Memory voor Compaq Presario.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
NieMakkelijk
Starter Plus
Starter Plus

Men kan bij een Compaq Presario zomaar geen geheugen-plaatje bijsteken, zegt men.

Als je dat doet krijg je die fameuze blauwe schermen, alweer van horen zeggen!

Spijtig genoeg vind ik er weinig bruikbare info over.

Weet iemand hier iets bruikbaars over te vertellen ?!

Ik heb een 2Ghz pc met 256 mb geheugen en wil hetzelfde nog eens bijsteken. Waar kan ik (voordelig :oops: ) aan mijn gerief komen??

Mvg,
Vertel me alles, hou niks achter !
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Daar heb ik nu nog nooit van gehoord. ik werk met een compaq pressario 5WV349 en heb na het bijsteken van geheugen nooit problemen gehad. Maar mijn model is wel 5 jaar oud. Mss dat het bij nieuwere zou kunnen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Geef eens wat meer info welk model en welk soort geheugen je erbij wil.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Als je het modelnummer en type erbij zou typen dan zouden we je wel verder kunnen helpen :)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
NieMakkelijk
Starter Plus
Starter Plus

Dat wil ik wel, maar waar vind ik dat modelnr. ?

Wacht effe... :-D

Op de achterkant vind ik wel een sticker met wat nrs (p/n en s/n); welk hebben jullie nodig?
Ken
Elite Poster
Elite Poster

We gaan het simpel houden, alles wat ge ziet op de presario van letters en cijfers moet je overtypen. Voor de zekerheid :)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
NieMakkelijk
Starter Plus
Starter Plus

Allé vooruit, hier komen ze dan:

S/N 5F217G54E113
P/N 270735-381

Al heb ik een zwaar vermoeden dat je hier weinig mee kan doen ...?!?

In elk geval bedankt!!
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Maar staat er dan daar echt niet iets van Compaq Presario N24322

Zoiets in dat genre? Een modelnummer ^^^^

TV = FTA IPTV + Netflix
bubbs
Pro Member
Pro Member

Je kan in elke computerwinkel geheugen kopen dat je in je Compaq kan bijsteken. Dat 'speciale' Compaq geheugen is gewoon standaard geheugen met een stickerke van Compaq op, waar ze dan het dubbele voor vragen. Dat je hierdoor blauwe schermen zou krijgen is onzin. Mogelijk vertoont één van de latjes een defect, of is het verkeerd geconfigureerd.

Een PC op basis van een P4 2GHz is waarschijnlijk nog uitgerust met PC2700 of zelfs PC2100-geheugen. Je kan hier gerust het vandaag courante PC3200-geheugen bijsteken, dat zich dan zal terugklokken naar de snelheid van het traagste geheugenlatje.

Als je chipset dual channel memory ondersteunt, ( twee geheugenbanken worden als één enkele bank aangesproken, wat sneller is), kan het voordeliger zijn om twee kleinere geheugenlatjes bij te plaatsen i.p.v. één groot. Controleer zeker in de documentatie van je moederbord wat de maximum ondersteunde grootte van een geheugenlatje is, waarschijnlijk 1GB
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Zoals Ken zegt moet er ergens het modelnummer opstaan, een buur van me wou ook geheuegen bijsteken en door google te gebruiken zagen we dat het gewoon ddr geheugen (266MHz) was. Toen naar de winkel gegaan dat erin gestopt en het werkt perfect, je moet die verhalen niet allemaal geloven.

Dat is net zoals met de muizen van compaq, als je de muis omdraait dan staat er bij de meeste "logitech" op. ;)
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Ja als het maar 266 Mhz is moet je geen geld verspillen aan een beter latje want de prestaties worden toch teruggebracht naar de laagste. En ik zou toch wel eerder zoeken en mailen naar verschillende winkels in België, enkelen zullen wel nog van die latjes liggen hebben.

TV = FTA IPTV + Netflix
bambipowers

download everest eens : http://www.lavalys.com/products/downloa ... =1&lang=en

en kijk eens wat het progje geeft van eigenschappen van je ramgeheugen. en post dit even hier

;)
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

@Ken; denk nu niet dat die latjes qua kostprijs verschillen.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
NieMakkelijk
Starter Plus
Starter Plus

...ben ik erachter gekomen dat in de pc "256 (SDRAM)" steekt. Een product-nr à la "Compaq Presario N24322" vind ik spijtig genoeg niet; het is een pc die ooit gekocht is in het kader van een pc-privé - project (als dat al verschil uitmaakt)?

Uit de vele reacties mag ik dus besluiten dat het geen 'speciaal' geheugen hoeft te zijn...

Misschien nog enkele links naar betrouwbare web-shops...?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Laat een programma à la AIDA32 (dat heet nu wel anders dacht ik) of SiSoft Sandra lopen, dan zie je dacht ik de snelheid van je geheugen (en bijgevolg je type). Dual Channel of niet herken je meestal aan de 2 kleuren van sockets waar je ze in steekt (da's dan ook 2x2).
bubbs
Pro Member
Pro Member

NieMakkelijk schreef:Misschien nog enkele links naar betrouwbare web-shops...?

Geheugen is tegenwoordig zo goedkoop dat je waarschijnlijk goedkoper afbent als je het bij de winkel om de hoek koopt, dan dat je het bij een webstore bestelt en er ook nog verzendkosten voor moet betalen...
Lukse
Premium Member
Premium Member

Kijk in AIDA32 (Everest is de nieuwe naam ervan) of consoorten ook eens naar het merk en type moederbord en zoek op de site van de fabrikant hoeveel geheugen ondersteund wordt.
Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Hier kan je Everest Home edition downloaden(gratis)
http://www.lavalys.com/products/overvie ... =1&lang=en

greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
NieMakkelijk
Starter Plus
Starter Plus

Dank voor de vele reacties.

http://users.skynet.be/fa214062/images/screen.jpg

Hier heb ik effe een screen neergepoot. Heb daarna op de site van asus gezocht naar een product-nr "P4B".
Natuurlijk weer meerdere mogelijheden. En wetende dat ik een leek ben op het gebied van hardware, nog eens jullie assistentie... :oops:

Waar moet ik op letten, oftewel welke latjes komen in aanmerking? :???:
bubbs
Pro Member
Pro Member

NieMakkelijk, met alle respect, maar ge hebt één van de slechtste P4-bordjes die ze ooit op de markt gebracht hebben...

De prestaties van de P4 zijn enorm afhankelijk van de beschikbare geheugenbandbreedte. Dit bord is echter uitgerust met een budget-variant van de i845-chipset die enkel SDR SDRAM ondersteunt i.p.v. het veel snellere DDR SDRAM.

Als je nog een winkel vind die SDR SDRAM in stock heeft, zal je dit een pak meer betalen dan het veel performantere DDR PC3200 geheugen dat je vandaag overal aantreft. Ik denk dus dat je beter kan proberen om ergens een tweedehands latje op de kop te tikken...
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

NieMakkelijk, het RAM dat je nodig hebt is SDRAM, elke deftige computerwinkel heeft dit nog in stock, of kan het in ieder geval bestellen.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
NieMakkelijk
Starter Plus
Starter Plus

@Bubbs:

Deze pc werd toen (+/- 3.5 jaar geleden) als de crème de la crème. Ik weet ook wel dat dit wereldje supersnel evolueert, maar toe liet men ieder koper (pc-privé project) geloven dat dit op de 'gewone' markt nog niet te verkrijgen was.

Nu wat anders: is de pc op deze pagina ( http://www.makro.be/Content/folders/200 ... index.html ) zijn geld waard, of is het beter een pc te kopen met bv "AMD Athlon 64" aan boord?
Lukse
Premium Member
Premium Member

SeNsEi Ze0n schreef:NieMakkelijk, het RAM dat je nodig hebt is SDRAM, elke deftige computerwinkel heeft dit nog in stock, of kan het in ieder geval bestellen.

Om precies te zijn: PC133 SDRAM.
En je kan tot 3GB gaan, dus leef jezelf maar eens uit :-D
Afbeelding
bubbs
Pro Member
Pro Member

NieMakkelijk schreef:@Bubbs:

Deze pc werd toen (+/- 3.5 jaar geleden) als de crème de la crème. Ik weet ook wel dat dit wereldje supersnel evolueert, maar toe liet men ieder koper (pc-privé project) geloven dat dit op de 'gewone' markt nog niet te verkrijgen was.

Begrijp me niet verkeerd NieMakkelijk. Ik heb geen kritiek op je systeem maar wou alleen maar even aangeven dat de producent van je PC destijds om kosten te drukken gebruik heeft gemaakt van een geheugentechnologie die toen al verouderd was. Tegenwoordig kosten deze oudere SDR-latjes nieuw zowat het dubbele van het huidige DDR-geheugen, terwijl ze tweedehands vaak voor een paar euro verkocht worden...

NieMakkelijk schreef:of is het beter een pc te kopen met bv "AMD Athlon 64" aan boord?

Is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur, beide kampen hebben zowel fanatieke voor- als tegenstanders. Intel presteert over het algemeen wat beter bij bv. video- en muziekbewerking, maar de processoren worden vrij warm. AMD heeft een streepje voor op Intel in games, blijft iets koeler (kan snelheid terugklokken i.f.v. de benodigde processorkracht) en kost meestal enkele euro minder dan een vergelijkbare Intel-cpu.
NieMakkelijk
Starter Plus
Starter Plus

@Bubbs

Was ook niet als kritiek opgevat hoor. :wink:
Ken
Elite Poster
Elite Poster

NieMakkelijk schreef:Nu wat anders: is de pc op deze pagina ( http://www.makro.be/Content/folders/200 ... index.html ) zijn geld waard, of is het beter een pc te kopen met bv "AMD Athlon 64" aan boord?

Voor die prijs koop ik hem zeker :p

TV = FTA IPTV + Netflix
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”