Snelheid gelimiteerd wegens + 500 Gb.

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

cadsite schreef:Steek dat vingertje maar weg hoor. Nergens voor nodig.

Anders dan 10/15 jaar geleden zijn er nu opties genoeg om geen limiet te hebben. Als je dan zelf een abonnement neemt MET limiet moet je niet komen klagen dat er een limiet is.
Ik zie hier 3 discussies dooreen lopen:
  1. Zit de TS bij het juiste abonnement en mag hij erover klagen. Daar ben ik het mee eens met jullie: er zijn betere abonnementen te vinden die meer aan zijn noden voldoen.
  2. "Onbeperkt" is niet echt onbeperkt. Dat is nog steeds misleidend gebruik van dat woord, ookal staat er een voetnoot bij. Het komt erop neer dat men A zegt en in de voetnoot zegt men dat het eigenlijk niet A is maar B.
  3. 500GB is 'meer dan genoeg' of 'enorm veel'. Dat geld ook voor 10-15jaar geleden misschien, maar vandaag zijn de mensen die flirten met die grens geen uitzondering meer.
cadsite schreef:
GuntherDW schreef: Maar het feit dat ze nog altijd adverteren met "ongelimiteerd" en dan een harde limiet hebben is vrij schadelijk.
Of ga je zeggen dat telenet in de beginjaren van deze eeuw ook ongelimiteerd was met hun 10GB limiet (waarvan 2GB upload oid).
Een harde limiet is een limiet die je lijn toe smijt. Sluch/gedaan/finished.
Een harde limiet is een vaste grens waarop iets gebeurd ongeacht de omstandigheden. Dat kan de lijn toe smijten zijn op X aantal GB maar ook cappen.
Bij scarlet is dat 500GB, bij telenet 750GB. Dat zijn vaste waarden.

Een echte FUP heeft geen vaste waarde, daar grijpt men doorgaans pas in wanneer het echt problematisch word.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Veel Scarletters hebben eigenlijk nog een contract met een onbeperkt volume maar werden verleden jaar plots voor de keuze gesteld om 500GB limiet te aanvaarden of op te rotten. Sinds de overname van Scarlet door Belgacom (eind 2008) is alles enkel duurder of minderwaardig geworden (in de zin van hoeveelheid tv zenders) dus 't was niet echt een keuze.

Uiteraard wordt die 500GB blijkbaar ook niet geüpdatet en blijft de smalbandsnelheid nog steeds een absurd lage 3Mbit/s (da's lager dan de oorspronkelijke 12Mbit toen ik het contract aanging, begin 2009). Ook de bug feature in de verbruiksmeter blijft bestaan waardoor volume van een lopende sessie meteen bij de nieuwe verbruiksmaand geteld wordt -- in het slechtste geval kan je zo'n 162GB overdragen (=36uur aan 100Mbit/s).

Voor mij is het duidelijk dat de limiet er enkel gekomen is om de 4K concurrentie met hun eigen ongelimiteerde tv stream te kortwieken.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

cadsite schreef:Gaan we weer die toer op?
Ondertussen weten we toch al dat het effectief onbeperkt is in volume, met niet onbeperkt volume met maximale snelheid.
Wat? Da's praktisch hetzelfde als beweren dat smallband van vroeger ook onbeperkt internet was. Want ja, je kon verder surfen, eh! Onbeperkt ja, mijn nootjes.

Toen sprak men over een (harde!) limiet met smallband, ik zou niet weten waarom dat nu anders moet heten.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Essentieel is het onbeperkt...

Dat is onafhankelijk van de snelheid. Maargoed ik verlaat deze discussie heeft toch geen zin...

Blijven klagen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

We kunnen nog uren doorgaan met de discussie over de definitie "onbeperkt", daar hebben we al vele andere topics mee gevuld.
Ook de bewering dat 500 GB niet meer van deze tijd is, en dat een main-stream gezin verschillende UHD schermen heeft, is ook fel overdreven.

Trouwens, Proximus Start is maar 100GB, Proximus Comfort (zonder pack) is 150 GB.
Ook bij Telenet is hun goedkoopste formule (basic Internet) 100 GB, en hun FiberNet 100 (Whop) ook maar 150 GB ...
Ik denk dus dat méér dan de helft van de gezinnen (voorlopig) ruim voldoende hebben met 500 GB!

In feite is dat allemaal naast de vraag van de TS.
Hij klaagt niet dat 500 GB te weinig is, hij vroeg zich gewoon af, of Scarlet zich niet wat flexibeler kon opstellen voor klanten die maandelijks méér dan toekomen met 500GB, maar enkele maanden per jaar erover gaan.

Volgens mij heeft de TS het perfecte abonnement die bij hem past:
  • - zijn maandelijks verbruik over de laatste 6 maanden was gemiddeld 278GB, met een uitschieter van 352 GB in april.
    - in juni gaat hij plots (en blijkbaar onverwacht) over de 500GB, en hij verwacht in de zomermaanden (juli-augustus) dat dit ook het geval zal zijn.
Ik zou de TS dus aanraden:
  • - blijf gewoon bij Scarlet, de gehanteerde limiet is ruim voldoende gedurende 9 maanden per jaar!
    - hou je verbruik wat in de gaten, en betaal zonodig 5 EUR bij voor een extra 500GB. Dan heb je nog altijd een goedkope provider voor 1TB!
    - tracht eens uit te zoeken wat dit abnormaal groot verbruik veroorzaakt heeft, misschien kon dit vermeden worden?
Hou wel rekening met een aantal punten:
  1. als je op de 28ste van de maand 5 EUR extra betaalt, dan vervallen die 500 GB op het einde van de maand, je kan er dus maar 3 dagen gebruik van maken :(
  2. als je de comfort optie van 5 EUR activeert, dan moet je deze ook terug annuleren wanneer je verbuik terug "normaal" wordt (september), anders blijf je 5 EUR extra per maand betalen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik denk dus dat méér dan de helft van de gezinnen (voorlopig) ruim voldoende hebben met 500 GB!
Buiten het arbitraire van dat cijfer en de bewering, wil ik toch nog eens wijzen op de oneerlijkheid van de vergelijking want een 9Mbit TV stream genereert 4GB/uur en er zullen wel meer dan genoeg gezinnen zijn waar de tv 5 uur per dag opstaat = 20GB/dag, met eventueel lokale opnames en extra decoders die dat verveelvoudigen. 20GB x 30dagen is 600GB waar de providers zichzelf niet op beperken.
jodeaal
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

raf1 schreef:
cadsite schreef:Ondertussen weten we toch al dat het effectief onbeperkt is in volume, met niet onbeperkt volume met maximale snelheid.
Het is toch niet abnormaal dat daar over geklaagd wordt. De verlaagde snelheid is onvoldoende voor hedendaagse internettoepassingen.
Als Scarlet niet wil dat hun klanten een UHD-scherm en Netflix-abonnement gebruiken, moeten ze dat dan maar uitdrukkelijk op hun website vermelden.
Even ter verduidelijking.. ik heb geen UHD Scherm en we hebben geen netflix.
Gewoon het standaard aanbod van Scarlet.
Kan het feit dat de TV nu een hele dag opstaat i.p.v. enkel s'avonds tijdens de schooltijd ook een rol spelen in het verbruik, of staat dit er los van?

@Philippe_4,

je hebt idd. mijn vraag beantwoord. Thanks.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

't Is toch niet de eerste keer dat men zo adverteert? Telenet, Orange, Proximus, ... ze zeggen allen dat ze onbeperkt internet aanbieden, maar bij allen staat er een voetnoot dat je een limiet hebt qua hoeveelheid dat je kan downloaden, en dat het daarna aan verminderde snelheid is.

Nu, 500GB zal voor de meeste mensen geen probleem zijn. Al zou dit voor mezelf véél te weinig zijn. Ik ben dan ook degene die alles via internet doet... Dus ook backups sturen naar Hubic, mn NAS raadplegen vanaf mn werk, ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

jodeaal schreef:Kan het feit dat de TV nu een hele dag opstaat i.p.v. enkel s'avonds tijdens de schooltijd ook een rol spelen in het verbruik, of staat dit er los van?
Het dataverbruik van de Scarlet-decoder telt niet mee, dat gaat via een aparte verbinding, niet via internet.
Het heeft dus te maken met het verbruik op alle andere toestellen die met internet verbonden zijn.
krisken schreef:'t Is toch niet de eerste keer dat men zo adverteert?
Neen, maar het is wél de eerste keer dat 2160p-video via streamingplatformen en 2160p-schermen betaalbaarder zijn dan digitale tv via Proximus of Telenet. De limieten zullen tegen 2020 opnieuw een zeer groot probleem worden wegens de populariteit van Netflix. Net zoals de limietendiscussie uit 2007 toen Youtube populair werd.
moonbar
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2018, 14:02
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

raf1 schreef:limieten zullen tegen 2020 opnieuw een zeer groot probleem worden wegens de populariteit van Netflix..
Dat zal wel meevallen.
Netflix is ondertussen aanwezig bij 21% van de bevolking
In januari 2016 wat dit 11%.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Modbreak:
uw switch naar EDPNet is hier volledig off-topic
EDPnet is wel echt unlimited tenzij je het te bont maakt, maar dan zit je heul ver boven dat soort van waarden.

En ja dan betaal je ook slechts 35 euro per maand indien je hun telefonie neemt (die aanbieding is nog altijd geldig).

Waarom mensen zich nog altijd laten foppen door Proximuis of Teleneut is me een raadsel.
Er zijn zoveel betere providers.

Dan nog dit, EDPnet heeft de xDSL lijn volledig open staan in snelheid, niks cappen of verlagen.
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 110032 50000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 0
Attainable throughput kbit/s 108190 34244
Current throughput kbit/s 108190 34127
Seamless rate adaptation on off
Ik had dit al sinds het begin van ADSL bij XS4ALL en later EVONET, maar sinds Destiny ben ik overgestapt naar EDPNET en ja die zijn GOED! :banana:
Mod - alle off-topic reacties ook verwijderd
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Tot nu toe is 500gb geen probleem(Scarlet One) maar als je ziet dat het game Read Dead Redemtation al meer dan 100 gb zal bedragen,dan moet je je beginnen afvragen hoelang die 500gb p/m nog als redelijk kan beschouwd worden.
Extra volume bijkopen(5€ voor 500 gb) is dan ook nog(in Belgische normen) redelijk te noemen,als men toch iets anders wil,kan men naar Orange,of EDPnet,maar bij deze laatste moet men nog tv apart gaan bijkopen.Alle andere alternatieven zijn echt veel duurder.
Laatst gewijzigd door fluppie op 22 okt 2018, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hier Red Dead Redemption 2 gekocht. Dan zal er toch nog een patch moeten komen van rond de 20GB op de launchdag ofzo want op beide Xbox consoles staat het inmiddels preloaded en op de Xbox One X is de install size 80GB momenteel. Tel daar dan bij dat we grote Netflix verbruikers zijn + andere streaming media en wij zitten minder vaak over de 500GB dan ik initieel had gedacht. Wel met als kanttekening dat we slechts met 2 zijn dus nog geen kinderen.
Het moet dus zeker geen 500GB blijven, maar ik denk wel dat momenteel de overgrote meerderheid er nog mee toekomt. Waarom ze die limiet er dan op zetten dat weet ik niet. Zolang ze het niet op de spits drijven en het zo ver laten komen dan vroeger (20GB limiet waar je dan zwaar over ging omdat dat belachelijk laag was) denk ik niet dat er een groot probleem is. Er zijn gelukkig ook providers zonder limiet.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

't Zal wel een kwestie zijn van cordcutting onaantrekkelijk te maken en hun unlimited tv gedeelte daardoor te bevoordelen.

De bug/feature met mogelijke overdracht van verbruik naar een nieuwe maand is er eindelijk uit, denk ik. En er zijn ook HD zenders bijgekomen, zoals Eurosport, NatGeo, en Discovery o.a. maar nog steeds geen BBC in HD.
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Aan de topicstarter : 500gb is tegenwoordig echt niet veel verbruik .
Wij zijn met 2 en hebben geen TV abonnement . Kijken enkel media via Netflix en YouTube . Muziek via Spotify , games via Steam .
Gemiddeld verbruik is bij ons 450 gbyte .

Mensen die u zeggen dat je "kan verwachten" van een budget provider dat hij uw lijn dichtknijpt .. onzin . Ik zou zeggen kijk eens naar United telecom .
Zeeer goede service . Budgetvriendelijk . Geen limieten . Geen jaarlijkse 1€ verhogingen maar al jaren 33.99€/maand .

Beste keuze voor mensen die geen bundel abonnementen willen nemen (net zoals wij die geen TV en telefoon nodig hebben) .
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik ben eergisteren op smalband gegaan. Omdat het nog maar 2 dagen was voor reset, maar zo gelaten. Voor ik op smalband ging haalde ik 80mbit down en 15 up. Nu ik terug uit smalband ben, blijft mijn download steken op 20down en 12 up. Ik heb nog scarlet one. Zou het kunnen dat door die smalband ik op een ander profiel ben gegaan?
de koe zegt boe
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Nee, smallband is normaal geen ander profiel maar gewoon een cap binnen het huidige profiel. En normaal haal je ook die snelheden niet dus ben je zeker dat je op smallband zit? Moest smallband 20 down en 12 up zijn zouden niet veel mensen klagen namelijk :p
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Bij Scarlet kan men een waarschuwing krijgen,voor men op de smallband geraakt,(U moet dit wel aanvinken,geloof ik)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MClaeys schreef:Nee, smallband is normaal geen ander profiel maar gewoon een cap binnen het huidige profiel. En normaal haal je ook die snelheden niet dus ben je zeker dat je op smallband zit? Moest smallband 20 down en 12 up zijn zouden niet veel mensen klagen namelijk :p
Waarschijnlijk de post verkeerd begrepen?
bambipower beweert dat zijn "volle" snelheid - nadat smallband beindigd was - nu op 20/12 komt, waar het vroeger 80/15 was.

Ik zou de modem eens herstarten om de PPPoE sessie te hernieuwen, misschien krijg je dan terug je originele snelheid?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Inderdaad, over dat detail gelezen.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Modbreak:
providerbashing en off-topic
Mijn kinderen hebben ook Scarlet gehad en het was indertijd echt unlimited.
Maar sinds Proximuis er zich mee ging bemoeien hebben ze 500GB ingevoerd zonder mensen in te lichten.

Wil je van limieten af, ga naar EDPnet die zeiken niet over 500GB of 1TB, dat kan ze geen fluit schelen.

Bol het gewoon af bij die monopolisten en je hebt er geen last meer van.

Scarlet = Proximus = Monopolie.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”