geheugen probleem

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

situatie : 1GByte in dual channel + 512 , onder windows geeft die geen probleem bij de uitlezing. Alleen in GNU/linux krijg ik een rare uitlezing.

Code: Selecteer alles

bash-3.00$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           883        151        732          0         11         82
-/+ buffers/cache:         56        826
Swap:          486          0        486

Iemand een idee ?
ram-man

windows rulez :lol: linux s**** :twisted:
Lukse
Premium Member
Premium Member
Provider

Weer een opbouwende reactie van een gast.
Wordt het niet eens tijd om de democratie te laten werken en de uitkomst van de poll uit te voeren?
Gast

In kernel high-mem support (<4GB) aanzetten.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Idd, nu zie ik het, stond in off
bedankt.
wem
Premium Member
Premium Member
Provider

Anonymous schreef:In kernel high-mem support (<4GB) aanzetten.
weer een enorm goede bijdrage van een Gast, misschien guest-posting toch nog laten aanstaan? ;-)
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

lol wem,

persoonlijk heb ik wel ook een punt te vinden bij "gast" in windows hoef je weeral NIETS te gaan moeten aanpassen als je ram bijsteekt, bij linux moet je weer config bestanden gaan zitten aanpassen etc. Een hoop miserie dus :oops:
al saint baya

kstu chante dama ?
Gast

wem schreef:
Anonymous schreef:In kernel high-mem support (<4GB) aanzetten.
weer een enorm goede bijdrage van een Gast, misschien guest-posting toch nog laten aanstaan? ;-)
De gasten die hier posten zijn wsh gewoon members die te lui zijn om in te loggen. (eigen ervaring ;-))
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:
Provider

Ge hebt zo een knopje "auto login" :)
Afbeelding
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Damastaer schreef:lol wem,

persoonlijk heb ik wel ook een punt te vinden bij "gast" in windows hoef je weeral NIETS te gaan moeten aanpassen als je ram bijsteekt, bij linux moet je weer config bestanden gaan zitten aanpassen etc. Een hoop miserie dus :oops:
Dit is een voor en een nadeel, als je (fictief voorbeeld :) ) 32 MB ram hebt, heb je liefst dat er zo weinig mogelijk draait, ook support voor meer ram is dan eigelijk overbodig, in Windows is dit allemaal geladen, wat het dus zwaarder te draaien maakt (het kan zijn dat je dit kunt aanpassen, weet ik niet), in Linux kan je dan kiezen van dit niet te gebruiken, wat dan mindere load is :) .
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
tafelpootje
Starter Plus
Starter Plus
Provider

mijn mening: de gast heeft ongelijk (zou die gast ooit al degelijk met linux gewerkt hebben? zoja... blijkbaar geen goeie distro, zoneen: hij weet niet waar hij over spreekt en moet weg blijven uit "Non-windows")

en een correctie van jouw post. je moet voor ondersteuning van meer ram geen config file aanpassen. je moet de kernel hercompileren.

trouwens. als je een distro zoals Suse of een andere die alles voor jou doet hebt dan moet je niets aanpassen!.

Groeten

Tafelpoot (Een fiere en tevreden Linux-gebruiker)
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Correct me if I am wrong, maar normaal gezien staat highmem<4Gb toch standaard aan in de bekendere distro's?
En sinds wanneer is windows goed in het ondersteunen van grotere hoeveelheden geheugen?
http://www.geek.com/news/geeknews/2001o ... 008144.htm
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer
Provider

mijn mening: dat die reactie van een gast komt of niet ,speelt gene rol... er zullen nog wel members zijn die ook zo zouden reageren, toch? en ik sluit me er ook bij aan k'vind Linux grote brol, geef mij ook maar windows :p (ben geen gast) :lol:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

tafelpootje schreef:

mijn mening: de gast heeft ongelijk (zou die gast ooit al degelijk met linux gewerkt hebben? zoja... blijkbaar geen goeie distro, zoneen: hij weet niet waar hij over spreekt en moet weg blijven uit "Non-windows")

en een correctie van jouw post. je moet voor ondersteuning van meer ram geen config file aanpassen. je moet de kernel hercompileren.

trouwens. als je een distro zoals Suse of een andere die alles voor jou doet hebt dan moet je niets aanpassen!.

Groeten

Tafelpoot (Een fiere en tevreden Linux-gebruiker)
Mja dat vind ik nog erger, moet je gaan hercompileren > nice. Ik weet niet of je FC 3 een slechte distro vindt? En ja ik heb er idd wel mee gewerkt en zitten prullen, en ik vind het eigenlijk maar nix!
tafelpootje
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Damastaer schreef:
Mja dat vind ik nog erger, moet je gaan hercompileren > nice. Ik weet niet of je FC 3 een slechte distro vindt? En ja ik heb er idd wel mee gewerkt en zitten prullen, en ik vind het eigenlijk maar nix!
Zitten prullen is niet ermee leren werken heh!! tis pas als je het begint door te hebben hoe alles werkt dat je de schoonheid van Linux ziet
maarjah.. daarvoor moet je ff gedult hebben en soms moeite doen om dingen op te zoeken en uit te proberen... en bij windows moet je gewoon aanzetten... "werken" tot een BSOD, reboten, werken tot een BSOD rebooten ...

trouwesn dat hercompileren is totaal niet zo moeilijk als het lijkt! er zijn genoeg howto's op internet te vinden.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Gelieve hier geen Windows vs Linux van te maken, de ene vindt Windows beter, de andere vindt linux dan weer het beste, er gaat hier niet snel een einde aan komen en het is hier off topic.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
ban
Pro Member
Pro Member
Provider

Damastaer schreef:nice. Ik weet niet of je FC 3 een slechte distro vindt? En ja ik heb er idd wel mee gewerkt en zitten prullen, en ik vind het eigenlijk maar nix!
erhmm.

nogthans staat bij fc3 highmem support standaard aan
als je een distro hebt waarbij dit niet zo is kan dat 2 dingen betekenen :
1. je hebt zelf zitten prullen zonder te weten wat je doet en je hebt highmem afgezet, dus niet de schuld van de distro.
2. je gebruikt een stokoude distro. zo kan ik ook windows 3.1 installen en dan klagen dat hij niet met mijn 4GB mem overweg kan.

@crapiecorn
ik zie dat je bash 3.0 gebruikt (+- verschenen augustus 2004), en toen was kernel 2.6 al lang uit (highmem is standard in 2.6), dus ik vermoed sterk dat je highmem eerst zelf hebt afgezet en daarna komt klagen dat hij af staat.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Provider

uhmm misschien was de 2.6 kernel toen al lang uit, maar ik gebruik nog altijd een stable 2.4.29 kernel : standaard in slackware gnu/linux 10.1 (niet stok oud dus). In deze distro staat high memory > 4g off in de kernel. Ik kom ook niet klagen, ik kom om een oplossing vragen. Wat ondertussen al lang opgelost is.
ban
Pro Member
Pro Member
Provider

crapiecorn schreef:In deze distro staat high memory > 4g off in de kernel.
ow, dan zou ik inderdaad hercompileren, want high mem heeft niets te maken met de 4GB limit, maar begint ergens rond de 800 a 900 MB al mee te spelen (ik heb een machine met 1GB total mem, waarvan zo'n 200MB highmem) ik ben niet meer zeker van het exacte getal, maar zonder highmem support maak je zeker geen volledig gebruik van 1GB ram (laat staan 4GB). ik vind het heel vreemd dat zoiets standaard zou zijn op een recente slackware ??? zeker dat je geen config/recompile hebt gedaan :wink: ?
crapiecorn schreef:Ik kom ook niet klagen, ik kom om een oplossing vragen. Wat ondertussen al lang opgelost is.
mijn excuses, ik reageerde meer op weer de zoveelste "het werkt niet direct in linux en dus is linux slecht" reactie op je msg.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”