JamesEarlGray schreef:maar wanneer dat stof is gaan liggen blijft er vaak één bedrijf over dat vanaf dan over een monopolie beschikt en dus de burger even hard in de steek zullen laten, maar dan voor méér geld.
In Engeland is het alvast niet zo. En er is daar idd kritiek geweest over de private operatoren, maar ik weet niet in welke mate dat vandaag nog allemaal geldt. Ik was zelf onlangs in Londen en heb daar van 3 private operatoren gebruik gemaakt (Heathrow Express, SouthWest Rail en TfL Rail (operated by Hong Kong MTR)) en alle 3 boden betere service voor goedkopere prijzen dan onze NMBS.
Ook voor het reeds geliberaliseerde post is het in ons land niet zo. Voor de pakketpost kan ik meteen 5 operatoren bedenken (maar er zijn er nog meer), en voor het tanende brievenpost is er naast bpost ook nog TBC post vandaag. Ik zie die >5 operatoren niet meteen allemaal fuseren. Het kan natuurlijk wel, maar niets weerhoudt een nieuwe speler om de markt te betreden en de prijzen te breken, da's het mooie aan een vrijgemaakte markt.
Uiteindelijk zijn we als burger wel beter af altijd. Het is niet dat De Posterijen van weleer zo'n goede service boden voor weinig geld. Hetzelfde met de NMBS van nu. Laat ons nog niet teruggaan naar de tijd dat de telecommarkt nog niet geliberaliseerd was en er hier 1 enkele telecom-operator was die astronomische prijzen vroeg voor zeer trage internet-toegang, met de meest onvriendelijke klantendienst erbovenop...
DarkV schreef:
Laat de staat maar eerst eens bewijzen dat men in staat is een efficiënt OV uit te bouwen zonder de zoveelste extra belasting.
Heeft geen zin meer, liberalisering is al te dichtbij. De prive zal het doen, ofwel een "nieuwe" NMBS (zoals de nieuwe bpost met Johnny Thijs ontstaan is uit De Posterijen), ofwel andere operatoren als de NMBS er niet meer in slaagt om zich aan te passen.
Het is geen reden om het rekeningrijden niet in te voeren. De files moeten asap na de verkiezingen aangepakt worden, we kunnen daar niet meer mee wachten tot aan de liberalisering.