Beperkingen tot bepaalde diensten instellen?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Goede avond

In een bepaalde setting zou ik eigenlijk het volgende willen hebben. Ik weet niet of dit mogelijk is, dus kom ik hier om raad / hulp.

Situatie: een internetverbinding (enkel wifi) met een beperkte verbruikslimiet.
Ik zoek een extra router (die als repeater werkt (internet van bestaande wifi haalt en een ander wifi-netwerk uitzendt)) waarmee je bepaalde beperkingen kan instellen. Of een andere oplossing, wat volgens jullie het best is.

Graag wil ik:
  • - automatische updates uit App Store (en andere stores) blokkeren;
    Veel apps downloaden automatisch vanaf dat ze met wifi verbinden, maar gezien de beperkte limiet, is dit niet evident. Ik snap dat dit individueel per toestel uit te schakelen is, maar dat is niet vanzelfsprekend als er een gast van de verbinding gebruikmaakt.
  • - updates van Apple (en eventueel andere fabrikanten) blokkeren;
    Wat dan weer niet uit te schakelen is, bij Apple, zijn de automatische iOS-updates die in de achtergrond gedownload worden wanneer je toestel aan de lader hangt en op wifi zit. Een grote iOS-update kan wel een hele gigabyte zijn per toestel.
  • - Apple-toestanden uitschakelen;
    iCloud-backups zijn ongeloofelijk handig, maar die slorpen ook veel data op.
Geen prioriteit:
  • - bandbreedte per gast beperken tot 2 Mbps.
    Zodat filmpjes niet automatisch in HD streamen.
Liefst schakel ik op zoveel mogelijk platformen al deze extra dingen uit. Services zoals iMessage en FaceTime, of Skype, of wat dan ook, zou ik dan weer graag wel beschikbaar houden.
Gewoon vooral update- en back-upservices van verschillende platformen, maar vooral van iOS, gezien dat het meeste wordt gebruikt.

Ik heb absoluut geen idee of dit mogelijk is, en ken er ook niks van. Het is gewoon dat ik geen enkele vorm van controle heb op het wifi-netwerk dat er al inzit, en er zo al een serieuze hap data verdwenen is, waar niets aan te doen is.

Dank bij voorbaat!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ben je zeker dat het komt door updates ? Die nemen heus niet zoveel in beslag als dat je dat moet blokeren. Restricties moet je instellen in je router, maar om je hierbij te helpen is het handig om te weten welke provider en type netwerk je hebt ? Een simpele consumentenrouter heeft weinig tot geen mogelijkheden om dat in te stellen trouwens
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Indigiswe schreef:Situatie: een internetverbinding (enkel wifi) met een beperkte verbruikslimiet.
Dat moet dan toch wel enorm weinig zijn... denk dat het minste toch al 25GB is, dus wat maken enkele updates van enkele tientalle MB's dan uit ?

De filtering die je wenst is ook niet mogelijk (zelfs op dure enterprise firewalls).

Wat betreft je guest beperking... ook hiervoor heb je meer nodig dan een basis routertje (Unifi kan dit zonder enige probleem bv).
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

mailracer schreef:Ben je zeker dat het komt door updates ? Die nemen heus niet zoveel in beslag als dat je dat moet blokeren. Restricties moet je instellen in je router, maar om je hierbij te helpen is het handig om te weten welke provider en type netwerk je hebt ? Een simpele consumentenrouter heeft weinig tot geen mogelijkheden om dat in te stellen trouwens
Laatste kleine update was om en bij de 700 MB op 2 tablets in de auto binnengehaald (perongeluk). De aanstaande update (12.1) zal wel weer meer dan 1GB kunnen zijn.
De provider en netwerk weet ik niet. Het is een wifi-verbinding in de wagen en we hebben daar momenteel maar 2 GB per maand in.
Nu pas op: iOS-updates zijn waarschijnlijk eerder toevallig, maar een iCloud-backup (wat we toch handig vinden) gebeurt te pas en te onpas en als er toevallig iemand meerijdt die al een hele dag van huis is en de lader insteekt, kunnen er ook van alle app's beginnen updaten... Moet je aan iedereen vragen om updates uit te zetten... :/
Ik had ergens gelezen dat je gewoon (met compatibele router) een link moest 'blacklisten' zodat iOS-updates bijvoorbeeld al niet meer binnengehaald konden worden. Helaas dacht ik niet, en blijkt nu hier ook, dat dat niet zo eenvoudig is. Ik ken er ook niet veel van.
r2504 schreef:Dat moet dan toch wel enorm weinig zijn... denk dat het minste toch al 25GB is, dus wat maken enkele updates van enkele tientalle MB's dan uit ?
Hoewel het niets aan de grond van mijn vraag verandert, was het misschien interessant om te weten dat het inderdaad maar om 2 GB gaat.
De eerste iOS-update die zich in grootte beperkt tot tientallen, moet ik wel nog tegenkomen.

Bedankt voor jullie tips. Jammer dat het niet, realistisch gezien, mogelijk lijkt.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

waar jij het over hebt is een mobiel internet met een sim-kaart van een mobiele operator, geen VDSL of coax. De mogelijkheden tot blokkeren zijn dan zeer beperkt tot onbestaande. Is dit het enige internet dat je hebt ?

Mijn advies in dit geval is je internet met een wachtwoord (laten) beveiligen en niemand, behalve jezelf er toegang tot te geven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Indigiswe schreef:Hoewel het niets aan de grond van mijn vraag verandert, was het misschien interessant om te weten dat het inderdaad maar om 2 GB gaat.
Het maakt de situatie wel totaal anders... zelfs in die mate dat je totaal geen controle hebt over de WIFI thethering die sommige automerken aanbieden. Ik vrees dat alleen discipline van de gebruikers hier problemen kan voorkomen... de vraag is trouwens of het wel zin heeft dergelijke verbinding te gebruiken door telefoons/tablets (welke vandaag de dag vaak een veelvoud aan data hebben via 3G/4G en je toestel dan wel zo slim is om hierover geen updates binnen te halen).

Microsoft heeft hiervoor trouwens een oplossing in die zin dat je per wireless netwerk kan aangeven dat het een "metered connection" is zodat hij deze gebruikt alsof het een 3G/4G verbinding is (en er dus geen updates gaat over binnen halen). Geen idee of Apple een gelijkaardig concept heeft want eigenlijk zoek je dat (maar ik vrees van niet gezien de diverse hits in Google).
Indigiswe schreef:De eerste iOS-update die zich in grootte beperkt tot tientallen, moet ik wel nog tegenkomen.
Voor zover ik weet komen er niet iedere dag iOS updates uit maar ik had het eigenlijk over app updates.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zou dan ook eerder Youtube en dergelijken beginnen blokkeren. Net als Facebook, want ook daar worden filmpjes vaak automatisch ingeladen. En pagina's van kranten doen dat ook al automatisch.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:Het maakt de situatie wel totaal anders... zelfs in die mate dat je totaal geen controle hebt over de WIFI thethering die sommige automerken aanbieden. Ik vrees dat alleen discipline van de gebruikers hier problemen kan voorkomen... de vraag is trouwens of het wel zin heeft dergelijke verbinding te gebruiken door telefoons/tablets (welke vandaag de dag vaak een veelvoud aan data hebben via 3G/4G en je toestel dan wel zo slim is om hierover geen updates binnen te halen).
Dit begrijp ik, maar dat is nu eenmaal waarvoor de verbinding dient, en ze wordt zeker wel geapprecieerd, alleen is dit dus inderdaad het grote nadeel.
Over de verbinding heb je inderdaad niets te zeggen, maar ik had vroeger een routertje die een ander wifi-netwerk als internetbron kon gebruiken. Ik hoopte dan dat er zoiets bestond waarin je een paar links kon blacklisten ofz., en dat iedereen dan daarmee moest verbinden, i.p.v. met de auto (netwerk kan onzichtbaar gezet worden). Helaas dus niet zo simpel.
r2504 schreef:Microsoft heeft hiervoor trouwens een oplossing in die zin dat je per wireless netwerk kan aangeven dat het een "metered connection" is zodat hij deze gebruikt alsof het een 3G/4G verbinding is
Ik denk ook niet dat Apple dat heeft. Zelf als je een ander toestel in tethering gebruikt, wordt die gewoon als een normaal wifi-netwerk gebruikt (qua laden van filmpjes etc), misschien dat hij updates wel niet zou binnenhalen.
r2504 schreef:Voor zover ik weet komen er niet iedere dag iOS updates uit maar ik had het eigenlijk over app updates.
Uiteraard niet, en meestal downloaden die 's nachts (zeker nu, sinds iOS 12 met automatische installatie), maar het was wel al eens gebeurd. App-updates zijn zeker niet te onderschatten... Ik heb er zo'n 5 per dag gemiddeld, en de laatste Facebook-update was toch maar 300 MB op gewoon de iPhone al. Die staan uit voor onze toestellen, maar vrienden enz. die meerijden en even wifi willen gebruiken (veel mensen hebben nog steeds een te krappe datalimiet), daar kan het soms eens serieus foutgaan vanaf dat ze hun gsm aan de lader hangen (powerbank ofz., maar wij hebben ook laders doorheen de auto).
krisken schreef:Ik zou dan ook eerder Youtube en dergelijken beginnen blokkeren. Net als Facebook, want ook daar worden filmpjes vaak automatisch ingeladen. En pagina's van kranten doen dat ook al automatisch.
Het ding is dat de klein mannen zich bezighouden met YT, ik hoopte dat te kunnen beperken tot SD-kwaliteit ofz., maar dus blijkbaar niet. YT (in HD) jaagt er inderdaad verschrikkelijk veel data door, Facebook wordt niet gebruikt. Eigenlijk ben je heel zuinig bezig als je gewoon surft en dergelijke, het is alleen dat maar één app op laptop ofz. het in zijn hoofd moet halen om te updaten ofzoiets, dat er plots ineens veel doorgejaagd wordt... niet zo goed dus eigenlijk. :(
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”