Dizzy schreef:Jammer dat er weer een pak dingen erbij gesleept worden die er niets mee te maken hebben of dat er woorden in de mond worden gelegd. Nergens wordt beweerd dat men enkel voor het werk de baan op mag of dat men gaat bepalen wanneer men kan winkelen.
Nochtans doe je nogal minachtend over wie niet voor zijn werk op de baan gaat, of voor wie niet spontaan in de daluren gaat winkelen.
Maar achteraf heb je natuurlijk weer niets gezegd...
Dizzy schreef:Iedereen zal met de wagen kunnen blijven rijden maar zal wel een stuk van de kosten dienen te betalen, da's maar logisch.
Daar is
niets logisch aan, omdat er voor de meeste mensen geen alternatieven zjin
Dizzy schreef:Het is al lang aanvaard dat men meer betaalt voor een verblijf in de piekperiode of voor een vliegticket op een drukkere lijn/tijdstip. Dit heeft niet geleid tot de afschaf van vakantie of vliegen.
Dus dan kun je die burger elders nog wel wat meer geld uit zijn zakken kloppen?
En bij het inplannen van je vakantie hebben de emeste mensen nog wel enige vrijheid, maar qua werkuren is die vrijheid veel minder.
Je neemt dus iets wat je niet kunt ontwijken, en gaat de burger daar dan mee platbelasten, met het milieu als drogreden.
Dizzy schreef:OV is inderdaad niet voor iedereen een oplossing maar wie beweerde dit dan?
Dat noemen ze dan egoïstisch, asociaal beleid.
Als je geen oplossing hebt - terwijl het Openbaar Vervoer de verantwoordelijkheid van de Overheid is(!) - dan heb je niet het recht mensen te straffen voor het feit dat de Overheid in gebreke blijft!
Dizzy schreef:Dat er geen alternatieven zijn wordt steeds meer een achterhaald idee. Na het circulatieplan vonden ineens duizenden wel een alternatief, vreemd toch. Het verschil tussen willen en kunnen is iets waar nog veel rek op zit zo blijkt telkens weer.
Weer een hoop gebakken lucht. Het onderzoek van 'De Tijd' komt uit op 70% langere reistijd voor de meeste burgers.
Dat is géén alternatief.
Dizzy schreef:Met de wagen rijden zou me soms tijd besparen maar niet altijd, de stress en de kosten heb ik er niet voor over.
Dat is jouw keuze. Ik zou van 50 minuten naar makkelijk 2 uur of meer gaan, en de overgrote meerderheid zit in een dergelijke situatie.
De minderheid als norm nemen, en de overgrote meerderheid als minderheid voorstellen is de mensen een rad voor de ogen draaien.
De meeste mensen weten toruwens maar al te goed hoe slecht ons openbaar vervoer is.
Dizzy schreef:Dat is mijn keuze.
Goed, het verschil tussen ik en jij is dat jij anderen wilt straffen omdat ze geen 3 uur per dag op de trein willen zitten...
Dizzy schreef:Wie liever bijna dagelijks in de file gaat staan moet dat weten maar ik heb iets anders gekozen. Het is net die keuze die uitgebreid moet worden door alternatieven aan te bieden voor de salariswagen. Telewerk is ook zo'n keuze die de WN kan nemen als de WG dat ziet zitten. De overheid kan deze alternatieven enkel financieren/steunen als zij elders inkomsten kan halen... de salariswagens komen dan logisch in het vizier.
Geef dan elke werknemer het recht om aan telewerk te doen, in plaats van er een gunst van te maken, wie dat wil doen krijgt dan de kans.
Alternatieven voor de salariswagen, maak dan een deel van het loon lastenvrij, dan zal het systeem vanzelf verdwijnen, of maak een mobiliteitsbudget mogelijk.
Wie een (elektrische) fiets dan beter vindt, kan dat doen.
Dizzy schreef:SKH kan ook gecombineerd met afschaffing van bestaande belastingen. Wie ook weinig met de wagen rijdt kan zelfs een voordeel doen. Platbelasten is dus weeral zo een "doemdenkersterm" om de discussie in een richting te sturen.
Het is natuurlijk heel naïef om te denken dat het nu plots niet zo zal zijn, zoals het altijd geweest is.
We zijn niet voor niets kampioen belastingen...
Dizzy schreef:Een wagen is inefficiënt maar hij is ook een deel van het fileprobleem.
Het is net het openbaar vervoer dat totaal inefficiënt is.
Als ik 3 of 4 keer zo lang nodig heb om op mijn bestemming te raken en flexibiliteit qua vertrek- en aankomsturen kwijtspeel, omdat ik het openbaar vervoer, dan kun je alleen maar tot die conclusie komen.
Dizzy schreef:Anderen hebben maw last als je hem gebruikt op drukke momenten.
Anderen die ook met de auto rijden, geen reden dat die anderen belangrijker zouden zijn dan mij.
Als die anderen het zo hinderlijk vinden kunnen zij ook het openbaar vervoer nemen, maar blijkbaar kiezen ze zelf ook liever niet voor dat fantastisch efficiënte openbaar vervoer.
Ministers komen ook met de wagen aan, tot daar hun geloof in het openbaar vervoer!
Dizzy schreef:Een eigen wagen is handig en ik heb er zelf eentje maar voor heel wat mensen zou een deelsysteem niet onhandiger/duurder zijn,
Dat lijkt mij alleen handig voor wie maar weinig de wagen nodig heeft.
Als ik mijn auto deel met 6 mensen, en die 6 mensen zijn allemaal werkenden, dan moeten die gegarandeerd allemaal tussen 7 en 10 op hun werk zijn 's morgens, en als dat bij verschillende werkgevers is, kan er niet gedeeld worden.
Als de ene na zijn werk zijn kinderen moet oppikken aan de school, en de andere wil naar de fitness, enz., dan valt er ook niet te delen.
Dizzy schreef:Een wagen is een grote aankoop en jongeren zien er steeds vaker van af.
Mooi, meer plaats voor de rest dan, hee...
Dizzy schreef:Zelf behoor ik nog tot de generatie van koning auto maar de koning is een oude man geworden en hij stinkt uit zijn bek.
Ik zie voorlopig geen nieuwe koning opduiken.
Openbaar vervoer is minstens even oud, en nog veel lomper en logger.
Dizzy schreef:Het is duidelijk dat grote spelers al lang bezig zijn met die verandering in mobiliteit en deze spelers hebben een grote invloed op beleidsmakers. Andere mobiliteit is voor mij dus niet noodzakelijk minder of duurdere mobiliteit wel durven out of the box denken en eens stilstaan bij het idee of het echt niet beter/efficiënter kan.
De dag dat er een beter alternatief is dan de auto, zal ik ook wel iets anders kiezen, alleen is dat alternatief er nog niet.
Dizzy schreef:Neen, ik zou momenteel mijn geld niet in de autoconstructeurs steken.
Als er een nieuw Renault Vilvoorde komt of een nieuw Sabena drama, ga jij wel staan juichen om al die jobs die verloren gegaan zijn, zeker?
Sommigen zien duidelijk niet de gevolgen van hun politiek.