"Een beter product", als je GPU's er in 1 adem bij betrekt is het nogal logisch, daar is het nog altijd een ramp. Het is al
veel beter dan vroeger.
Zo goed dat in Linux de AMD drivers
veel beter zijn én en at large supported dan die van nvidia. nvidia wordt hoe langer hoe meer als het uitschot van de Linux wereld gezien.
En ja, gaming... Dat is momenteel met onze huidige engines nog het
enige paradepaarde van Intel. Ze hangen daaraan for dear life.
Ze zijn nu ook bezig met chiplet designs omdat ze min of meer gedwongen zijn. Met hoe Ryzen kan smijten met cores is in een monolithische design van Intel niet houdbaar qua kosten. Laat staan dat de ringbus nog kan volhouden. Dat zie je ook bij "many core" CPU's op dat ringbus design.
Als je enkel van eigen ervaringen uitgaat kan ik eigenlijk net het tegenovergestelde zeggen. Ik heb heel m'n leven al (vanaf de 286) met Cyrix en AMD procs gewerkt.
De keren dat ik met Intel procs zat, school laptops en PC's van kameraden is het andersom.
Niet vergeten dat Intel mede zo groot geworden is door het uitermate vuil spelen en bribes geven aan OEM's om toch maar bv geen AMD chips te verkopen, alsook het vervalsen van benchmarks en tools. Daar zijn ze ook massaal voor beboet.
Nu we in dit tijdperk gekomen zijn, is Intel terug bezig, maar ze proberen eerder in hun promotional materiaal alles te downplayen. "Glued together desktop chips" bijvoorbeeld
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
.
Er is zeer recent ook een internal memo geleaked welke nogal juicy is.
Toen Zen2 nog niet released was ook, "Mooi dat je in benchmarks wint van ons, nu in "real life workloads"". Mooi toch, als je niet kan winnen probeer je maar de regels te veranderen... (terwijl ze net in die benchmarks enorm hard de pan in gehakt worden).
Long story short: Als gaming je
enige workload is op je pc, geld/stroom e.d.
geen issue en je wil de
highest framerates (met de huidige engines) kan je inderdaad een Intel proc nemen.
ANY deviation, en je valt uit de boot.
Al zal het niet lang duren voor game engines beter gebruik kunnen maken van die Ryzen architectuur, omdat Intel ook naar zulks een setup overgaat.
Dat zie je al in een select aantal games.
Qua beveiliging, ik zou PC's die geen meltdown patches gekregen hebben niet online laten. Aangezien elk proces, tot random sites je data kunnen lezen.
De grootste performance drop zit hem ook in de I/O trouwens, niet in de FPS. Dus waarom je die niet zou installeren als je enkel gamet...
Database servers hebben dus grote problemen, gaming rigs hebben amper issues. Hooguit langere loading times.
TL;DR Veel geld wil niet altijd zeggen dat het een beter product is. If anything zorgt het ervoor ze deze impasse kunnen overwinnen maar make no mistake, ze zitten
hard in de problemen. Zo hard dat ze Jim Keller een jaartje terug hebben aangenomen.
De meeste problemen dat je nu eigenlijk ziet zijn early adopter problemen. Wacht een maand ofzo en de meeste issues zijn van de baan.
Zag je ook bij de eerste Zen launch. De RAM pickyness van de chipset was erg met tijden. Dat is nu al grotendeels opgelost wel.