Onze politiek is nooit geloofwaardig geweest... waarom zou ze dat nu plots wel zijn... vanwege het woordje klimaat

Accijnzen is ook op gebruik per kilometer... niet zo "slim" maar of het "slim" zal zijn is nog maar de vraag als alles tussen 6-9u en 16-19u spits is.Dizzy schreef:Als men de SKH laat opbrengen wat de accijnzen opbrachten is er toch geen cadeau, gewoon een verschuiving van bezit naar gebruik.
Mensen kunnen vanwege de accijnzen ook kiezen voor alternatieven maar hebben dat duidelijk niet gedaan... waarom zou men het dan voor de SKH wel doen (tenzij die zo duur zou zijn dat de lagere inkomensklasse gewoon z'n keel wordt dicht geknepen).Dizzy schreef:Als de SKH meer opbrengt komt dit ook omdat meer mensen betalen ipv alternatieven te kiezen, vroeger had je geen keuze, heb je een wagen dan kan je betalen, of je hem veel of weinig gebruikt.
Politiek is een complex iets tenzij in een dictatuur... daar kan je ook die onpopulaire maatregelen nemen. De discussie gaat trouwens niet over populair of niet maar wel over zinvol... en ik denk dat het al meermaals aan bod gekomen is dat SKH dat helemaal niet is, wel louter een extra belasting zonder ook maar enige garantie (zowel voor de files als het OV).Dizzy schreef:Ik geloof niet per se in politici maar in mensen die politici voor alle problemen verantwoordelijk stellen nog minder. Goede politici zijn in mijn ogen deze die nodige maar onpopulaire maatregelen durven nemen.
Voor iemand die zo pro klimaat was lijkt me dit een zeer bizarre stelling... beetje hypocriet niet ?Dizzy schreef:Nu komt er een LEZ in Gent. Ik zal mijn wagen dus vervangen (11 jaar oud) dat kost me geld maar ik wil ook een leefbare stad en minder vervuiling dus ik ben niet tegen de ingreep.
Weinig accijnzen is nog steeds beter dan geen en ze moeten SKH betalen om dat te kunnen doen... tweemaal winst voor België dusJamesEarlGrey schreef:Als ze taksen op brandstof verlagen komen inwoners van de buurlanden onze pompen massaal leegroven door de veel lagere prijs dan in hun eigen land.
Denk je dat die buitenlanders met hun 5km, 10km of misschien zelfs 20km dat ze op ons grondgebied rijden op een rustige baan enigzins de €20+ gaan compenseren aan misgelopen accijnzen, per tankbeurt? Lijkt me straf.DarkV schreef:Weinig accijnzen is nog steeds beter dan geen en ze moeten SKH betalen om dat te kunnen doen... tweemaal winst voor België dusJamesEarlGrey schreef:Als ze taksen op brandstof verlagen komen inwoners van de buurlanden onze pompen massaal leegroven door de veel lagere prijs dan in hun eigen land.![]()
Het komt er terug aan en ik kijk er al genoeglijk naar uit, familiebezoek voor mij in de US.JamesEarlGray schreef:Als ze taksen op brandstof verlagen komen inwoners van de buurlanden onze pompen massaal leegroven door de veel lagere prijs dan in hun eigen land.
Ik heb dus 2 keuzes, in de file staan of betalen, de rijken gaan er echt niet van wakker liggen.CCatalyst schreef:...Maar oh ik hoor de Vlamingen al weer over hoe "oneerlijk" het is dat "de rijken de files kunnen passeren", terwijl diezelfde Vlamingen dan weer geen algemene km-heffing willen waarvoor de rijken in hun dure elektrische wagens ook moeten betalen....
Waarom blijf je steeds het idee verspreiden dat er een keuze is... als de spits van 6-9 en 16-19 is heb je gewoon geen keuze !Dizzy schreef:Hoe meer mensen blijven rijden tijdens de spits, hoe meer de SKH zal opbrengen, het is dus een beetje aan de gebruikers zelf gelegen hoe groot de opbrengsten zijn.
Toch fijn als je uiteindelijk eerlijk bent en toegeeft dat het gewoon een kwestie is van mensen kapot te belasten.Dizzy schreef:Om effectief te zijn moet een kost inderdaad hoog genoeg zijn. Mensen wennen aan kosten als deze traag stijgen als een kikker die gekookt wordt. Dat zien we ook bij roken. Men past de prijs telkens zodanig aan dat de grote hoop gewoon blijft roken.
De hypocrisie is dat je het klimaat zit te verheerlijken maar ondertussen wel met een auto van 11 jaar rond rijdt (gelukkig zorgen al die salariswagens - max. 4 a 5 jaar oud - tenminste nog voor een groen wagenpark want van jou gaat het dus duidelijk niet komen). Je bijdrage is dus duidelijk ook maar beperkt voor zover het in jou kraam past (daarom dat je ook zo snel simplistische maatregelen promoot waar alleen anderen last van hebben).Dizzy schreef:Wat zou er hypocriet zijn aan het feit dat ik voor een andere dappere maatregel (LEZ) ben ondanks dat ik er zelf door getroffen word. Dit geeft eerder aan dat ik zelf ook aan de verandering wil bijdragen.
Om die 0.1% die te dom is om in de spits te rijden wanneer men er niet moet zijn ga je die andere 99.9% dan maar extra laten betalenDizzy schreef:De spits bevat niet enkel verkeer dat er absoluut moet zijn, het is net de bedoeling dat deel te ontmoedigen op dat moment voor die plaats te kiezen. Deze keuze voor een goedkoper tijdstip maakt de doorstroming voor zij zonder keuze ook beter.
Jij gaat ervan uit dat SKH het probleem wel zal oplossen (het heeft dat bij vrachtwagens totaal niet gedaan en enorme accijnzen evenmin) zonder stil te staan bij de globale impact ervan (en dat gaat dus zover als iemand op pensioen die niet meer naar z'n hobby kan tem. de doodsteek voor nog meer horeca bedrijven - niet gehoord van de cafés recent om maar één voorbeeld te geven ?).Dizzy schreef:Alternatieven om het probleem aan te pakken zonder budgettaire impact heb ik nog niet veel zien passeren.
Begin al eens met alternatieven... mensen nemen die vanzelf als ze beter zijn hoor.Dizzy schreef:De files belasten lijkt me zo dom niet, zeker niet als je mensen meer keuzes wil bieden om eraan te ontsnappen (OV, telewerk).
In een land waar de loonkost reeds enorm is ga jij die nog verhogen door de WG extra te belastenDizzy schreef:Daarnaast kan de WG ook nog altijd bijdragen voor wie er geen alternatieven zijn.
En zo hebben we voor alles natuurlijk een uitleg (als jij een milieuvriendelijke wagen koop zal iemand elders jou wagen wel oprijden hoor).Dizzy schreef:Een wagen oprijden zoals ik doe is beter, ook voor het milieu
Heb jij andere cijfers of gok je er even hard naar ?Dizzy schreef:Heb je enige basis waarop die beweringen over 99.9% gebaseerd zijn?
SKH en vooral salariswagens vormen voor bedrijven een manier om hun werknemers efficiënt te belonen... wat jij nu zegt is dat je de bedrijven - door dit te laten uitdoven en zelfs nieuwe vormen in te voeren - gewoon gaat laten opdraaien voor de financiering van het OV. Excuseer me, maar dat is dus alles behalve een doemscenario... dat is gewoon ronduit dwaas en kortzichtig !Dizzy schreef:Alternatieven hebben financiering nodig, de SKH kan deels voor deze financiering zorgen, net als uitdoving salariswagens. Waar ga je anders de financiering halen?
Mensen doen dat wel op basis van een aantal criteria zoals efficiëntie... wil je dus maatregelen nemen zorg dan dat de efficiëntie van het OV erop vooruit gaat of had je daaraan nog niet gedacht ?Dizzy schreef:Mensen veranderen NIET zomaar hun gedrag, net daarom moet men maatregelen nemen zodat ze dat wel doen.
Het probleem is dat je niet schuift bij dezelfde persoon... je neemt het bij de ene weg en geeft het aan de andere.Dizzy schreef:Extra belasten hoeft niet als je met bestaande belastingen schuift.
Als jij je auto verkoopt (of laat het hem soms samenpersen ?) dan wordt die gewoon geëxporteerd hoor... het totaal auto's in de wereld zal nog enorm stijgen (in Azië komt de auto stilaan binnen het bereik van honderden miljoenen mensen) en daar gaan wij in België niets aan veranderen.Dizzy schreef:Alé, een wagen 2 keer oprijden, zo hebben we voor alles een uitleg
Er is al meermaals geschreven dat accijnzen dat ook doen... zonder resultaat.R2D schreef:Het volgt het principe van de vervuiler betaalt
Bron ? Ik zeg niet dat het onmogelijk is... het hangt af van de prijs die in verhouding zal staan met hoe dramatisch de nevenverschijnselen zullen zijn.R2D schreef:en het gaat files verminderen.
En waar moet die 10% naartoe ? Een alternatief is er niet (het OV heeft nu reeds capaciteitsproblemen die in het beste geval jaren duren voor ze opgelost geraken).R2D schreef:Neem op dat moment 10% van het verkeer weg en het wordt weer vlot rijden.
Nee, mensen zijn het gewoon kotsbeu de zoveelste belasting over zich heen te krijgen zonder iets in return (of krijg ik de garantie dat er geen file meer is als ik SKH betaal ?)R2D schreef:Het feit dat mensen hier zo heftig tegen reageren is net het bewijs dat ze voelen hoezeer het wel een invloed zal hebben.
Een LEZ invoeren en 5 km verder een haven en zware industrie hebben is inderdaad pure hypocrisie (maar het is hip en je geeft de schijn dat je iets voor het klimaat doet). Op zich heb ik trouwens met LEZ geen probleem... maar doe het meteen in gans België... CO2 stopt niet aan de rand van de LEZ.R2D schreef:Maar de invoering van een LEZ levert maar weinig verbetering op.
Je gaat Gent met z'n cultureel en shopping centrum toch niet spiegelen aan woon-werkverkeer naar steden als Antwerpen en Brussel ?Dizzy schreef:In Gent is er eerst een circulatieplan gekomen met extra randparkings, shuttles en busje voor minder mobiele personen.
Ik heb je dat hier al meermaals zien schrijven. Hoe bepaal je welk verkeer er wel en welk er niet absoluut moet zijn? Het economische of het maatschappelijke? Ik probeer zoveel mogelijk de file te vermijden als ik er niet moet zijn. Dat doet iedere weldenkende burger nu al wel want niemand staat graag in de file en probeert dat nu al zoveel mogelijk te vermijden. Daar heb je geen SKH voor nodig. Dus veel verschuiving ga ik daar niet zien.Dizzy schreef:De spits bevat niet enkel verkeer dat er absoluut moet zijn, het is net de bedoeling dat deel te ontmoedigen op dat moment voor die plaats te kiezen. Deze keuze voor een goedkoper tijdstip maakt de doorstroming voor zij zonder keuze ook beter.
Dizzy schreef:Als ik met de wagen naar Gent rij betaal ik daar parkeergeld. Als ik kies om met de fiets te gaan betaal ik niets. Moet ik dan komen zagen over het parkeergeld als ik zelf weiger met de fiets te gaan? Zo komen we dus aan onze klaagcultuur.
Aan uw uitleg te lezen snap ik dat je niet vertrouwd bent met het fenomeen, maar een 4 jaar oude wagen heeft nog een redelijke restwaarde, die je vergeet.krisken schreef:Een simpel rekensommetje laat dan weten dat jullie elke maand 417 euro teveel hebben (dan heb ik gewoon 20000/48 gedaan, zelfs geen rekening gehouden met allerlei kosten die we allemaal kennen om een wagen in het verkeer te krijgen)
Het is maar wat je verstaat onder "een stuk". Helaas is dat verschil eerder beperkt en is de uitstoot mix van hedendaagse auto's nog altijd zeer schadelijk en ongezond. Het dieselgate verhaal toont aan dat de fabrikanten er onvoldoende in slaagden om de uitstoot te reduceren en daarom hun toevlucht zochten in de tests te belazeren.krisken schreef: Akkoord : de wagens die ze nu produceren zijn ecologisch gezien een stuk milieuvriendelijker dan 11 jaar geleden. Maar de productie van een wagen en de uiteindelijke vernieling ervan (of sturen we alle vervuilende wagens linea recta naar l'Afrique?) geeft eveneens een gigantische ecologische voetafdruk hoor. En dan blijkt dat met een wagen rijden tot die kapot is gewoon beter is.
Zoals krisken aangeeft staat niemand voor zijn plezier in de file... maar aan jou om er dan wel een getal op te kleven.Dizzy schreef:Dat er maar 0.1% ander verkeer in de files staat is gewoon een onrealistische aanname. Dat je daar nog over wil twisten is erg genoeg.
Veel geluk met je war on talent als je mensen moet gaan aantrekken met een fiets !Dizzy schreef:Bedrijven zullen hun werkgever net aanbieden om oa het OV te gebruiken. Voor het bedrijf maakt het niet uit of ze 500 EUR in een salariswagen steken of in bvb een treinabo of fiets.
In andere landen hebben ze geen mobiliteitsproblemen of wat ? Trouwens met de term salariswagen gooi je gemakkelijkheid halve alles op één hoop terwijl het niet zo eenvoudig is. In geloof ook niet dat in andere landen vertegenwoordigers, techniekers, consultants, … met hun fiets of het OV naar hun klanten rijden... maar net zoals wij met de wagen (maar geen enkele werknemer doet dat voor de mooie ogen van z'n baas).Dizzy schreef:Onze mobiliteit is alles behalve efficiënt en het systeem van salariswagens is zo efficiënt dat geen enkel ander land dit gebruikt![]()
Ow, straks gaat SKH en ons rot belasten de mobiliteit in India of Afrika nog oplossen ?Dizzy schreef:Dat elders het autobezit nog zal toenemen is eerder een extra reden om iets te doen aan de mobiliteit.
Dus... onze pensioenen zijn te laag, laat ons de mensen dus nog maar wat extra belasting betalen (die we uiteindelijk niet aan pensioenen spenderen).Dizzy schreef:Omdat accijnzen onvoldoende werken moeten we dus iets anders proberen.
Nee, die garantie heb je niet ! Problemen lossen zich meestal zelf op... mensen kiezen alternatieven als ze efficiënter zijn (zelden op basis van prijs tenzij de onderklasse die het niet kan betalen).Dizzy schreef:De enige garantie die er is, is dat als we niets doen de huidige problemen enkel erger worden door het nog altijd stijgend aantal wagens.
Uiteindelijk gaat het over centen... en iedere goede huisvader zal die efficiënt beheren.boonpwnz schreef:Stop alleerst de besparingen op het OV.
De discussie gaat hem niet over schande of niet... maar je kan langs de ene kant niet staan roepen voor SKH en langs de andere kant met een vervuilende auto rijden (al mengen we nu mobiliteit en klimaat)... ik verwacht dat mensen consequent zijn en niet reageren op basis van een NIMBY syndroom. Trouwens hoe sneller je je oude wagen verkoopt hoe groter de restwaarde... je berekening is dus niet geheel correct want je gaat uit van geen restwaarde.krisken schreef:Ik weet en besef dat we in een wegwerpmaatschappij wonen maar als we dit ook doen met een wagen van pakweg 20000 euro dan vraag ik mij echt af wat jullie maandelijks verdienen dat jullie er ideeën op na houden dat een wagen van 11 jaar oud een schande is?
Krisken gebruikt de term salariswagen zoals hij ook bedoeld is: het ter beschikking stellen van een wagen, enkel en alleen om de lasten op salarissen te omzeilen. Het gebruik van een echte bedrijfswagen staat hier niet te discussie. Het is ruimschoots aangetoond en aanvaard dat België naar verhouding veel meer salariswagens heeft (bovendien bijna uitsluitend diesels). En wie over zo'n wagen beschikt zal niet snel de afweging maken om naar een alternatief uit te kijken.DarkV schreef: In andere landen hebben ze geen mobiliteitsproblemen of wat ? Trouwens met de term salariswagen gooi je gemakkelijkheid halve alles op één hoop terwijl het niet zo eenvoudig is. In geloof ook niet dat in andere landen vertegenwoordigers, techniekers, consultants, … met hun fiets of het OV naar hun klanten rijden... maar net zoals wij met de wagen (maar geen enkele werknemer doet dat voor de mooie ogen van z'n baas).
Daarom dat ik ook schreef dat we dan klimaat en mobiliteit aan het mengen waren al maakt het wel verschil... in de file staan is evenmin milieuvriendelijk, dus beter met die Tesla dan die Lada.krisken schreef:Of je in de file staat met de nieuwste Tesla of met uw 20 jaar oude Lada maakt geen f*** uit?
Mooi dan... maar ik geloof nooit dat onze politiek de moeite gaat doen om dat onderscheid deftig te maken.R2D2 schreef:Krisken gebruikt de term salariswagen zoals hij ook bedoeld is: het ter beschikking stellen van een wagen, enkel en alleen om de lasten op salarissen te omzeilen.
Eerder ouwe wijn in nieuwe zakkeniceke schreef:DarkV....we hemme precies nen nieuwe r24kbendentelkwijt...
Mijn longen hebben ook graag propere lucht, zelfs als ik niet mee sta aan te schuiven in mijn ijzeren ros maar er langs scheer met de velo.petrol242 schreef:Wie zich stoort aan de files is diegene die ze mee veroorzaakt en er tegelijkertijd winst mee verliest. Al wat niet nodig is op dat moment moet dan wijken, weg, vort, van de baan, want files kosten geld aan het groot kapitaal. Zo simpel is het.