De kabel is aangesloten.
Van zodra Fluvius de gebruikerspoorten activeert kan ik de meters uitlezen.
Edit: Het werkt.
![Afbeelding](https://previews.dropbox.com/p/thumb/AAYdXpVxPUS85pU7BvwrHG_3qRAC6v-PiVhysTKx6MUcOPlI1H9pUJblgRV2QIM6kB71y1MBTa6LrTqMi_f27yMgbNflmHDpL5AkAxhmSrq79fF7dQeiEZpQ1XrkGoj_LXH5JQKInmY1U0u__8WjpXgYp5mYur7uu3k0zLlJ08uVhegkYx4zXbdaC89aJ2p-1HTO0qKffPYDPCi__koB_lSgTQl12_GFr1jkXe8hhJe3BsAEuVNPRiWMQ-f1h8jyk4OZONm5LfeIFR4lr-8pCVvS0l_M48gfHkHzM2XwHVGBgUN61NdCIUkvhfFcERmFBrRDT0g7n6_2s8p4Ti8_-9Dg/p.png?size_mode=5)
Dat weet ik niet, ik heb deze woning pas sinds eind februari/begin maart. Het zal een oudere meter zijn.lacer schreef:Hoe lang staat deze slimme meter bij jou reeds geïnstalleerd ?
Ter info, de nieuwe tellerkasten zijn van het type 25D60, maar de slimme meter kan ook op een 25S60 basis gemonteerd worden met een kap erop van van het type 25D60, in de plaats van de huidige doorzichtige plexi. Bij jou lijkt dit een totaal ander model te zijn.
2de poort van links. Het gele kabeltje zit in de 4de poort van links.marzman schreef:Op mijn meter staat wel dat het een slimme meter is, maar ik zie nergens een P1 aansluiting. Zit die er wel op? Dat gele kabeltje gaat naar mijn gasmeter.
https://tweakers.net/ext/f/silpH8Vn57Ec ... F/full.jpg
Zitten er bij jou ook plastic klepjes voor ? De 2e is wel anders, misschien dat al die andere een slotje of zegel hebben maar de tweede niet.seagull schreef:2de poort van links. Het gele kabeltje zit in de 4de poort van links.marzman schreef:Op mijn meter staat wel dat het een slimme meter is, maar ik zie nergens een P1 aansluiting. Zit die er wel op? Dat gele kabeltje gaat naar mijn gasmeter.
https://tweakers.net/ext/f/silpH8Vn57Ec ... F/full.jpg
Lijkt me wel een logisch gevolg. Je gebruikt de infrastructuur van het net op een moment dat ze je productie niet willen of nodig hebben.ddd schreef:Hoe kom je daarbij?Joe de Mannen schreef: Terugsturen gaat je meer kosten,
Dat is een simplistische redenering die ervan uit gaat dat de afnemer naast de deur woont... we hebben ondertussen in een ander topic gezien dat het heel wat complexer is en heel wat meer eisen stelt aan het net (die iemand zal moeten betalen) wanneer eindgebruikers plots ook leverancier worden.heist_175 schreef:- bij het terugleveren krijg je de energiekost, maar moet je niet betalen voor het distributienet (de afnemer betaalt daar al voor)
sky schreef:Ofwel betaal je prosumententarief om het net te gebruiken, zomer / winter regeling en dan kan er toch geen sprake zijn van te betalen om stroom terug te sturen. Ofwel prosumententarief, ofwel betalen per verbruikte kWh waarbij je eventueel een vergoeding krijgt voor hetgeen je terugstuurt
Niet beide samen.
De huidige regeling is dat als je elek teveel hebt, je ook het DNB "terugbetaald" krijgt. De VL regering wil die nu verlengen en de VREG is daar tegen.DarkV schreef:Dat is een simplistische redenering die ervan uit gaat dat de afnemer naast de deur woont... we hebben ondertussen in een ander topic gezien dat het heel wat complexer is en heel wat meer eisen stelt aan het net (die iemand zal moeten betalen) wanneer eindgebruikers plots ook leverancier worden.heist_175 schreef:bij het terugleveren krijg je de energiekost, maar moet je niet betalen voor het distributienet (de afnemer betaalt daar al voor)
De VREG heeft dan ook jou regeling (opgedrongen door onze politiekers) aangevochten.
Dat gaat u ongelooflijk veel geld kosten. Je moet zowel heel veel zonnepanelen hebben, als een gigantische batterij om de grijze winterdagen zonder zon te overbruggen. Het alternatief is een installatie op hout (al dan niet uit eigen beheer), maar zoiets kost ook massa's geld.timmermc schreef:Door het lezen van alle onderwerpen en zeker dit met slimme meterkes, speel ik steeds meer met de gedachte om zelfvoorzienend worden als energieproducent, want dat ben je tenslotte. De overheid stelt maar voortdurend nieuwe regeltjes en verplichtingen op. Met de dalende prijzen van LifePO4 batterijen zijn we niet veraf, om toch althans de grootste energiegebruikers in de woning zelf te voorzien.
Mag je al blij zijn dat de elek 2ct kost en je leverancier moet het dan nog van u willen over kopen en aan dezelfde prijs willen doorverkopenStel: elek kost 10cent
Dat zal de markt bepalen hé.bruma schreef:Indien er veel groene productie isMag je al blij zijn dat de elek 2ct kost en je leverancier moet het dan nog van u willen over kopen en aan dezelfde prijs willen doorverkopenStel: elek kost 10cent
Een airco verbruikt effectief heel veel energie. Maar als het buiten 24° is, dan zal uw airco toch vooral niets hoeven te doen.Slafes schreef:Nee, nu zal men "affakkelen" in de zomer. Als pv bezitter ga ik nu gewoon opteren voor een airco om mijn verbruik zo terug te verdienen. Thuis of niet, gewoon zien dat je alles er zoveel mogelijk direct doorjast.
Een batterij is ook een deel van de oplossing, maar de vraag is natuurlijk of het allemaal opweegt tegenover de kost van de vergoeding die we willen uitsparen.
Ach, het ontbreekt aan daadkracht, niet aan mogelijkheden.In alle geval, men is er een soep van aan het maken en dan lees ik ook nog eens in de krant dat men geen politie of deurwaarder zal langs sturen als een pv bezitter weigert om de installatie te laten doorgaan van zon slimme meter. Heu, keuze snel gemaakt.
Slafes schreef:In alle geval, men is er een soep van aan het maken en dan lees ik ook nog eens in de krant dat men geen politie of deurwaarder zal langs sturen als een pv bezitter weigert om de installatie te laten doorgaan van zon slimme meter. Heu, keuze snel gemaakt.
https://www.coolblue.be/nl/was-droogcombinatiesMClaeys schreef:De wasmachine kan nog steeds zichzelf niet inladen en zelf overladen naar de droogkast.
Eerst gaan vertellen hoe belangrijk het klimaat wel is en dan gaan "affakkelen"... als hypocrisie kan dat tellenSlafes schreef:Nee, nu zal men "affakkelen" in de zomer. Als pv bezitter ga ik nu gewoon opteren voor een airco om mijn verbruik zo terug te verdienen. Thuis of niet, gewoon zien dat je alles er zoveel mogelijk direct doorjast.
+1Dizzy schreef:Zonder deze onduidelijkheid had ik al lang een dak vol panelen.
Hoe meer vermogen je injecteert, hoe hoger de netspanning en hoe groter de kans dat omvormers uit veiligheid uitschakelen.heist_175 schreef:Wat is het f***ing probleem om op 1 dak meer te hebben? Of er nu 4 huizen zijn met 3000W of 1 met 11kW, wat maakt dat uit.
Willen we groene energie aanmoedigen/uitbreiden, of niet?