Telefoontap internet pas vanaf 2007

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

Het duurt nog twee jaar voor de politie telefoongesprekken kan afluisteren die over het internet gevoerd worden. Tot dan is het ook niet mogelijk om emails te onderscheppen. Dat heeft minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) geantwoord op een parlementaire vraag van Tony Van Parys (CD&V).

Telefonie via internet wordt almaar populairder. CD&V vreest dat ook criminelen daar meer gebruik van gaan maken, omdat gsm's steeds meer afgeluisterd worden.

Maar het duurt minstens tot 2007 voor alle internetoperatoren dezelfde normen gebruiken. Dat is een voorwaarde om de gesprekken te kunnen afluisteren.

Bron: VUM/Vrtnieuws.net
Laatst gewijzigd door Kochanie 21 jun 2005, 20:20, in totaal 2 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hoe ga je een telefoontap doen over een telefoongesprek over VPN onderscheppen?
Ik denk dat het onderscheppen hiervan verre van eenvoudig is, zelfs al is er medewerking van de providers ...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hoe zit dat nu actueel met de bewaarplicht van Internet gesprekkenover dit thema.
Bijna niet te doen, wegens de reusachtige hoeveelheid data.
Dat zou de providers reuze bedragen kosten.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Blue-Sky schreef:Hoe zit dat nu actueel met de bewaarplicht van Internet gesprekkenover dit thema.
Bijna niet te doen, wegens de reusachtige hoeveelheid data.
Dat zou de providers reuze bedragen kosten.

De bewaarplicht gaat over connecties (tijdstip, ip-adres, poort, protocol)... niet over de data zelf.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

r2504 schreef:De bewaarplicht gaat over connecties (tijdstip, ip-adres, poort, protocol)... niet over de data zelf.
Dan nog een reusachtige hoeveelheid te bewaren connecties, en dat voor allen die er gebruik van maken! In de praktijk niet houdbaar denk ik?
Afbeelding
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Blue-Sky schreef:
r2504 schreef:De bewaarplicht gaat over connecties (tijdstip, ip-adres, poort, protocol)... niet over de data zelf.
Dan nog een reusachtige hoeveelheid te bewaren connecties, en dat voor allen die er gebruik van maken! In de praktijk niet houdbaar denk ik?

Pure tekst neemt zoveel plek niet , zeker niet als ge gecomprimeerd wordt opgeslagen. En natuurlijk dat ze enorm veel opslag hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Debruineo schreef:Pure tekst neemt zoveel plek niet , zeker niet als ge gecomprimeerd wordt opgeslagen. En natuurlijk dat ze enorm veel opslag hebben.

M'n log van m'n persoonlijke website is voor dit jaar al 258 MB, maar inderdaad gezipped is dat nog amper 11 MB. Nu ja, de macht van de kleine getallen is enorm (net zoals bij de limieten :-)
BlackJack
Starter
Starter

Inderdaad, bestanden nemen op zich nu ook niet zoveel ruimte in, wij hebben bij ons (niet nader genoemde Telecomoperator :wink: ) alle gesprekken (en die gaan ver terug) op Unixmachines gezipt voor elke nummer welke in we onze ranges hebben ... Is handig bij aanvragen voor politie-identificaties en dergelijke ...
4ng3l
Member
Member

meon schreef:Hoe ga je een telefoontap doen over een telefoongesprek over VPN onderscheppen?
Ik denk dat het onderscheppen hiervan verre van eenvoudig is, zelfs al is er medewerking van de providers ...

ALs ze VPN gebruiken is het volgens mij niet mogelijk. Of probeer maar eens een 128-bit sleutel te kraken ;).
wem
Premium Member
Premium Member

4ng3l schreef:
meon schreef:Hoe ga je een telefoontap doen over een telefoongesprek over VPN onderscheppen?

ALs ze VPN gebruiken is het volgens mij niet mogelijk. Of probeer maar eens een 128-bit sleutel te kraken ;).

hoe gaan ze in eerste plaats bepalen of iets een telefoongesprek is?
als bv. Skype over 1 bepaalde poort communiceert kunnen ze die constant aftappen, maar als er dan een andere poort gebruikt wordt ...
of als ik dan die poort gebruik voor andere data dan telefoongesprekken?
of een andere indeling voor het geluid te versturen...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

4ng3l schreef:ALs ze VPN gebruiken is het volgens mij niet mogelijk. Of probeer maar eens een 128-bit sleutel te kraken ;).

/me uses 448 bit blowfish :)
Ik was laatst een rainbow-table-generator aan het laten lopen (educatieve doeleinden natuurlijk) en het viel me op hoe exponentieel de rekentijd steeg naarmate dat de keylength steeg ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:/me uses 448 bit blowfish :)
Ik was laatst een rainbow-table-generator aan het laten lopen (educatieve doeleinden natuurlijk) en het viel me op hoe exponentieel de rekentijd steeg naarmate dat de keylength steeg ...

Of een combinatie van AES/Serpent/Blowfish ... wat allemaal maar aangeeft hoe belachelijk men zich maakt met dergelijke statements dat men internet communicatie zou kunnen aftappen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”