeren... Ik wil simpelweg m'n AAA-games spelen aan méér FPS spelen dan m'n 34" 120Hz en 24" 240Hz schermen aankunnen - en dat doet mijn Intel/nVidia configuratie zonder dat ik er ooit aan moet prullen. Als ik zie hoeveel tijd ik moest steken in het stabiel krijgen van een AMD/ATI systeem...
Wat ik ook al in andere threads zei: de recente beveiligingslekken in de microcode van alle CPU's ... Het is zo goed als uitgesloten dat wij als doodnormale eindgebruiker op onze eigen systemen last zullen hebben van iemand die die exploit misbruikt. Op grotere systemen (de diensten die we afnemen bij onze banken, cloud-oplossingen etc) staan wij zelf niet voor de beveiliging in, dus daar valt zowiezo weinig aan te doen als eindgebruiker. Is er al ergens een bericht dat één van die nieuwe exploits in het wild gebruikt is? Ik ben het nog niet tegengekomen...
Wat AMD doet is heel cool, ze komen van ver, het is verbazingwekkend dat ze op sommige specifieke punten rondjes rond Intel rijden, maar dat maakt die laatste nog niet "slecht". Die laatste kan teren op mega-budgetten en véél meer developers van AMD. Dat is dan toch logisch dat het gevolg daarvan een beter product is.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Contacteer:
"Een beter product", als je GPU's er in 1 adem bij betrekt is het nogal logisch, daar is het nog altijd een ramp. Het is al veel beter dan vroeger.
Zo goed dat in Linux de AMD drivers veel beter zijn én en at large supported dan die van nvidia. nvidia wordt hoe langer hoe meer als het uitschot van de Linux wereld gezien.
En ja, gaming... Dat is momenteel met onze huidige engines nog het enige paradepaarde van Intel. Ze hangen daaraan for dear life.
Ze zijn nu ook bezig met chiplet designs omdat ze min of meer gedwongen zijn. Met hoe Ryzen kan smijten met cores is in een monolithische design van Intel niet houdbaar qua kosten. Laat staan dat de ringbus nog kan volhouden. Dat zie je ook bij "many core" CPU's op dat ringbus design.
Als je enkel van eigen ervaringen uitgaat kan ik eigenlijk net het tegenovergestelde zeggen. Ik heb heel m'n leven al (vanaf de 286) met Cyrix en AMD procs gewerkt.
De keren dat ik met Intel procs zat, school laptops en PC's van kameraden is het andersom.
Niet vergeten dat Intel mede zo groot geworden is door het uitermate vuil spelen en bribes geven aan OEM's om toch maar bv geen AMD chips te verkopen, alsook het vervalsen van benchmarks en tools. Daar zijn ze ook massaal voor beboet.
Nu we in dit tijdperk gekomen zijn, is Intel terug bezig, maar ze proberen eerder in hun promotional materiaal alles te downplayen. "Glued together desktop chips" bijvoorbeeld .
Er is zeer recent ook een internal memo geleaked welke nogal juicy is.
Toen Zen2 nog niet released was ook, "Mooi dat je in benchmarks wint van ons, nu in "real life workloads"". Mooi toch, als je niet kan winnen probeer je maar de regels te veranderen... (terwijl ze net in die benchmarks enorm hard de pan in gehakt worden).
Long story short: Als gaming je enige workload is op je pc, geld/stroom e.d. geen issue en je wil de highest framerates (met de huidige engines) kan je inderdaad een Intel proc nemen.
ANY deviation, en je valt uit de boot.
Al zal het niet lang duren voor game engines beter gebruik kunnen maken van die Ryzen architectuur, omdat Intel ook naar zulks een setup overgaat.
Dat zie je al in een select aantal games.
Qua beveiliging, ik zou PC's die geen meltdown patches gekregen hebben niet online laten. Aangezien elk proces, tot random sites je data kunnen lezen.
De grootste performance drop zit hem ook in de I/O trouwens, niet in de FPS. Dus waarom je die niet zou installeren als je enkel gamet...
Database servers hebben dus grote problemen, gaming rigs hebben amper issues. Hooguit langere loading times.
TL;DR Veel geld wil niet altijd zeggen dat het een beter product is. If anything zorgt het ervoor ze deze impasse kunnen overwinnen maar make no mistake, ze zitten hard in de problemen. Zo hard dat ze Jim Keller een jaartje terug hebben aangenomen.
De meeste problemen dat je nu eigenlijk ziet zijn early adopter problemen. Wacht een maand ofzo en de meeste issues zijn van de baan.
Zag je ook bij de eerste Zen launch. De RAM pickyness van de chipset was erg met tijden. Dat is nu al grotendeels opgelost wel.
Zo goed dat in Linux de AMD drivers veel beter zijn én en at large supported dan die van nvidia. nvidia wordt hoe langer hoe meer als het uitschot van de Linux wereld gezien.
En ja, gaming... Dat is momenteel met onze huidige engines nog het enige paradepaarde van Intel. Ze hangen daaraan for dear life.
Ze zijn nu ook bezig met chiplet designs omdat ze min of meer gedwongen zijn. Met hoe Ryzen kan smijten met cores is in een monolithische design van Intel niet houdbaar qua kosten. Laat staan dat de ringbus nog kan volhouden. Dat zie je ook bij "many core" CPU's op dat ringbus design.
Als je enkel van eigen ervaringen uitgaat kan ik eigenlijk net het tegenovergestelde zeggen. Ik heb heel m'n leven al (vanaf de 286) met Cyrix en AMD procs gewerkt.
De keren dat ik met Intel procs zat, school laptops en PC's van kameraden is het andersom.
Niet vergeten dat Intel mede zo groot geworden is door het uitermate vuil spelen en bribes geven aan OEM's om toch maar bv geen AMD chips te verkopen, alsook het vervalsen van benchmarks en tools. Daar zijn ze ook massaal voor beboet.
Nu we in dit tijdperk gekomen zijn, is Intel terug bezig, maar ze proberen eerder in hun promotional materiaal alles te downplayen. "Glued together desktop chips" bijvoorbeeld .
Er is zeer recent ook een internal memo geleaked welke nogal juicy is.
Toen Zen2 nog niet released was ook, "Mooi dat je in benchmarks wint van ons, nu in "real life workloads"". Mooi toch, als je niet kan winnen probeer je maar de regels te veranderen... (terwijl ze net in die benchmarks enorm hard de pan in gehakt worden).
Long story short: Als gaming je enige workload is op je pc, geld/stroom e.d. geen issue en je wil de highest framerates (met de huidige engines) kan je inderdaad een Intel proc nemen.
ANY deviation, en je valt uit de boot.
Al zal het niet lang duren voor game engines beter gebruik kunnen maken van die Ryzen architectuur, omdat Intel ook naar zulks een setup overgaat.
Dat zie je al in een select aantal games.
Qua beveiliging, ik zou PC's die geen meltdown patches gekregen hebben niet online laten. Aangezien elk proces, tot random sites je data kunnen lezen.
De grootste performance drop zit hem ook in de I/O trouwens, niet in de FPS. Dus waarom je die niet zou installeren als je enkel gamet...
Database servers hebben dus grote problemen, gaming rigs hebben amper issues. Hooguit langere loading times.
TL;DR Veel geld wil niet altijd zeggen dat het een beter product is. If anything zorgt het ervoor ze deze impasse kunnen overwinnen maar make no mistake, ze zitten hard in de problemen. Zo hard dat ze Jim Keller een jaartje terug hebben aangenomen.
De meeste problemen dat je nu eigenlijk ziet zijn early adopter problemen. Wacht een maand ofzo en de meeste issues zijn van de baan.
Zag je ook bij de eerste Zen launch. De RAM pickyness van de chipset was erg met tijden. Dat is nu al grotendeels opgelost wel.
- selder
- Moderator
Gaming het enige? Zoek mij eens een laptop/netbook met extreem battery life? Allemaal intel, AMD komt daar niet aan te pas.
Als ik dan professioneel kijk zie ik geen énkele hypervisor die op AMD draait. Om dan nog maar te zwijgen voor die andere kleine fabrikant met het fruitig logo, allemaal Intel.
Als ik dan professioneel kijk zie ik geen énkele hypervisor die op AMD draait. Om dan nog maar te zwijgen voor die andere kleine fabrikant met het fruitig logo, allemaal Intel.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Laptop met "extreem battery life"? Simpel. ARM chips.
Ryzen op Laptops is inderdaad nog niet wat het moet zijn. Performance is er wel, maar de battery life nog niet.
Geen enkele hypervisor die op AMD draait is toch ook een rare statement, aangezien ze bijna allemaal EPYC omarmden toen het gelanceerd werd. Van Microsoft tot VMware.
Apple als maatstaf gebruiken... jah. Die hadden trouwens ook als eerste VEGA GPU's in hun machines steken trouwens .
Ryzen op Laptops is inderdaad nog niet wat het moet zijn. Performance is er wel, maar de battery life nog niet.
Geen enkele hypervisor die op AMD draait is toch ook een rare statement, aangezien ze bijna allemaal EPYC omarmden toen het gelanceerd werd. Van Microsoft tot VMware.
Apple als maatstaf gebruiken... jah. Die hadden trouwens ook als eerste VEGA GPU's in hun machines steken trouwens .
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Als "leek" kijk ik ook niet veel verder dan energieverbruik en komt/kwam AMD sowieso al niet aan de orde.selder schreef:Gaming het enige? Zoek mij eens een laptop/netbook met extreem battery life? Allemaal intel, AMD komt daar niet aan te pas.
Als je alle hardware issues ook nog eens in overweging moet nemen... Dan denk ik dat je beter naar alle OS issues kijkt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- selder
- Moderator
Maar dus ook geen AMD :-pGuntherDW schreef:Laptop met "extreem battery life"? Simpel. ARM chips.
Dus "gaming" is niet het enige blauw paradepaardje, toch dan? niet?GuntherDW schreef:Ryzen op Laptops is inderdaad nog niet wat het moet zijn. Performance is er wel, maar de battery life nog niet.
Als ik kijk naar alle hypervisors van alle vestigingen (5000 gebruikers wereldwijd) dan zie ik geen énkele AMD bak, nergens. En ja dat is persoonlijk, maar ik hoor van mede-administrators ook nergens dat ze een AMD bak in gebruik hebben genomen.GuntherDW schreef:Geen enkele hypervisor die op AMD draait is toch ook een rare statement, aangezien ze bijna allemaal EPYC omarmden toen het gelanceerd werd. Van Microsoft tot VMware.
Ja, maar nooit AMD CPU's, niet?GuntherDW schreef:Apple als maatstaf gebruiken... jah. Die hadden trouwens ook als eerste VEGA GPU's in hun machines steken trouwens .
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ze mikken ook niet zo hard naar Laptops eigenlijk. Al zijn hun APU's best wel capabel.
Echter clocken ze niet zo hard terug als Intel chips wat voor hogere globalere energy usage zorgt.
Al is hun architectuur efficienter per cycle, als ze niet even hard terugclocken e.d. is het inderdaad nefast als je lange battery life wil.
Qua IPC zitten ze al voorbij Intel trouwens nu met Zen2. Dat belooft als de nieuwe TR's en EPYC's gaan uitkomen.
Maargoed, in principe zouden ze beter Ryzen chips in de macbooks steken, dan zouden ze minder hard constant overhitten .
Als jouw collega's nooit AMD bakken neerzetten is dat hun probleem.
Servers worden niet elk jaar vervangen en als je de chips zelfs geen blik gunt... jah dan valt het helemaal op jou.
Zo goed als iedereen omarmd de hele lineup. Van Ryzen tot EPYC. Het is dus de moeite om het toch best eens te proberen.
Aangezien prijs to performance over de hele lijn best goed zit.
bij EPYC al helemaal, maargoed, ligt aan de administrator om die aankopen te plegen natuurlijk.
Je kan bij Amazon ook bijvoorbeeld gewoon EPYC instances nemen.
Nuja, het hele argument was al voorbij als je "kijk, Intel heeft meer geld, dus toch logisch dat ze betere chips maken, niet?" zei. Als AMD met minder geld en volk dan intel nog maar aan hun software development platform spendeert een evenredig product kan neerzetten wil toch wat zeggen mag ik hopen?
EDIT: Ik had inderdaad bij "enige reden" nog "high end computing" computing moeten zetten. Servers, Workstations en (Gaming) desktops dus.
De nieuwe consoles hebben ook Zen2 procs aan boord, dus dat belooft voor de nieuwe engines
We gaan elkaar niet doen overtuigen geloof ik .
Maar het zou je toch goed doen van eens de nieuwe chips een kans te geven, meer en meer bedrijven omarmen hun hele ecosystem en ze zijn zeker de moeite. Tenzij budget natuurlijk geen issue is, of je heel specifieke eisen hebt.
Echter clocken ze niet zo hard terug als Intel chips wat voor hogere globalere energy usage zorgt.
Al is hun architectuur efficienter per cycle, als ze niet even hard terugclocken e.d. is het inderdaad nefast als je lange battery life wil.
Qua IPC zitten ze al voorbij Intel trouwens nu met Zen2. Dat belooft als de nieuwe TR's en EPYC's gaan uitkomen.
Maargoed, in principe zouden ze beter Ryzen chips in de macbooks steken, dan zouden ze minder hard constant overhitten .
Als jouw collega's nooit AMD bakken neerzetten is dat hun probleem.
Servers worden niet elk jaar vervangen en als je de chips zelfs geen blik gunt... jah dan valt het helemaal op jou.
Zo goed als iedereen omarmd de hele lineup. Van Ryzen tot EPYC. Het is dus de moeite om het toch best eens te proberen.
Aangezien prijs to performance over de hele lijn best goed zit.
bij EPYC al helemaal, maargoed, ligt aan de administrator om die aankopen te plegen natuurlijk.
Je kan bij Amazon ook bijvoorbeeld gewoon EPYC instances nemen.
Nuja, het hele argument was al voorbij als je "kijk, Intel heeft meer geld, dus toch logisch dat ze betere chips maken, niet?" zei. Als AMD met minder geld en volk dan intel nog maar aan hun software development platform spendeert een evenredig product kan neerzetten wil toch wat zeggen mag ik hopen?
EDIT: Ik had inderdaad bij "enige reden" nog "high end computing" computing moeten zetten. Servers, Workstations en (Gaming) desktops dus.
De nieuwe consoles hebben ook Zen2 procs aan boord, dus dat belooft voor de nieuwe engines
We gaan elkaar niet doen overtuigen geloof ik .
Maar het zou je toch goed doen van eens de nieuwe chips een kans te geven, meer en meer bedrijven omarmen hun hele ecosystem en ze zijn zeker de moeite. Tenzij budget natuurlijk geen issue is, of je heel specifieke eisen hebt.
- selder
- Moderator
Overtuigen niet echt nee
Een afsluitende conclusie:
Heb je tijd en zin om je systeem optimaal te configureren en uitpluizen en wachten op updates, en meer "bang" voor je buck > AMD
Wil je een stabiel systeem waarop je je ding kan doen zonder bezig te zijn met instellingen en patches > Intel.
Voor GPUs kunnen we heel kort door de bocht gaan, je moet al echt goed veel zin hebben om met een AMD GPU te willen werken.
Hup hup team blue and green!
Een afsluitende conclusie:
Heb je tijd en zin om je systeem optimaal te configureren en uitpluizen en wachten op updates, en meer "bang" voor je buck > AMD
Wil je een stabiel systeem waarop je je ding kan doen zonder bezig te zijn met instellingen en patches > Intel.
Voor GPUs kunnen we heel kort door de bocht gaan, je moet al echt goed veel zin hebben om met een AMD GPU te willen werken.
Hup hup team blue and green!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Is AMD ondertussen al even coulant met defecte exemplaren omruilen als Intel? Ooit vakantiejob gedaan bij een groothandel en die kochten enkel Intel in om die reden.
CPU omruilen betekende gewoon serienummers doorgeven via de telefoon en de volgende dag was de vervanging er al, no questions asked.
CPU omruilen betekende gewoon serienummers doorgeven via de telefoon en de volgende dag was de vervanging er al, no questions asked.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Bij de eerste reeks Ryzen procs was er een probleem bij de early models waarbij je systeem vastliep bij specifieke workloads in Linux (GCC compiling).
Bij deze reeks hoefde je enkel AMD te contacteren met je serienummer en "no questions asked" kreeg je een nieuwe toegestuurd normaal.
In Windows was er geen issue, het deed zich voornamelijk in Linux voor en dan nog onder specifieke omstandigheden. Alsnog kreeg je als je het melde gewoon nieuwe CPU uit de nieuwere batches dus.
Bij deze reeks hoefde je enkel AMD te contacteren met je serienummer en "no questions asked" kreeg je een nieuwe toegestuurd normaal.
In Windows was er geen issue, het deed zich voornamelijk in Linux voor en dan nog onder specifieke omstandigheden. Alsnog kreeg je als je het melde gewoon nieuwe CPU uit de nieuwere batches dus.
- selder
- Moderator
Dus eigelijk iets waar je geen rekening mee moet houden, omdat het "niet veel in het wild voorkomt"?GuntherDW schreef:Bij de eerste reeks Ryzen procs was er een probleem bij de early models waarbij je systeem vastliep bij specifieke workloads in Linux (GCC compiling).
Als iemand over dit issue met AMD CPUs zo'n mening toegedaan is, waarom is het dan zo moeilijk om over Spectre en Meltdown ook dezelfde denkwijze te hanteren?
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Omdat de omstandigheden totaal niet dezelfde zijn? Bij deze gaat het letterlijk om een bug welke segmentation faults geeft welke gewoon vervangen wordt door AMD met een later model welke dit probleem niet heeft.
Bij meltdown en spectre zitten de issues veel dieper en kan je niet zomaar even in hardware die issues fixen zonder grote veranderingen in de architecture te maken.
https://www.extremetech.com/computing/2 ... -linux-bug
https://tweakers.net/nieuws/128115/amd- ... loads.html
Early adopters hebben altijd de grootste brunt van de issues eigenlijk. Voornamelijk als het een nieuwe node of compleet nieuwe architectuur is.
Dat is bij Intel hetzelfde alsdat het bij AMD is
https://www.techspot.com/news/51826-ear ... 0-bug.html
https://tweakers.net/nieuws/88291/intel ... ipset.html
https://tweakers.net/nieuws/72487/intel ... psets.html
Elke processor heeft bugs, sommige kunnen met workarounds opgelost worden in software (met soms performance cost), andere hebben neiuwe silicon nodig.
Bij meltdown en spectre zitten de issues veel dieper en kan je niet zomaar even in hardware die issues fixen zonder grote veranderingen in de architecture te maken.
https://www.extremetech.com/computing/2 ... -linux-bug
https://tweakers.net/nieuws/128115/amd- ... loads.html
Early adopters hebben altijd de grootste brunt van de issues eigenlijk. Voornamelijk als het een nieuwe node of compleet nieuwe architectuur is.
Dat is bij Intel hetzelfde alsdat het bij AMD is
https://www.techspot.com/news/51826-ear ... 0-bug.html
https://tweakers.net/nieuws/88291/intel ... ipset.html
https://tweakers.net/nieuws/72487/intel ... psets.html
Elke processor heeft bugs, sommige kunnen met workarounds opgelost worden in software (met soms performance cost), andere hebben neiuwe silicon nodig.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
AWS heeft ondertussen EPYC based Ec2 vms. En baremetals.selder schreef:Gaming het enige? Zoek mij eens een laptop/netbook met extreem battery life? Allemaal intel, AMD komt daar niet aan te pas.
Bij ons op het werk hadden we vroeger AMD, nu Intel, maar men is weer naar AMD aan het kijken.
Sent from my Lenovo TB-X304F using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Ik heb beide gehad en heb toch nooit de indruk gehad dat ik moest prutsen om een stabiel systeem te krijgenselder schreef: Heb je tijd en zin om je systeem optimaal te configureren en uitpluizen en wachten op updates, en meer "bang" voor je buck > AMD
Als je geld over hebt voor een (of meerdere) RTX2080ti extreme overclocked edition... ja, anders is AMD zeker de moeite waard om te bekijken.selder schreef:Voor GPUs kunnen we heel kort door de bocht gaan, je moet al echt goed veel zin hebben om met een AMD GPU te willen werken.
Ikzelf geef allang geen moer meer om de meeste grote AAA titels: weinig vooruitgang op technisch vlak, veel gerecycleer, gericht op een veel te breed publiek met als enige doel snel en veel te cashen (DLC, microtransacties, lootboxen, etc..). Voor mij is het middensegment dus sowieso veel interessanter en daar doet AMD het allesbehalve slecht in de categorie "bang for buck"
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Het is eigenlijk een schande dat Intel nog steeds bestaat in hun 'oorspronkelijke' vorm. Het bedrijf had al lang in stukken gehakt moeten worden wegens misbruik van hun dominante marktpositie. Nee, hun 1.5 miljard boete was niet zwaar -- het was een echt lachertje gezien ze Dell alleen al 7.5 miljard toestopten om de (toen superieure) AMD chips niet te gebruiken.
Die boete was trouwens eerder een schikking met AMD waarbij AMD ook het recht kreeg om hun fabs af te stoten: de x86 licentie die Intel hen had verschaft, vereiste immers dat ze hun chips ook zelf moesten produceren, wat erg kostelijk was.
De politiek durfde het gewoon niet aan om deze gigant op de vingers te tikken voor hun bedriegerij met als gevolg dat consumenten al 10 jaar lang een veel te hoge prijs betalen voor hun cpus. Intel koop je dus enkel met een gezonde dosis walging en nu AMD terug voorloopt is daar zelfs geen reden meer toe.
Die boete was trouwens eerder een schikking met AMD waarbij AMD ook het recht kreeg om hun fabs af te stoten: de x86 licentie die Intel hen had verschaft, vereiste immers dat ze hun chips ook zelf moesten produceren, wat erg kostelijk was.
De politiek durfde het gewoon niet aan om deze gigant op de vingers te tikken voor hun bedriegerij met als gevolg dat consumenten al 10 jaar lang een veel te hoge prijs betalen voor hun cpus. Intel koop je dus enkel met een gezonde dosis walging en nu AMD terug voorloopt is daar zelfs geen reden meer toe.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Die hele "can of worms" met OEM's briben ging heel diep. Op een bepaald moment zat Dell zo strapped for cash dat ze basically de bribes nodig hadden om te overleven omdat ze geen sales hadden.
Het heeft veel lef van de managers toen gevergd om "f*** it" te zeggen en toch de AMD chips te verkopen en zo in feite het bedrijf te redden.
Hadden ze dat niet gedaan was er mogelijk geen Dell meer vandaag, of at least niet zoals het in hun huidige vorm is.
Of je dat een voordeel of een nadeel kan noemen mag je zelf uitmaken. De een heeft enkel horror stories ik zit eerder in het kamp van "ik gun ze niets maar voor hetgeen ze bieden heb ik toch altijd min of meer (soms iets minder tevreden maargoed) okay materiaal gehad".
Andere bedrijven wouden zelfs geen AMD procs verkopen als ze die gratis kregen met hopen van AMD, puur om toch het bribe geld te mogen houden.
(En dat is just scratching the surface)
Nee sorry, een bedrijf als dat wil en ga ik niet supporten met mijn geld.
Net als nvidia eigenlijk maar aangezien ik tegenwoordig vaak m'n GPU's secondhand koop van een maat welke wel altijd gaming materiaal koopt zit ik vooralsnog even vast op nvidia tenzij ik voor mezelf een GPU terug zou kopen. Dan is het resoluut een AMD GPU aangezien de driver en community+feature support in Linux miles ahead is dan die van nvidia.
Het heeft veel lef van de managers toen gevergd om "f*** it" te zeggen en toch de AMD chips te verkopen en zo in feite het bedrijf te redden.
Hadden ze dat niet gedaan was er mogelijk geen Dell meer vandaag, of at least niet zoals het in hun huidige vorm is.
Of je dat een voordeel of een nadeel kan noemen mag je zelf uitmaken. De een heeft enkel horror stories ik zit eerder in het kamp van "ik gun ze niets maar voor hetgeen ze bieden heb ik toch altijd min of meer (soms iets minder tevreden maargoed) okay materiaal gehad".
Andere bedrijven wouden zelfs geen AMD procs verkopen als ze die gratis kregen met hopen van AMD, puur om toch het bribe geld te mogen houden.
(En dat is just scratching the surface)
Nee sorry, een bedrijf als dat wil en ga ik niet supporten met mijn geld.
Net als nvidia eigenlijk maar aangezien ik tegenwoordig vaak m'n GPU's secondhand koop van een maat welke wel altijd gaming materiaal koopt zit ik vooralsnog even vast op nvidia tenzij ik voor mezelf een GPU terug zou kopen. Dan is het resoluut een AMD GPU aangezien de driver en community+feature support in Linux miles ahead is dan die van nvidia.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
- selder
- Moderator
Yeh, zoals deze?tien schreef:En als ze de oorlog even achterlaten krijgen we mogelijkheden als een intel cpu met radeon graphics ingebouwd
Doet me eraan denken dat ik die nog eens te koop zet, heb ipv deze Skull Canyon NUC ondertussen al een 2de SFF game-rig beneden met 9700K en RTX2080...