Slimme meter maakt winnaars en verliezers
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
De P1 Monitor software werkt en draait op de RPi.
De kabel is aangesloten.
Van zodra Fluvius de gebruikerspoorten activeert kan ik de meters uitlezen.
Edit: Het werkt.
De kabel is aangesloten.
Van zodra Fluvius de gebruikerspoorten activeert kan ik de meters uitlezen.
Edit: Het werkt.
Laatst gewijzigd door seagull 04 mei 2019, 16:35, in totaal 1 gewijzigd.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Afbeelding ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- seagull
- Elite Poster
- Contacteer:
Als ik ingelogd ben zie ik de afbeelding.
Als ik niet ingelogd ben niet.
De afbeelding staat op mijn dropbox account met een share link die voor iedereen zichtbaar zou moeten zijn.
Als ik niet ingelogd ben niet.
De afbeelding staat op mijn dropbox account met een share link die voor iedereen zichtbaar zou moeten zijn.
Laatst gewijzigd door seagull 04 mei 2019, 22:45, in totaal 1 gewijzigd.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
- lacer
- Elite Poster
Ok, das beter
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Op mijn meter staat wel dat het een slimme meter is, maar ik zie nergens een P1 aansluiting. Zit die er wel op? Dat gele kabeltje gaat naar mijn gasmeter.
https://tweakers.net/ext/f/silpH8Vn57Ec ... F/full.jpg
- lacer
- Elite Poster
Hoe lang staat deze slimme meter bij jou reeds geïnstalleerd ?
Ter info, de nieuwe tellerkasten zijn van het type 25D60, maar de slimme meter kan ook op een 25S60 basis gemonteerd worden met een kap erop van van het type 25D60, in de plaats van de huidige doorzichtige plexi. Bij jou lijkt dit een totaal ander model te zijn.
Ter info, de nieuwe tellerkasten zijn van het type 25D60, maar de slimme meter kan ook op een 25S60 basis gemonteerd worden met een kap erop van van het type 25D60, in de plaats van de huidige doorzichtige plexi. Bij jou lijkt dit een totaal ander model te zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Pro Member
Dat weet ik niet, ik heb deze woning pas sinds eind februari/begin maart. Het zal een oudere meter zijn.lacer schreef:Hoe lang staat deze slimme meter bij jou reeds geïnstalleerd ?
- seagull
- Elite Poster
- Contacteer:
2de poort van links. Het gele kabeltje zit in de 4de poort van links.marzman schreef:Op mijn meter staat wel dat het een slimme meter is, maar ik zie nergens een P1 aansluiting. Zit die er wel op? Dat gele kabeltje gaat naar mijn gasmeter.
-
- Pro Member
Zitten er bij jou ook plastic klepjes voor ? De 2e is wel anders, misschien dat al die andere een slotje of zegel hebben maar de tweede niet.seagull schreef:2de poort van links. Het gele kabeltje zit in de 4de poort van links.marzman schreef:Op mijn meter staat wel dat het een slimme meter is, maar ik zie nergens een P1 aansluiting. Zit die er wel op? Dat gele kabeltje gaat naar mijn gasmeter.
- seagull
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik heb een ander model slimme meter. Google even op het type nummer + P1 en je vindt de handleiding.
-
- Pro Member
Ik vind niks over P1 in handleidingen, misschien is het niet de bedoeling bij deze meter of zit het er toch niet op. Het tweede klepje is wel anders, maar gaat ook niet heel makkelijk open. Er staat ook geen duiding P1 wat ik bij andere meters op internet zie.
Zo ziet het er uit: https://tweakers.net/ext/f/MQNp207wN2RZ ... R/full.jpg
Zo ziet het er uit: https://tweakers.net/ext/f/MQNp207wN2RZ ... R/full.jpg
- seagull
- Elite Poster
- Contacteer:
Klepje open doen. Daaronder zit de P1 poort.
-
- Pro Member
Bedankt. Ik heb hem open gekregen. Je moet de bovenkant indrukken en dan kun je het klepje aan het lipje naar beneden trekken.
https://tweakers.net/ext/f/Y9OVcb7GBhbh ... c/full.jpg
Ik ga ook een kabeltje bestellen
https://tweakers.net/ext/f/Y9OVcb7GBhbh ... c/full.jpg
Ik ga ook een kabeltje bestellen
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Als ik alles wat in de media verschijnt naast mekaar leg dan gaat het nog zover komen dat mensen hun PV installatie gaan uitschakelen als ze bvb op vakantie gaan.
Terugsturen gaat je meer kosten, GSC krijg je niet meer, opslag is beperkt,...
Ze zijn er iets van aan t maken...
J.
Terugsturen gaat je meer kosten, GSC krijg je niet meer, opslag is beperkt,...
Ze zijn er iets van aan t maken...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Je kreeg toch een vergoeding (misschien minimaal) dacht ik, bij terugsturen, als je niet voor de eventuele fictief terugdraaiend teller kiest. (als dat door de vreg niet wordt tegengehouden). Of moet je ook betalen bij voor wat je niet dadelijk verbruikt?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Als men de Distributietarieven hoger maakt dan de Injectietarieven dan is het terugsteken idd duurder dan gewoon afschakelen. Afwachten is de boodschap.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
De boodschap van de vreg is duidelijk: zelf verbruiken.
Dit gaat leiden tot opstoken om er vanaf te zijn, triest toch ?
En dat allemaal omdat de netbeheerders het hebben nagelaten om hun net futureproof te ontwikkelen en in plaats daarvan liever centen pakken.
J.
Dit gaat leiden tot opstoken om er vanaf te zijn, triest toch ?
En dat allemaal omdat de netbeheerders het hebben nagelaten om hun net futureproof te ontwikkelen en in plaats daarvan liever centen pakken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Opstoken.... Wat mensen nu ook al doen in de winter met hun elektrische vuurkes om terug op "nul" te komen. Met dure stroom in de winter.
Zelf verbruiken is het meest logische, alleen hadden ze dat LANG geleden moeten invoeren, en niet als iedereen ze heeft liggen (al dan niet met subsidie)
Zelf verbruiken is het meest logische, alleen hadden ze dat LANG geleden moeten invoeren, en niet als iedereen ze heeft liggen (al dan niet met subsidie)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Ofwel betaal je prosumententarief om het net te gebruiken, zomer / winter regeling en dan kan er toch geen sprake zijn van te betalen om stroom terug te sturen. Ofwel prosumententarief, ofwel betalen per verbruikte kWh waarbij je eventueel een vergoeding krijgt voor hetgeen je terugstuurt
Niet beide samen.
Niet beide samen.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 7 keer
Lijkt me wel een logisch gevolg. Je gebruikt de infrastructuur van het net op een moment dat ze je productie niet willen of nodig hebben.ddd schreef:Hoe kom je daarbij?Joe de Mannen schreef: Terugsturen gaat je meer kosten,
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een logische regeling is:
- bij het terugleveren krijg je de energiekost, maar moet je niet betalen voor het distributienet (de afnemer betaalt daar al voor)
- bij het verbruik betaal je energiekost én distributienetvergoeding
Heel transparant en iedereen gelijk voor de wet.
Zo heb je er niets aan om in de winter "af te fakkelen", want je betaalt dan wel de DNB erbij.
- bij het terugleveren krijg je de energiekost, maar moet je niet betalen voor het distributienet (de afnemer betaalt daar al voor)
- bij het verbruik betaal je energiekost én distributienetvergoeding
Heel transparant en iedereen gelijk voor de wet.
Zo heb je er niets aan om in de winter "af te fakkelen", want je betaalt dan wel de DNB erbij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Dat is een simplistische redenering die ervan uit gaat dat de afnemer naast de deur woont... we hebben ondertussen in een ander topic gezien dat het heel wat complexer is en heel wat meer eisen stelt aan het net (die iemand zal moeten betalen) wanneer eindgebruikers plots ook leverancier worden.heist_175 schreef:- bij het terugleveren krijg je de energiekost, maar moet je niet betalen voor het distributienet (de afnemer betaalt daar al voor)
De VREG heeft dan ook jou regeling (opgedrongen door onze politiekers) aangevochten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Da's net wat de VREG aanvecht, niks meer van terugsturen en gebruiken aan iets wat op een vergoeding trekt.
De marktprijs voor het op het net zetten, quasi niks in de zomer omdat centrales dan ook nog volle bak draaien, en de volle pot 's winters betalen (WP en EV zijn de klos).
Maar op centen moet je de eerste jaren niet rekenen want de software trekt tot op heden niks en kost al enkele keren de initiële inschattingsprijs.
De marktprijs voor het op het net zetten, quasi niks in de zomer omdat centrales dan ook nog volle bak draaien, en de volle pot 's winters betalen (WP en EV zijn de klos).
Maar op centen moet je de eerste jaren niet rekenen want de software trekt tot op heden niks en kost al enkele keren de initiële inschattingsprijs.
sky schreef:Ofwel betaal je prosumententarief om het net te gebruiken, zomer / winter regeling en dan kan er toch geen sprake zijn van te betalen om stroom terug te sturen. Ofwel prosumententarief, ofwel betalen per verbruikte kWh waarbij je eventueel een vergoeding krijgt voor hetgeen je terugstuurt
Niet beide samen.
- timmermc
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Door het lezen van alle onderwerpen en zeker dit met slimme meterkes, speel ik steeds meer met de gedachte om zelfvoorzienend worden als energieproducent, want dat ben je tenslotte. De overheid stelt maar voortdurend nieuwe regeltjes en verplichtingen op. Met de dalende prijzen van LifePO4 batterijen zijn we niet veraf, om toch althans de grootste energiegebruikers in de woning zelf te voorzien.
Aan zee schijnt de zon altijd...
- heist_175
- Elite Poster
De huidige regeling is dat als je elek teveel hebt, je ook het DNB "terugbetaald" krijgt. De VL regering wil die nu verlengen en de VREG is daar tegen.DarkV schreef:Dat is een simplistische redenering die ervan uit gaat dat de afnemer naast de deur woont... we hebben ondertussen in een ander topic gezien dat het heel wat complexer is en heel wat meer eisen stelt aan het net (die iemand zal moeten betalen) wanneer eindgebruikers plots ook leverancier worden.heist_175 schreef:bij het terugleveren krijg je de energiekost, maar moet je niet betalen voor het distributienet (de afnemer betaalt daar al voor)
De VREG heeft dan ook jou regeling (opgedrongen door onze politiekers) aangevochten.
De regeling die ik voorstel is fundamenteel anders: je krijgt enkel een vergoeding voor het deel elektriciteit, niet voor het deel DNB.
Stel: elek kost 10cent, DNB 5 cent.
Afname: 15cent betalen
Injectie: 5cent terugbetaald krijgen (in de huidige regeling krijg je 15cent terugbetaald)
En ja, de afnemer zal behoorlijk dicht bij u in de buurt wonen.
De huidige DNB omhelst het transport van elektriciteit vanuit het buitenland of binnenland tot aan uw kast.
Als je ZP's hebt die meer elek produceren dan je kan verbruiken, zal de stroom niet tot in Frankrijk, UK, ... lopen, maar in het beste/slechtste geval enkele kilometers verder. Vermoedelijk zelfs niet over hoogspanning passeren (Elia).
Hoe denken we méér duurzame energie op te wekken als we zoveel onzekerheid over het concept laten bestaan? Ik wil graag 10kWp op mijn dak leggen (juist 1 paneeltje minder), maar enkel als de details duidelijk en bekend zijn. Niet in zo'n kwakkelinvesteringsklimaat.
De regeling die ik voorstel is prima werkbaar en verdedigbaar en leidt (lijdt) niet tot uitwassen (affakkelen in de winter).
Dat gaat u ongelooflijk veel geld kosten. Je moet zowel heel veel zonnepanelen hebben, als een gigantische batterij om de grijze winterdagen zonder zon te overbruggen. Het alternatief is een installatie op hout (al dan niet uit eigen beheer), maar zoiets kost ook massa's geld.timmermc schreef:Door het lezen van alle onderwerpen en zeker dit met slimme meterkes, speel ik steeds meer met de gedachte om zelfvoorzienend worden als energieproducent, want dat ben je tenslotte. De overheid stelt maar voortdurend nieuwe regeltjes en verplichtingen op. Met de dalende prijzen van LifePO4 batterijen zijn we niet veraf, om toch althans de grootste energiegebruikers in de woning zelf te voorzien.
Een zonnepaneelinstallatie op uw dak, met alle fratsen van de overheden erbij, zal veel goedkoper uitkomen dan off-grid gaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Indien er veel groene productie is
Mag je al blij zijn dat de elek 2ct kost en je leverancier moet het dan nog van u willen over kopen en aan dezelfde prijs willen doorverkopenStel: elek kost 10cent
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Iemand met een appt die zijn meter kan uitlezen?
Ik zat in het proefproject, en de meters die ze hier toen installeerden hadden maar 1 uitleesblok voor alle meters tesamen, waarop we dan geen toegang kregen want "privacy van de buren" en "we voorzien dat niet want 99% van de mensen gebruikt dat toch niet".
Ik zat in het proefproject, en de meters die ze hier toen installeerden hadden maar 1 uitleesblok voor alle meters tesamen, waarop we dan geen toegang kregen want "privacy van de buren" en "we voorzien dat niet want 99% van de mensen gebruikt dat toch niet".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Nee, nu zal men "affakkelen" in de zomer. Als pv bezitter ga ik nu gewoon opteren voor een airco om mijn verbruik zo terug te verdienen. Thuis of niet, gewoon zien dat je alles er zoveel mogelijk direct doorjast.
Een batterij is ook een deel van de oplossing, maar de vraag is natuurlijk of het allemaal opweegt tegenover de kost van de vergoeding die we willen uitsparen.
In alle geval, men is er een soep van aan het maken en dan lees ik ook nog eens in de krant dat men geen politie of deurwaarder zal langs sturen als een pv bezitter weigert om de installatie te laten doorgaan van zon slimme meter. Heu, keuze snel gemaakt.
Een batterij is ook een deel van de oplossing, maar de vraag is natuurlijk of het allemaal opweegt tegenover de kost van de vergoeding die we willen uitsparen.
In alle geval, men is er een soep van aan het maken en dan lees ik ook nog eens in de krant dat men geen politie of deurwaarder zal langs sturen als een pv bezitter weigert om de installatie te laten doorgaan van zon slimme meter. Heu, keuze snel gemaakt.
- heist_175
- Elite Poster
Dat zal de markt bepalen hé.bruma schreef:Indien er veel groene productie isMag je al blij zijn dat de elek 2ct kost en je leverancier moet het dan nog van u willen over kopen en aan dezelfde prijs willen doorverkopenStel: elek kost 10cent
Op de website van de VREG zie ik ook dat er leveranciers 35% meer aanrekenen voor exact dezelfde stroom uit het mijn stopcontact. Er zijn er met een vaste prijs per kWh (ongeacht zomer, winter) en met een variabele prijs (gelinkt aan de prijs van het zotste product eerst).
Dus waarom zouden er geen leveranciers zijn die een vaste aankoopprijs per kWh hebben, ongeacht zomer/winter? En andere met een variabele prijs, waar je dus met een winter- of lentezonnetje veel meer krijgt?
Een airco verbruikt effectief heel veel energie. Maar als het buiten 24° is, dan zal uw airco toch vooral niets hoeven te doen.Slafes schreef:Nee, nu zal men "affakkelen" in de zomer. Als pv bezitter ga ik nu gewoon opteren voor een airco om mijn verbruik zo terug te verdienen. Thuis of niet, gewoon zien dat je alles er zoveel mogelijk direct doorjast.
Met een digitale meter kan je eigenlijk niet affakkelen, je kan enkel uw energieverbruik afstemmen op de effectieve opgewekte elektriciteit en dat is net de bedoeling: uw boiler laten draaien als er veel zon is (mocht je geen zonneboiler hebben), uw autobatterij opladen overdag, wasmachine overdag, ...
Ach, het ontbreekt aan daadkracht, niet aan mogelijkheden.In alle geval, men is er een soep van aan het maken en dan lees ik ook nog eens in de krant dat men geen politie of deurwaarder zal langs sturen als een pv bezitter weigert om de installatie te laten doorgaan van zon slimme meter. Heu, keuze snel gemaakt.
Enkele suggesties:
> elke dag na 1/1/2020 (overgangsperiode na 1/7/2019) zonder slimme meter: forfait van €10
> geen slimme meter: afsluiten
De onzekerheid wordt nu verweten aan de VREG, maar het is de politiek die ervoor gekozen heeft de strijd aan te gaan. De VREG heeft in het verleden meermaals gewaarschuwd dat het niet aan de regering is om dat te bepalen, Lydia Peeters (OVLD) - en bij uitbreiding de ganse VL regering - heeft ervoor gekozen om te volharden in de boosheid. We plukken er als maatschappij de gevolgen van:
- ZP-eigenaars die van hun oren maken
- mindere investering in groene energie (wie investeert er in zo'n kwakkelinvesteringsklimaat)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Niet elke boiler heeft een (groot) vat, dus lekker nuttig hem overdag te laten opwarmen . De wasmachine kan nog steeds zichzelf niet inladen en zelf overladen naar de droogkast. S'middags dan maar (elektrisch) koken, alleen lunchpauze op het werk volstaat daar vaak niet voor, etc...
Er lijken mij genoeg zaken die gewoon niet kunnen overdag als je niet thuis bent. Dan word het tijd voor omvormers die kijken naar het gevraagde vermogen enkel dat leveren op het net in huis. Dan lever je niks terug. Of de installatie gewoon uitschakelen bij vertrek, het is tenslotte maar een zekering.
Ondertussen trekken ze in Brussel een premie voor hun zonnepanelen .
Er lijken mij genoeg zaken die gewoon niet kunnen overdag als je niet thuis bent. Dan word het tijd voor omvormers die kijken naar het gevraagde vermogen enkel dat leveren op het net in huis. Dan lever je niks terug. Of de installatie gewoon uitschakelen bij vertrek, het is tenslotte maar een zekering.
Ondertussen trekken ze in Brussel een premie voor hun zonnepanelen .
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 19 keer
Slafes schreef:In alle geval, men is er een soep van aan het maken en dan lees ik ook nog eens in de krant dat men geen politie of deurwaarder zal langs sturen als een pv bezitter weigert om de installatie te laten doorgaan van zon slimme meter. Heu, keuze snel gemaakt.
Hier komen ze er ook niet in. We zien dan wel welke verdere stappen ze ondernemen.
- heist_175
- Elite Poster
https://www.coolblue.be/nl/was-droogcombinatiesMClaeys schreef:De wasmachine kan nog steeds zichzelf niet inladen en zelf overladen naar de droogkast.
Of idd een omvormer die rekening houdt met de belasting.
Al zie ik het probleem niet om uw teveel op het net te zetten? Uw installatie gaat er niet kapot van hé . De marginale kosten van een zonnepaneelinstallatie zijn €0.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Eerst gaan vertellen hoe belangrijk het klimaat wel is en dan gaan "affakkelen"... als hypocrisie kan dat tellenSlafes schreef:Nee, nu zal men "affakkelen" in de zomer. Als pv bezitter ga ik nu gewoon opteren voor een airco om mijn verbruik zo terug te verdienen. Thuis of niet, gewoon zien dat je alles er zoveel mogelijk direct doorjast.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat is waar men op aanstuurt met al die veranderende regeltjes.
Alleen maar om hin zakken te vullen en vooral omdat ze het net niet op tijd hebben aangepast aan de moderne wereld.
Dat is het lot van geprivatiseerde overheidsdiensten, investeren doen ze amper en als ze klagen moet de overheid het toch maar oplossen op de kap van de burger.
J.
Alleen maar om hin zakken te vullen en vooral omdat ze het net niet op tijd hebben aangepast aan de moderne wereld.
Dat is het lot van geprivatiseerde overheidsdiensten, investeren doen ze amper en als ze klagen moet de overheid het toch maar oplossen op de kap van de burger.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dit is een voorbeeld van slecht beleid. De overheid moet beslissen wat men wil en dit duidelijk communiceren aan burger en instellingen. Nu zorgt men voor onzekerheid waardoor mensen niet investeren in zonnepanelen. Werk een uitdoofregeling uit voor bezitters van ZP zodat ze hun investering op een duidelijke manier kunnen afschrijven/terugverdienen.
De nieuwe meter is voor de meeste mensen niet voordelig omdat je direct moet verbruiken. Jan modaal die met 2 gaat werken is niet thuis tijdens productie en is dus de klos. Je moet dan ook nog eens toestellen hebben die tijdsgestuurd werken en vertrouwen dat er niets mis gaat (brand, waterschade,...).
Zonder deze onduidelijkheid had ik al lang een dak vol panelen.
De nieuwe meter is voor de meeste mensen niet voordelig omdat je direct moet verbruiken. Jan modaal die met 2 gaat werken is niet thuis tijdens productie en is dus de klos. Je moet dan ook nog eens toestellen hebben die tijdsgestuurd werken en vertrouwen dat er niets mis gaat (brand, waterschade,...).
Zonder deze onduidelijkheid had ik al lang een dak vol panelen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
+1Dizzy schreef:Zonder deze onduidelijkheid had ik al lang een dak vol panelen.
En de beperking 10kW.
Wat is het f***ing probleem om op 1 dak meer te hebben? Of er nu 4 huizen zijn met 3000W of 1 met 11kW, wat maakt dat uit.
Willen we groene energie aanmoedigen/uitbreiden, of niet?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Hoe meer vermogen je injecteert, hoe hoger de netspanning en hoe groter de kans dat omvormers uit veiligheid uitschakelen.heist_175 schreef:Wat is het f***ing probleem om op 1 dak meer te hebben? Of er nu 4 huizen zijn met 3000W of 1 met 11kW, wat maakt dat uit.
Willen we groene energie aanmoedigen/uitbreiden, of niet?
Het zou me bijvoorbeeld niet fair lijken dat jij 15 kW op je dak hebt liggen, en je buurman daardoor plots geen meer kan leggenn (en jouw installatie zelf ook uit zou vallen).
Ook gaan we er van uit dat het net symmetrisch belast is, en bij zo'n grote onbeperkte asymmetrieën zouden er wel eens andere problemen kunnen ontstaan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –