Dizzy schreef:Het is het 2e huis dat ik bouwde nadat ik enkele jaren gehuurd heb en met praktisch niets begonnen ben buiten een spaarpotje van 30.000 BEF. Dat vind ik zelf niet zo slecht geboerd toch. Ik zal wel iets goed gedaan hebben
Totaal naast de kwestie.
Het gaat over het feit dat je niet van winst kunt spreken als de winst in hetgeen zit waarin je woont.
Daarvoor moet je al minstens een 2e woning hebben.
Hoe je van 30.000 BEF naar genoeg kapitaal kunt gaan om een huis te bouwen, en tegelijk zoiets elementairs nog niet snappen is mij een raadsel.
Dat je dat huis later kunt schenken aan je kinderen, mooi, maar dan ben je wel al dood, of je zit al in het rusthuis, wat heb je er dan nog aan...
Dizzy schreef:Investeren in ligging en zuinigheid van je woning brengt echt wel op. Je spaart zoveel kosten die je aan de afbetaling kan geven en je houdt dan meer over om te sparen.
Om te investeren in ligging moet je eerst een serieus kapitaal hebben om te kunnen bouwen of kopen op een ideale plaats.
Bovendien kan dat allemaal rap teniet gedaan worden door zaken die veranderen in je omgeving waar jij 0,0 vat op hebt.
Een weg die doorgetrokken wordt bijv., een autoweg die met de jaren veel drukker wordt (geluidshinder), noem maar op.
En dat besparen van kosten, dat is gewoon niet juist.
Als ik hoor dat men 100.000€ nodig heeft om een normale woning naar de nieuwe normen te brengen, het zal wel makkelijk 20 jaar duren tegen dat je dat terugverdiend hebt met je energiefactuur.
Dizzy schreef:Nergens beweerde ik dat VW de enige sjoemelaar was, wel dat er constructeurs waren die het niet of veel minder deden, gewoon een feit.
Dat is geen feit, dat zijn veronderstellingen die jij maakt, gewoon op basis van wat onderzocht werd, en veel in het nieuws geweest is.
VW is zowat de zondebok geworden voor wat die industrie gedaan heeft.
Maar nog eens, wie het onmogelijke eist, zal uiteindelijk bedrogen worden.
Het dieselschandaal is het gevolg van het stellen van onmogelijke eisen (op het moment dat men ze stelde, technologie evolueert vanzelfsprekend).
Dizzy schreef:De dieselauto is gewoon voorbijgestreefd en de industrie heeft dat zo lang mogelijk willen rekken, toen ze hun diesels ook in de VS wilden slijten hebben de Amerikanen het schandaal losgelaten. Ik denk niet dat daar veel groene jongens bij betrokken waren, het was eerder de Amerikaanse autosector.
De benzineauto is niet minder voorbijgestreefd dan de dieselauto, het is gewoon door de fiscale maatregelen dat men dit type kapotgemaakt heeft.
Leg onmogelijke normen op aan de bezinemotor, verhoog de taksen zodat het plots duurder wordt, en je krijgt weer de omgekeerde beweging, weg van benzine, terug naar diesel.
Niets natuurlijke marktevolutie aan.
Dizzy schreef:Dat de sjoemelsoftware bijstellen het probleem van diesel niet kon oplossen is een zoveelste teken dat diesel dode techniek is.
Hier spreek je jezelf tegen.
Je hebt immers gezegd dat anderen het wel konden zonder te sjoemelen.
Dus de techniek was wel al geëvolueerd, alleen heeft het wat langer geduurd dan de wetgever eiste, met die onrealistische groene normen.
Dizzy schreef:Techniek evolueert inderdaad maar wordt ook vervangen door andere techniek die beter is op diverse vlakken oa ecologie.
Ik heb die link gepost over wat nu best is: diesel of benzine qua milieu en klimaat.
Veel verschil is er niet, het is lood om oud ijzer.
Dizzy schreef:De industrie heeft te land op hun gouden kalf gewed en het uitgemolken. Ze hebben daarbij dan nog de kapitale fout gemaakt om te laat met vervangers bezig te zijn waardoor ze nu ingehaald dreigen te worden door anderen.
Simplistisch verhaaltje.
Batterijtechnologie is het zwakke punt van de elektrische auto, en die technologie is niet zo snel geëvolueerd.
Bovendien zie je dat ondanks het bestaan van elektrische auto's van de nieuwste generatie, en ondanks de subsidies die gegeven worden, de consument er maar heel weinig instapt.
Maar jij wist het beter, ze hadden al hun geld daarop moeten zetten, zeker?
Dan waren ze gewoon failliet gegaan, want de consument was er niet klaar voor.
Dizzy schreef:Meer inzetten op andere distributie is wat je nu steeds meer ziet gebeuren. Boeren zijn niet meer langer enkel de mensen die het veld bewerken maar moderne bedrijven. Men maakt promotie met moderne middelen om de waren aan te prijzen. Men biedt abonnementen op hun producten. Men organiseert open bedrijvendagen waarbij de buurt kan zien hoe ze werken en wat ze bieden. Ik koop zo geregeld pakketten van een lokale boer. Ik zie mijn vlees op de wei lopen en weet wat ik eet. Ga je naar een supermarkt dan betaal je even veel of meer en het is groothandel. Dat ik mijn lokale boeren steun komt er nog bij, zo verdienen die mensen een eerlijke boterham en eet ik beter materiaal. Omdat het korte keten is is er ook veel minder vervoer en dus beter voor het milieu.
Ik dacht dat de transitie bezig was, maar als ik dit lees zou je denken dat het al allemaal in kannen en kruiken is.
Goed zo, alles opgelost, kunnen de klimaatroepers weer over iets anders klagen.
Dizzy schreef:Een ander voorbeeld is een slager uit de buurt die zijn vlees levert in koelboxen op bepaalde toegankelijke plaatsen (langs voetbalveld bvb).
Oef, ik dacht al dat we met zijn allen vegetariër moesten worden en insecten eten.
De wereld ziet er weer wat leefbaarder uit.
Dizzy schreef:Wat anderen zeggen is voor hun rekening, ik heb nergens gezegd dat je niet meer op reis kan naar waar dan ook of dat je niet kan vliegen of de wagen gebruiken. Ik ben helemaal niet zo extreem en vind mezelf niet eens groen. Ik vind wel dat iedereen een steentje kan bijdragen aan de goede zaak en een leefbare omgeving is zo'n zaak. De innovatie die ik hoor van sceptici gaat vaak over nieuwe kerncentrales met technologie die niet eens bestaat en pas over decennia ten vroegste kan ingevoerd worden als men het ooit kan laten draaien. Dat noemen ze dan realisme
Dat ze niet eens bestaat, daar ben ik niet zo zeker van.
Ik vind dat jij vaak wel radicale uitspraken doet, die je dan niet kunt hardmaken.
Voor de rest dragen de meeste skeptici volgens mij wel degelijk hun steentje bij.
Ik heb al zeker 10 jaar Ecopower, dus mijn stroom is groen.
Waar wij ons tegen verzetten is het radicale klimaatdiscours van de roepers, niet tegen maatregelen die verantwoord en haalbaar zijn.
Dizzy schreef:Is de klimaatroepster hier geraakt of niet? Ze bewees dus dat het mogelijk is. De duur wijst enkel op de noodzaak om veel meer op dat vervoer in te zetten ipv het totaal kapot te bezuinigen. Als je alternatieven wil dan moet je ook eerlijk zijn en er geld in willen steken anders is het ook maar geroep.
Ze is hier geraakt omdat ze haar plichten verzuimt!
Mocht ze niet spijbelen, zou ze geen tijd hebben om 20 uur op de trein te zitten!
Als we allemaal aan ons werk verzaken, kunnen we desnoods te voet op vakantie gaan.
Maar dan krijgen we natuurlijk andere problemen.
Dizzy schreef:Er bestaan al buitenlandse plannen bij buurlanden, we hoeven dus het warm water niet helemaal opnieuw uit te vinden, we moeten het gewoon duurzaam opwarmen
Dat is dus een serieuze misvatting.
Ieder land heeft zijn specifieke kenmerken door de geografie bijvoorbeeld, of het al dan niet beschikken over veel open ruimte.
Maatregelen voor milieu en klimaat moeten
Dizzy schreef:Anderzijds, waar zijn de concrete en berekende plannen van de sceptici buiten gewoon verder doen en doen alsof er niets aan de hand is. Hun concreetste plan was dat van die nieuwe kerncentrales
Wat mij nog altijd beter lijkt dan kerncentrales te sluiten terwijl men dan weer gascentrales gaat opendoen, gewoon weer extra CO², en extra fossiele brandstoffen!
Als Europa voorstelt om 1/4e van het budget aan klimaatmaatregelen te nemen, is dat dan niets doen?
De pers moet gewoon stoppen met leugens en desinformatie te verspreiden.
Ik ken niet alle maatregelen van de overheid, maar het zijn er wel heel veel.
Ik heb al meerdere malen die genoemd voor de nieuwe normen qua woningen.
Dit zijn zeer ingrijpende maatregelen, maar ik hoor u daar niet op reageren.
Hoe komt dat?
Dizzy schreef:Ik spel anderen niet de les en ben niet zo extreem tegen wagens op zich of zelfs vliegen maar zoals we het nu organiseren gaat het gewoon niet meer, ook zonder klimaatproblemen trouwens. We staan gewoon steeds meer stil en mobiliteit gaat om het omgekeerde.
Onder andere door die e-commerce, wat ik al bij vorige discussies aangehaald heb.
Maar dat lijkt wel de heilige koe waar niet aan geraakt mag worden.
Minder CO² uitstoot, maar oei oei mijn pakketje, daar mag niets aan veranderen, ook al rijden al die bestelwagentjes zich steeds meer vast in het verkeer.
Dizzy schreef:Ik stel vast dat mensen die stemmen voor kracht van verandering nog het meest bang zijn van verandering.
Dat zijn van die simplistische demagogische beweringen.
Het gaat erom dat veranderingen verbeteringen moeten zijn, en niet veranderingen gewoon omdat het anders is.
Dizzy schreef:Het zijn anderen die moeten veranderen maar zelf veranderen ze niets.
Nonsens, ik heb al groene stroom.
Moet ik eerst weer grijze stroom nemen om dan te kunnen pochen dat ik iets voor het klimaat gedaan heb omdat ik groene stroom genomen heb?
Dizzy schreef:Ik heb al heel veel inspanningen gedaan en ben bereid er nog te doen dat kunnen de sceptici niet vaak zeggen.
Dat zijn jouw beweringen, je meet jezelf een imago aan, en breekt de anderen af.
Dizzy schreef:Waar kap ik op de LEZ? Ik ben ervoor, waar dan ook.
Je schreef (als antwoord op kosten die altijd bij de burger terechtkomen)
Dizzy schreef:Dat heb je nu toch ook al met de LEZ in Antwerpen".
Dus je bent vóór de LEZ, overal, maar als het over negatieve aspecten gaat, is het plots "Antwerpen"?
Zodat je op Dewever kunt kappen, maar achteraf doe je dan alsof je van niets weet.
Dizzy schreef:Het is een geweldige verkoper en hij verkoopt dus even makkelijk gebakken lucht, dat is een gave die hij beter beheerst dan welke andere politieker dan ook.
De grootste verkoper van gebakken lucht vind ik Bart Tommelein.
Nadat hij overnam van Turtelboom, was het heel de tijd van "koop u zonnepanelen, koop u warmtepompen".
Het enige dat nog ontbrak was de webshop waar je Tommeleins producten kon kopen.