Kortweg: geldverslindende niet performante overheid. Doe dit in de privé en het bedrijf gaat na 1 week overkopDizzy schreef:Eigenlijk hebben we 6 regeringen en 6 parlementen. Brussel heeft 19 burgemeesters, NY 1. We hebben ook een kaartclub, de senaat en provincies. Daarnaast hebben we ook nog een hoop intercommunales. Al deze instellingen hebben hun eigen beheer, administratie,... maar er is dus geld tekortfuserke schreef:Hier hebben we 5 regeringen in een land zo groot als een zakdoek.
Steek dat allemaal terug in een handelbaar overheidsorganisatie met 1 regering, 1 parlement en 1 administratie en je hebt een overschot. Helaas schrap je daarbij een groot deel van de mensen die dat moeten beslissen dus het zal niet voor morgen zijn.
De files zullen wel verminderen maar voor hoe lang als men niet genoeg aan de rest doet. Het aantal wagens blijft stijgen, zolang je dat niet keert zullen er na verloop van tijd opnieuw files zijn. Je kan dan telkens de prijs opdrijven tot enkel nog een minderheid kan rijden.
Het wegennet uitbreiden is praktisch onmogelijk, België is volgebouwd. Een performanter mobiliteitssysteem kan wel.
Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Aan de landelijke inrichting kunnen we nog weinig veranderen. Maar het openbaar vervoer heeft zich daar niet aan aangepast. Alles is gecentraliseerd naar de steden. De leegloop van diezelfde steden heeft ook zo zijn redenen. ..
Ik lees hier bijvoorbeeld ook bevolkingsgroei. Maar het gestegen aantal voertuigen is niet evenredig met de bevolkingsgroei.
Wat er wel gebeurd is, is dat er veel tweeverdieners zijn bijgekomen. In de jaren '70 kon een arbeider op zijn eentje een gezin onderhouden én nog een huis kopen. Ik denk dat dat nu nog heel moeilijk is waardoor er een toename is gekomen van het aantal werkenden en dus ook het aantal filerijders. Ik pleit absoluut niet voor de 'vrouw aan de haard'. Als mijn echtgenote alleen kon instaan voor de kost zou ik er niet mee inzitten om het huishouden te runnen. Maar de tweeverdieners zijn een zware factor die wel degelijk meetelt.
De emancipatie van de vrouw is gebruikt om de totale productiviteit te verhogen, met daarmee ook een massale toename van de mobiliteit. Vraag is of we dat allemaal wel zo nodig hebben gehad.
Ik lees hier bijvoorbeeld ook bevolkingsgroei. Maar het gestegen aantal voertuigen is niet evenredig met de bevolkingsgroei.
Wat er wel gebeurd is, is dat er veel tweeverdieners zijn bijgekomen. In de jaren '70 kon een arbeider op zijn eentje een gezin onderhouden én nog een huis kopen. Ik denk dat dat nu nog heel moeilijk is waardoor er een toename is gekomen van het aantal werkenden en dus ook het aantal filerijders. Ik pleit absoluut niet voor de 'vrouw aan de haard'. Als mijn echtgenote alleen kon instaan voor de kost zou ik er niet mee inzitten om het huishouden te runnen. Maar de tweeverdieners zijn een zware factor die wel degelijk meetelt.
De emancipatie van de vrouw is gebruikt om de totale productiviteit te verhogen, met daarmee ook een massale toename van de mobiliteit. Vraag is of we dat allemaal wel zo nodig hebben gehad.
Ik heb mij dood geërgerd aan Stef Proost. In Terzake werd hij voorgebracht als mobiliteitsexpert, maar het is eigenlijk een hoogleraar milieueconomie die trouwens ook pleit voor hogere treintarieven tijdens de spits... Ook de woordvoerder van VOKA (ik denk Kasper Demol) kwam aan het woord. Die zei bijna letterlijk dat iemand die niet voor zijn job op de baan is, daar beter weg blijft. Hierbij wordt mijn vermoeden bevestigt dat het de economische schade veroorzaakt door files is, die de eerste bekommernis is.boulder schreef: In Terzake hoorde ik ook een professor pleiten voor de zogenaamd "slimme" kilometerheffing.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 52 keer
Fileproblematiek oplossen zal men niet met 1 maatregel kunnen, openbaar vervoer is 1 van de manieren die kan bijdragen tot oplossing vh probleem.
Maar ik werk al 25 jaar bij de Lijn en daar zie en hoor ik vooral besparen, besparen en nog eens besparen.
Vele lijnen zijn verdwenen en ook ritten werden permanent geschrapt.
Degelijke verloning hoeft ook niet meer en dan hangt er ook nog steeds het spook van de privatisering boven ons hoofd.
Al deze zaken zaken werken een leegloop in de hand met als gevolg dat men binnenkort mooi nieuw materiaal zal hebben maar misschien geen personeel meer om er de baan mee op te gaan.
Het is bedroevend om horen hoeveel ritten er nu reeds dagelijks worden geschrapt wegens.."geen personeel".
Maar ik werk al 25 jaar bij de Lijn en daar zie en hoor ik vooral besparen, besparen en nog eens besparen.
Vele lijnen zijn verdwenen en ook ritten werden permanent geschrapt.
Degelijke verloning hoeft ook niet meer en dan hangt er ook nog steeds het spook van de privatisering boven ons hoofd.
Al deze zaken zaken werken een leegloop in de hand met als gevolg dat men binnenkort mooi nieuw materiaal zal hebben maar misschien geen personeel meer om er de baan mee op te gaan.
Het is bedroevend om horen hoeveel ritten er nu reeds dagelijks worden geschrapt wegens.."geen personeel".
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Het omgekeerde had mij sterk verbaasd.heist_175 schreef:Ik ben het grondig met u oneens.
Nochtans hebben we hier bladzijden lang gelezen dat het was om de files te beperken, terwijl je nu plots toegeeft dat de echte reden is om meer te doen betalen voor het gebruik van de wegen.heist_175 schreef:Het is geen platte belastingverhoging en er is niemand door de mand gevallen.
Dat zal dan wel weer voorlopig zijn.heist_175 schreef:Het is geen platte belastingverhoging, want het is niet plat of onomkeerbaar, noch per definitie een verhoging:
- als je u verplaatst met trein, fiets, bus, ... betaal je niet
Kijk naar de elektrische auto's, eerst gestimuleerd, en nu ze schrik krijgen dat het in de toekomst wel eens zou populair kunnen worden (we zijn nog bijlange niet zover, moet er al een kilometerheffing komen, want die paar 100 elektrische auto's zouden wel eens geen peperdure accijnzen op brandstof kunnen betalen...
Jaja, we kennen dat, na de verkiezingen zal alles plots duidelijk worden, maar nu weten ze zogezegd nog van niets.heist_175 schreef:- er gaan sowieso vrijstellingen komen, dus om nu al te roepen dat het een belastingverhoging is, is onzin
Wel, ik geloof daar niets van.
N-VA, CD&V, VLD, SP.a, Groen hebben jarenlang de kilometerheffing verdedigd, en nu is het plots allemaal niet meer zeker?
Zo goedgelovig ben ik niet...
Of anders gezegd, je moet al een nachtuil zijn om nog vroeger op baan te gaan, en iedereen die gaat werken zal zogezegd in de spits zitten.heist_175 schreef:Er is ook niemand door de mand gevallen, want de uren die de prof aangaf zijn ook echt wel spits.
Vanaf wanneer is het file op de E40? Vanaf wanneer duiken er problemen op op de R0 en R1? Vanaf +/- 6u.
Kortom, het systeem is zo gemaakt dat het maximaal belastingen binnenbrengt, die je niet kunt ontlopen.
Of ga jij om 4 uur opstaan of zo?
En als je in een kantoor werkt, uw baas zal tevreden zijn dat je doodmoe om 6 uur aankomt, zeker?
En dat bewijst dat er ook buiten de spits veel verkeer is, en dat al heel veel mensen hun gedrag hebben aangepast, hetgeen zogezegd nog moet gebeuren met de kilometerheffing.heist_175 schreef:Als je dus congestie wil sturen, maak je de periode voor 6u interessant. En enkel maar tot 9u? Ach kom. Rij om 9u maar eens op de R0/R1/E19/E313/... je zal merken dat het dan nog steeds razend druk is.
Wie kan vertrekt al vroeger, maar het idee dat het nog vroeger zal kunnen is absurd.
Tenzij je wilt dat mensen van vermoeidheid in slaap achter hun stuur vallen, dan zullen we nog eens zien of de files korter of langer worden...
Er is niets onzinnigs aan, u doet het voor alsof wij hier normale belastingtarieven hebben, waar een uitstekende dienstverlening tegenover staat.heist_175 schreef:Intellectueel is het debat over meer/minder belastingen ook gewoon onzinnig. Ik zie/lees/hoor nergens een debat over wat we als burgers wensen van de overheid.
In werkelijkheid hebben we zowat de hoogste belastingtarieven ter wereld, en onze wegen liggen vol putten.
Dat is in Duitsland wel eventjes anders.
En dat onderwijs boert ook steeds meer achteruit, terwijl het de grootste uitgavenpost is van de Vlaamse regering.
Als je een brandweerslang vol gaten hebt, ga je maar weinig extra rendement hebben als je er meer water door pompt, want al die lekken zorgen ervoor dat er op het einde niet veel extra uitkomt.
We hebben al de hoogste belastingen, erg lage pensioenen, en slechte dienstverlening.heist_175 schreef:Hoe de overheid de dienstverlening naar de burgers moet verzorgen of voorzien, is blijkbaar in niemands gedacht opgekomen.
Doe het niet voor alsof het aan de middelen ligt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
@SKH = belastingverhoging
Ik blijf erbij: ik zie geen reden om de SKH als belastingverhoging te zien. Misschien zijn er wel partijen die het graag zo zien, maar dat zie ik niet meteen gebeuren. Het zal voor sommigen meer kosten, voor anderen minder.
Ik lees hier bedragen - die overigens gestoeld zijn op geruchten - maar momenteel kan je al beroepskosten inbrengen (of voor het forfait kiezen), dus ik zie niet in waarom dat niet met de SKH zou kunnen. De kosten voor uw (privé) auto kan je toch ook inbrengen?
Of de politiek het ook zo gaat doen, is een andere discussie, maar er zijn mogelijkheden genoeg om de SKH in het huidige fiscale kader in te passen. Hoe minder revolutie en hoe minder bijkomende koterij, hoe makkelijker de invoering zal zijn.
Principieel blijf ik voorstander van de SKH, al kan een implementatie schabouwlijk zijn, maar dat wordt afwachten. Ik lees hier vooral veel conservatisme: ik heb schrik van verandering. Ik lees systematisch geen andere oplossingen voor het fileprobleem. SKH is dus geen belastingverhoging, maar wel een oplossing voor de files.
Sinds gisteren is het paasvakantie. Ik durf toch te geloven dat niet plots 50% van de bevolking vakantie heeft, het verkeer gaat geweldig veel vlotter. Je hoeft maar een beperkte vermindering in volume te realiseren om geweldig vooruit te gaan.
@buiten de spits veel verkeer
Er is buiten de spits ook heel wat verkeer, vandaar dat het geen binair tarief moet zijn (betalen, of niet), maar wel een glijdende schaal tussen 0% en 100% van het tarief. Met binaire tarieven krijg je rare fenomenen, met een glijdende schaal vang je dat op.
@alternatieven
Ik zie regeringen niets anders doen dat maatregelen invoeren zonder een deftig totaalplan. Ik zie niet in waarom de invoering van de SKH plots wel een heiliger-dan-de-paus plan zou moeten hebben? De taxshift heeft een gat van 9miljard, en dat van de partij die 's lands boekhouding wel eens even op orde ging zetten. Ik zie ook dat er massaal bespaar wordt bij het openbaar vervoer en dat er dan geklaagd wordt dat het niet performant is. Ja zeg, wat een verrassing.
Ik blijf erbij: ik zie geen reden om de SKH als belastingverhoging te zien. Misschien zijn er wel partijen die het graag zo zien, maar dat zie ik niet meteen gebeuren. Het zal voor sommigen meer kosten, voor anderen minder.
Ik lees hier bedragen - die overigens gestoeld zijn op geruchten - maar momenteel kan je al beroepskosten inbrengen (of voor het forfait kiezen), dus ik zie niet in waarom dat niet met de SKH zou kunnen. De kosten voor uw (privé) auto kan je toch ook inbrengen?
Of de politiek het ook zo gaat doen, is een andere discussie, maar er zijn mogelijkheden genoeg om de SKH in het huidige fiscale kader in te passen. Hoe minder revolutie en hoe minder bijkomende koterij, hoe makkelijker de invoering zal zijn.
Principieel blijf ik voorstander van de SKH, al kan een implementatie schabouwlijk zijn, maar dat wordt afwachten. Ik lees hier vooral veel conservatisme: ik heb schrik van verandering. Ik lees systematisch geen andere oplossingen voor het fileprobleem. SKH is dus geen belastingverhoging, maar wel een oplossing voor de files.
Sinds gisteren is het paasvakantie. Ik durf toch te geloven dat niet plots 50% van de bevolking vakantie heeft, het verkeer gaat geweldig veel vlotter. Je hoeft maar een beperkte vermindering in volume te realiseren om geweldig vooruit te gaan.
@buiten de spits veel verkeer
Er is buiten de spits ook heel wat verkeer, vandaar dat het geen binair tarief moet zijn (betalen, of niet), maar wel een glijdende schaal tussen 0% en 100% van het tarief. Met binaire tarieven krijg je rare fenomenen, met een glijdende schaal vang je dat op.
@alternatieven
Ik zie regeringen niets anders doen dat maatregelen invoeren zonder een deftig totaalplan. Ik zie niet in waarom de invoering van de SKH plots wel een heiliger-dan-de-paus plan zou moeten hebben? De taxshift heeft een gat van 9miljard, en dat van de partij die 's lands boekhouding wel eens even op orde ging zetten. Ik zie ook dat er massaal bespaar wordt bij het openbaar vervoer en dat er dan geklaagd wordt dat het niet performant is. Ja zeg, wat een verrassing.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Een simpel voorbeeld.
Persoon x woont in Oudsbergen, betaalt nu bv 500€ verkeersbelasting, werkt in Brussel en rijdt elke 200km.
Aan 5€c /km is dat 10€ per dag x 200 werkdagen = 2000€
Aan 15€c (tarief verkeersspecialisten) zal het zelfs 6000€ zijn per jaar.
Moet je mij eens uitleggen hoe 500€ = 2000€ of 6000€ als het geen verhoging is.
Maar misschien is er ook goed nieuws. Ik lees juist in de krant dat Ben Weyts de SKH volledig af.
Persoon x woont in Oudsbergen, betaalt nu bv 500€ verkeersbelasting, werkt in Brussel en rijdt elke 200km.
Aan 5€c /km is dat 10€ per dag x 200 werkdagen = 2000€
Aan 15€c (tarief verkeersspecialisten) zal het zelfs 6000€ zijn per jaar.
Moet je mij eens uitleggen hoe 500€ = 2000€ of 6000€ als het geen verhoging is.
Maar misschien is er ook goed nieuws. Ik lees juist in de krant dat Ben Weyts de SKH volledig af.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2273
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Als die persoon naar zijn fiets op 5km. Betaalt hij geen verkeersbelasting meer. Tenzij in zijn prive.
Maar al dat gegoochel met getallen terwijl er NIETS zeker is...
Er zijn nog zoveel vraagtekens, maar iedereen heeft al een mening...
Maar al dat gegoochel met getallen terwijl er NIETS zeker is...
Er zijn nog zoveel vraagtekens, maar iedereen heeft al een mening...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Je zegt zelf dat het sturend moet werken.heist_175 schreef:@SKH = belastingverhoging
Ik blijf erbij: ik zie geen reden om de SKH als belastingverhoging te zien.
Als het eindresultaat is dat het evenveel kost, is het totaal inefficiënt, want dan heb je heel veel infrastructuur en moeite gedaan voor hetzelfde resultaat, en die infrastructuur moet dan nog betaald worden.
Dus neen, dat soort kilometerheffing, daar hecht niemand geloof aan.
Als mijn buurman niets meer betaalt, en ik plots 100% meer, dan interesseert het mij niet dat het gemiddeld bedrag hetzelfde is.heist_175 schreef:Misschien zijn er wel partijen die het graag zo zien, maar dat zie ik niet meteen gebeuren. Het zal voor sommigen meer kosten, voor anderen minder.
Maar zelfs dat zal het niet zijn.
95% zal meer betalen, en een paar vreemde vogels, die wel een auto hebben, maar hem bijna nooit gebruiken, minder.
En hoe minder effect het zal hebben, dat zeggen die "specialisten" van de "slimme" kilometerheffing voortdurend.heist_175 schreef:Of de politiek het ook zo gaat doen, is een andere discussie, maar er zijn mogelijkheden genoeg om de SKH in het huidige fiscale kader in te passen. Hoe minder revolutie en hoe minder bijkomende koterij, hoe makkelijker de invoering zal zijn.
Dus niemand die gelooft dat het geen pijn gaat doen.
Neen, totaal niet akkoord.heist_175 schreef:@buiten de spits veel verkeer
Er is buiten de spits ook heel wat verkeer, vandaar dat het geen binair tarief moet zijn (betalen, of niet), maar wel een glijdende schaal tussen 0% en 100% van het tarief. Met binaire tarieven krijg je rare fenomenen, met een glijdende schaal vang je dat op.
Mensen aanmoedigen om supervroeg op te staan, en daarmee hun dag/nacht ritme overhoop te halen, risico op extra ongevallen, etc.
Dat is wat je doet met het begin van de spits op 6 uur vast te leggen.
Dat gaat extra ongevallen creëren van oververmoeide chauffeurs, en iedereen weet dat zo'n ongeval weer tot massale files leidt.
Uw "slimme" kilometerheffing leidt dus tot meer files...
Dus als deze regering (CD&V, VLD en N-VA) boekhoudkundig gefaald heeft, dan moet de bevolking maar weer eens boeten?heist_175 schreef:De taxshift heeft een gat van 9miljard, en dat van de partij die 's lands boekhouding wel eens even op orde ging zetten. Ik zie ook dat er massaal bespaar wordt bij het openbaar vervoer en dat er dan geklaagd wordt dat het niet performant is. Ja zeg, wat een verrassing.
En niet één keer, maar voor altijd, want eens ingevoerd, zal die niet meer verdwijnen.
Wat voor een asociale manieren zijn dat?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Dus men voert een SKH en jullie oplossing is dat men maar van werk moet veranderen.ddd schreef:Als die persoon naar zijn fiets op 5km. Betaalt hij geen verkeersbelasting meer. Tenzij in zijn prive.
Maar al dat gegoochel met getallen terwijl er NIETS zeker is...
Er zijn nog zoveel vraagtekens, maar iedereen heeft al een mening...
Dus we moeten een huis kopen dicht bij het werk, men ontslaat ons, dus nieuw werk zoeken, opnieuw nieuw huis zoeken. Wie gaat dat allemaal betalen.
Een opmerking van, dan moet je maar met de fiets gaan werken of ander werk zoeken ise en beetje simplistisch
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Ben Weyts draait met de wind (en de complete N-VA): https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/09 ... erheffing/
Hij zag de Ben-Tax toch niet goed zitten
Hij zag de Ben-Tax toch niet goed zitten
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Het is budgetneutral, maar dat wilt niet zeggen dat niemand het zal voelen. De mensen die het meest rijden en/of het vaakst in de file staan dienen het net het hardst te voelen, want zij zijn de oorzaak van de files.sky schreef:Een simpel voorbeeld.
Persoon x woont in Oudsbergen, betaalt nu bv 500€ verkeersbelasting, werkt in Brussel en rijdt elke 200km.
Aan 5€c /km is dat 10€ per dag x 200 werkdagen = 2000€
Aan 15€c (tarief verkeersspecialisten) zal het zelfs 6000€ zijn per jaar.
Moet je mij eens uitleggen hoe 500€ = 2000€ of 6000€ als het geen verhoging is.
Maar misschien is er ook goed nieuws. Ik lees juist in de krant dat Ben Weyts de SKH volledig af.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Eigenlijk wel jammer, voor mij mag die Km heffing er gerust komen hoor eerste dat ik doe is een auto kopen met een grote longinhoud die nu onbetaalbaar is door de BIV en verkeersbelasting. En dan draag ik nog steeds genoeg bij via de pomp.
Iedere zijn ding hé.
Iedere zijn ding hé.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Dan stel ik voor dat alle mensen die op meer dan 26km van hun werk wonen, vanaf de invoering van de SKH stoppen met werken en gaan doppen.JamesEarlGray schreef:Het is budgetneutral, maar dat wilt niet zeggen dat niemand het zal voelen. De mensen die het meest rijden en/of het vaakst in de file staan dienen het net het hardst te voelen, want zij zijn de oorzaak van de files.sky schreef:Een simpel voorbeeld.
Persoon x woont in Oudsbergen, betaalt nu bv 500€ verkeersbelasting, werkt in Brussel en rijdt elke 200km.
Aan 5€c /km is dat 10€ per dag x 200 werkdagen = 2000€
Aan 15€c (tarief verkeersspecialisten) zal het zelfs 6000€ zijn per jaar.
Moet je mij eens uitleggen hoe 500€ = 2000€ of 6000€ als het geen verhoging is.
Maar misschien is er ook goed nieuws. Ik lees juist in de krant dat Ben Weyts de SKH volledig af.
Mensen die willen werken en zich daarvoor willen verplaatsen omdat er in eigen streek te weinig werk is, wil jij dus straffen.
Mooi is dat.
Laatst gewijzigd door sky 09 apr 2019, 20:42, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Damage control.Vaganzza schreef:Ben Weyts draait met de wind (en de complete N-VA): https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/09 ... erheffing/
Hij zag de Ben-Tax toch niet goed zitten
Ik geloof hun berouw niet.
Na de verkiezingen gaan ze dan hun kar keren, en toch invoeren.
Mijn stem krijgen ze deze keer niet (en CD&V, VLD, SP.a en Groen ook niet).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
Die persoon in het voorbeeld hieronder die op 5 km woont gaat van 500€ naar (5€c/km=50€c/dag*200=)100€sky schreef:Een simpel voorbeeld.
Persoon x woont in Oudsbergen, betaalt nu bv 500€ verkeersbelasting, werkt in Brussel en rijdt elke 200km.
Aan 5€c /km is dat 10€ per dag x 200 werkdagen = 2000€
Aan 15€c (tarief verkeersspecialisten) zal het zelfs 6000€ zijn per jaar.
Moet je mij eens uitleggen hoe 500€ = 2000€ of 6000€ als het geen verhoging is.
en misschien nog minder als hij in de zomer met de fiets komt werken.
Laatst gewijzigd door warpozio2 09 apr 2019, 21:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Fijn voor hem dan, maar daar hebben de andere mensen die elke dag moeite doen om te gaan werken en ver moeten rijden geen boodschap aan.warpozio2 schreef:Die persoon in het voorbeeld hieronder die op 5 km woont gaat van 500€ naar (5€c/km=50€c/dag*200=)100€sky schreef:Een simpel voorbeeld.
Persoon x woont in Oudsbergen, betaalt nu bv 500€ verkeersbelasting, werkt in Brussel en rijdt elke 200km.
Aan 5€c /km is dat 10€ per dag x 200 werkdagen = 2000€
Aan 15€c (tarief verkeersspecialisten) zal het zelfs 6000€ zijn per jaar.
Moet je mij eens uitleggen hoe 500€ = 2000€ of 6000€ als het geen verhoging is.
en misschien nog minder als hij in de zomer met de fietskomt werken.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Ten eerste kan je enkel doppen indien je ontslagen wordt, niet indien je zelf ontslag neemt.sky schreef:Dan stel ik voor dat alle mensen die op meer dan 26km van hun werk wonen, vanaf de invoering van de SKH stoppen met werken en gaan doppen.
Mensen die willen werken en zich daarvoor willen verplaatsen omdat er in eigen streek te weinig werk is, wil jij dus straffen.
Mooi is dat.
Ten tweede: ja ik wil mensen straffen die het nodig vinden in een fermette op den buiten te wonen ipv een normaal huis dat dichter bij alles gelegen is en zo €100k uitsparen en daarna de rest van het land op te zadelen met hun buitensporig woonwerkverkeer in de vorm van files en lokale luchtvervuiling. Als je ergens op den buiten wilt wonen om geld uit te sparen op immobiliën, verwacht dan niet dat je qua mobiliteit en de achterliggende kosten even goedkoop uit zal komen als iemand die op fietsafstand woont van alle doordeweekse bestemmingen zoals werk, school, kinderopvang en winkels.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Na de verkiezingen zal de wind weer draaien en zal de kar weer gekeerd worden.Vaganzza schreef:Ben Weyts draait met de wind (en de complete N-VA): https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/09 ... terheffing
Ik merk dat de meeste mensen dat ook doorzien, het ligt er wel vingerdik op deze keer. Als je 5 jaar geleden de N-VA nog het voordeel van de twijfel kon geven, weet je nu ondertussen ook dat ze evengoed meedraaien met de wind als de anderen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
't Is weer simplisme troef.JamesEarlGray schreef:Ten tweede: ja ik wil mensen straffen die het nodig vinden in een fermette op den buiten te wonen ipv een normaal huis dat dichter bij alles gelegen is en zo €100k uitsparen en daarna de rest van het land op te zadelen met hun buitensporig woonwerkverkeer in de vorm van files en lokale luchtvervuiling.
Ik woon in een appartement in Zwevegem, pal in het centrum.
Ik ben daar gaan wonen omdat mijn toenmalig werk daar was.
Ik woonde dus vlak bij mijn werk, en dicht bij familie.
Maar dat idee dat je eerste job die voor heel je leven is, is al 30 jaar achterhaald.
Het idee dat heel je familie allemaal dichtbij blijft wonen is dat evenzeer.
Toch blijft men maar doen alsof iedereen zo ver mogelijk van zijn werk gaat bouwen of kopen.
Tot ze je ontslaan of het bedrijf stopt, dan kun je weer vanaf 0 herbeginnen.JamesEarlGray schreef:Als je ergens op den buiten wilt wonen om geld uit te sparen op immobiliën, verwacht dan niet dat je qua mobiliteit en de achterliggende kosten even goedkoop uit zal komen als iemand die op fietsafstand woont van alle doordeweekse bestemmingen zoals werk, school, kinderopvang en winkels.
En anderen kunnen u dan met de vinger wijzen, waarom ben jij toch zo ver van jouw werk gaan wonen...
Of om het in verkeerstermen te zeggen :CCatalyst schreef:Na de verkiezingen zal de wind weer draaien en zal de kar weer gekeerd worden.
in het zicht van de verkiezingen is de vluchtstrook de meest populaire positie...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Budgetneutraal is voor de regering, niet voor de burger, anders haalt het niet uit.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Wat een egocentrische en kortzichtige mensen hier.
woon nu in de leukste stad van het land op wandel afstand van het station, ik ga er dus weinig last van hebben, maar besef heel goed wat boulder zegt en vindt het jammer dat men zich niet kan inleven in de situatie van een ander.
Zo kan je ook een extra belasting invoeren ten nadele van een stadsmens. Meer inwoners per oppervlakte. Meer bebouwing, minder kans dat water de grond kan intrekken. Extra belasting van 1000€ / are dat je tuin kleiner is dan het gemiddelde van een boerentuin. Dat is even belachelijk als jou opmerking over de keuze van de woonplaats op de buiten.
woon nu in de leukste stad van het land op wandel afstand van het station, ik ga er dus weinig last van hebben, maar besef heel goed wat boulder zegt en vindt het jammer dat men zich niet kan inleven in de situatie van een ander.
Zo kan je ook een extra belasting invoeren ten nadele van een stadsmens. Meer inwoners per oppervlakte. Meer bebouwing, minder kans dat water de grond kan intrekken. Extra belasting van 1000€ / are dat je tuin kleiner is dan het gemiddelde van een boerentuin. Dat is even belachelijk als jou opmerking over de keuze van de woonplaats op de buiten.
Laatst gewijzigd door sky 09 apr 2019, 21:45, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Geloof jij werkelijk dat het de bedoeling is dat die files verminderen met dat soort beleid?Joe de Mannen schreef:Budgetneutraal is voor de regering, niet voor de burger, anders haalt het niet uit.
J.
Ik geloof er niets van, het is puur om de taksen te doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Het is hem in de eerste plaats om de inkomsten te doen, maar alle bijkomende effecten zijn mooi meegenomen.
Het werkt. Ik was onlangs een lang weekend in Londen, op slechts 300 km van hier. De fameuze Congestion Charging palen zien staan: 14 EUR/dag als je er passeert, kortingen (maar niet gratis) voor inwonders, gehandicapten en elektrische voertuigeen. In de stad zelf was er wel verkeer, naast de bussen en taxi's en Uber's waren er korte rijen privewagens aan rode verkeerslichten, maar ik heb nooit de totale gridlock gezien die je in onze steden vaak ziet. Aangenaam als voetganger of fietser, duidelijk minder vervuilde licht.
En qua mensen? Overal was het op de koppen lopen. Niemand die zich liet tegenhouden om te doen wat hij/zij wou doen. Geen leegstaande winkels gezien zoals je in onze steden meer en meer ziet. Mensen genieten terug van hun trip naar de stad en komen massaal af. De stad is weer van de mens.
Ik denk dat niemand nog vraagt om CC af te schaffen, nochtans was het protest indertijd even hard als hier. Voor mij het voorbeeld dat het werkt.
Het is een van de meest nuttige belastingen die ze kunnen invoeren, maar mensen zien de voordelen pas nadat het ingevoerd is.
Het werkt. Ik was onlangs een lang weekend in Londen, op slechts 300 km van hier. De fameuze Congestion Charging palen zien staan: 14 EUR/dag als je er passeert, kortingen (maar niet gratis) voor inwonders, gehandicapten en elektrische voertuigeen. In de stad zelf was er wel verkeer, naast de bussen en taxi's en Uber's waren er korte rijen privewagens aan rode verkeerslichten, maar ik heb nooit de totale gridlock gezien die je in onze steden vaak ziet. Aangenaam als voetganger of fietser, duidelijk minder vervuilde licht.
En qua mensen? Overal was het op de koppen lopen. Niemand die zich liet tegenhouden om te doen wat hij/zij wou doen. Geen leegstaande winkels gezien zoals je in onze steden meer en meer ziet. Mensen genieten terug van hun trip naar de stad en komen massaal af. De stad is weer van de mens.
Ik denk dat niemand nog vraagt om CC af te schaffen, nochtans was het protest indertijd even hard als hier. Voor mij het voorbeeld dat het werkt.
Het is een van de meest nuttige belastingen die ze kunnen invoeren, maar mensen zien de voordelen pas nadat het ingevoerd is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 apr 2019, 21:56, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Londen kan je kwa aantal inwoners (8miljoen) vergelijken met Vlaanderen om niet Belgie te zeggen.
Het verschil is wel dat in Londen het openbaar vervoer wel stukken beter is dan bij ons. Daar heb je een alternatief. Dat heb je hier niet. Londen is veel compactervdan Vlaanderen dat klopt, maar de situatie is zoals ze is.
Je kan het beleid van een stad niet toepassen op een hele regio of land.
Het verschil is wel dat in Londen het openbaar vervoer wel stukken beter is dan bij ons. Daar heb je een alternatief. Dat heb je hier niet. Londen is veel compactervdan Vlaanderen dat klopt, maar de situatie is zoals ze is.
Je kan het beleid van een stad niet toepassen op een hele regio of land.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Let op: die CC is enkel in het centrum, en het OV daar is de laatste jaren niet echt uitgebreid (wel veel uitbreidingen in de rand). Het klopt dat het OV een goed alternatief vormt, grotendeels dankzij privatisering, maar dat was het ook al pre-CC. En mijn ouders zeggen dat je vroeger pre-CC wel die totale gridlock zag in hartje Londen die je hier nog ziet. Dus ik geloof wel dat zo'n maatregelen werken om het gedrag te sturen, en dat ze niet leiden tot een totale leegloop (integendeel).sky schreef:Het verschil is wel dat in Londen het openbaar vervoer wel stukken beter is dan bij ons. Daar heb je een alternatief. Dat heb je hier niet.
Ik denk dat het puur psychologisch is, mensen weten dat ze moeten betalen voor OV, maar denken dat ze dat niet moeten doen voor hun wagen, omdat ze itt OV niet de factuur meteen krijgen, soms pas weken of maanden later. Die gigantische "C" die op de grond geschilderd is veroorzaakt de gedragsverandering, als je dat ziet weet je meteen hoeveel je gaat betalen, net als je een poortje voor de metro ziet. Zo heeft het OV dat concurrentienadeel tov de wagen niet meer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Pre -cc was er dus al een alternatief, alleen wordt het nu het het OV meer gebruikt omdat men nu sneller ziet dat men voor de auto ook moet betalen.
Alleen willen ze in Belgie wel de inkomsten nuttigen uit een km heffing maar is er geen alternatief voor de auto.
Je (de overheid) moet niet van 2 walletjes willen eten. Ik ben voor een SKH als 85% van de werkende mens een volwaardig alternatief voor de auto heeft. En dat is er niet. En niet afkomen dat ze moeten verhuizen, dat is niet realistisch. De situatie is zoals ze nu is, en daar moet men een oplossing voor zoeken. Anders hadden ze 100j geleden maar niet overal bouwgronden moeten inplannen. Het verleden draag je mee.
Dus eerst het OV helemaal herwerken zodat iedreen een degelijk, snel, betrouwbaar OV heeft en dan praten over SKH. Niet SKH invoeren zonder degelijk OV wat ze
Alleen willen ze in Belgie wel de inkomsten nuttigen uit een km heffing maar is er geen alternatief voor de auto.
Je (de overheid) moet niet van 2 walletjes willen eten. Ik ben voor een SKH als 85% van de werkende mens een volwaardig alternatief voor de auto heeft. En dat is er niet. En niet afkomen dat ze moeten verhuizen, dat is niet realistisch. De situatie is zoals ze nu is, en daar moet men een oplossing voor zoeken. Anders hadden ze 100j geleden maar niet overal bouwgronden moeten inplannen. Het verleden draag je mee.
Dus eerst het OV helemaal herwerken zodat iedreen een degelijk, snel, betrouwbaar OV heeft en dan praten over SKH. Niet SKH invoeren zonder degelijk OV wat ze
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik denk dat het omgekeerd moet zijn. Het OV kan vandaag niet degelijk, snel en betrouwbaar zijn omdat het zich vastrijdt in het verkeer. Het maakt de files alleen maar erger. Nieuwe sporen leggen is het antwoord, maar dat kan de overheid niet betalen, en ze staat (itt Londen) ook niet toe dat de prive het dan in haar plaats doet.sky schreef: Dus eerst het OV helemaal herwerken zodat iedreen een degelijk, snel, betrouwbaar OV heeft en dan praten over SKH. Niet SKH invoeren zonder degelijk OV wat ze
Dus voer eerst rekeningrijden in, zodat het OV een echte kans krijgt om een alternatief te zijn, en pas dan het OV aan. OF: privatiseer eerst het OV, en voer daarna rekeningrijden in (wat London gedaan heeft). Maar met de combo De Lijn/NMBS een volwaardig alternatief maken vooraleer je rekeningrijden invoert is niet realistisch, omdat zij te veel afhankelijk zijn van politiek en de reiziger nooit centraal kunnen stellen. Als De Lijn daarentegen veel minder in de files moet staan zal het voor heel wat gebruikers al een grote verbetering zijn.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Eerst een verwijt (simplisme troef) smijten om dan blindelings in dezelfde drol te trappen (je kan maar bij één werkgever tegelijk dichtbij wonen, dat kan ook nogal tellen als simplisme).boulder schreef:'t Is weer simplisme troef.JamesEarlGray schreef:Ten tweede: ja ik wil mensen straffen die het nodig vinden in een fermette op den buiten te wonen ipv een normaal huis dat dichter bij alles gelegen is en zo €100k uitsparen en daarna de rest van het land op te zadelen met hun buitensporig woonwerkverkeer in de vorm van files en lokale luchtvervuiling.
Ik woon in een appartement in Zwevegem, pal in het centrum.
Ik ben daar gaan wonen omdat mijn toenmalig werk daar was.
Ik woonde dus vlak bij mijn werk, en dicht bij familie.
Maar dat idee dat je eerste job die voor heel je leven is, is al 30 jaar achterhaald.
Het idee dat heel je familie allemaal dichtbij blijft wonen is dat evenzeer.
Toch blijft men maar doen alsof iedereen zo ver mogelijk van zijn werk gaat bouwen of kopen.
Tot ze je ontslaan of het bedrijf stopt, dan kun je weer vanaf 0 herbeginnen.JamesEarlGray schreef:Als je ergens op den buiten wilt wonen om geld uit te sparen op immobiliën, verwacht dan niet dat je qua mobiliteit en de achterliggende kosten even goedkoop uit zal komen als iemand die op fietsafstand woont van alle doordeweekse bestemmingen zoals werk, school, kinderopvang en winkels.
En anderen kunnen u dan met de vinger wijzen, waarom ben jij toch zo ver van jouw werk gaan wonen...
Of om het in verkeerstermen te zeggen :CCatalyst schreef:Na de verkiezingen zal de wind weer draaien en zal de kar weer gekeerd worden.
in het zicht van de verkiezingen is de vluchtstrook de meest populaire positie...
Ik geloof het niet dat wanneer je je strategisch vestigt er niet meer dan genoeg opportuniteiten zich dichtbij of via OV makkelijk bereikbaar bevinden.
Zelf woon ik in de randstad, op tien minuten fietsen van een station en op zowat 25 minuten fietsen van het verste stuk van het centrum, waar tal van potentiële werkgevers gevestigd zijn. Ik ben uit noodzaak 60km verder beginnen werken, daarna geminderd naar 20 en nu nog 7km ver. Ik ben niet plannens om dat getal weer te laten stijgen.
- timmermc
- Elite Poster
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Den Ben is een fervente meelezer hier en zag meteen hoeveel tegenkantingen hij kreeg.Vaganzza schreef:Ben Weyts draait met de wind (en de complete N-VA): https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/09 ... erheffing/
Hij zag de Ben-Tax toch niet goed zitten
Deze bijdrage heeft zijn nut gehad... althans voorlopig.
Aan zee schijnt de zon altijd...
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik begrijp niet wat hij bedoelt als hij zegt dat er geen politiek draagvlak is. Buiten PVDA en VB zijn alle partijen ervoor te vinden? Of is het omdat die in alle talen zwijgen?
@CCatalyst : Ik heb veel vrienden en ook familie in Londen wonen en die denken er toch wel iets anders over. Het OV was voor de privatisering al heel sterk en goed uitgewerkt. Het is alleen een pak duurder geworden door de privatisering en voor de metro is de PPP gewoon een ramp geworden voor de Jubilee, Northern en Piccadilly lines. En heb je al eens de trein genomen in het VK? (en dan bedoel ik niet de Eurostar) Het is gewoonweg een ramp en pokkenduur.
Dus neen, hou die angselsaksische truuken weg bij ons.
@CCatalyst : Ik heb veel vrienden en ook familie in Londen wonen en die denken er toch wel iets anders over. Het OV was voor de privatisering al heel sterk en goed uitgewerkt. Het is alleen een pak duurder geworden door de privatisering en voor de metro is de PPP gewoon een ramp geworden voor de Jubilee, Northern en Piccadilly lines. En heb je al eens de trein genomen in het VK? (en dan bedoel ik niet de Eurostar) Het is gewoonweg een ramp en pokkenduur.
Dus neen, hou die angselsaksische truuken weg bij ons.
-
- Premium Member
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Laat je maar niet te veel wijsmaken door die schijnheiligaards in Brussel.
Alle partijen zijn voorstander wat ze ook mogen beweren. De één ziet het als een stap dichter bij de politiestaat, de ander als extra geld om in hun zakken te stoppen en sommige dromen weg bij het idee dat het goed is voor het milieu.
Het is ook future proof. Mochten we ineens elektrische beginnen rijden is de belasting er al. Het autodelen(of autonome auto's) kan meer belast worden. Buitenlandse auto's zullen moeten dokken.
Alle partijen zijn voorstander wat ze ook mogen beweren. De één ziet het als een stap dichter bij de politiestaat, de ander als extra geld om in hun zakken te stoppen en sommige dromen weg bij het idee dat het goed is voor het milieu.
Het is ook future proof. Mochten we ineens elektrische beginnen rijden is de belasting er al. Het autodelen(of autonome auto's) kan meer belast worden. Buitenlandse auto's zullen moeten dokken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik heb gehoord dat de metro tot op de draad versleten was en dat belangrijke investeringen uitgesteld werden voor het PPP tijdperk.petrol242 schreef: @CCatalyst : Ik heb veel vrienden en ook familie in Londen wonen en die denken er toch wel iets anders over. Het OV was voor de privatisering al heel sterk en goed uitgewerkt.
Geen idee, heb die 3 lijnen gebruikt en was zoals de andere, nooit langer dan enkele minuten moeten wachten en alles ok. Eigenlijk echt geen enkel verschil gemerkt.petrol242 schreef:Het is alleen een pak duurder geworden door de privatisering en voor de metro is de PPP gewoon een ramp geworden voor de Jubilee, Northern en Piccadilly lines.
Jep.petrol242 schreef:En heb je al eens de trein genomen in het VK? (en dan bedoel ik niet de Eurostar) Het is gewoonweg een ramp en pokkenduur.
Heb genomen:
* South Western Railway voor twee aparte reizen in Zone 2
=> Tarief: Telkens zonaal tarief van 2,80 EUR, zelfde tarief als bv de metro of bus, gratis overstappen naar andere maatschappijen in dezelfde zone (London Overground in mijn geval). Kon betalen door gewoon iPhone boven het poortje te houden.
=> Ervaring: Trein was telkens op tijd en net met veel vrije zitplaatsen.
=> Vergelijking met NMBS: 2,40 EUR voor zonaal tarief, doch zonder gratis overstappen op andere maatschappijen in dezelfde zone, ticket op iPhone kopen duurt lang (pers gegevens invullen gevolgd door manuele betaaltransactie)
* Heathrow Express van Heathrow naar Paddington.
=> Tarief: 8,70 EUR in eerste klas
=> Ervaring: Trein was op tijd en net met veel vrije zitplaatsen, gratis WiFi aan boord
Vergelijking met NMBS Zaventem naar Brussel: 12,70 EUR in tweede klas en geen WiFi
Mijn ervaringen met de private trein waren dus zeer positief. Vooral gezien dat alles daar veel verder staat dan hier. Ook communicatie en informatie loopt er heel gestroomlijnd (ondanks de vele versch maatschappijen overal), terwijl wij daar met onze enkele overheidsmaatschappijen nog altijd niet in slagen.
Of zijn dat dan ook uitzonderingen? Als ik toevallig op alle uitzonderingen terecht kwam zullen er mss wel meer uitzonderingen zijn die goed draaien.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 apr 2019, 01:22, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 30 keer
Wijze woorden van onze Noorderburen (weggeplukt van Wikipedia)
Kilometerheffing (Nederland)
De kilometerheffing in Nederland was een plan voor het invoeren van een financiële heffing voor gemotoriseerd verkeer op basis van het aantal gereden kilometers. Het tarief per gereden kilometer zou afhangen van het tijdstip (spits/nacht) en de locatie waarop gereden wordt. Zo kan het gebruik van drukke wegen op drukke momenten worden ontmoedigd. De heffing kan verder gedifferentieerd worden naar verbruik en uitstoot van verschillende voertuigen, om zo milieuvriendelijkere voertuigen te stimuleren.
Voor het opleggen van een kilometerheffing moet de overheid beschikken over gegevens ten aanzien van het aantal gereden kilometers per voertuig. De introductie werd voorzien na 2012, maar werd gestopt door het kabinet-Rutte-I. Ook volgens het Regeerakkoord 2012 komt er geen kilometerheffing.
Moet er nog zand (of potgrond, de basis van alles) zijn?Kritiek op kilometerheffing
Het argument dat de files korter zouden worden, zodat er reistijdwinst is, is omstreden. In Nederland, maar ook in andere Europese landen, heeft de enorme stijging in de brandstofprijzen niet kunnen voorkomen dat de filedruk vooral rond de grote steden flink is toegenomen. De achterliggende reden zou kunnen zijn dat de werknemers nu eenmaal naar hun werk moeten reizen, hoe zwaar een overheid dit ook belast. Hieraan draagt bij dat openbaar vervoer vaak geen sluitende oplossing biedt en verhuizen vaak geen optie is (gezin, beschikbaarheid van woningen, grondprijs, rust, persoonlijke voorkeur, groenvoorzieningen). Ook bestaat het risico dat door het goedkoper wordende autobezit het binnenstedelijk verkeer toeneemt doordat het aantal kilometers daar gering is.
Laatst gewijzigd door pussyfooter 10 apr 2019, 01:24, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Je kan zo gelijk welke kritiek plukken zonder bronvermelding (en nee, Wikipedia is zelf amper een bron, enkel een verzameloord van informatie geplukt uit bronnen).pussyfooter schreef: Moet er nog zand (of potgrond, de basis van alles) zijn?
Is het van de autolobby, die kritiek?
-
- Plus Member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 30 keer
Google maar eens op "Camiel Eurlings" en "Kilometerheffing". Bronnen genoeg.
Als een vooruitstrevend land, niet vies van het belasten van de automobilist, dit 8 jaar geleden al naar de prullenbak gestuurd heeft, moet er dan echt nog zand zijn?
Als een vooruitstrevend land, niet vies van het belasten van de automobilist, dit 8 jaar geleden al naar de prullenbak gestuurd heeft, moet er dan echt nog zand zijn?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Je spreekt jezelf nogal tegen.CCatalyst schreef:Het is hem in de eerste plaats om de inkomsten te doen, maar alle bijkomende effecten zijn mooi meegenomen.
De ene keer is het zogezegd om de files te bestrijden, en zijn de extra inkomsten handig meegenomen.
Als dan aangetoond wordt dat die files niet gaan korter worden, is het weer omgekeerd...
Hoe kun je nu een taks die bij het binnenkomen van een STAD opgelegd wordt, vergelijken met een taks die in een heel LAND opgelegd wordt?CCatalyst schreef:Het werkt. Ik was onlangs een lang weekend in Londen, op slechts 300 km van hier.
Als je uw vergelijking werkelijk wilt doortrekken dan zet je zo'n paaltjes bij het binnenkomen van Brussel of Antwerpen, daarvoor hoeft iemand nog niet te betalen als hij van Zoetenaaie naar Deinze rijdt, om maar een voorbeeld te geven.
En dat is nu net de kilometerheffing, dat je heel het land lastigvalt.
Bovendien, het alternatief moet er zijn.
En ons openbaar vervoer is niets waard.
Ik klaag hier gewoon het simplisme aan dat iemand zogezegd voor de rest van zijn leven bij dezelfde werkgever zal zitten, en dus voor eens en voor altijd zijn woonplaats kan kiezen, die dan dicht bij zijn werk ligt.JamesEarlGray schreef:Eerst een verwijt (simplisme troef) smijten om dan blindelings in dezelfde drol te trappen (je kan maar bij één werkgever tegelijk dichtbij wonen, dat kan ook nogal tellen als simplisme).
"Strategisch vestigen", man man man, alsof je als gewone burger die mogelijkheid hebt, en alsof jij de toekomst kunt voorzien.JamesEarlGray schreef:Ik geloof het niet dat wanneer je je strategisch vestigt er niet meer dan genoeg opportuniteiten zich dichtbij of via OV makkelijk bereikbaar bevinden.
Er zijn in de loop der jaren heel wat stations gesloten.
Grote bedrijven (hier: Bekaert) hebben in de laatste 15 jaar enorm veel werk naar andere land verplaatst.
Bovendien, het is niet omdat jij dichtbij een station woont, dat je werkgever ook zo zal zijn.
Die kan gerust in een industriezone gevestigd zijn, die moeilijk te bereiken is met het openbaar vervoer.
Mooi voor jou, maar niet iedereen heeft zoveel keuze.JamesEarlGray schreef:Zelf woon ik in de randstad, op tien minuten fietsen van een station en op zowat 25 minuten fietsen van het verste stuk van het centrum, waar tal van potentiële werkgevers gevestigd zijn. Ik ben uit noodzaak 60km verder beginnen werken, daarna geminderd naar 20 en nu nog 7km ver. Ik ben niet plannens om dat getal weer te laten stijgen.
Wat ik hier voortdurend zie is dat mensen hun eigen gunstige situatie als de norm voorstellen, en doen alsof de andere van kwade wil is omdat hij niet in die situatie verkeert.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Exact.boulder schreef: Wat ik hier voortdurend zie is dat mensen hun eigen gunstige situatie als de norm voorstellen, en doen alsof de andere van kwade wil is omdat hij niet in die situatie verkeert.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zich in de stad te vestigen, niet financieel, niet mentaal of god weet om welke reden ze zich er niet kunnen aarde. Wie zijn jullie dan om daarover te oordelen.
trouwens moest iedereen morgen het platte land verlaten en zich vestigen in de stad, je zou wensen dat het niet zo zou zijn denk ik.
En jou werk in eigen stad zou dan waarschijnlijk ingenomen zijn door een plattelands mens, waardoor jij ook weer verder van huis, werk moet gaan zoeken.
Dat buitenlanders mee moeten betalen, volledig akkoord.
Dat je mensen moet stimuleren om het OV te nemen indien die optie evenwaardig is of beter dan de auto, volledig mee eens.
Dat je mensen die elke dag 50% langer van huis zijn, dan zij die hier zo voorstander zijn van de SKH en tegen de plattelands mensen, een kloot wilt afdraaien omdat ze moeite doen om te gaan werken, dat kan er bij mij niet in.
Stel, morgen voeren we de SKH heffing aan 5€ / km, niemand rijd nog met de wagen, E313, E314, E40 allemaal leeg. Er moest plaats gemaakt worden voor het OV lees ik hier. Welk openbaarvervoer? Extra treinen is geen optie. Extra trams? zijn er niet! Meer bussen? #sarcasme Sorry de mensen bij Vanhool geraken niet op hun werk. En die enkeling die met de fiets of te voet kan, dan ga je nog wat jaartjes mogen wachten tot er extra OV is.
Er is momenteel geen mogelijkheid om extra openbaar vervoer in te zetten.
edit:
Als je iemand met een beetje verstand, eens de goed naar de knelpunten laat kijken, dan kan je een heel deel van de files al oplossen.
Om maar een heel simpel voorbeeld te geven.
Op de E40 richting Brussel neem je de ring richting E19 - Antwerpen.
Die van de E40 komen willen de ring op, die van het 4-armen kruisput komen willen er op exact dezelfde plaats af om bv naar Zaventem te gaan.
Dat is om problemen vragen, dat kan je structureel oplossen. Als je dat met alle knelpunten doet, zullen de files niet opgelost zijn, maar het zou wel helpen.
Laatst gewijzigd door sky 10 apr 2019, 08:04, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wat sommigen ook mogen beweren, de invoering van SKH is er niet om fiscale (of budgettaire) redenen maar wel om congestie-redenen.
Dat sommigen meer zullen betalen is een open deur intrappen. Dat 95% meer gaat betalen is gewoon onzin: heel wat mensen gebruiken hun auto sporadisch en niet noodzakelijk in de spits.
Als je in een wei gaat wonen (en dus goedkope bouwgrond), is het pijnlijk logisch dat je voor alles een auto nodig hebt.
Als je strategisch gaat wonen, heb je niet per sé een auto nodig om al uw verplaatsingen te doen. En nee - zie ook de discussie over de betonstop - dat hoeft niet te betekenen dat we met z'n allen in Brussel, Antwerpen, Leuven, Gent of Mechelen gaan samenhokken.
Om een voorbeeld te geven, uit mijn directe omgeving: in Nijlen is er een trein met rechtstreekse verbinding naar Antwerpen én Brussel. Tenzij hier iemand komt beweren dat er in die steden ocharme maar 1 werkgever te vinden is, heb je toch wel een ruime keuze, nee? Nijlen is niet bepaald een stad. Koningshooikt - deelgemeente van Lier - en Berlaar liggen vlakbij Lier (fietsafstand, vanuit Berlaar zelfs langs de Nete) vanwaar je opnieuw Antwerpen en Brussel met een directe verbinding kan bereiken.
Vanuit Booischot heb je een rechtstreekse verbindg met Antwerpen en Leuven, via Leuven ook naar Brussel. Booischot is - net als Nijlen - een boerengat met heel wat vrijstaande woningen en ruime kavels.
@asociaal
Ik kan me prima inleven in iemand die tegen de maatregel is, maar het concept "de vervuiler betaalt" is op termijn zowel sociaal als duurzaam. Nu loont het om een passiefwoning in een wei neer te ploffen en nadien zijn de kosten voor de maatschappij (infrastructuur, congestie, voorzieningen, ...)
U hebt me in eerdere posts al weten pleiten voor begeleidende maatregelen bij de invoering van SKH, ik zie dan ook geen reden om daar aan te verzaken. Elke grote wijziging heeft onbedoelde effecten, laten we daar open voor staan en bijsturen indien nodig.
@verkiezingen
Ik vind de SKH nu niet zo belangrijk om de finale keuze te sturen bij de komende verkiezingen? Ik vind het opmerkelijk dat sommigen alle voorstanders van die SKH meteen afbranden. Een partijprogramma bevat toch meer dan enkel ja/nee SKH?
Ik vind de positie van de rechtstaat veel belangrijker dan een SKH, idem de kijk op onderwijs, gezondheidszorg, brede mobiliteit (niet enkel SKH), ...
Dat sommigen meer zullen betalen is een open deur intrappen. Dat 95% meer gaat betalen is gewoon onzin: heel wat mensen gebruiken hun auto sporadisch en niet noodzakelijk in de spits.
Als je in een wei gaat wonen (en dus goedkope bouwgrond), is het pijnlijk logisch dat je voor alles een auto nodig hebt.
Als je strategisch gaat wonen, heb je niet per sé een auto nodig om al uw verplaatsingen te doen. En nee - zie ook de discussie over de betonstop - dat hoeft niet te betekenen dat we met z'n allen in Brussel, Antwerpen, Leuven, Gent of Mechelen gaan samenhokken.
Om een voorbeeld te geven, uit mijn directe omgeving: in Nijlen is er een trein met rechtstreekse verbinding naar Antwerpen én Brussel. Tenzij hier iemand komt beweren dat er in die steden ocharme maar 1 werkgever te vinden is, heb je toch wel een ruime keuze, nee? Nijlen is niet bepaald een stad. Koningshooikt - deelgemeente van Lier - en Berlaar liggen vlakbij Lier (fietsafstand, vanuit Berlaar zelfs langs de Nete) vanwaar je opnieuw Antwerpen en Brussel met een directe verbinding kan bereiken.
Vanuit Booischot heb je een rechtstreekse verbindg met Antwerpen en Leuven, via Leuven ook naar Brussel. Booischot is - net als Nijlen - een boerengat met heel wat vrijstaande woningen en ruime kavels.
@asociaal
Ik kan me prima inleven in iemand die tegen de maatregel is, maar het concept "de vervuiler betaalt" is op termijn zowel sociaal als duurzaam. Nu loont het om een passiefwoning in een wei neer te ploffen en nadien zijn de kosten voor de maatschappij (infrastructuur, congestie, voorzieningen, ...)
U hebt me in eerdere posts al weten pleiten voor begeleidende maatregelen bij de invoering van SKH, ik zie dan ook geen reden om daar aan te verzaken. Elke grote wijziging heeft onbedoelde effecten, laten we daar open voor staan en bijsturen indien nodig.
@verkiezingen
Ik vind de SKH nu niet zo belangrijk om de finale keuze te sturen bij de komende verkiezingen? Ik vind het opmerkelijk dat sommigen alle voorstanders van die SKH meteen afbranden. Een partijprogramma bevat toch meer dan enkel ja/nee SKH?
Ik vind de positie van de rechtstaat veel belangrijker dan een SKH, idem de kijk op onderwijs, gezondheidszorg, brede mobiliteit (niet enkel SKH), ...
Laatst gewijzigd door heist_175 10 apr 2019, 08:11, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
ik ben er zeker van dat 100% van de mensen die dagelijks de E313, E314, E40 gebruiken, VEEL meer zullen betalen.
Mijn ex boerendorp, Putte, was anders toch niet zo goed voorzien van werkgevers die staan te bedelen om volk.
En als je vandaar uit met de trein wilt gaan, ben je 2x zolang onderweg als met het OV. Het zelf jaren meegemaakt.
Mijn ex boerendorp, Putte, was anders toch niet zo goed voorzien van werkgevers die staan te bedelen om volk.
En als je vandaar uit met de trein wilt gaan, ben je 2x zolang onderweg als met het OV. Het zelf jaren meegemaakt.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik ga er even vanuit dat je Putte bij Heist-op-den-Berg bedoelt (kaartje).sky schreef:ik ben er zeker van dat 100% van de mensen die dagelijks de E313, E314, E40 gebruiken, VEEL meer zullen betalen.
Mijn ex boerendorp, Putte, was anders toch niet zo goed voorzien van werkgevers die staan te bedelen om volk.
En als je vandaar uit met de trein wilt gaan, ben je 2x zolang onderweg als met het OV. Het zelf jaren meegemaakt.
Vanuit Peulis ligt Mechelen (en dat station) op fietsafstand, langs/door het Mechels Broek. Vanuit Mechelen geraak je in Brussel, Halle, Merode, ... en Antwerpen. Vanuit Beerzel ligt het station van Heist-op-den-Berg op fietsafstand. Vanuit Heist-op-den-Berg geraak je rechtstreeks in Antwerpen, Leuven en Aarschot en via Leuven of Aarschot in Brussel.
Ik ken heel wat mensen persoonlijk die in Putte wonen en via Heist-op-den-Berg naar Brussel treinen, elke dag. Sinds kort niet meer elke dag wegens uitgebreidere telewerk mogelijkheden.