Enkele vragen m.b.t. overstap naar EDPnet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
J-J
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 1 keer

Dag allen,

Een maand geleden besloten om Telenet "op straat te zetten" en over te stappen naar EDPnet (VDSL XL). Na 20 jaar klant geweest te zijn had ik er genoeg van om te veel te betalen. Ik kijk haast geen traditionele TV meer, dus heeft het geen nut om hiervoor extra bij te betalen. Er zijn genoeg alternatieven.

Dinsdag zijn ze van Proximus mijn VDSL lijn komen aansluiten/activeren.
Ik heb gekozen voor een FB7530 (FRITZ!OS 07.03).
Nu zit ik met enkele vragen over bepaalde instellingen. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
Ter info. Momenteel is ook mijn Telenetlijn nog actief t.e.m. 2/04/2019
  1. Telefoonlijn:

Ik krijg steeds volgende meldingen (alles bij elkaar gezet):
    telefoon.png
    Heb nog niet naar EDPnet gebeld, maar waarschijnlijk ligt dit aan het feit dat ik voor een nummeroverdracht gekozen heb? En Telenet mijn telefoonnummer nog niet vrijgegeven heeft?
  2. Snelheid lijn
    dsl.png
    Ik zit momenteel op het profiel 30/10.
    Op de website van EDPnet kwam ik verschillende tabellen tegen, maar deze zijn een beetje Chinees voor mij :)
    Ik heb volgens de screenshot blijkbaar vectoring actief. Maarin welke zone zit ik nu? Volgens de snelheidstest via EDPNet zou ik tot 100/30 kunnen gaan.
    Ik las dat er na 1-2 dagen automatisch een TBF zou gebeuren, maar tot nu toe zie ik niets aan mijn lijnwaarden veranderen...

Als ik een TBF forceer via 0800 22 424, zou dit dan helpen? Of moet ik wachten tot het telefoonnummer actief komt?
  3. FRITZ!Box 7530 vs Netgear R7000

Momenteel heb ik van Telenet een modem-only setup en alles loopt via mijn R7000.
    Hoe ga ik nu best te werk... Laat ik de FB nu alles regelen en gebruik ik de R7000 als switch/acces point of laat ik mijn setup zoals ik het is (hoe stel ik dit dan best in?)
    Aangezien ik voor het werk veel in het buitenland vertoef, is het belangrijkste voor mij dat ik van buitenaf aan mijn NAS kan.
    Een ander voordeel dat ik zie door de FB alles te laten regelen, dat ik het bereik in slaapkamers kan vergroten met de R7000 (5Ghz komt amper door en 2,4Ghz is te traag)
    Graag had ik jullie mendning geweten.
Alvast bedankt voor alle hulp en advies...
Grigri
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

1. Correct. Best gewoon wachten tot je nummer is overgezet. Check nog even dat je de logins allemaal correct hebt ingevuld.

2. De huidige tabel is hier te vinden: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=51035

Je zit dus waarschijnlijk in zone 3 en zal maximaal een 60/15 profiel krijgen nadat DLM is gepasseerd. Gewoon geduld hebben. Is het na enkele weken niet beter dan kan je inderdaad een TBF forceren.

3. Om het eenvoudig te houden lijkt het me dat je best je oude Netgear router zelf een PPPoE sessie laat opzetten (en dus de Fritzbox enkel als modem-only gebruikt voor je lokale LAN), dan moet je geen andere instellingen aanpassen om aan je NAS te geraken. Hier voor moet je in de instellingen onder Internet het vakje aanvinken: "PPPoE sessie toestaan" dan kan je router zelf een eigen WAN-IP krijgen.

Je Fritzbox kan daarnaast een eigen PPPoE sessie opzetten om telefonie mogelijk te maken (Edpnet staat 2 simultane PPPoE sessie toe op een lijn juist om VOIP stabieler te maken).

Philippe_d correct me if I'm wrong...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Grigri schreef:Je zit dus waarschijnlijk in zone 3 en zal maximaal een 60/15 profiel krijgen nadat DLM is gepasseerd. Gewoon geduld hebben. Is het na enkele weken niet beter dan kan je inderdaad een TBF forceren.
Volgens mij zit J-J in zone 1 en momenteel op een 30/10 non-vectoring profiel. Hoogstwaarschijnlijk is er op die lijn nog nooit VDSL2 actief geweest. Binnen 14 dagen zal de lijn zichzelf optimaliseren naar 100/40.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Er van uitgaande dat de FB van EDPnet komt en de juiste VoIP instellingen heeft, kan het zijn dat uw telefoonnummer nog niet effectief geporteerd is.
Je kan op http://www.crdc.be zien waar het momenteel zit.
Gelukkig & gezond 2022!
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Vectoring is niet actief op jou lijn (G.IMP off).
Een TBF kan dit snel verhelpen. Daarvoor hoef je niet te wachten tot het telefoonnummer actief is, want dat heeft niets met elkaar te maken.
Als je er niet zelf in slaagt om een TBF te starten kan je Edpnet vragen dat te doen. Die doen dat snel en met veel plezier.

Ik persoonlijk zou inderdaad de Fritzbox de hele verbinding laten afhandelen. De R7000 kan je dus elders in huis nog perfect gebruiken en daarmee je netwerk uitbreiden. Eens wat experimenteren kan je veel leren hé. De NAS kan je best bekabeld verbinden.
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Als je mij je nummer op PM doorstuurt kan ik er wel per direct voor zorgen dat vectoring actief staat en help ik DLM een handje dat je snel op de hoogste snelheid staat.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Grigri schreef:1. Correct. Best gewoon wachten tot je nummer is overgezet. Check nog even dat je de logins allemaal correct hebt ingevuld
Ernie schreef:Er van uitgaande dat de FB van EDPnet komt en de juiste VoIP instellingen heeft, kan het zijn dat uw telefoonnummer nog niet effectief geporteerd is.
Je kan op http://www.crdc.be zien waar het momenteel zit.
Blijkt dat het nummer toch al overgezet is... Is de foutmelding dan aan iets anders te wijten?
telefoonnummer.png
Ik heb voor de automatische instellingen gekozen (EDPnet gekozen in de wizard) Handmatig invullen van de gebruiker/wachtwoord resulteerde in een gefaalde verbindingstest.
raf1 schreef:Volgens mij zit J-J in zone 1 en momenteel op een 30/10 non-vectoring profiel. Hoogstwaarschijnlijk is er op die lijn nog nooit VDSL2 actief geweest. Binnen 14 dagen zal de lijn zichzelf optimaliseren naar 100/40.
De lijn is volgens mij inderdaad nog nooit op VDSL2 actief geweest (enkel telefonie), dus laten we hopen... Zit nog geen 100m verwijderd van de straatkast. (als dat er iets mee te maken heeft)
petrol242 schreef:Vectoring is niet actief op jou lijn (G.IMP off).
Een TBF kan dit snel verhelpen. Daarvoor hoef je niet te wachten tot het telefoonnummer actief is, want dat heeft niets met elkaar te maken.
Als je er niet zelf in slaagt om een TBF te starten kan je Edpnet vragen dat te doen. Die doen dat snel en met veel plezier.
OK, dan zal ik zo dadelijk eens proberen de TBF te forceren. Hopelijk lukt het, want gisteren geprobeerd naar mijn GSM nummer te bellen, maar dat lukte nog niet, dus waarschijnlijk het nummer 0800 22 424 ook niet.
OBiWaN007 schreef:Als je mij je nummer op PM doorstuurt kan ik er wel per direct voor zorgen dat vectoring actief staat en help ik DLM een handje dat je snel op de hoogste snelheid staat.
Ik zal je zo mijn nummer sturen via PM, alle beetjes helpen :)
Grigri schreef: 3. Om het eenvoudig te houden lijkt het me dat je best je oude Netgear router zelf een PPPoE sessie laat opzetten (en dus de Fritzbox enkel als modem-only gebruikt voor je lokale LAN), dan moet je geen andere instellingen aanpassen om aan je NAS te geraken. Hier voor moet je in de instellingen onder Internet het vakje aanvinken: "PPPoE sessie toestaan" dan kan je router zelf een eigen WAN-IP krijgen.

Je Fritzbox kan daarnaast een eigen PPPoE sessie opzetten om telefonie mogelijk te maken (Edpnet staat 2 simultane PPPoE sessie toe op een lijn juist om VOIP stabieler te maken).

Philippe_d correct me if I'm wrong...
petrol242 schreef:Ik persoonlijk zou inderdaad de Fritzbox de hele verbinding laten afhandelen. De R7000 kan je dus elders in huis nog perfect gebruiken en daarmee je netwerk uitbreiden. Eens wat experimenteren kan je veel leren hé. De NAS kan je best bekabeld verbinden.
Beide opties lijken interessant... Ondervind toch wel wat problemen met mijn Netgear over Wifi. De NAS is bekabeld aangesloten, dus daar ondervind ik geen problemen mee.
Dus misschien moet ik eens kijken hoe de FB het zich er vanaf brengt... Als het me niet ligt, dan herstel ik de instellingen op de Netgear.

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik kan weer wat verder...

EDIT:
Ik kan geen enkel nummer bellen. Ik krijg steeds de bezettoon te horen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Zijn uw EDPnet VoIP gegevens automatisch ingevuld en heb je de communicatie van EDPnet daaromtrent goed gelezen?
Indien je de gegevens alsnog apart, per mail of in uw account, hebt kan je proberen ze in de FB te wissen en opnieuw in te geven.

Let op: het kan zijn dat uw VoIP account gegevens iets anders zijn dan van de DSL verbinding maar daar kan ik verder niets over zeggen vermits geen EDPnet hier.

Uiteraard kan je niet bellen vermits het telefoonaccount niet geregistreerd is cfr uw test: Telephone numbers -> 1 Telephone numbers enabled, none of these registered.
Dat kan je ook zien in het overzicht/eerste scherm als je aanmeldt in de FB.

EDIT: zoek hier evt naar recente VoIP issues bij EDPnet, misschien dat je daar nuttige info kan vinden of wachten tot Philippe, of iemand anders, evt een ander idee heeft.
Gelukkig & gezond 2022!
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Alle instellingen werden inderdaad automatisch ingevuld.
Heb de huidige instellingen eens verwijderd en geprobeerd het telefoonnummer toe te voegen met de gegevens die ik van EDPNet ontving voor telefonie, maar dit resulteert in een falende test...
tel_inst.png
Ondertussen zoek ik verder naar oplossingen
Laatst gewijzigd door J-J 24 maa 2019, 17:01, in totaal 1 gewijzigd.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Kijk evt ook eens in uw EDPnet account op hun website wat je daar kan vinden mbt telefonie, wat de status daar is en of je daar iets moet/kan doen.
Ben je ook zeker dat je de juiste gegevens op de juiste plaats hebt ingevuld, maw is alles duidelijk, alhoewel ik vermoed van wel.
Kan je je VoIP gegevens op de EDPnet website zien/beheren?
Je kan evt ook proberen met het VoIP wachtwoord te veranderen op de site en uiteraard ook in de FB.

Tip: full quoten op een bericht dat net boven het uwe komt is te vermijden; het zorgt er ook nog eens voor dat iemand die dat topic volgt evt ook nog eens 'moet' nagaan of daar iets zinnigs in staat terwijl dat enkel een kopie is van het bericht er voor.
Gelukkig & gezond 2022!
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

OBiWaN007 schreef:Als je mij je nummer op PM doorstuurt kan ik er wel per direct voor zorgen dat vectoring actief staat en help ik DLM een handje dat je snel op de hoogste snelheid staat.
J-J schreef:Ik zal je zo mijn nummer sturen via PM, alle beetjes helpen :)
Gezien dit over een raw copper lijn gaat, is het telefoonnummer doorgeven zinloos. Telefonie van EDPNET gaat over voip en heeft niks te maken met de xDSL verbinding. Mischien kan OBiWaN007 iets met het circuit ID nr? Je kan dat vinden in MyEdpnet --> Mijn configuratie --> Mijn verbindingen --> Wijzigen. Hier vind je normaal gezien je circuit ID.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

J-J schreef:Alle instellingen werden inderdaad automatisch ingevuld.
Heb de huidige instellingen eens verwijderd en geprobeerd het telefoonnummer toe te voegen met de gegevens die ik van EDPNet ontving voor telefonie, maar dit resulteert in een falende test...
"Use telephone number for registration" moet niet aangevinkt worden ...
"Insert area code" moet ook niet aangevinkt worden (tenzij je nummers in je eigen telefoonzone wil bellen zonder kengetal).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

J-J sorry voor de late reply... ik heb je ook PM gestuurd,
best is om teltoestel aan te sluiten rechtstreeks op je NTP invoer
en daar 1924 bellen en schrijf op wat de stem je zegt, 1924 werkt ALTIJD op ELKE lijn
Deze stem leest je roepnummer of identificatie nummer af beginnende met de zone waarin je zit
dus bvb 051xxxxxx of 09xxxxxxx net zoals een klassiek telefoonnummer dus.
al de rest buiten de 1924 geeft inderdaad bezettoon omdat je inderdaad geen klassieke PSTN hebt maar VOIP via de modem.
Zoals hierboven ook al werd aangehaald mag het CID nummer ook maar ik prefereer het roepnummer zoals hierboven
omdat dit voor ons iets vlotter werkt en hoeven wij al niet meer te zoeken welk roepnummer bij het CID nummer hoort :)
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

blijkbaar geen hulp meer nodig want mijn vraag blijft onbeantwoord ?
Mocht er toch nog iets zijn zal het ten vroegste voor maandag zijn daar ik op weekend vertrek.
Cheers

Afbeelding
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Zeker wel, maar ik ben zelf amper thuis geweest deze week. Nog geen rijd gevonden om even snel in te bellen. Ik maak er straks werk van, dan zie je maandag maar.

Fijn weekend!

PS: vectoring is geactiveerd (G.INP=on) en snelheid is ondertussen opgetrokken naar 70/30. Hopelijk zit 100/30 er ook nog in...
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb naar 1924 gebeld en heb het nummer via PB gestuurd.

Nogmaals bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator

J-J schreef:PS: vectoring is geactiveerd (G.INP=on) en snelheid is ondertussen opgetrokken naar 70/30. Hopelijk zit 100/30 er ook nog in...
Post eens je nieuwe lijnwaarden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Dit zijn de nieuwe lijnwaarden:
dsl 70-30.png
philippe_d schreef:"Use telephone number for registration" moet niet aangevinkt worden ...
"Insert area code" moet ook niet aangevinkt worden (tenzij je nummers in je eigen telefoonzone wil bellen zonder kengetal).
Geprobeerd, maar dit werkt ook niet. Zal maandag eens naar EDPnet bellen.
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

J-J schreef:PS: vectoring is geactiveerd (G.INP=on) en snelheid is ondertussen opgetrokken naar 70/30. Hopelijk zit 100/30 er ook nog in...
Vectoring is inderdaad actief en ik heb ondertussen DLM een handje geholpen. Je zal ASAP stijgen naar 100/35 (40 upstream zal er net niet inzitten, alhoewel met DLM weet je nooit maar 't zal kantje boordje worden) gelieve je modem niet meer te herstarten of stroom te onderbreken of enige andere manier om syncro te doen verbreken om zodoende DLM zijn beslissing niet negatief te beinvloeden door op deze manier fouten te genereren.
en nu op weekend, cheers

Mvg
O.

Afbeelding
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Laten we hopen op die 40mbit upsteam... :p
Ik laat de FB zijn ding doen. Heb juist nog een paar kleine instellingen moeten aanpassen, maar hiervoor was geen herstart nodig...

In ieder geval bedankt. Ik laat weten als de snelheid gestegen is.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Dat gaat een 100/35 worden denk ik.
rmag
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 25 keer

Hoeveel mailbox levert EDPnet bij VDSL XL + TELEFONIE van 34,95 /maand ?

Heb je 1 mailbox met 3 alliasen?
Hoeveel kost 1 mailbox extra per maand?
rmag
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 25 keer

Ik denk eraan over te stappen naar EDPnet: VDSL XL + TELEFONIE van 34,95 /maand

Ik zit nog met 2 Vragen.
De eerste vraag is over mijn CaptainVOIP. Blokkeert EDPNEt de poort voor VOIP, zoals Dommel dat doet? Ik dacht dat het poort 6800 is.

Een tweede vraag over de maibox: Hoeveel mailbox en aliasen levert EDPNet en hoeveel kost 1 mailbox extra per maand?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Edpnet blokkeert poort 6800 niet.
Bij Edpnet krijg je 1 mailbox met 2 extra alisassen.

Als klant kan je bij MyEdpnet op een link klikken om een ongelimiteerd aantal mailboxen te verkrijgen. Ik word echter doorgestuurd dan naar de algemene bestelpagina voor nieuwe aansluitingen en vind er niets van terug. Ik kan dus ook niet zeggen hoeveel het kost. Best Edpnet eens contacteren?
@Joachim : Eens nakijken?
philippe_d
Moderator
Moderator

rmag schreef:De eerste vraag is over mijn CaptainVOIP. Blokkeert EDPNEt de poort voor VOIP, zoals Dommel dat doet? Ik dacht dat het poort 6800 is.
CaptainVoIP is één van de vele Betamax/Dellmont clonen, en gebruikt de standard SIP poort (5060).
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Na heel wat geduld is de snelheid eindelijk verhoogd.
dsl 110-40.png
dsl2.PNG
petrol242 schreef:Dat gaat een 100/35 worden denk ik.
Zit ik uiteindelijk toch op een 110/40 profiel :-D

Alvast bedankt iedereen voor alle hulp. Nu enkel nog mijn telefoon in orde krijgen (als ik wat tijd heb)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

110/50 profiel zelfs, maar omdat het upload profiel hoger is dan je lijn fysiek aankan is het idd in de praktijk 110/40. Wel mooie eindresultaten.
Geeft me hoop voor mijn lijn eigenlijk, de waarden zijn min of meer vergelijkbaar :D. :beerchug:

Kan je trouwens zien hoe lang je specifiek hebt moeten wachten voor je op dat bepaalde profiel kwam? Je kan bij my edpnet je connection times nakijken indien je fritzbox het niet toont.
philippe_d
Moderator
Moderator

GuntherDW schreef:Kan je trouwens zien hoe lang je specifiek hebt moeten wachten voor je op dat bepaalde profiel kwam?
De historiek volgens zijn posts op Userbase:
  • 24/03/2019 profiel: 30/10, sync 30/10, zonder vectoring, drager A43C
  • 30/03/2019 profiel: 70/30, sync 70/30, vectoring, drager A43 [tussenkomst OBiWaN007?]
  • 16/04/2019 profiel: 111/49, sync 111/41, vectoring, drager J43
Dit nieuwe Proximus profiel (110/50) is hier nu al enkele keren voorbij gekomen. Geen idee of dit echt een nieuw profiel is, met welke criteria dit toegepast wordt (DLM zone 1? 552kHz vectoring?), en wat het nut is om een profiel toe te wijzen dat hoger ligt dan wat de lijn aankan?

Blijkbaar werkt DLM voor de upload omgekeerd: er wordt een (te) hoog profiel gegeven, en door DLM verlaagd indien nodig?

Dit bewijst nog eens dat die profielen (op basis van zone) voorbijgestreefd zijn. De moderne modems hebben deze beperkingen, opgelegd door het profiel niet nodig: zoals de waarden hierboven aantonen, zal de modem gewoon stabiel syncen (SNR 6dB) op de hoogste snelheid die de lijn aankan ...
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Of dit enkel zone 1 is kan ik denk ik wel wegzetten, ik zit in zone 2 en kreeg het ook eerst tot de TBF (door modemwissel) me terug op provisioning schoof begin april.

Alsook vind ik het raar dat de FB op J43 synct ipv A43, ik dacht dat als je FB op "Belgie" ingesteld staat dat deze wat je ook instelt toch op annex A blijft? Of is J43 daar een exception in? Ik ben dan wel een beetje benieuwd naar het spectrum grafiekje.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

ik had ook in het begin zonder profiel en haalde 110/44 . Maar na een week werd er een profiel ingesteld van 100/30 . Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat dat bij jou ook gaat gebeuren zodra de systemen alles weer onder controle proberen te krijgen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Alsook, de mensen die zo'n "unlocked" upload profiel krijgen, met >40Mbit attainable, halen die ook effectief in speedtests die >40Mbit upload?
Ik haalde bv met m'n 110Mbit profiel ~100Mbit effectief als ik m'n mikrotik mag geloven met speedtests. (dus inclusief TCP overhead e.d.)

Ik zie niet in waarom niet maar ben graag zeker... :P
J-J
Starter Plus
Starter Plus

J-J schreef: Zit ik uiteindelijk toch op een 110/40 profiel :-D

Snelheid is terug gezakt naar 70/30. Wil dat zeggen dat er niet meer in zit?
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Probleem met mijn telefoonlijn is opgelost. Blijkbaar was er toch iets mis aan EDPnet hun kant...
Klantendienst EDPnet voerde opnieuw DLM uit op de lijn en snelheid is terug verhoogt naar 100/35. Hopelijk blijft het deze keer zo...
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”