Het is dat of geen treindienst naar die stations. Uiteindelijk is die tussenoplossing volgens mij het beste. Het is nog altijd veel goedkoper voor de staat (en de burger) dan zelf een treindienst uit te baten. Het gaat hier trouwens vooral over niet-rendabele stations die langs lijnen liggen waar de prive wel op wil rijden omdat er ook rendabele stations liggen. De staat (in Engeland) past dus vooral de extra stops bij voor een trein die toch rijdt, ze subsidieert niet de ganse treinrit - iets wat wij vandaag wel nog doen hier.Dizzy schreef:Dat de staat de verliezen bijpast is net een voorbeeld van wat ik zei, de burger kan opdraaien voor de niet winstgevende lijnen en de aandeelhouders profiteren van de beste lijnen.
Was bij De Post hetzelfde, de privatisering betekende hier de redding. Dat verspilling en inefficientie werd afgestoten werd uiteraard niet door iedereen in dank afgenomen, maar het was wel nodig.Dizzy schreef:Het OV wordt hier gewoon heel slecht gerund. Niet verwonderlijk als je ziet dat iemand die totaal gefaald heeft bij de NMBS na een ontslagvergoeding (waarom???) van 1.000.000 EUR bij de Lijn een topjob krijgt, tja
Let wel op dat liberalisering niet noodzakelijk betekent dat de NMBS moet privatiseren, het betekent alleen dat ook andere operatoren passagiersdiensten kunnen verzorgen, zoals dat bij het goederenspoorverkeer al lang het geval is - tot iedereens tevredenheid btw, de prijzen zijn gezakt en de dienstverlening is verbeterd. In de praktijk betekent dit allicht wel dat de NMBS moet privatiseren omdat ze anders niet zal kunnen opboksen tegen private maatschappijen die veel efficienter werken.
Als je Sophie Dutordoir bezig hoort over "de NMBS klaarstomen voor de toekomst", dan heeft ze het precies over dit.
Dus Jan met De Pet mag nu niet alleen betalen voor Belgie, maar voor de mobiliteit van de Roemenen en gans Europa?DarkV schreef: Los het probleem op een correcte manier op... laat Europa de drukke verkeersassen subsidiëren uit een globale pot.
Enkel wie nog met een vervuiler rondrijdt zal nog accijnzen betalen, maar dat aandeel mensen neemt jaar na jaar af en zal nog versnellen na de verkiezingen als het rekeningrijden ingevoerd wordt. Binnen afzienbare tijd betalen enkel de old-timers nog dubbel.DarkV schreef:
Gaan die accijnzen dan verdwijnen... of gaan we zoals gewoonlijk dubbel betalen ?.
De garantie ging erover dat elektrische wagens en buitenlanders meebetalen. Wat de files betreft geef ik je de garantie dat de files weer korter zullen worden ipv elk jaar langer. For the record: niemand heeft ooit gegarandeerd dat de files zullen verdwijnen, de bedoeling van rekeningrijden is om ze te laten verminderen door het niet-essentieel verkeer dat erin zit (bv, mensen die toch "alle tijd" hebben) naar minder drukke periodes op de weg te begeleiden, zodat de mensen die niet "alle tijd" hebben weer meer bij hun gezin kunnen zijn.DarkV schreef:Dus jij (of de staat) geeft me de garantie dat ik na rekening rijden niet meer in de file zal staan ?
In een maatschappij waarin tijd een steeds kostbaarder goed wordt, maakt rekeningrijden het gebruik van de weg socialer voor iedereen, in het bijzonder voor zij die er niet voor hun plezier staan.
Ik zie niet in waarom. Het tarief zou voor elke weg hetzelfde zijn om sluikverkeer te vermijden, dus niemand hoeft te weten WAAR je rijdt (behalve dan dat je "in Vlaanderen" rijdt), enkel HOEVEEL km je rijdt en WANNEER je rijdt. Uiteindelijk zal het aan de GBA zijn om hierover te beslissen, maar ik verwacht geen problemen. Een anonieme "pre-paid" optie kan ook een mogelijkheid zijn voor zij die niet willen dat hun weggebruik achteraf gefactureerd wordt op hun naam.JamesEarlGray schreef: Rekeningrijden in zijn huidig voorgestelde gedaante is een flagrante inbreuk op de privacy.
Dus Jan met De Pet moet dan meebetalen voor de prive-mobiliteit van iedereen via zijn elektriciteitsfactuur, ook als hij zelden of niet rijdt?JamesEarlGray schreef: Oplossingen om mensen met elektrische voertuigen te belasten: forfetair belasten per gereden kilometer, bv. jaarlijks, zoals met de teller van je elektriciteit in huis.
Of hoe zou dit dan technisch precies werken, want "forfaitair belasten per gereden kilometer" is de definitie van rekeningrijden uiteraard, en dat is het niet neem ik aan.
Enkel voor buitenlanders om te betalen, of voor iedereen die er gebruik van maakt?JamesEarlGray schreef: Oplossing om buitenlanders te belasten: péages op de autostrades gecombineerd met strategische knippen buiten de autostrades waardoor omrijden wordt ontmoedigd.