Verbruik en bespaartips
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Gezien het nieuw speelgoed al aardig vervuild begint te geraken hiermee toch maar even een nieuw topic starten en de discussie hier verder zetten.
Er zijn verschillende topics rond klimaat en de elektriciteitsprijs en dergelijke. Ik denk dat het wel duidelijk is dat beiden hier wel een hot topic zijn. In nieuw speelgoed viel het vooral op hoeveel verschil er in verbruik zit bij mensen en dat het niet altijd duidelijk is waarom. Dus bij deze .
Waar ik vooral van verschoot, er zijn er die minder dan 1500 kWh op een jaar verbruiken terwijl bij anderen er dan een server constant draait die daar alleen al over gaat (om maar een voorbeeld te noemen).
Persoonlijk vind ik mijn eigen energieverbruik alvast te hoog (open bebouwing, 2 personen, momenteel +- 4300 kWh op de afgelopen 11 maanden).
Ik zie wel redelijk wat besparingsmaatregelen die ik nog kan nemen, waaronder het vervangen van oude toestellen, maar meten is weten dus ik moet dringend eens op jacht naar de grote schuldigen .
Er zijn verschillende topics rond klimaat en de elektriciteitsprijs en dergelijke. Ik denk dat het wel duidelijk is dat beiden hier wel een hot topic zijn. In nieuw speelgoed viel het vooral op hoeveel verschil er in verbruik zit bij mensen en dat het niet altijd duidelijk is waarom. Dus bij deze .
Waar ik vooral van verschoot, er zijn er die minder dan 1500 kWh op een jaar verbruiken terwijl bij anderen er dan een server constant draait die daar alleen al over gaat (om maar een voorbeeld te noemen).
Persoonlijk vind ik mijn eigen energieverbruik alvast te hoog (open bebouwing, 2 personen, momenteel +- 4300 kWh op de afgelopen 11 maanden).
Ik zie wel redelijk wat besparingsmaatregelen die ik nog kan nemen, waaronder het vervangen van oude toestellen, maar meten is weten dus ik moet dringend eens op jacht naar de grote schuldigen .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik heb bij mij tussen elke 'grootverbruiker' een aantal maanden een plugwise module gehangen om inzicht te krijgen in het verbruik van al deze dingen. Wat opviel was dat mijn amerikaanse koelkast (10+ jaar oud) ondertussen 2x zoveel verbruikt als in de handleiding staat (~ 1000 kWh).
Ik had ook een behoorlijk aantal 35W halogeenspotjes, die zijn vorige week vervangen door Philips dimtone LEDS en Fibaro dimmers (ook met stroommeting).
Mijn jaarverbruik zit tussen de 6500-7000 kWh. Dat wordt net gedekt door mijn zonnepanelen
Ik had ook een behoorlijk aantal 35W halogeenspotjes, die zijn vorige week vervangen door Philips dimtone LEDS en Fibaro dimmers (ook met stroommeting).
Mijn jaarverbruik zit tussen de 6500-7000 kWh. Dat wordt net gedekt door mijn zonnepanelen
-
- Elite Poster
Voor zonnepanelen twijfel ik nog te veel, zeker met de onduidelijkheid met de slimme meter en dergelijke (ik denk ook dat ik maar 4000 kWp op men dak kan leggen).
Ik ben van plan ze te testen met de TP-Link HS110 plugs. Naar zowel onze frigo, oven en tv ben ik wel curieus. De koelkast en oven zijn meer dan 10 jaar oud (maar werken nog goed) en de tv leunt ook tegen die leeftijd aan + plasma dus dat verbruikt wel wat.
Alle verlichting is led bij ons, wel allemaal aan Fibaro dimmer modules die volgens mij in standby ook een verbruik hebben . Dat verbruik zou ik eigenlijk ook eens moeten opslaan, daar doe ik momenteel niks mee met die waarden. Ik heb wel een zwave meter om men invoer zitten waarmee ik live mijn totaalverbruik kan bekijken.
Ik ben van plan ze te testen met de TP-Link HS110 plugs. Naar zowel onze frigo, oven en tv ben ik wel curieus. De koelkast en oven zijn meer dan 10 jaar oud (maar werken nog goed) en de tv leunt ook tegen die leeftijd aan + plasma dus dat verbruikt wel wat.
Alle verlichting is led bij ons, wel allemaal aan Fibaro dimmer modules die volgens mij in standby ook een verbruik hebben . Dat verbruik zou ik eigenlijk ook eens moeten opslaan, daar doe ik momenteel niks mee met die waarden. Ik heb wel een zwave meter om men invoer zitten waarmee ik live mijn totaalverbruik kan bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Verwarm je elektrisch (bij)? Of elekrtrische boiler?
Misschien dat een smappee kan helpen, al is dat ook niet goedkoop.
Ik zit rond een 7000kWh, all-in (incl elektr auto die niet veel Km doet). Geen gas, of houtverbranding. 24x7 warm.
(wel energiezuinig huis, WP met boring, ...)
Misschien dat een smappee kan helpen, al is dat ook niet goedkoop.
Ik zit rond een 7000kWh, all-in (incl elektr auto die niet veel Km doet). Geen gas, of houtverbranding. 24x7 warm.
(wel energiezuinig huis, WP met boring, ...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik heb een grote oled tv(55 inch)
Deze verbruiken automatisch meer dan hetzelfde model lcd. Echter over hoeveel besparing spreken we hier dan?
+ Ik heb toch mijn pc behouden alleen de grafische kaart geruild met een GTX 1070 ipv een GTX 1080ti. Onder belasting(welke belastign weet ik niet) scheelt het dat de 1070 100 W minder verbruikt. In idle maar een verschil van 2W
Gemiddeld verbruik van mijn pc scherm zou op 91 kwh komen, is dit veel?
Deze verbruiken automatisch meer dan hetzelfde model lcd. Echter over hoeveel besparing spreken we hier dan?
+ Ik heb toch mijn pc behouden alleen de grafische kaart geruild met een GTX 1070 ipv een GTX 1080ti. Onder belasting(welke belastign weet ik niet) scheelt het dat de 1070 100 W minder verbruikt. In idle maar een verschil van 2W
Gemiddeld verbruik van mijn pc scherm zou op 91 kwh komen, is dit veel?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Als je een elektrische boiler hebt kan je die perfect 's nachts laten warmen.
Bij ons warmt die alleen tussen middernacht en 6 geloof ik, dan sta ik op en neem mijn douche, voor de rest is het niet zo erg dat het water wat kouder is en we komen meestal ruim toe met 2.
J.
Bij ons warmt die alleen tussen middernacht en 6 geloof ik, dan sta ik op en neem mijn douche, voor de rest is het niet zo erg dat het water wat kouder is en we komen meestal ruim toe met 2.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik heb nog een domme thermostaat (dus geen verbinding met internet). Standaard een kwartier voor we normaalgezien thuiskomen. Maar wij hebben luchtverwarming thuis, dus het huis is op een paar minuten op de gewenste temperatuur.
-
- Elite Poster
Nope, alleja onze gas boiler verbruikt ook elektriciteit natuurlijk, al heb ik geen enkel idee hoeveel dat is. We stoken met vloerverwarming, nu, tot voor kort stond deze relatief hard omdat er geen binnendeuren waren en het hele huis dus moest verwarmd worden. Nu we binnendeuren hebben (sinds een week of 3) is het warm in de living en stopt het stoken (ik moet enkel men zones nog eens regelen ivm de badkamer enzo).ddd schreef:Verwarm je elektrisch (bij)? Of elekrtrische boiler?
De thermostaat staat op 20, maar ik zie het zelden onder 21 gaan a 21,5 in huis dus ik vermoed dat het best meevalt hoe vaak deze in gang schiet.
-
- Elite Poster
Die Standby-killer lijkt me wel iets handig. Ik wou eigenlijk iets gelijkaardig proberen met Home Assistant (mijn stopcontacten van de tv zitten achter een kast). Alles op HS110 stopcontactjes en volledig uit als een toestel uit gaat, dan een IR receiver die 't signaal van een remote opvangt en zo kan inschakelen wat nodig is.
Zolang de WAF ok is moet dat wel lukken .
Een graffiekje van een dag verbruik:
Zolang de WAF ok is moet dat wel lukken .
Een graffiekje van een dag verbruik:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Wij gebruiken al jaren zo'n goedkoop setje remote stopcontacten (zoiets https://www.hubo.be/nl/p/profile-3-draa ... 78554.html maar vind je nog veel goedkoper ook) voor tv en multimedia. 's Avonds voor het slapengaan één druk op de knop alles-uit.
Op andere plaatsen stekkerblokken (je moet wel zorgen dat die bereikbaar zijn) met schakelaar voor toestellen die sluimerverbruik hebben (ook hier weer meten is weten), bij ons bijvoorbeeld: wasmachine, koffiezet, aan bureau waar pc en laptop staan... Dus we zetten eigenlijk maar aan als we het gebruiken.
Geen idee welke besparing we daarmee realiseren, maar alles wat we niet sluimer-bruiken is meegenomen...
Jaarverbruik rond de 3000 kWh (vrij recente HOB,verwarming en koken op gas, 2 volwassenen, 3 kindjes)
Moderne snufjes zullen dat wellicht nog kunnen optimaliseren. Maar als je al een vrij laag gebruik hebt, vermoed ik dat die dingen - door de hoge prijs - een eerder lange terugverdientijd hebben...
Op andere plaatsen stekkerblokken (je moet wel zorgen dat die bereikbaar zijn) met schakelaar voor toestellen die sluimerverbruik hebben (ook hier weer meten is weten), bij ons bijvoorbeeld: wasmachine, koffiezet, aan bureau waar pc en laptop staan... Dus we zetten eigenlijk maar aan als we het gebruiken.
Geen idee welke besparing we daarmee realiseren, maar alles wat we niet sluimer-bruiken is meegenomen...
Jaarverbruik rond de 3000 kWh (vrij recente HOB,verwarming en koken op gas, 2 volwassenen, 3 kindjes)
Moderne snufjes zullen dat wellicht nog kunnen optimaliseren. Maar als je al een vrij laag gebruik hebt, vermoed ik dat die dingen - door de hoge prijs - een eerder lange terugverdientijd hebben...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
Hou ook rekening met de toestellen die in je 'zuinige' installatie zitten. Hier in ons net gekochte recente nieuwbouw: EPC 166, superzuinige condensatieketel, maar wel 3 circulatiepompen die door de vorige eigenaar op de hoogste stand werden gezet. Dat alleen al is goed voor méér dan 500 Watt, x 24 x 365 = 4000KWh/ jaar als ik goed geteld heb. Staan nu in de laagste stand (geen merkbaar verschil in warmteafgifte VVW en radiotoren) en verbruiken nu nog 90 Watt samen. En de bijhorende sensoren ook eens afgesteld, als de radiatoren warm genoeg zijn gaat de circulatiepomp automatisch af. Vorige eigenaar moet zich smurfs betaald hebben aan energie, denk ik dan!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
In 2018 was het verbruik hier met 2 net onder de 2200kWh (1000 dag, 1200 nacht), voor een open bebouwing met ongeïsoleerde spouwmuren, verwarming met mazout. Ik denk dat dat gestaag verlaagd werd van rond de 3000kWh zo'n 10 jaar geleden.
Verantwoordelijken voor die daling zijn waarschijnlijk: een zuinigere frigo en wasmachine, een platte tv ipv CRT, spaarlampen ipv gloeilampen, en vooral de dakisolatie (10cm PIR, via aannemer was nettoprijs zo'n €1600 na subsidies (bruto ~€3600)) in combinatie met een nieuwe mazoutketel. Ik denk dat 1000L mazout nu pakweg een maand langer meegaat. De verwarming staat 3 uur per dag op een toptemp van 20.5°C, de rest van de dag op 16.5°C -- maar vanaf 16u00 komt er ieder uur wel een graadje bij. Je mag het huis 's nachts niet te veel laten afkoelen want dan is er meer energie nodig om telkens weer op temperatuur te komen.
Ook de verlichting van de woonkamer werd van een halogeen plafondstraler (300W ?) naar een 7.5W LED gebracht De halogeenspotjes in de keuken (~150W) en badkamer zou ik ook nog door LED willen vervangen gezien die toch ook meerdere uren per dag aanstaan.
In de rolgordijnkasten heb ik 4cm XPS platen gestoken (met inhammetje uitgekerfd ter hoogte van het rolgordijn), wat ongeveer overeenkomt met dubbelglas qua isolatiewaarde en dat laat zich ook voelen, vind ik -- logisch want anders is het enkel een dun wandje hout dat de kou en tocht moet tegenhouden.
Het stukje dak boven de traphal zou ik ook nog willen isoleren -- isolatie lijkt zich echt terug te verdienen en alle beetjes helpen, zeker zo'n traphal die het hele huis koud kan maken. Spouwmuurisolatie zou ook nog kunnen maar de nodige gaten in de gevel zouden lelijk kunnen tegenvallen, en het is een vrij grote oppervlakte.
Verantwoordelijken voor die daling zijn waarschijnlijk: een zuinigere frigo en wasmachine, een platte tv ipv CRT, spaarlampen ipv gloeilampen, en vooral de dakisolatie (10cm PIR, via aannemer was nettoprijs zo'n €1600 na subsidies (bruto ~€3600)) in combinatie met een nieuwe mazoutketel. Ik denk dat 1000L mazout nu pakweg een maand langer meegaat. De verwarming staat 3 uur per dag op een toptemp van 20.5°C, de rest van de dag op 16.5°C -- maar vanaf 16u00 komt er ieder uur wel een graadje bij. Je mag het huis 's nachts niet te veel laten afkoelen want dan is er meer energie nodig om telkens weer op temperatuur te komen.
Ook de verlichting van de woonkamer werd van een halogeen plafondstraler (300W ?) naar een 7.5W LED gebracht De halogeenspotjes in de keuken (~150W) en badkamer zou ik ook nog door LED willen vervangen gezien die toch ook meerdere uren per dag aanstaan.
In de rolgordijnkasten heb ik 4cm XPS platen gestoken (met inhammetje uitgekerfd ter hoogte van het rolgordijn), wat ongeveer overeenkomt met dubbelglas qua isolatiewaarde en dat laat zich ook voelen, vind ik -- logisch want anders is het enkel een dun wandje hout dat de kou en tocht moet tegenhouden.
Het stukje dak boven de traphal zou ik ook nog willen isoleren -- isolatie lijkt zich echt terug te verdienen en alle beetjes helpen, zeker zo'n traphal die het hele huis koud kan maken. Spouwmuurisolatie zou ook nog kunnen maar de nodige gaten in de gevel zouden lelijk kunnen tegenvallen, en het is een vrij grote oppervlakte.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Hier een gezin van drie, 1500kwh. Verwarming op mazout.
Grootste verbruikers:
1 grote diepvrieskist en 1keukenfrigo.
Een raspberry pi server, met een wol HD.
2 tv's, 2 decoders en een router.
Een luster met 12 led lampen (12×4W)
Ik denk eraan om de verlichting op de trap met een detector uit te rusten want ik merk dat ik wel eens de verlichting vergeet uit te doen.
Grootste verbruikers:
1 grote diepvrieskist en 1keukenfrigo.
Een raspberry pi server, met een wol HD.
2 tv's, 2 decoders en een router.
Een luster met 12 led lampen (12×4W)
Ik denk eraan om de verlichting op de trap met een detector uit te rusten want ik merk dat ik wel eens de verlichting vergeet uit te doen.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wij tracken al een jaar of 10 een aantal toestellen, maar daarmee dekken we maar 40% van ons verbruik af.
Er zijn toestellen die sowieso lastig te meten zijn (kookplaat), maar ik zou wel wat meer willen meten. Het probleem is dat de aansluiting van sommige toestellen lastig geplaatst is (achter een kast).
In het speelgoed topic werd er verwezen naar een TPLink HS110 en ik heb eerder de FritzDect200 gezien, maar
- de FritzDect bestaat niet met BE aarding (alleen Schuko uitvoering) - de FD200 kan wel dagelijks (?) mailtjes sturen met het verbruik, veel beter wordt het niet
- de HS110 rapporteert enkel dag, week en maand en ik wil graag zelf de "van" en "tot" datum selecteren
Ik heb ook een DIN kWh meter op heel mijn installatie hangen, die gekoppeld is met een flukso, maar die rapporteert enkel het globale verbruik, niet per pries of toestel
Ik zoek dus iets dat mijn verbruik kan meten en rapporteren...
Qua verbruik zijn we van 2500kWh naar 3800kWh gegaan, het gezin is in de tussentijd ook groter geworden .
De grootste slokop momenteel is de vaatwasser met 550kWh/jaar, het is "maar" een A-model en geen A++++
Ons gasverbruik ligt nu op 900m³ per jaar, installatie van 2014, er wordt wel af en toe haard/hout gestookt: uit eigen tuin (knotbomen), aangevuld met lokaal hout.
Koelkast 360L A+: 210kWh
Diepvries 350L A++: 200kWh
Wasmachine A: 260kWh
Broodmachine: 180kWh
Het wordt lastig om op die toestellen nog een verlaging te realiseren, tenzij een zuiniger nieuw model te kopen.
NAS + RPI + switch + 1 AP: 275kWh (modem/router, 2de AP, 2de switch niet meegerekend)
Ik las ergens iemand die zijn Wifi uitzet, maar ik heb het uitgemeten met (toen nog) een BBOX2 en 3: met wifi en zonder wifi verbruikt die evenveel. Het enige wat ik zou kunnen doen is de AP volledig zonder elektriciteit zetten...
Er zijn toestellen die sowieso lastig te meten zijn (kookplaat), maar ik zou wel wat meer willen meten. Het probleem is dat de aansluiting van sommige toestellen lastig geplaatst is (achter een kast).
In het speelgoed topic werd er verwezen naar een TPLink HS110 en ik heb eerder de FritzDect200 gezien, maar
- de FritzDect bestaat niet met BE aarding (alleen Schuko uitvoering) - de FD200 kan wel dagelijks (?) mailtjes sturen met het verbruik, veel beter wordt het niet
- de HS110 rapporteert enkel dag, week en maand en ik wil graag zelf de "van" en "tot" datum selecteren
Ik heb ook een DIN kWh meter op heel mijn installatie hangen, die gekoppeld is met een flukso, maar die rapporteert enkel het globale verbruik, niet per pries of toestel
Ik zoek dus iets dat mijn verbruik kan meten en rapporteren...
Qua verbruik zijn we van 2500kWh naar 3800kWh gegaan, het gezin is in de tussentijd ook groter geworden .
De grootste slokop momenteel is de vaatwasser met 550kWh/jaar, het is "maar" een A-model en geen A++++
Ons gasverbruik ligt nu op 900m³ per jaar, installatie van 2014, er wordt wel af en toe haard/hout gestookt: uit eigen tuin (knotbomen), aangevuld met lokaal hout.
Koelkast 360L A+: 210kWh
Diepvries 350L A++: 200kWh
Wasmachine A: 260kWh
Broodmachine: 180kWh
Het wordt lastig om op die toestellen nog een verlaging te realiseren, tenzij een zuiniger nieuw model te kopen.
NAS + RPI + switch + 1 AP: 275kWh (modem/router, 2de AP, 2de switch niet meegerekend)
Ik las ergens iemand die zijn Wifi uitzet, maar ik heb het uitgemeten met (toen nog) een BBOX2 en 3: met wifi en zonder wifi verbruikt die evenveel. Het enige wat ik zou kunnen doen is de AP volledig zonder elektriciteit zetten...
Laatst gewijzigd door heist_175 21 feb 2019, 09:22, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Heb daarnet eens een klein experiment uitgevoerd. Onze teller doet er 375 toeren over om 1kWh verbruik te registeren. Met alles uit (alsof we gewoon van huis zouden zijn) kom ik op een omwentelingstijd van 5m10 seconden. Als ik dat dan omrekenen kom ik op 30,97W continu verbruik. Of zit er ergens een redeneringsfout?
Dat geeft een jaarverbruik van 271kWh puur aan sluipverbruik. Dat is grofweg 18% van ons totaal verbruik. Dat is best wel choquant
Is het een goed idee om m'n VDSL FritzBox elke nacht uit te schakelen met een timer? De Wifi gaat al uit, maar de modem zelfs is ook compleet nutteloos 's nachts. Of gaat dat problemen geven met m'n sync/profiel na verloop van tijd?
Dat geeft een jaarverbruik van 271kWh puur aan sluipverbruik. Dat is grofweg 18% van ons totaal verbruik. Dat is best wel choquant
Is het een goed idee om m'n VDSL FritzBox elke nacht uit te schakelen met een timer? De Wifi gaat al uit, maar de modem zelfs is ook compleet nutteloos 's nachts. Of gaat dat problemen geven met m'n sync/profiel na verloop van tijd?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
- TheCeet
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 50 keer
Ik heb nieuwbouwwoning maar onze omvormer heeft geen display, zo kan ik niet zien hoeveel stroom ik dagelijks opwek.
Hoe kan ik dit wel zien of een of andere manier?
Type: Solax X1 Air
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
-
- Elite Poster
Raspberry Pi met Home Assistant en dan de HS110 cijfers in de history smijten. Nog beter, een van de andere database types kiezen en weergeven in Graphite. Of eender welke andere meter natuurlijk, als HA de waarden kan lezen kan hij het in een database opslaan in de gewenste termijn.heist_175 schreef:de HS110 rapporteert enkel dag, week en maand en ik wil graag zelf de "van" en "tot" datum selecteren
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Kijken of er een wifimodule is geïnstalleerd en daarna configureren, zodat hij alles naar de cloud upload. Dan zal je via de site van de fabrikant alles kunnen uitlezen... (zo is het toch bij mijn omvormer - wel ander merk, maar zal wel gelijkaardig zijn, gezien er op de website sprake is van optionele wifi-module)TheCeet schreef:Ik heb nieuwbouwwoning maar onze omvormer heeft geen display, zo kan ik niet zien hoeveel stroom ik dagelijks opwek.
- TheCeet
- Pro Member
Wel USB maar geen wifimodule.
Zal eens opzoeken of er mogelijkheid is om dit te installeren
Thanks alvast
Zal eens opzoeken of er mogelijkheid is om dit te installeren
Thanks alvast
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Niet vergeten dat zo'n simpel tijdklokje ook een motortje heeft dat continu draait... en best wel wat warmte produceert.
Of het 24 uur draaien van deze opweegt tegen bijvoorbeeld 8 uur / dag je modem uitschakelen + de aanschafkost... dat valt denk ik te nuanceren.
Of het 24 uur draaien van deze opweegt tegen bijvoorbeeld 8 uur / dag je modem uitschakelen + de aanschafkost... dat valt denk ik te nuanceren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Plus Member
- Twitter: ON8SD
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 21 keer
- Contacteer:
Gewoon een verdeelstekker met een gloeilampje van 60W er op. Meet je dan 60.5W, dan weet je dat het toestel een sluipverbruik heeft van 0.5W (allez, principieel, je snapt me wel)
-
- Elite Poster
Zaken die 0,5W verbruiken in slaapstand meet die wel.. Dus dan zal het wel ergens tussen 0 en 0,5W zijn zeker het verbruik? Maar ja, ik kan de test inderdaad eens doen met iets van wat ik het verbruik exact ken.bruma schreef:Verbruiksmeter zijn niet gemaakt om sluipverbruikers te meten [emoji853]
-
- Elite Poster
De HS110 toont wel zijn eigen verbruik, 0.02W als ik het correct zie.
Ik heb er sinds vanmorgen 4 extra, ik ga er dit weekend eens achter wat extra toestellen hangen zoals de frigo, de oven en de vaatwasser.
Ik heb er sinds vanmorgen 4 extra, ik ga er dit weekend eens achter wat extra toestellen hangen zoals de frigo, de oven en de vaatwasser.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik vind het choquant dat jullie (want je schrijft 'ons') maar 1500kWH per jaar verbruiken.powaq schreef:Dat geeft een jaarverbruik van 271kWh puur aan sluipverbruik. Dat is grofweg 18% van ons totaal verbruik. Dat is best wel choquant
https://www.energiesite.nl/veelgestelde ... everbruik/
Anderzijds zou ik beter ook bij mezelf eens op zoek gaan qua verbruik want hier zitten we (met 2 kinderen) aan bijna 7000 kWh . Komt o.a. ook wel door het feit dat mijn vrouw dagelijks thuis is en ik zelf ook heel veel thuiswerk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Een klein beetje meetstatistiek:
Een meter heeft een fout die uitgedrukt wordt in een fout full scale, meestal een %.
Het zou me niet verwonderen dat die 2% is (of hoger) op zijn max te meten vermogen 3600W.
Indien zo dan kan die meter er + of - 72W naast zitten. Meestal is die afwijking er wel niet maar je weet dus niet wat die bij die kleine stromen meet.
Daarnaast, gezien digitaal, is het ook altijd +/- 1 digit
Een meter heeft een fout die uitgedrukt wordt in een fout full scale, meestal een %.
Het zou me niet verwonderen dat die 2% is (of hoger) op zijn max te meten vermogen 3600W.
Indien zo dan kan die meter er + of - 72W naast zitten. Meestal is die afwijking er wel niet maar je weet dus niet wat die bij die kleine stromen meet.
Daarnaast, gezien digitaal, is het ook altijd +/- 1 digit
powaq schreef:Zaken die 0,5W verbruiken in slaapstand meet die wel.. Dus dan zal het wel ergens tussen 0 en 0,5W zijn zeker het verbruik? Maar ja, ik kan de test inderdaad eens doen met iets van wat ik het verbruik exact ken.bruma schreef:Verbruiksmeter zijn niet gemaakt om sluipverbruikers te meten [emoji853]
Vorig jaar 600kwh met twee. Led verlichting, nieuwe koelkast, nieuwe wasmachine, laptop, tablets.. geen tv, diepvries of droogkast. Verwarming, koken en warm water is op gas (condensatieketel 650m3).
Ik verschiet van het verschil met de rest hier.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Waar koop je die dingen? Duur genoeg...MClaeys schreef:De HS110 toont wel zijn eigen verbruik, 0.02W als ik het correct zie.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Dat lijkt me wel straf dat dat zo weinig zou verbruiken. Ik vrees dat die dingen toch makkelijk 1-2W trekken idle. Ik zou het wel graag hebben overal smart plugs. Maar ik krijg het niet over m'n hart om zoveel sluipverbruik te introduceren.MClaeys schreef:De HS110 toont wel zijn eigen verbruik, 0.02W als ik het correct zie.
Dat is wel bijzonder weinig! chapeau!gunnix schreef:Vorig jaar 600kwh met twee. Led verlichting, nieuwe koelkast, nieuwe wasmachine, laptop, tablets.. geen tv, diepvries of droogkast. Verwarming, koken en warm water is op gas (condensatieketel 650m3).
- Zorba
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Ik doe mijn best maar we zitten met serieuze verbruikers: Amerikaanse koelkast, wijnfrigo, bordenwarmer (een must voor mezelf) en waterbed.
Voor de rest let ik wel op sluipverbruik, overal LED verlichting en geen droogkast.
Met 2 komen we aan ong 3900kWh per jaar. Gelukkig wel zonnepanelen sinds vorig jaar.
Voor de rest let ik wel op sluipverbruik, overal LED verlichting en geen droogkast.
Met 2 komen we aan ong 3900kWh per jaar. Gelukkig wel zonnepanelen sinds vorig jaar.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Hier ook een waterbed... waarschijnlijk ook een van de grootverbruikers hier (naast m'n server welke 24/24 actief is).Zorba schreef:waterbed.
Hoe iemand aan 600 kWh geraakt is me een raadsel met wat modern comfort.
- TheCeet
- Pro Member
Tuurlijk. Anders zou het echt koud aanvoelen in winter